Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (1507)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
O'keeffes Working hands toimii monella.

Mulla ei toimi. Kädet alkaa kirvelemään ihan kauheasti. Olen varmaan allerginen jollekin ainesosalle.

• ylös 15
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eikö kumihanskat vaan hikoiluta käsiä lisää?
Siksi tarvitaan se puuvillahanska väliin. Ei ehkä kokeilematta uskoisi, mutta puuvilla siellä välissä hengittää, vaikka oli muovihansikas vielä päällä.

• ylös 13
  • alas 2
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä dermosililla olen pärjännyt: https://t.ly/1tgf Ei ole kädet halkeilleet tai olleet kuivana.

Useampi suositus tässä ketjussa, täytyy kokeilla tätä.

Se on aina sama tyyppi, spämmäilee tuon sivuston linkkejä joka ketjuun.

• ylös 15
  • alas 2
Vierailija

Usein tuollainen kuivuva ja verille asti halkeileva iho on atooppista, jolloin käynti lääkärissä tai ihotautilääkärin vastaanotolla on suositeltavaa. Minulla on tämä sama ongelma ja sain siihen reseptillä kortisonivoiteen.

Muuten olen havainnut hyväksi monia täälläkin annettuja neuvoja, kuten Doven kosteuttavan käsisaippuan. Käsien kuivaaminen pesun jälkeen on todella tärkeää, jotta vesi ei haihtuessaan ihon pinnalta kuivata sitä lisää. Puuvillahanskoja voi ja kannattaa tästä syystä käyttää esim. siivoushanskojen tai tiskaushanskojen alla. TOSIN: kosteusvoiteet kannattaa levittää hieman kostealle iholle.

Usein myös kuiva sisäilma ja ulkona käyvä kylmä viima tekevät tepposet iholle, jolloin ihottuma lehahtaa helposti ja kirvelee p****leesti. Tällöin laitan käsiin iltaisin sitä kortisonivoidetta ja muulloin keramideja sisältävää voidetta (esim. CeraVella kaikki tuotteet). Päälle pari tippaa öljyä (jojoba / ruusunmarja / skvaleeni tms.), jotta kosteus ei haihdu pois.

Ilmankostutin auttaa myös, mutta näillä em. keinoilla olen pärjäillyt hyvin nyt pari talvea ilman jatkuvaa käsien halkeilua. :)

• ylös 20
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvaus, rasvaus, rasvaus. Kokeile jotain muuta voidetta jos imeytyisi paremmin. Yöksi laitat sitten kunnon kerroksen rasvaa ja puuvillahansikkaat käsiin. Mulla oli kerran kädet liiallisen pesemisen vuoksi niin kuivat, että verta valui ihon rakosista.

Mulla on taas ollut sieltä syyskuun lopusta asti tuo tilanne, että kädet on verillä ellen käytä iltaisin kortisonia.
Toukokuussa sitten taas ehkä helpottaa!

Enkä pese liikaa.

Et Kait oikeasti ole käyttänyt kortisonia syyskuun lopusta lähtien joka päivä? Mene nyt hyvä ihminen lääkäriin niiden käsiesi kanssa, ei kortisonia ole tarkoitettu käytettäväksi kuukausitolkulla, vaan kuureittain ja kuurien välissä olisi hyvä olla ainakin saman pituinen aika ilman kortisonia.

Mene siis lääkäriin, vaikka kiireajalla terveysasemalle. Pyydä lähete ihotautilääkärille, joka pystyy määräämään kunnon Lääkkeet ja seurannan. Oikeasti kädet ovat niin tärkeät, että niiden takia kannattaa mennä lääkäriin eikä ostaa purkkitolkulla jotain käsikaupparasvoja ja mietoja kortisonivoiteita.

Minulla on atooppinen iho ja teen työtä, jossa kädet ovat kosteina paljon, mutta pärjään nykyään ihan Ceraven rasvoilla ja joskus käytän 7 vrk kuurin Bemetson 0,1%.

• ylös 39
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos iho on punainen, turvotusta ja halkeilua, kokeile suolavesikylpyjä ja -hauteita. Ainoa, joka on mulla auttanut silloin kun kortisonikaan ei. Tulehtunut iho ei millään perusrasvalla parane.
Tämä on totta! Suola kuulostaa pahalta, mutta idea on siinä, että suola sitoo valtavasti nestettä, siksihän se turvottaa elimistöäkin. Itse asiassa suolaa kannattaisi käyttää pikemminkin ulkoisesti kuin sisäisesti, silloin kosteus imeytyy oikeaan paikkaan.

