Vakava masennus - kannattaako mielialalääkkeitä syödä vai onko niistä enemmän haittaa? Lääkekammo.
Itse olen syönyt elämäni varrella kyllä lääkkeitä mutta jättänyt sitten kesken milloin mistäkin syystä. Esim. hirveät painajaiaset, lihominen (painoa liikaa muutenkin) ja tunne, siitä etten ole oma itseni ja pää käy hitaalla.
Nyt kuitenkin tilanne on se, että en taida nousta omin voimin tästä ja minulle on siis määrätty aiemmin venlafaksiinia ja söin hetken. Kuitenkin minusta vain pidemmän päälle tuntuu, ettei se ole hyväksi ja onhan sitä puhuttu paljon mielialalääkkeiden haitoista. Nyt ehkä tarvitsen kuitenkin edes jotain joka helpottaa oloa.
Aloitin eilen taas lääkityksen ja olen jo tänään toimintakykyisempi. Nousin ajoissa sängystä, pääsin suihkuun ja siivosin keittiön. Vähän pökkelö olo mutta kuitenkin parempi kai tämä kun se kaiken vievä toivottomuus ja toimintakyvyttömyys sängyn pohjalla.
Uskallanko sitoutua tuohon lääkehoitoon kunnolla? Tiedän, että toiset ihmettelevät tätä suhtautumistani mutta onhan nuo lääkkeet nyt aika vahvoja ja vaikuttaa aivoihin, joten kyllä se pistää miettimään.
Venlafaksiini ei ole oikeastaan aikaisemmin aiheuttanut minulle oikein mitään muuta kuin juuri toimintakyvyn nousemista aika nopeasti ja sellaista outoa oloa, hidastuneisuutta,hieman kuin olisi pienesti pilvessä eli autuaan hidas ja pöhelö olo mutta jaksan kuitenkin tehdä kuitenkin asioita enemmän.
Kommentit (54)
Riippuu lääkkeestä. Itse söin v..laf.x lääkettä 3kk, joka auttoi nostamaan mielialaa.
Elämäntapamuutos auttoi suosta ylös. Söin eri vitamiineja ja hivenaineita jonkin aikaa, että vajeet korjautuivat. Oli helpompi pitää mieli terveenä sen jälkeen.
Etsi ylen arena. Suomalaisten tekemä ohjelma sähkö hoito .Auta paremin kuin läkeet.Tehdän sairala nukutuksessa.Liekkö ian kalista yhteiskunalle kun mielumin 1 vuoden läkeresepti ja ei käy läkärissä.Kuin yoimivaksi on todettu sähkö hoito masenuksin ymm? Sinähän läkärin lisäksi tarvitaan nukutuslääkäri sepä se.
Olen saanut paljon apua lamotrigin + voxra combosta masennukseen. Eivät ole aiheuttaneet sumuista oloa tai mielen latistumista, eikä aloittamisen jälkeen oikeastaan muita sivuvaikutuksia kuin voxrasta jonkin verran ruokahaluttomuutta ja suun kuivuutta.
Olen kokeillut joitakin mainitsemiasi lääkkeitä, eikä minullakaan niistä ollut juurikaan apua. Kaikilla kuitenkin ymmärtääkseni eivät toimi samat lääkkeet samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu lääkkeestä. Itse söin v..laf.x lääkettä 3kk, joka auttoi nostamaan mielialaa.
Elämäntapamuutos auttoi suosta ylös. Söin eri vitamiineja ja hivenaineita jonkin aikaa, että vajeet korjautuivat. Oli helpompi pitää mieli terveenä sen jälkeen.
Jotain tällaista itsekin havittelen. Olen ottanut tänään monenlaista lisää purkista, magnesiumia, d- vitamiinia, b12-vitamiinia, maitohappobakteeria. Jotain tässä yritän tehdä, että jaksaisin elää.
Kaikki mielialalääkkeet on sellaisia, että tunnen vaikutuksen seuraavana päivänä jo. Nytkin on ihan ihmeellinen olo, ei tämäkään mukavaa ole mutta ainakin olen noussut ja kohta lähden kaupoille.
