Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

14v tytön äitinä olen osaamaton

Vierailija
23.11.2022 |

Kolisee vähän väliä, koen itseni liian keskeneräiseksi ja lyhytpinnaiseksi äidiksi hänen kanssaan. Tyttö viisastelee, ei ole kuulevinaan, jättää siivoamatta jälkensä. arvostelee minua kaikesta jne. Tunnen että pinnani kiristyy, motkotan kehujen sijaan, positiivista liian vähän. Nuoremmille lapsille on niin paljon helpompi olla hyvä vanhempi. Saankin tytöltä kuulla, että suosin pienempiä, ja se sattuu. Kun he eivät uhmaa ja arvostele kuten tämä teinineiti.

Koulussa pärjää hyvin jne tunnollonen tyttö, annan hyvää palautetta myös. Mutta miten teillä muilla menee kotona tämän ikäisten kanssa ja mitä neuvoja? Kun menen juttelemaan ja olemaan läsnä, saattaa katsoa tylysti "sori voitko mennä, mulla on läksyjä/muuta (eli puhelin)" niin vaikea luoda yhteyttä. Olen aina korostanut käytöstapoja ja nyt tuntuvat ihan unohtuvan.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tarvitsee sekä rakkautta että kuritusta. Jos on vain jompi kumpi näistä, niin kokonaisuus ei toimi. Tämän kun muistaa, ja johdonmukaisuuden, niin hyvin menee.

Vierailija
22/44 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon sitä tilaa on annettava, eli saa viihtyä puhelimellaan ja käyttää aikansa kauneudenhoitojuttuihinsa?

Saako teillä tämän ikäiset olla puhelimilla vielä klo 22-23? Minä en tätä halua.

Ap

Olen kuullut että teinitkin tarvii paljon unta kun aivot kypsyy.

Suosittelen että puhelimen käyttö lopetetaan viim. klo 20. Ja silloin alkaa luku aika. Saa lueskella sängyssä 1h, max. 1,5h. Valot sammuu viim. klo 21.30. Jos ei saa heti unta, voi tulla vaikka vähäksi aikaa juttelemaan olohuoneeseen.

Viestittelyt ja some kannattaa siis hoitaa 18-20 välillä. Kli 19 on hyvä aika iltapalalle 😊

Meillä 11-vuotias ois koko aika puhelimellaan jos en rajaa ruutuaikaa 😄😅

Meillä on sääntö että saa soittaa kavereille ja tekstata, ja nämä asiat mielellään hoidetaan ennen klo 20.

Pelata ei saa arkena. Viikonloppuna, eli joka viikko lauantai on pelipäivä. Sillon saa pelata mielellään 30min - 1h.

Eli viikottainen peliaika on 30min - 1h.

Tämä siksi että tyttöni muuten koko ajan kyselee millon saa pelata eikä osa keksiä muuta tekemistä.

Kun selkeästi osoitan että ruutu aika ei ole kovin hyödyllistä lapsen kehitykselle, ja ohjaan häntä sellaiseen hauskaan toimintaan, kuten leikkiin, askarteluun, urheiluun tai leipomiseen, huomaan että lapseni on hyväntuulisempi ja rauhallisempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauneushoitojutut ois hyvä hoitaa 18-21 välillä. Ehtii rauhassa käydä suihkussa ja tehdä iltapesut yms.

Pikkuhiljaa nuorelle varmasti muodostuu oma kauneushoito rutiini aamuisin ja iltaisin 😊

Vierailija
24/44 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yritä liikaa teinin kanssa äläkä tyrkytä itseäsi.

Vierailija
25/44 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatustyö on tältä erää tehty ja nyt elätte murrosvaihetta. Enempää et pysty tekemään kuin olemaan luotettava, turvallinen aikuinen ja tarvittaessa saatavilla. Nuoren tarvitsee aikuistuakseen alkaa repiä itseään vanhemmista irti. Perheessä opitut arvot ovat siellä kuohuvassa mielessä itämässä ja tulevat esille muutaman vuoden päästä jatkaakseen jalostumistaan.