Suolan käyttäminen ihonhoidossa herättää ajatuksia aika ajoin niin puolesta kuin vastaan.
Katja Kokko kirjoitti joskus emäksisen ihonhoidon järjettömyydestä. Itse koen jotenkin tietäväni ihonhoidosta ja kosmetiikasta niin vähän, etten ole asiantuntija edes siinä määrin kuin Katja on, joten välitän tämän kirjoituksen vain tähän ja jokainen tekee itse parhaaksi katsomansa päätöksen suolasta ihonsa hoitamisessa :)

https://katjakokko.com/emaksisen-ihonhoidon-jarjettomyys/

Ps. Suolahuone astmaatikolle taitaa olla hyvinkin pätevä homma. Itsellä toimii taas suola juomavedessä, kun omaan matalan verenpaineen.

Vierailija

Sibicortia pari päivää iltaisin kuurina ja sit Avenen cicalfate yöksi, päivisin vaselinen peruskäsivoidetta ihan jokaisen pesun jälkeen. Ja kädet aina pois pakkasesta.

Vierailija

Tää on kyllä totta, että jos erehtyy parikin minuuttia olemaan ulkona ilman hanskoja, niin siltä päivältä käsien kunto meni siinä.

Sisällä tuo ilmankosteus myös. Siinä tosin ehtii minulla reagoida silmät, kasvojen iho ja nenä (verenvuodot) ennen käsiä. Ostin halpiksen lämpö-ilmankosteusmittarin, jonka avulla totesin että alle 35% alkaa oireilu. Koska talvella oli järjestään alle sen, piti ostaa ilmankostutin.

• ylös 28
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutettiin lämpimämpään ilmastoon. Edes mikään määrä rasvaa tai puuvillakäsineitä ei auttanut. Nykyään ei tarvitse käyttää edes perusvoidetta. Atoopikkoja olemme.

Joo sopiva ilmasto on ainoa mikä oikeasti auttaa, kaikki muu on vain tekohengitystä jonka avulla jotenkin pärjäilee.

Nostaisin tässä uudelleen esiin aiemminkin jo vinkatun D-vitamiini. Lämmin ilmasto = aurinkoinen ilmasto. Ja auringosta iho saa D-vitamiinia. Halpa vitamiini, josta voi saada samaa apua kuin etelän lämmöstä. Kannattaa kokeilla, jos ei ole vara muuttaa Epsanjaan.

D-vitamiinia menee siinä missä muutkin vitamiinit ja öljyt. Samaa tekohengitystä kuin kaikki muukin, ainoa mikä oikeasti ratkaisee ongelman on ilmasto.

• ylös 11
  • alas 6
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ollut jokavuotinen ongelma.

Nyt keksin laittaa haavaisiin kohtiin lanoliinia ja joka yöksi rasvaus Dermosilin Sensitive Extra -voiteella. Joskus päivisinkin rasvaan samalla tai jollain muulla perusvoiteella. Kädet ovat parhaassa kunnossa aikoihin.

Lanoliinista puheenollen, mulla menee myös nännit ja korvantaukset talvella verille

Vierailija

Näin atoopikkona sanoisin ainakin itselleni tärkeintä olevan ennaltaehkäisyn.

Talvella aivan ensimmäinen asia on se, että on kunnolliset hanskat ja että niitä hanskoja ei oteta ulkona pois kuin aivan pakottavissa tilanteissa. Kovimmilla pakkasilla laitan vielä sormikkaat tumppujen alle kaiken varalta.

Lisänä on toki ihoa kuormittavien asioiden jakaminen useammalle päivälle sen sijaan, että tekee kaiken samana päivänä, rasvaus, pesuaineiden vaihto välittömästi, jos iho näyttää ärtymisen merkkejä jne.

Joskus mikään ei riitä ja iho on auki, mutta silloinkin vältän kortisonia viimeiseen asti ja pyrin saamaan ihon kiinni rasvaamalla, rasvaamalla ja rasvaamalla ja kuormitusta vähentämällä tyyliin syön silloin, kun oon käynyt juuri vessassa ja pessyt kädet, ettei tartte pestä käsiä uudestaan ennen syömistä.