Hyvä jos sinä tervehdyit ja sait voimasi takaisin!
-ap
Jos koet hyödyt haittoja isommiksi, niin syö pois. Venla on käsittääkseni hyvinkin tehokas joillekin.
Itsellä ssri seronil, josta koen olleen hyötyä vaikka ahdistus ja masennus on vakavalla tasolla. Aiheuttaa hieman oloa, että en näe ole oma itseni, mutta en mä kyllä haluakaan olla semmonen joka ei jaksa tehdä mitään, itkee sängyssä päivät j ahautoo vaan itsemurhaa. Sain nimenomaan tämän lääkkeen, koska oireilin aiemmin (oireilua ollut teinistä aikuisuuteen asti) myös bulimialla ja tätä käytetään isommilla annoksilla myös bulimian hoitoon. Aina aloitettaessa ja annosta nostaessa se stoppaa mulla ruokahalun melko täysin, vaikka suht pientä annosta käytän. Myös pieni mania iskee.
Haitoista.. No mulla epäillään ADHDtä ja tuo mania lisää vielä sitä päätöntä säheltämistä. Seksi ei juuri kiinnosta vaikka normaalisti haluan kolmesti päivässä.
Aiemmin oli käytössä cymbalta, joka auttoi myös mutta halusin vaihtaa törkeän ummetuksen vuoksi. Silloin seksi kiinnosti tätäkin vähemmän ja orgasmin saantikyky melkein nollautui, palautui tosin nopeasti.
On-off-lääkekäyttö tekee pahaa aivokemioille. Sitoutuminen lääkehoito on on tärkeää ja sähän koet siitä hyötyjä. Ei meistä kukaan haluaisi tarvita pillereitä, mutta jos niiden avulla elää parempaa elämää, niin ei niistä pitäisi potea huonoa omatuntoa.
Yritä ilman. Nyt jarrut kiinni. Osta lämmin peitto ja jäätelöä. Älä yritä alkuun edes nousta.
Vierailija kirjoitti:
Etsi ylen arena. Suomalaisten tekemä ohjelma sähkö hoito .Auta paremin kuin läkeet.Tehdän sairala nukutuksessa.Liekkö ian kalista yhteiskunalle kun mielumin 1 vuoden läkeresepti ja ei käy läkärissä.Kuin yoimivaksi on todettu sähkö hoito masenuksin ymm? Sinähän läkärin lisäksi tarvitaan nukutuslääkäri sepä se.
Lekurit nauraa sut pihalle jos lampsit vastaanotolle vaatimaan sähköhoitoa. Sitä käytetään vasta pahimpiin tapauksiin kun kaikkia lääkkeitä on kokeiltu.
Toivottavasti Sooma tulee isomman markkinoille.
Varmaan liikuntaa ja luonnossa liikkumista on jo kokeiltu? Entä maisemanvaihtoa ulkomaille? Jonnekki hienoon kansallispuistoon leirille ja siitä jonkun kaupungin sykkeeseen?
JA se tärekin, liikunta!
Suomalaiset syö kaiken mitä lääkäri määrää ilman apuja. Koska lääkärit jo luovuttaneet. Liikunta tutkitusti auttaa paljon enemmän ku mikkää pillerit, joista sitten vaikee päästä eroon. Mutta kun ei.
Vierailija kirjoitti:
Jos koet hyödyt haittoja isommiksi, niin syö pois. Venla on käsittääkseni hyvinkin tehokas joillekin.
Itsellä ssri seronil, josta koen olleen hyötyä vaikka ahdistus ja masennus on vakavalla tasolla. Aiheuttaa hieman oloa, että en näe ole oma itseni, mutta en mä kyllä haluakaan olla semmonen joka ei jaksa tehdä mitään, itkee sängyssä päivät j ahautoo vaan itsemurhaa. Sain nimenomaan tämän lääkkeen, koska oireilin aiemmin (oireilua ollut teinistä aikuisuuteen asti) myös bulimialla ja tätä käytetään isommilla annoksilla myös bulimian hoitoon. Aina aloitettaessa ja annosta nostaessa se stoppaa mulla ruokahalun melko täysin, vaikka suht pientä annosta käytän. Myös pieni mania iskee.
