Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö muita kiinnosta energiakriisi ollenkaan?

Vierailija
24.11.2022 |

Välillä tuntuu, että olen ainoa joka edes yrittää säästää energiaa. Lämpötilaa laskettu, suihkuja lyhennetty ja veden lämpötilaa pidän matalampana ja vältän kaikkea sähkön kulutusta varsinkin päivisin. Laitteet lataan öisin ja samoin pyykinpesut ja tiskaukset hoidan yösähköllä. Sitten kun katselen muiden toimintaa, niin taloyhtiön pihassa oli autoissa sisätilanlämmittimet käytössä jo lokakuussa ja valot loistavat tyhjissä huoneissa. Jos käy kylässä tutuilla niin sisälämpötila huitelee niin korkealla, että kaikki ovat t-paidat päällä sisällä. Kuulen myös seinien läpi sen, että naapurissa suihkutellaan edelleen ihan antaumuksella ja kriittisimpinäkään aikoina ei paljoa kulutusta mietitä.

Olen yrittänyt näistä puhua, mutta minut leimataan helposti nillittäjäksi ja toisten asioihin puuttujaksi. Minun nähdäkseni kuitenkin tässä oltaisiin yhteisellä asialla eikä kukaan halua sähkökatkoja, niin miten suurin osa voi edelleen elää noin itsekkäästi? Eikö omasta mukavuudesta olla valmiita tinkimään yhtään yhteisen hyvän eteen?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta

Mulla on rahaa jolla maksaa

Vierailija
2/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koske mua

Köyhät ne pimeässä kyykyssä kylmissään

pieree

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis käyn töissä

Ja jos haluan kotona olla lämpimässä niin oon

Vierailija
4/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paskaakaan kiinnosta

Naapurille pakko valehdella että kiinnostaa

Umpihullu valivali ääliö

Vierailija
5/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla on halpa sähkösopimus vielä voimassa,jotkut ei tajua millainen lasku on tulossa.Puhelimen lataaminen ei kyllä kuluta mitään on riskikin tehdä valvomatta.

Vierailija
6/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta energiakriisi, se on HUIJAUSTA. Sähköyhtiöt tahkovat voittoa kassaan joten energiakriisi on huijausta. Tyhmät lampaat uskovat ihan mitä vaan mitä media kertoo. Itse en usko energiakriisiin, jos olisi energiakriisi, sähköyhtiöt eivät tekisi sikamaista voittoa asialla.

Vierailija
7/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

energiakriisi loppuu heti kun saadaan vihervasemmisto pois vallasta ja energian hinta kohtuulliseksi

Vierailija
8/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä energiakriisi??????? Venäjä polttaa kaasua ilmassa, beduiinit yrittää vähentää tuotantoa, juoksutuksia vähennetään vesivoimaloissa, bensaa on ylimääräistä eli siis mikä kriisi? Sekö, jonka mielikuvan vihreät ja toki  muutkin poliitikot ovat luoneet  vai mikä?

Vierailija
9/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta energiakriisi, se on HUIJAUSTA. Sähköyhtiöt tahkovat voittoa kassaan joten energiakriisi on huijausta. Tyhmät lampaat uskovat ihan mitä vaan mitä media kertoo. Itse en usko energiakriisiin, jos olisi energiakriisi, sähköyhtiöt eivät tekisi sikamaista voittoa asialla.

No juuri siksi sähköyhtiöt tekevät jättivoittoja kun on energiakriisi ja sähkö kallista,siis ne jotka tuottavat sähköä itse eikä maakaasulla.Pelkät osto-myyntifirmat onkin raskaasti tappiolla.

10/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa ja ei kiinnosta. Asun asunnossa, jossa kaukolämpö. Jokaisessa taloyhtiön asunnossa on energiamittarit. Itse maksaa niin omasta lämmityksestään kuin vedenkulutuksestaankin. Osa energiamaksusta peritään yhtiövastikkeissa ja kerran vuodessa huoltomies käy lukemassa energiamittarit. Oman kulutuksensa mukaan joko saa rahaa takaisin tai maksaa lisää. Tuo yhtiövastikkeessa oleva osuus on laskettu sen mukaan, että 4h + k + s + 2 kph asunnossa asuisi nelihenkinen perhe. Tämä on suurin syy siihen, miksi saan joka vuosi palautusta. En myöskään ole aiemminkaan lutrannut suihkussa tuntikausia ja koska en sauno lainkaan, ei tule käytyä ennen saunaa ja saunan jälkeen eli kahta kertaa suihkussa. 