Minun käy sääliksi niiden perheiden lapset, jotka tulevat tuohon ikään mielessään kotona kuultu ruma puhe, koettu alistaminen ja väkivalta. Siitä on turvallinen kasvu kaukana ja kasvatuksen tulokset näkyvät kaduilla.

Vierailija
26/44 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on myrkkyä auktoriteettiasemallesi jos annat tytön uhmata itseäsi tuolla lailla.

Vierailija
27/44 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon sitä tilaa on annettava, eli saa viihtyä puhelimellaan ja käyttää aikansa kauneudenhoitojuttuihinsa?

Saako teillä tämän ikäiset olla puhelimilla vielä klo 22-23? Minä en tätä halua.

Ap

Olen varmaan monen mielestä liian löysä, mutta meillä saa olla puhelimella myöhään (ei tietty koko yötä) ja tällätä itseään/olla omassa huoneessaan vaikka koko illan. Niin kauan kuin koulu sujuu ja hoitaa harrastuksensa säntillisesti, niin en moisesta jaksa vääntää. Sillä on nyt omat humputuksensa ja tykkää olla itsekseen, turha sitä sieltä huoneestaan koittaa pakottaa muun perheen kanssa hengaamaan (paitsi tietty ruoka-aikoina). Nyt tyttö on 16 ja tulee nykyään joskus jopa oma-aloitteisesti meidän muiden kanssa katsomaan telkkaria 😀

Vierailija
28/44 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 15 v tyttö saa olla puhelimella klo 23 asti, jolloin käsken nukkumaan. Hoitaa harrastuksen ja koulun ok. Jos on aikainen kouluaamu, niin menee oma-aloitteisesti nukkumaan aikaisemmin. Hänellä urheiluharrastus loppuu usein klo 21 ja kotona klo 21.30, joten ihan just silloin ei nukkumaan ehdi. Meidän perheessä myöhäisempi rytmi ja sopii meille. Ei ehkä sovi jollekin toiselle perheelle, jossa pieniä lapsia tai vanhempien työpäivät alkaa aikaisin.

Vierailija
29/44 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Suosittelen että puhelimen käyttö lopetetaan viim. klo 20. Ja silloin alkaa luku aika. Saa lueskella sängyssä 1h, max. 1,5h. Valot sammuu viim. klo 21.30. Jos ei saa heti unta, voi tulla vaikka vähäksi aikaa juttelemaan olohuoneeseen.

Viestittelyt ja some kannattaa siis hoitaa 18-20 välillä. Kli 19 on hyvä aika iltapalalle 😊

Meillä on sääntö että saa soittaa kavereille ja tekstata, ja nämä asiat mielellään hoidetaan ennen klo 20.

Pelata ei saa arkena. Viikonloppuna, eli joka viikko lauantai on pelipäivä. Sillon saa pelata mielellään 30min - 1h.

Tämä siksi että tyttöni muuten koko ajan kyselee millon saa pelata eikä osa keksiä muuta tekemistä.

Kun selkeästi osoitan että ruutu aika ei ole kovin hyödyllistä lapsen kehitykselle, ja ohjaan häntä sellaiseen hauskaan toimintaan, kuten leikkiin, askarteluun, urheiluun tai leipomiseen, huomaan että lapseni on hyväntuulisempi ja rauhallisempi.

Johan on naurettavaa tekstiä. Huomaa, ettei kirjoittajalla ole kokemusta teineistä. 11 vuotias ei ole teini. Noi rajoitteet saa vielä aikaan kolmannen maailmansodan kun ikäänalkaa olemaan enemmän. Näet vielä 😂

Vierailija
30/44 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Johan on naurettavaa tekstiä. Huomaa, ettei kirjoittajalla ole kokemusta teineistä. 11 vuotias ei ole teini. Noi rajoitteet saa vielä aikaan kolmannen maailmansodan kun ikäänalkaa olemaan enemmän. Näet vielä 😂

Just olin tulossa kommentoimaan, että katellaan tossa kolmen, neljän vuoden päästä uudelleen... 💛😂 Toi 15-vuotias varmaan nauraisi itsensä (äidin kanssa yhdessä) tärviölle kun ehdottaisin hauskaa leikki- tai askartelutuokiota kun puhelin on laitettu pois viim. klo 20.

