Aloitin pari kuukautta sitten uudessa työpaikassa. Piti olla niin hyvä työyhteisö. Hirveetä kiusaamista ja selän takana jauhamista, ulosjättämistä ja sisäpiirileikkiä. Sitten vielä ihmettelevät kun työntekijät ei pysy.
Pomolla oma lempiporukka. Muihin päin ei voi edes katsoa kahvipöydässä. Jutuista kuulee rivien välistä, että selän takana on puhuttu paskaa. Ei oteta mukaan keskusteluihin, vähätellään ammattitaitoa ja pyöritellään silmiä. Jätetään yksin ja pulaan. Toimitaan niin hienovaraisesti, että en voi suoraan osoittaa ketään, että tuo tuossa työpaikkakiusaa. Onko mitään muita vaihtoehtoja kuin vaihtaa työpaikkaa jos esihenkilöä myöten suurin osa työporukasta käyttäytyy ikävästi?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Onko lumihiutale ahdistunut kun huomasi ettei olekaan kaiken keskipiste ja kaikkien tykkäysten kohde
Ootko meillä töissä?
Ap
Meidän työpaikalla vähän samaa, pomon lempityöntekijä saa halauksia, tsemppejä kesken työpäivän mutta kun pomo poistuu paikalta, näprää tämä kännykkää ja delekoi omat työnsä taitavasti muille sekä pitä taukoja juuri silloin kun on eniten kiirettä.
Olet saanut epärealistisia käsityksiä tyttösomesta.
Päiväk... korjaan varhaiskasvatusyksikkö.
Millainen työpaikka tai päivähoitopaikka_eläkeläiselle, ideoita?
Vierailija kirjoitti:
Päiväk... korjaan varhaiskasvatusyksikkö.
Ei ole päiväkoti, mutta sosiaalialalla ollaan naisvaltaisessa työyhteisössä.
Ap
Hirveeltä kuulostaa. Itse olen ollut samanlaisessa paikassa. Pahin kiusaaja oli esimies ja hänen parin-kolmen hengen sisäpiiri. Äänestin jaloillani muutaman kuukauden jälkeen. Ei siellä muutkaan viihdy, mitä olen sivusta seurannut.
Lähde. Epäterve työyhteisö sairastuttaa ennen pitkää sinutkin.
Tehdäänkö siellä työtä suurella sydämellä? Tällä sanonnalla firmat rekryy. Paskemmassa paikassa en ole töitä tehnyt, kun ihan näin mielettömän sydämestä tulevalla tunteella hoidetaan..... t.
Olen harkinnut lähtöä heti ensimmäisen viikon jälkeen kun tajusin mitä työpaikalla on meneillään. En mennyt sinne hankkimaan mitään sydänystäviä, mutta en nyt ihan tätäkään osannut odottaa. Ap
Sama omalla työpaikalla. Siellä kiusaajengi jotka vuosikymmeniä työskennelleet yhdessä ja pomo lisäksi ollut pitkään heidän kanssaan. Muualta osastolle tulevat joutuvat lähes poikkeuksetta kiusanteon kohteiksi. Opiskelijoita haukutaan ja pyritään itkettämään kaikin keinoin samoin uusia työntekijöitä etenkin nuoria. Osaston vaihtuvuus työntekijöiden suhteen on todella suuri eikä kyseiselle osastolle juuri haluta. Joku päivä sitten oli facebookissa kirjoitus jossa kävi ilmi että osaston maine on kammottava kaupungilla. Välillä heistä ylihoitajan puhuttelussa mutta sama meininki jatkuu koska mitään käytännön seuraamuksia ei ole paitsi että kiusatut vaihtavat työpaikkaa. Samoin moni opiskelija ilmoittanut ettei koskaan sinne töihin kun kerran valinnanvaraa on.
Lähde. En jäisi kiusattavaksi yhteenkään työyhteisöön. Jos olet sosiaali/terveysalalla niin vaihtoehtoja varmaan riittää.
Vierailija kirjoitti:
Olen harkinnut lähtöä heti ensimmäisen viikon jälkeen kun tajusin mitä työpaikalla on meneillään. En mennyt sinne hankkimaan mitään sydänystäviä, mutta en nyt ihan tätäkään osannut odottaa. Ap
Kannattaa vaihtaa työpaikkaa heti kun vain uuden saat oman hyvinvointisi tähden. Tilanne ei tule muuttumaan paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Lyö vähän kiilaa porukoihin, tuskin kaikki siihen sisäpiirin kuuluvat.
Pomollakin on pomo. Kannattaa kertoa ylemmille tahoille. Kyllä siellä varmasti ollaan kiinnostuneita miksi jatkuvasti porukka vaihtuu. Epäonnistuneet rekrytoinnit maksaa ihan sikana firmoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten käytännössä tekisit tämän? Miten lyödään kiilaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten käytännössä tekisit tämän? Miten lyödään kiilaa?
Tarkkailet aluksi, kannattaa olla lähinnä kuuntelijana.
Vierailija kirjoitti:
Ap pitäisi erottaa välittömästi.[/quot
Miksi?
Koska tulee kiusatuksi?
Tämä on harmi ja olen itsekkin joskus huomannut samaa. Kun pääsin ammattikoulusta ja menin ensimmäiseen työpaikkaani, niin hämmästelin sitä lapsellisuutta joka duunarimiesten porukoissa oli. Olin odottanut huomattavasti kypsempää ja parempaa käytöstä ihmisiltä ja olin ymmälläni. Ei oo luottamus korkealla mahdollisesti tulevankaan työpaikan suhteen, että ihmiset olisivat paremmiksi muuttuneita.