Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Airfryer turhake?

Vierailija
23.11.2022 |

Onko kokemuksia että jäänyt käyttöön edes vuodeksi (kiertoilmauunin omistajallekin), vai pölynkerääjäki stilaa viemään?
Sähköähän säästyisi.

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkään on tehnyt sinkkutalouteen mieli aifryeriä, mutta on jäänyt ostamatta kahdesta syystä. Mulla ei ensinnäkään ole tiskikonetta tai sellaiselle paikkaa, onko hankala käsinpesten puhdistaa. Toinen juttu on, että mun keittiössä on tosi vähän tasotilaa, ei oikein kahvin- ja vedenkeittimen ja leivänpaahtimen lisäksi mahdu mitään sinne. Ellei ole sellaista laitetta, joka sopisi mikroaaltouunille tarkoitettuun syvennykseen yläkaapistossa, mikrosta voisin hyvin luopua kyllä ja laitttaa pöhöttimen tilalle.

Kannat hellan kaatikselle, niin siinäpä jäi reilu tila Airfryerille ja jos laitat vielä 60cm kaapin siihen tyhjään koloon, niin aina parempi :)

Vierailija
82/110 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollekkin turhake, toiselle taas ei. Ei ole olemassa mitään yleistä määritelmää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matematiikkaa alakouluikäisille: jos airfryer maksaa 129e, sähkön hinta on 20cnt/kwh

Ja airfryer kuluttaa 0,20,3 kWh paistokerralla. Tavallisen uunin käyttö 1,52 kWh.

yhdellä ruuanvalmistuksella säästö on noin 35cnt. Airfryeriä pitää käyttää noin 400 kertaa ennen kuin se "säästää sähköä". 

Se säästää sähköä jo ensimmäisellä käyttökerralla. Se, että säästääkö se rahaa on eri asia. Ja sillä on muitakin hyviä puolia, ei siis pelkkä sähkön säästö. Jokainen sitten päättää omalta osaltaan minkä arvon niille muille ominaisuuksille laskee.

T: Ala-aste käyty jo 70-luvulla.

Sinä lasket säästön käyttökertaa kohden, kun oikeasti se pitäisi laskea valmistettua ruokamäärää kohden. Uunissa saa kerralla valmiste

Et ilmeisesti ole ikinä kuullut sinkkutalouksista? Tai muista pienehköistä perheistä? Kaikki eivät valmista kerralla isoa määrää ruokaa.

Ja turha selvittää, että sillä isolla kertasatsilla säästää, kaikki eivät tee niin, vaikka se olisikin edullisempaa. Mikä tuossa on noi  vaikea käsittää?

Vierailija
84/110 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon noita on myynnissä mm. torissa... 

Vierailija
85/110 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerran olen kokeillut kun liedessä se on. En ole tarvinnut. 

Vierailija
86/110 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on myös paljon autoja, polkupyöriä, telkkareita...

Vierailija
87/110 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkön säästö on vähintäänkin kyseenalaista, jos vertaa sitä minkä verran ruokaa saa kerralla tehtyä. 

Ei ole kyseenalaista. Laite on heti käyttövalmis, ei tarvi esilämmitystä kuten perinteinen uuni. Nykyisillä pörssisähkön hinnoilla minulla laite maksaa itsensä takaisin kolmessa vuodessa.

Mitä ihmeen ruokaa ei voi laittaa uuniin jo silloin kun uunin laittaa lämpiämään? 

En laittaisi pitsaa, karjalanpiirakoita tai kakkuja kylmään uuniin paistumaan. Siis sellaisia ihan itse jauhoista leivottuja.

Ja joissakin airfryer resepteissäkin käsketään esilämmittämään laite, tosin jotain 3-5minuuttia.

Leivonta on toki eri asia. Mutta miten airfryerissä edes voi paistaa karjalanpiirakat, ison kakun tai pellillisen pitsaa? 

Vierailija
88/110 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on myös paljon autoja, polkupyöriä, telkkareita...