Vierailija
31/44 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki teinit ovat tuollaisia. Voivat olla pahempiakin, joten ole tyytyväinen, jos ei vaikeampaa tule. Olet hyvä äiti, jos et huuda ja valita koko ajan, ja sanot ja teet myös mukavia asioita hänelle ja hänen kanssaan, mahdollisuuksien mukaan. Muista laittaa rajat, etkä jatkuvasti venytä niitä. Lapsesi aivot kehittyvät kovasti, ne muuttuvat aikuisuutta kohti, siitä kaikki johtuu.

Vierailija
32/44 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voe voe, noin se meilläkin vielä oli, kun poika oli 11 v. Nyt on ihan eri meininki, kun ikää 14v. Muutama vuosi tekee tosi paljon tuossa iässä.

Vierailija
33/44 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joku on sen tuommoiseksi kasvattanut

Samaa ajattelin. Murrosikä sinne tai tänne, olisiko kannattanut jo alusta asti olla tiukka siinä, miten saa toiselle puhua ja miten ei, kuinka tärkeää on yhteisistä tiloista huolehtiminen yhdessä, mitä seuraa huonosta käyttäytymisestä? En ole ilkeä ihminen, mutta kyllä olen lapselle joskus sanonut, että menisi pois silmistäni, koska pahoitti mieleni, ja että varmasti en ketään känkkäränkkää viikonloppuna mihinkään elokuviin ystävien kanssa vie, oli sovittu tai ei.

Keinot on monet, taskurahan poistosta lapsen huoneen oven poistamiseen ja kellariin vientiin, esimerkiksi.

Pelkäävätkö jotkut vanhemmat sanoa suoraa, näyttää rajoja, olla johdonmukaisia, ettei se pikku murkku-rassu vain pahoittaisi mieltään?

Siltä usein tuntuu.

Vierailija
34/44 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jokainen teini on yksilö.

Asiantuntijatkin sanoo että pari tuntia ennen nukkumista ei kannattaisi olla ruutuaikaa.

Teineille hyvä nukkumaanmenoaika on viim. klo 22, aikuisilla 23 tai 24.

Kun itse olin teini, niin lueskelin klo 20-21, valot sammutin 21:30 tai viim. klo 22. Hyvin meni koulussa.

Samoin kasvatan nyt omaa tyttöäni ja nyt hän on 11 v esiteini. Teini-iässä, kun hän on 13v-18v niin aion pitää huolta että nukkumaan mennään ajoissa kun hän on väsynyt ja ruutu aika on kohtuullista.

Sinusta se voi olla naurettavaa, itse toimin oman lapseni / nuoreni parhaaksi.

Vierailija
35/44 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teineillä ei voi enää leikkiä nukkeleikkejä. Ne nuoret nuket on kivempia.

Vierailija
36/44 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai teini-ikä ole mikään syy käyttäytyä miten huvittaa! Ymmärrän että tuo ikä on myllerrystä täynnä. Mutta RAJAT LUO RAKKAUTTA!

Vierailija
37/44 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisenä osa jo porsii.

Vierailija
38/44 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö voi olla oikeassakin että suosit nuorempia. Hän voi ajatella ettet välitä hänestä yhtä paljon. Se sitten kanavoituu noin.

Vierailija
39/44 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai teini-ikä ole mikään syy käyttäytyä miten huvittaa! Ymmärrän että tuo ikä on myllerrystä täynnä. Mutta RAJAT LUO RAKKAUTTA!

Kuri on alistamista ja väkivaltaa. Tutkimusten mukaan paljon paremmat tulokset saa positiivisuudella.

Vierailija
40/44 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempien suosiminen on kaikista yleisintä ja primitiivisintä. Siitä tulevat ne "lellitty perheen pienin" -nimitykset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä