Amerikkalainen republikaani: mikään ei ole niin hirveä kohtalo kuin olla riippuvainen valtion avusta
Ajattelutapa on yleinen jenkeissä. Suomessa juuri kukaan ei ajattele noin. Kaikki täällä saa apua valtiolta, yksilöt, yhteisöt, jopa yrittäjät ja rikkaat! Elämme ihan erilaisessa kulttuurissa vaikka molemmat kuuluvat länsimaihin.
Kommentit (9)
Ajattelen samoin. En ole ikinä tarvinnut valtiolta mitään apua. Nyt 72 v.
Mutta eihän tuo tarkoita sitä etteikö voisi olla hyvinvointivaltiota. Sosiaaliturva on kirosana republikaaneille. En itse halua, että joutuisin sosiaalitukien varaan, mutta tiedostan, että se on mahdollista. Voin joutua työttömäksi tai menettää terveyteni itsestäni riippumattomista syistä. Silloin on kiva kun tietää, että saa apua eikä joudu kadulle ja perikatoon. On tosi hyvä asia, että meillä on valtio, joka pitää huolta tarvittaessa.
Täydellinen taloudellinen riippumattomuus – kuulostaa mahtavalta elämältä!
Monille vaihtoehdot kuitenkin ovat "valtion tuki tai omaisten tuki" eikä "valtion tuki tai taloudellisesti riippumaton elämä".
Minä olisin mieluummin riippuvainen valtion taloudellisesta avusta kuin vaikka sukulaisen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Kyllä karmeampi kohtalo on asua kadulla kuten Jenkeissä käy jos esim menettää terveytensä ja työnsä.
Tuohon ajattelutapaan kuuluu että valtion pitäisi jättää ihmiset heitteille. Niinkuin usein tapahtuukin siellä missä noin ajatellaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän tuo tarkoita sitä etteikö voisi olla hyvinvointivaltiota. Sosiaaliturva on kirosana republikaaneille. En itse halua, että joutuisin sosiaalitukien varaan, mutta tiedostan, että se on mahdollista. Voin joutua työttömäksi tai menettää terveyteni itsestäni riippumattomista syistä. Silloin on kiva kun tietää, että saa apua eikä joudu kadulle ja perikatoon. On tosi hyvä asia, että meillä on valtio, joka pitää huolta tarvittaessa.
Samaa mieltä, turvaverkko on hyvä olla olemassa.
Silti työn palkkausta pitäisi nostaa niin, ettei työssäkäyvä tarvitsisi valtion apua selviämiseensä.
legenda loihti sanomaan
Government’s view of the economy could be summed up in a few short phrases: If it moves, tax it. If it keeps moving, regulate it. And if it stops moving, subsidize it.
No government ever voluntarily reduces itself in size. Government programs, once launched, never disappear. Actually, a government bureau is the nearest thing to eternal life we’ll ever see on this earth
molemmat kuvaavat nykySuomea
Minä ajattelen juuri noin