Tuttavaperhe muuttaa. Vähän ihmettelen kun perheen 20 v muuttaa mukana eikä vieläkään omilleen
Perheen äiti voivotteli kun kaikille 3 lapselle pitää olla oma huone ja tulee kalliiksi noin suuri asunto.
Kommentit (29)
apn kannattaa mennä keskustelemaan lääkärin kanssa noista mieltään painavista asioista. tie vaikka löytyisi jopa oma huone jostain yksiköstä
Vierailija kirjoitti:
Meillä asuu 20-v. vielä kotona ja käy töissä, on vakituinen työpaikka. Syystä että säästää rahaa omaa asuntoon, siihen kun pitää nykyään olla se omarahoitusosuus ja hän aikoo asua kotona vielä 3-4 vuotta. Hänellä on jopa ihan uusi auto vm 2022. Itse maksaa sitä, kesätöistä säästänyt rahat käsirahaan. Osallistuu myös kuluihin, eli tuo ruokaa ja maksaa satasen vuokraa ja maksaa omat laskunsa. Pesee pyykkinsä itse.
Meistä kaikista ihan järkevä suunnitelma.
Älä ap tukehdu....
Mitä järkeä on maksaa uudesta autosta, kun 3-4 vuotiaat ovat halvempia? Puhumattakaan 250 000km ajetuista?
Itse asuin vanhemmillani 23-vuotiaaksi asti, kun opiskelin. Sitten muutin omaan kotiin nykyisen mieheni kanssa. Kumpikaan ei joutunut ottamaan isoa opintolainaa, kun muutimme vasta, kun olimme jo oman alan töissä pari viimeistä opiskeluvuotta. Aika paljon helpotti taloudellisesti myös pitkällä aikavälillä.
Oma lapseni saa asua kotona niin kauan kuin haluaa. Helpompi keskittyä opiskeluun, kun ei tarvitse stressata rahasta.
On kyllä aika poikkeuksellinen ratkaisu. Olivatkohan ajatelleet, että 20 v. ymmärtäisi muuttaa omilleen, kun muuttoa aletaan puuhaamaan? Tuon ikäisistä kuitenkin suurin osa asuu omillaan ainakin oman kokemukseni mukaan. Varsinkin esikoinen mielellään haluaa itsenäistyä.
Vierailija kirjoitti:
Hepokatti kirjoitti:
Ja se kuuluu sulle mitenkä?
No itse se äiti mulle avautuu ja valittaa asumisen kalleudesta 🤷
Ap
No et sitten sanonut sille suoraan mitä ajattelit, vaan hymistelit kilttinä tyttönä ja tulit tänne avautumaan. Ens kerralla selvitä suoraan naapurin kanssa jos joku ärsyttää.
Ei tuo vielä mitän, mutta mun kaverin lapsi asuu vielä yli 30-v. kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskeleeko 20 v kodin lähellä? Ystäväni 22 ja 24 v asuvat vielä kotona, mutta ovat säästäneet tarpeeksi omarahoitusta oman kodin hankintaa varten. Kun tähdet taivaalla osuvat oikeaan kohtaan, he muuttavat omilleen. Vanhemmat ovat melko pienipalkkaisia, mutta tällä tavoin he voivat tukea lapsensa hyvän elämän alkuun. Sopuisassa perheessä on järkevää jatkaa yhteisasumista. Hyvä kun lapsuuden koti vielä kelpaa nuorille aikuisille! Pidän enemmän epänormaalina, että jokainen itsenäistyisi heti 18 v täytettyään, muuttaisi vuokralle ja vanhemmat eivät tukisi lapsiaan.
Itse asiassa muuttavat kauemmaksi tuon 20 v:n opiskelupaikasta, siksikin ihmetyttää. Opiskelija-asuntoja olisi kyllä saatavissa.
No, tuo on kyllä aika paapottu tuo esikoinen, ei osallistu kotitöihin. Ei laita ruokaa, ei edes omia vaatteitaan pese.Ap
Sinun juoruilusi se vasta ihmetyttääkin.
Ei ole juoruilua puhua anonyymillä palstalla.
Ap, onhan tuo ihan pimeää. Kysy suoraan äidiltä miksi 20-vuotias ei muuta omilleen, kun seuraavaksi valittaa kalleudesta.
Palsta on anonyymi, mutta perheen saattaa tunnistaa, joten on juoruilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskeleeko 20 v kodin lähellä? Ystäväni 22 ja 24 v asuvat vielä kotona, mutta ovat säästäneet tarpeeksi omarahoitusta oman kodin hankintaa varten. Kun tähdet taivaalla osuvat oikeaan kohtaan, he muuttavat omilleen. Vanhemmat ovat melko pienipalkkaisia, mutta tällä tavoin he voivat tukea lapsensa hyvän elämän alkuun. Sopuisassa perheessä on järkevää jatkaa yhteisasumista. Hyvä kun lapsuuden koti vielä kelpaa nuorille aikuisille! Pidän enemmän epänormaalina, että jokainen itsenäistyisi heti 18 v täytettyään, muuttaisi vuokralle ja vanhemmat eivät tukisi lapsiaan.
Itse asiassa muuttavat kauemmaksi tuon 20 v:n opiskelupaikasta, siksikin ihmetyttää. Opiskelija-asuntoja olisi kyllä saatavissa.
No, tuo on kyllä aika paapottu tuo esikoinen, ei osallistu kotitöihin. Ei laita ruokaa, ei edes omia vaatteitaan pese.Ap
Tuon esikoisen äiti siis kertoo sulle, ettei "meidän paapottu 20v osallistu kotitöihin, ei ruoanlaittoon eikä edes pese vaatteittaan eikä muidenkaan, eikä...."???
Meillä on täällä Suomessa se eetos, että lasten pitäisi muuttaa kotoa viimeistään 18- vuotiaana, tai lapsi on jotenkin ooikkeava, mt- ongelmainen tms. Esimerkiksi Italiassa lapset asuvat kotona yli kolmekymppisiksi, osittain siksi, että asuminen on siellä kallista. Väittäisin, että siellä on vähemmän niitä mt - ongelmia, mitä meillä on,ja perhesuhteet ovat lukemat,kuin meillä.