Haitoista.. No mulla epäillään ADHDtä ja tuo mania lisää vielä sitä päätöntä säheltämistä. Seksi ei juuri kiinnosta vaikka normaalisti haluan kolmesti päivässä.Aiemmin oli käytössä cymbalta, joka auttoi myös mutta halusin vaihtaa törkeän ummetuksen vuoksi. Silloin seksi kiinnosti tätäkin vähemmän ja orgasmin saantikyky melkein nollautui, palautui tosin nopeasti.
On-off-lääkekäyttö tekee pahaa aivokemioille. Sitoutuminen lääkehoito on on tärkeää ja sähän koet siitä hyötyjä. Ei meistä kukaan haluaisi tarvita pillereitä, mutta jos niiden avulla elää parempaa elämää, niin ei niistä pitäisi potea huonoa omatuntoa.
Selvä, kiitos tästä viestistä ja oman kokemuksesi jakamisesta. Itsellä kanssa samaa, että makaan sängyssä ja haudon noita ajatuksia. Olo on vain niin surkea, että sitä tuntuu, ettei missään ole järkeä, omassa elämässä etenkään. Lisäksi tunnesyön ja muutenkin haen lohtua niistä asioista, joista ei pitäisi.
Ehkä nyt vain sitoudun tähän ja yritän vain ajatella tätä sen kautta, että tarvitsen nyt tämän tuen. Eihän tätä kuitenkaan varmaan loppuelämää tarvite syödä. Jos vaikka puoli vuottakin tai vuosi riittäisi.
Kaikkea hyvää sinulle ja muillekin vastanneille, kiitos kun jaksatte kommentoida.
-ap
Venlafaxinista ihan järkyttävät painajaiset, vierottautuminen vaikeaa. Tein sen itse 2 viikossa vastoin lääkärin ohjeita kun en kestänyt niitä painajaisia. Voxralla lähti koko tunne elämä eikä ole palautunut 3 vuodessa. Sähköhoidoista kieltäydyin kun kuulosti liian hurjalta.
Nyt elellään zombina ja koitetaan esittää normaalia. Normaalilla syömisellä ja liikunnalla sentään saa nukuttua hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan liikuntaa ja luonnossa liikkumista on jo kokeiltu? Entä maisemanvaihtoa ulkomaille? Jonnekki hienoon kansallispuistoon leirille ja siitä jonkun kaupungin sykkeeseen?
JA se tärekin, liikunta!
Suomalaiset syö kaiken mitä lääkäri määrää ilman apuja. Koska lääkärit jo luovuttaneet. Liikunta tutkitusti auttaa paljon enemmän ku mikkää pillerit, joista sitten vaikee päästä eroon. Mutta kun ei.
Tuo kaikki mitä listasit sai melkein jo sykkeen nousemaan. En todellakaan jaksa tuollaisia asioita. Hyvä jos pystyn pitämään edes perusasioista arjessa huolta. Minä kyllä myös kävelen olen luonnossa mutta ei siitä ole suurta apua. Jos liikaa teen niin sen myös huomaa seuraavina päivinä, olen aivan maassa ja sängyn pohjalla enkä pysty tekemään oikein mitään useampaan päivään. Tämä todella raadollista joskus kun luulee, että nyt se oma energia alkaa jo tulemaan ja valoa elämään ja sitten sitä ollaankin taas siellä kuilun pohjalla kohta. Aaltoilevaa.
Se riittää nyt, että edes jokseenkin pysyn tolpillani ja jaksaisin tehdä töitä jonkun verran, että edes jaksaisin käydä siellä kaupassa ja suihkussa enkä ajattelisi miten lohduttavaa olisi vain päästä pois.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JA se tärekin, liikunta!