• ylös 33
  • alas 0
atoopikko

Kokeiltu kaikki: vahvat kortisonit, takrolimuusivoide, erilaiset käsirasvat, pihkavoide, vaseliini, hajuton ja tuoksuton saippua, itse tehty kaurasaippua, rakkolaastari, suihkelaastari, haavalakka, hanskat joka tilanteessa... Ainoa, mikä viimein toi helpotuksen oli Australian Body Care -merkkinen jalkavoide, jossa ureaa ja teepuuöljyä. :D Nyt kun ko. tuote minulta loppu, on taas kaksi sormenpäätä halkeamilla ja kämmenselissä parantumattomia haavoja. 

• ylös 14
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvaus, rasvaus, rasvaus. Kokeile jotain muuta voidetta jos imeytyisi paremmin. Yöksi laitat sitten kunnon kerroksen rasvaa ja puuvillahansikkaat käsiin. Mulla oli kerran kädet liiallisen pesemisen vuoksi niin kuivat, että verta valui ihon rakosista.

Mulla on taas ollut sieltä syyskuun lopusta asti tuo tilanne, että kädet on verillä ellen käytä iltaisin kortisonia.
Toukokuussa sitten taas ehkä helpottaa!

Enkä pese liikaa.

Et Kait oikeasti ole käyttänyt kortisonia syyskuun lopusta lähtien joka päivä? Mene nyt hyvä ihminen lääkäriin niiden käsiesi kanssa, ei kortisonia ole tarkoitettu käytettäväksi kuukausitolkulla, vaan kuureittain ja kuurien välissä olisi hyvä olla ainakin saman pituinen aika ilman kortisonia.

Mene siis lääkäriin, vaikka kiireajalla terveysasemalle. Pyydä lähete ihotautilääkärille, joka pystyy määräämään kunnon Lääkkeet ja seurannan. Oikeasti kädet ovat niin tärkeät, että niiden takia kannattaa mennä lääkäriin eikä ostaa purkkitolkulla jotain käsikaupparasvoja ja mietoja kortisonivoiteita.

Minulla on atooppinen iho ja teen työtä, jossa kädet ovat kosteina paljon, mutta pärjään nykyään ihan Ceraven rasvoilla ja joskus käytän 7 vrk kuurin Bemetson 0,1%.

Mitä Kunnon Lääkettä? Jos kerran päivässä pahimpiin kohtiin laitettu mieto kortisonivoide auttaa, niin en näe syytä hakea jotain muuta lääkettä.
Apteekista juuri tänä syksynä neuvottiin, että kortison aivan ok laittaa iltaisin.

Vierailija

Kukaan ei ole vielä maininnut tätä: kosmetologilta käsille parafiinihoito.
Auttaa pitkäksi aikaa ja tekee tosi hyvää myös nivelille (mulla on nivelrikkoa sormissa). Suosittelen lämpimästi!

Rasvoista yöksi Locobase (rasvainen emulsiovoide, saa apteekista tuubissa ja myös 350g purkissa) sekä ne puuvillahanskat käsiin rasvauksen jälkeen. Puuvillahanskoja saa edullisesti esim. Prismasta siivousosastolta.

Ceridal -ihoöljy on myös hyvä. Sitä saa suihkepullossakin. Apteekista tämäkin.

Saippuaksi Urtekram sensitive skin fragrance free hajusteeton käsisaippua.

Jokaisen käsienpesun jälkeen pitäisi rasvata kädet mikäli mahdollista.
Siihen on hyvä Aqualan L (keltainen putkilo) apteekista. Imeytyy kohtuu nopeasti.
Tiskatessa/siivotessa/aina kumihanskat käsiin ja kumihanskojen sisähanskoiksi ne puuvillahanskat. Ei saa uittaa käsiä missään kemikaaleissa.

Näillä konsteilla pärjää jo hyvin. Se Locobase toimii myös halkeileviin kantapäihin, rasvauksen jälkeen puuvillasukat jalkaan.

• ylös 14
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos iho on punainen, turvotusta ja halkeilua, kokeile suolavesikylpyjä ja -hauteita. Ainoa, joka on mulla auttanut silloin kun kortisonikaan ei. Tulehtunut iho ei millään perusrasvalla parane.
Tämä on totta! Suola kuulostaa pahalta, mutta idea on siinä, että suola sitoo valtavasti nestettä, siksihän se turvottaa elimistöäkin. Itse asiassa suolaa kannattaisi käyttää pikemminkin ulkoisesti kuin sisäisesti, silloin kosteus imeytyy oikeaan paikkaan.