Mulla on myös edelleenkin varsin edullinen sähkösopimus. 10,78 c/kWh. Ei siis ole taloudellista syytä pihistellä sähkön kanssa. Totesin kuitenkin loppukesästä, että mä olen kuluttanut sähköä aivan tarpeettomasti. Pidin syyskuun sähkönsäästökuukauden. Lokakuussa olin jo tottunut siihen. Kun katsoin sähköyhtiön omapalvelusta, syyskuun ja lokakuun aikana olinkin kuluttanut yhteensä yhtä paljon kuin vuosi sitten pelkästään lokakuussa. En säästä sähköä varsinaisesti energiakriisin vuoksi vaan siksi, että "se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa". 

Mulla on myös tietynlainen tulipalofobia. 31 vuotta sitten asuin kerrostalossa ja seinänaapurini nukahti tupakka suussa sytyttäen asuntonsa palamaan. En jätä pesukonetta tai tiskikonetta päälle enkä kännykkää latautumaan, kun menen nukkumaan. Tai kun lähden pois kotoa. Ja koska mulla on sähkössä kiinteä hinta, ei tuo öisin laitteiden käyttäminen edes vaikuttaisi mitään. 

Mitä tulee näihin mahdollisiin suunniteltuihin sähkökatkoksiin, niin koska teen etätöitä, mä voin oikein hyvin keittää aamukahvini vasta klo 9 jälkeen. Tai jos herään aikaisin, ennen klo 7. Voin siis aloittaa työpäiväni vasta sitten, kun sähköt taas palaa. Ja pistää pesukoneen ja tiskikoneen päälle silloin, kun ei ole ne suurimmat sähkön kulutuspiikit. Voin myös laittaa vaikkapa lihapadan uuniin klo 13-14 ja ottaa sen pois uunista ennenkuin lähityöstä koteihinsa palaavat ihmiset alkavat laittaa ruokaa. 

Vierailija
11/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä energiakriisi??????? Venäjä polttaa kaasua ilmassa, beduiinit yrittää vähentää tuotantoa, juoksutuksia vähennetään vesivoimaloissa, bensaa on ylimääräistä eli siis mikä kriisi? Sekö, jonka mielikuvan vihreät ja toki  muutkin poliitikot ovat luoneet  vai mikä?

Onpas täällä välkkyä porukkaa,ei hajuakaan missä mennään.

Vierailija
12/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taitaa olla sama kaava kuin rokotekeskusteluissa.

Ensin yksi kirjoittaa: voi voi, kun korona pelottaa. Sitten muut trollit alkaa spämmätä sivukaupalla paskaa rokotteesta.

Nyt trollataan sitten energiasta, että kaikki tuhlaisivat sitä mahdollisimman paljon. Mutta tiesittekös, että energiankulutus on laskenut Suomessa jo paljon? Mitäs russakat siihen sanoo?

Vierailija
13/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energiakriisi koskee vain venäjää, kukaan ei osta niiltä öljyä tai kaasua.

Vierailija
14/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punavihreät ja globalistit kriisin takana 100 prosenttisesti, mutta luonnollisesti syypäitä osoitetaan muualta.

Sannan ja kumppaneiden hinnat kyseessä, ei kenenkään muun.

Kuinka kaun jotkut uskoo näitä satuja kun esitetään syy-/seuraussuhteita poliitikkojen taholta?

Vierailija
15/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään muuta kuin keinotekoinen energiakriisi, pakotteet pois Venäjän suuntaan niin loppuu samantien energiakriisi.

https://twitter.com/TiinaKeskimki/status/1595367925644464129/photo/1

Vierailija
16/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis käyn töissä

Ja jos haluan kotona olla lämpimässä niin oon

Minäminäminä ja minun lämmitys. Ihan jokainen pärjää kyllä vaikka 18 asteessa jos siihen vaan itsensä totuttaa. Ei tuollaiseen itsekkyyteen ole varaa, kun joiltain saattaa lähteä henki sähkökatkojen takia!

Vierailija
17/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta mutta kynttilän valossa luen lehdistä kun

sähköyhtiöt  takoo miljoona voittoja.

Vierailija
18/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onpas täällä välkkyä porukkaa,ei hajuakaan missä mennään"

Olen samaa mieltä, kiva että olet huomannut myös energiakriisin olevan huijausta.

Vierailija
19/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Olen aikuisikäni asunut 41 neliön asunnossa, jopa lapsen kanssa kahdestaan. Mun mielestä se on jo ekoteko. Asuminenhan on suurin energiasyöppö. Mihin ihmiset tarvitsevat valtavia neliömääriä? lapsille pitää olla omat huoneet jne.

Vierailija
20/30 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta

Mulla on rahaa jolla maksaa

Öö.

Kun maapallolla ei ole varaa, niin ei sitä sitten kyllä ole sullakaan.

Ihmettelen tätä nyt just säästämistä.

Sitä energian säästämistä pitäisi tehdä jatkuvasti, eikä vain nyt Euroopassa köytävän sodan takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan