Minkä ikäisenä opit aikoinaan puhumaan, kävelemään, lukemaan ja kirjoittamaan?
Minä olin oppinut ensimmäisiä sanoja jo alle 1-vuotiaana ja alle kouluiässä minulla oli ollut päiväkodin hoitajien mukaan erittäin suuri sanavarasto eli ilmeisesti olin oppinut puhumaan melko varhain, kävelemään opin jostain syystä vasta 1-vuotiaana, lukemaan opin puolivahingossa noin 5-vuotiaana kun minua siihen jonkin verran oli opetettu, mutta kirjoittamaan oppiminen oli vaikeampaa. Erityisesti tarpeeksi selvä käsiala ja virheetön teksti tuotti vaikeuksia joten kirjoittamaan oppiminen kesti hiukan pitempään kuin lapsilla keskimäärin.
Kommentit (41)
Kävelemään alle 1v. Puhumaan en tiedä. Lukemaan just ennen kuin täytin 6v ja kirjoittamaan heti sen jälkeen.
Äitini mukaan opin puhumaan alle vuoden vanhana ja kävelemään vähän myöhemmin. Lukemaan ja kirjoittamaan opin koulussa eka luokalla, 7-vuotiaana. Sitä ennen osasin kirjoittaa nimeni ja ehkä lukea yksittäisiä sanoja.
Opin nuo kaikki alle vuoden iässä, kuten monet palstalla
Minusta yritettiin leipoa proffaa alle 10-vuotiaana
Valitsin vauva-palstan
Tänne minä kuulun ja täällä minulla on seuraa kaltaisistani
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuollaista voi tietää.
Voi. Jos on jutellut vanhempiensa kanssa. Näin myös neuvolakorttini.
Kävelemään opin 13kk
Puhumaan sanoja ~1v
Lukemaan ja kirjoittamaan 7v.
Eli ihan normirajoissa.
Opin puhumaan reilusti 3 -vuotiaana. Vanhemmat käyttivät minua jo lääkärilläkin, mutta älykkyystesteissä todettiin olevani älykäs. Itse asiassa kyse oli vain siitä, etten halunnut puhua. Kun aloitin puhumaan, puhuin samalla tasolla kuin muut samanikäiset.
Kävelemään aloitin 1 v, lukemaan opin 5 v. Kirjoittamisesta en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Minä opin lukemaan 7 vuotiaana ja olen tekniikan tohtori
Mitä testä tuli jotka opitte lukemaan 4 v ? Ja hävettääkö?
Minä opin puhumaan reilu 3 v, ja minusta tuli opettaja, puhetyöläinen.
Vierailija kirjoitti:
olin 7kk
Ai 7kk vanhana opit kävelemään, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan?
En muista vauva-ajan asioita, lukemaan ja kirjoittamaan opin koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Opin puhumaan reilusti 3 -vuotiaana. Vanhemmat käyttivät minua jo lääkärilläkin, mutta älykkyystesteissä todettiin olevani älykäs. Itse asiassa kyse oli vain siitä, etten halunnut puhua. Kun aloitin puhumaan, puhuin samalla tasolla kuin muut samanikäiset.
"Todettiin olevani". Niin niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Todettiin olevani". Niin niin.
Voin kertoa, miksi todettiin. Yritin varastaa ja salakuljettaa jollain tietyllä tavalla leluja ulos vastaanotolta. Kuulemma yleensä 3-vuotiaat eivät sitä tapaa hoksaa.
Sama
Lukemaan 5v, kirjoittamaan 6v, puhumaan ??, kävelemään ??. En muista noita enää enkä voi kysyä koska vanhemmat ovat kuolleet.
Kävelin 13 kk.
Ensimmäiset sanat noin vuoden vanhana, mutta tuskin mitään järkevää vielä puhuin.
Lukemaan ja kirjoittamaan opin koulussa.
Amk-inssi minusta tuli.
Minä opin kaiken aika myöhässä. Kävelemään 1v4kk vauvakirjan mukaan, puhumaan enemmän, kun muutamia sanoja parivuotiaana, lukemaan ja kirjoittamaan ekalla. Tosin päiväkotiin menin neljävuotiaana ja en erityisemmin jutellut siellä kenellekkään. Lukeminen lähti kunnolla sujumaan vasta vitosluokalla, kirjoittaminen ehkä kolmannella.
Oma lapsi lähti kävelemään 9kk iässä. Puhumaan alkoi puoltoista vuotiaana ihan yhtäkkiä (lauseita), sitä ennen matki lähinnä eläinten ääniä, ei puhunut sanoja. Luki joitain sanoja ehkä 4-vuotiaana, nyt tokaluokkalaisena lukee jo sujuvasti. Kirjoittamaan halusi opetella 5-vuotiaana, nyt sekin sujuu jo paremmin.
Viisarikello pitäisi oppia ennen kouluikää. Se on muuten yksi dementian oire jos ei hahmota enää kellonaikoja.
Puhumaan olin alkanut alle 1-vuotiaana ja lukemaan muistaakseni ensimmäisen kouluvuoden keväällä kun sitten kesällä täytin 8v. Kirjoittamaan kai suunnilleen samaa tahtia muiden kanssa, vaikka oman nimeni ainakin osasin kirjoittaa jo joskus 4-5 vuotiaana, mutta niin varmasti monet muutkin osaavat ainakin etunimensä kirjoittaa. Kävelemään oppiminen jostain syystä viivästyi, niin että opin kävelemään vasta 2-vuotiaana. Minua oltiin kai jo viemässä tutkimuksiin, että miksi en kävele, mutta sitten eräänä päivänä vain olin päästänyt irti tuesta minkä varassa seisoin ja olin alkanut kävelemään heti kuin olisin aina osannut kävellä. Minä olen aina ollut melko varovainen ja yleensä teen vain sellaisia asioita, joista olen varma, että osaan tehdä ne. Ehkä siksi kävelinkin vasta kun tunsin olevani siihen valmis ja ehkä minulla ei ollut kiire mihinkään. Toisaalta olin melko pian sen jälkeen oppinut käymään potallakin sitten saman tien.
Tulin kohdusta ulos Mensan jäsenenä, ihmettelen miksei se onnistu muiltakin?
Täytän kohta 41v ja en vieläkään osaa kirjoittaa. Av:llä on sanottu niin.
Oon töissä