Suolan käyttäminen ihonhoidossa herättää ajatuksia aika ajoin niin puolesta kuin vastaan.
Katja Kokko kirjoitti joskus emäksisen ihonhoidon järjettömyydestä. Itse koen jotenkin tietäväni ihonhoidosta ja kosmetiikasta niin vähän, etten ole asiantuntija edes siinä määrin kuin Katja on, joten välitän tämän kirjoituksen vain tähän ja jokainen tekee itse parhaaksi katsomansa päätöksen suolasta ihonsa hoitamisessa :)

https://katjakokko.com/emaksisen-ihonhoidon-jarjettomyys/

Ps. Suolahuone astmaatikolle taitaa olla hyvinkin pätevä homma. Itsellä toimii taas suola juomavedessä, kun omaan matalan verenpaineen.

Luin tuon artikkelin. 2 ongelmaa:

1. kokko liioittelee viemällä suolan käytön ihan ad absurdum -tasolle, ts. puhuu pelkästä suolasta ihonhoitona, ts, kaikki rasvat sun muut veks, pelkkää suolaa vaan iholle. Kuka niin tekee lukuunottamatta jotain ihan tosi harvoja fanaatikkoja, jollaisista suolan käyttäjistä itse kyllä kuulen vasta ensi kertaa? Minä ja varmaan tämä toinenkin henkilö, joka suolakylvyistä puhui, puhumme suolasta nimenomaan ajoittaisina suolakylpyinä.

2. kokko tarkastelee suolaa mikrobien tuhoamisen näkökulmasta. Minä puhun siitä tosiseikasta, että suola todella sitoo paljon nestettä, ja nestettä iho tarvitsee. Vaikea kuvitella, että ajoittainen suolakylpy iholla voisi olla vakava vaara ja draama. Ihminen on aina uinut merivedessä.

Mutta kiinnostava artikkeli, ihan hyviä ajatuksia siinä, esim. tieto siitä, että sikiö lilluu suolavedessä, oli aivan uusi mielikuva minulle. Joten kiitos, vaikka itse edustankin toista koulukuntaa tässä (leikkimielisessä) suola"sodassa" :)

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös käsisaippualla on väliä. Dove on hyvä käsisaippua. Itse luotan ihan marketin doveen ja nivea rasvoihin. Kuiva ja kutiseva iho on talvipakkasilla. Ennen oli pahempi, kun ei tiennyt noista tuotteista miten hyvät on.

Käytän kanssa Doven saippuaa, se ei pese nitisevän puhtaaksi ja kädet jäävät pehmeäksi. Mökille ostin erikseen biohajoavaa saippuaa, ja oikein järkytyin millaiseksi kädet siitä jäi. Kun katsoin pH-arvon, järkytyin lisää että niin emäksistä litkua saa edes myydä iholle laitettavaksi.

Jännä. Mun miehelle juuri tuo LV:n biohajoava emäksinen saippua on se juttu, jolla kädet pysyvät vauvanpehmeinä. Siinä ei ole Sodium laureth sulfatea, jota on melkein kaikissa saippuoissa ja joka hänellä kuivattaa käsiä. Itse en kyseisen saippuan käsituntumasta tykkää. Mulla hankalaan kuivumiseen paras tuote on Locobase repair, jota ei tässä ketjussa ole vielä taidettu mainita. Sellainen todella tymäkkä apteekkirasva siis.

• ylös 19
  • alas 0
Vierailija

Täällä myös talvikädet. Kesällä hyvät, heti kun kylmenee, menee rikki.
Käsidesi, ojoijoi. Töissä joudun paljon pesemään käsiä ja käytt.desiä. Rasvat ei kauan pysy.
On varmaan irtisanouduttava.

• ylös 16
  • alas 0
Vierailija

Käsisaippuana Eucerinin suihkuöljy pumppupullossa - kädet pysyy pehmeinä. Yöksi jotain kunnon voidetta kuten Loccitanen Shea.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Täällä myös talvikädet. Kesällä hyvät, heti kun kylmenee, menee rikki.
Käsidesi, ojoijoi. Töissä joudun paljon pesemään käsiä ja käytt.desiä. Rasvat ei kauan pysy.
On varmaan irtisanouduttava.

Mulle ihotautipolilla suositeltiin korvaamaan osa käsien saippupesuista pelkällä käsidesillä. Tämä oli ennen koronaa.

En huomannut sen auttavan

Sivut