Ai myydäänkö airfryer, jotta ostetaan uusi tilalle? Epäilen että enimmäkseen ei. 

Vierailija
89/110 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkön säästö on vähintäänkin kyseenalaista, jos vertaa sitä minkä verran ruokaa saa kerralla tehtyä. 

Ei ole kyseenalaista. Laite on heti käyttövalmis, ei tarvi esilämmitystä kuten perinteinen uuni. Nykyisillä pörssisähkön hinnoilla minulla laite maksaa itsensä takaisin kolmessa vuodessa.

Mitä ihmeen ruokaa ei voi laittaa uuniin jo silloin kun uunin laittaa lämpiämään? 

En laittaisi pitsaa, karjalanpiirakoita tai kakkuja kylmään uuniin paistumaan. Siis sellaisia ihan itse jauhoista leivottuja.

Ja joissakin airfryer resepteissäkin käsketään esilämmittämään laite, tosin jotain 3-5minuuttia.

Ei mun uunikaan sen kauempaa kestä lämmetä. 

Vierailija
90/110 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En

Leivonta on toki eri asia. Mutta miten airfryerissä edes voi paistaa karjalanpiirakat, ison kakun tai pellillisen pitsaa?

Google auttaa: Riisipiirakat  Itse valmistetut riisipiirakat (tai karjalanpiirakat) voi paistaa rapeiksi Airfryerin avulla. Säädä paistolämpötila kuumimmalle mahdolliselle teholle ja paista noin 10 minuuttia. Esimerkiksi 200 astetta ja 10 minuuttia. Sen jälkeen tarkista paistotulos. Jos pohja ei ole saanut riittävästi väriä tai rapeutta, voit kääntää piirakan toisinpäin ja jatkaa paistamista vielä muutaman minuutin.

Samalta sivustolta

https://testaillaan.fi/airfryerin-paistoaikoja-ja-kayttovinkkeja/

löytyy paljon muitakin reseptejä. Ja ennen kuin aloitat, niin ei siinä voi paistaa yhtä paljon kuin isossa uunissa. Se tiedetään, eikä se olekaan airfryerin idea, joten turha vängätä siitä.

Vierailija
91/110 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jogurtin teko, näin filmin, onko joku koeillutkin ?

Vierailija
92/110 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostettu uusi suurempi laite ja laitettu liian pieni myyntiin kenties.

Vierailija
93/110 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matematiikkaa alakouluikäisille: jos airfryer maksaa 129e, sähkön hinta on 20cnt/kwh

Ja airfryer kuluttaa 0,20,3 kWh paistokerralla. Tavallisen uunin käyttö 1,52 kWh.

yhdellä ruuanvalmistuksella säästö on noin 35cnt. Airfryeriä pitää käyttää noin 400 kertaa ennen kuin se "säästää sähköä". 

Tämähän meinaa sitä, että laite kustantaa itsensä ja varmaan ylikin elinkaarensa aikana.

Moniko sitä airfryeriä sitten käyttää 400 kertaa, ja just vielä sellaiseen ruokaan jota ei voisi esim. pannulla paistaa vaan pitää uuni lämmittää. Noi "keitin kananmunan airfryerillä ja lämmitin pizzapalan" ei yllä tuollaiseen säästöön, kun niitä pitäisi verrata 10min veden keittoon ja 2min grillimikroon, ei siihen uuniin. Eli nuo 4

MInä olen jo 4 kk aikana käyttänyt sitä noin 60 kertaa (päätellen "leivinpapereiden" kulutuksesta). Uunin käyttö on vähentynyt vastaavasti ja sähköä on säästynyt. Laajentaa kesäkuumalla ruokavalikoimaa, kun helteellä ei ole voinut käyttää uunia asunnon lisäkuumenemisen takia. Nyt voi kantaa airfryerin parvekkeelle ja laittaa ruoan siellä. Eli kyllä se 400 kertaa tulee täyteen aika pian. Eikä meidän laite tarjouksesta ostettuna edes maksanut kuin noin satasen, eli itsensä maksamiseen ei mene 400 kertaa. Mutta sitä pienintä mahdollista ei kannata ostaa. Isommassa onnistuu esim. 4 joulutortun kypsennys kerralla. Ei tarvitse sähkösyöppöä uunia lämmittää sitä varten.