Tuo kaikki mitä listasit sai melkein jo sykkeen nousemaan. En todellakaan jaksa tuollaisia asioita. Hyvä jos pystyn pitämään edes perusasioista arjessa huolta. Minä kyllä myös kävelen olen luonnossa mutta ei siitä ole suurta apua. Jos liikaa teen niin sen myös huomaa seuraavina päivinä, olen aivan maassa ja sängyn pohjalla enkä pysty tekemään oikein mitään useampaan päivään. Tämä todella raadollista joskus kun luulee, että nyt se oma energia alkaa jo tulemaan ja valoa elämään ja sitten sitä ollaankin taas siellä kuilun pohjalla kohta. Aaltoilevaa.
Se riittää nyt, että edes jokseenkin pysyn tolpillani ja jaksaisin tehdä töitä jonkun verran, että edes jaksaisin käydä siellä kaupassa ja suihkussa enkä ajattelisi miten lohduttavaa olisi vain päästä pois.
-ap
Niin ja sit ihmettelet kun mikään ei auta :D Ja kyselet et mikkä pillerit auttas, kun aiemmatkaan ei oo auttanu. Voithan sä kärsiä loppuelämän sit.
Meikällä Voxra + Deprakine jeesannut, piristin ja jarrutin.
Voxra + Olanzapin + Risperidon (kaksisuuntainen mielialahäiriö)
Venlafaksiini laukaisi manian joten Voxra aloitettiin Venlan tilalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JA se tärekin, liikunta!
-ap
Niin ja sit ihmettelet kun mikään ei auta :D Ja kyselet et mikkä pillerit auttas, kun aiemmatkaan ei oo auttanu. Voithan sä kärsiä loppuelämän sit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lekurit nauraa sut pihalle jos lampsit vastaanotolle vaatimaan sähköhoitoa. Sitä käytetään vasta pahimpiin tapauksiin kun kaikkia lääkkeitä on kokeiltu.
Toivottavasti Sooma tulee isomman markkinoille.
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Ap, minulla lääkitys on auttanut vakavaan masennukseen sillä tavoin että im-ajatukset ovat muuttuneet piinaavasta jankutuksesta ja suunnitelmista ohimeneviksi ideoiksi jotka pystyn työntämään mielestäni sivuun. Olen edelleen masentunut, mutta pystyn syömään, käymään suihkussa ja pesemään pyykkiä. Huomaan olostani että ahdistus lisääntyy kun lääkeannos alkaa laskea, se toimii muistuttajana kelloa paremmin. En olisi elossa ilman lääkitystä.
Vaikean masennuksen kanssa ei ole realismia hakea parannusta kansallispuistoreissuista tai ulkomaanmatkasta. Älä niistä tunne huonoa omaatuntoa. Ne konstit toimivat tavalliseen ikävään oloon, eivät ne aivokemiaa muuta. Sama kun sanoisi jalattomalle ihmiselle että juoksepa maraton yhdellä jalalla. Omalla kohdallani toimiva kombo on ollut terapia, lääkehoito ja osasto. Tavoitetasosta minulla esim oli että jos en jaksanut mennä ulos, istuin hetken parvekkeella että sain edes vähän raitista ilmaa. Tai nyt on tavoitteena, että pystyisin käymään bussilla kaupassa kerran viikossa.
Syön essitalopraamia isolla annoksella, ja sillä on sivuvaikutuksena ainainen väsymys sekä nukahtelu. Pakko ottaa lyhyet torkut keskellä päivää. Toivon että jossain vaiheessa annosta voitaisiin vähän laskea, mutta en vielä ole niin varmalla pohjalla että se olisi mahdollista.
Masennuslääkkeet alkaa vaikuttaa vasta yli kuukauden käytön jälkeen, että jos eilen aloitit niin tänään sinua ei piristä muu kuin sinä itse. Että niin paljon se sinun toimintakyvyttömyys on siellä korvien välissä ja itsellesi asettamissa estoissa. Asennevammaa ei lääkityksellä voida hoitaa mitä tämä sinun masennus nyt näyttää olevan.
Niin ja siis aikaisemmin ollut käytössä myös mirtatzapiini ja ketopinor. Niitä en enää koskaan ota.
Tämä venla on ehkä ihan hyvä mutta silti vähän epäilyttää.
-ap