Minun keittiössäni se korvaa uunin, ei niinkään pannua. Vaikka kypsennän siellä kyllä esim broilerin leikkeitä, jotka voisi pannullakin paistaa, mutta olen ne ennenkin kypsentänyt mieluummin uunissa, ilman rasvaa ja ilman että liesi on täynnä rasvaroiskeita. Siistimpi tapa laittaa ruokaa.

Esim. uuniperunat: uunissa kypsennysaika yli tunnin reilusti, airfryerissä 35-40 minuuttia. Lohifile, airfryerissä 10-11 minuuttia paksuudesta riippuen.

Vierailija
94/110 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästää säköä 90 prossaa uniin verattuna+ veden keitin on jo 100 prossaa,olkaa viisaita hella ja keittolevyt on historiaa.

Vierailija
95/110 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun uunikaan sen kauempaa kestä lämmetä. 

Älä selitä ja sähköä menee monikertainen määrä,sinun uunissa,no itseppä sähkösi maksat.

Vierailija
96/110 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko vie vähemmän sähköä verrattuna kiertoilmauuniin onko faktaa lyödä pöytään?

Vierailija
97/110 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkään on tehnyt sinkkutalouteen mieli aifryeriä, mutta on jäänyt ostamatta kahdesta syystä. Mulla ei ensinnäkään ole tiskikonetta tai sellaiselle paikkaa, onko hankala käsinpesten puhdistaa. Toinen juttu on, että mun keittiössä on tosi vähän tasotilaa, ei oikein kahvin- ja vedenkeittimen ja leivänpaahtimen lisäksi mahdu mitään sinne. Ellei ole sellaista laitetta, joka sopisi mikroaaltouunille tarkoitettuun syvennykseen yläkaapistossa, mikrosta voisin hyvin luopua kyllä ja laitttaa pöhöttimen tilalle.

Meillä vehje, jossa 5 + 3 -litraiset korit. Pestävää on max 4 kappaletta, korit ja paistolevyt. Isompikin mahtuu hyvin 80-luvun kapeahkoon tiskialtaaseen. Kun nostat sen leivänpaahtimen sinne mikrohyllylle, niin saat hyvin ainakin pienemmän fryerin mahtumaan pöydällesi. Sillä fryerillä pystyt paistamaan ne leipäsikin.

Vierailija
98/110 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin ostettu uusi, isompikorinen fryeri. Silloin pitää sille liian pienelle keksiä jotakin, jottei jää suotta nurkkiin pyörimään. 

Vierailija
99/110 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistoin juuri Kokkikartanon savuporokiusauksen omassa vuoassaan fryerillä. Ajaksi laitoin ohjeen mukaisen 150 astetta ja 40 minuuttia, olen jo aikoja sitten epäillyt, että paisto-ohje on kiertoilmauunille. Siitä tuli parempaa kuin omalla kiertoilmattomalla uunilla, kuumeni kunnolla tasaisesti sisältäkin. Normiuunissa uunin lämpenemisineen, alku- ja loppulämmöistä huolimatta, aikaa olisi mennyt tunti.

Vierailija
100/110 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se säästää sähköä jo ensimmäisellä käyttökerralla. Se, että säästääkö se rahaa on eri asia. Ja sillä on muitakin hyviä puolia, ei siis pelkkä sähkön säästö. Jokainen sitten päättää omalta osaltaan minkä arvon niille muille ominaisuuksille laskee.

T: Ala-aste käyty jo 70-luvulla.

Sinä lasket säästön käyttökertaa kohden, kun oikeasti se pitäisi laskea valmistettua r

Verrannolinen soppatykillä ja pienellä kattilalla keitettyyn yhteen lautaselliseen hernekeittoa.

Toiseen kuluu kaikki halot ja toiseen vain tulitikku.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan