Miksi mies haluaa jakaa kulut 50/50 mutta
Kommentit (88)
Ei kukaan pakota sinua tekemään kaikkia kotitöitä. Vessan voi jättää pesemättä ja astiat tiskaamatta. Rojahdat sohvalle ja sanot: sinun vuoro.
Minä en olisi viiden tähden hotellia alkanut pitämään kenellekkään. Naurettava 50/50 kulujen jako niin kuin nuppineulan päiden halkominen 🤣 sopii vain kimppa kämppäläisille.
Jos on toisella jotain rahan käytön ongelmia esim. päihde, peli tai shoppailu riippuvuutta niin tuollaisen jaon voin ymmärtää.
Miehet koettaa syödä kakun ja säästää sen.
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö kaikki "miesten työt"?
Mitä miesten töitä on kerrostalossa 2022 luvulla? Kaikkeen asentamiseen tarvitsee ammattilaisen, ei siksi etteikö osaisi vaan vakuutuksien takia.
Pihahommat hoitaa huoltoyhtiö ja renkaat vaihtaa ammattilainen.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinäki piilee, että se on aina nainen joka kyylää miehen työsuoritteen määrää? Harvemmin toisin päiin?Ja onhan sitä vaikka minkälaisia työhulluja miehissäki, että huono uskoa kaiken johtuvan vain miesten laiskuudesta (paitsi miesvihaajat tietysti uskovat)
Ei ole. Meillä mies puunaa hullun lailla ja mäkättää minulle kun "vain" teen normaalit viikkosiivoukset enkä hinkkaa ikkunoita joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Koska ihminen on laiska ja itsekäs. Jos tietää toisen kuitenkin hoitavan, niin miksi itse vaivautua?
Tästä tuli mieleen, että olen aina ihmetellyt, miksi väitetään että kotiäitiys ja miehen elätettävänä oleminen olisi miehelle alistumista? Onko sitten niinkin päin, että kun nainen maksaa kaiken niin mies siinä alistuu naiselle? Nainen on aina uhri?
Miksi mies tekee kotitöitä ja hoitaa lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me miehen kanssa taannoin laskeskeltiin, että miten paljon nää "miesten" ja "naisten" työt vie aikaa ja vaivaa.
Ruokaa pitää laittaa joka päivä ja sen jälkeen siivota jäljet. Helposti menee tunti, jos riittääkään, eli 7h/vko
Siivoamiseen voi laskea menevän noin 3h viikossa, ainakin tämä arvio me saatiin siivousfirmalta meidän talon suhteen.
Pyykkihuoltoon menee kanssa aikaa, ehkä 30min joka toinen päivä (nakkaa koneeseen, ripustaa ja samalla viikkaa kuivat), eli pari tuntia/viikko
Yleisesti pitää joka päivä järjestellä paikkoja, varmaan pari tuntia viikossa menee siihen myös.
Sitten on kaikki sälä mikä liittyy lapsiin ja kaikkeen muuhun yleiseen hommaan, mitä taloudenpitoon kuuluu. Mä sanoisin, että "naisten" töihin menee 20h/viikko, vuodessa on 52viikkoa, eli joku 1040h/vuosi.
"Miesten" työt sitten.
Autonrenkaiden vaihtoon meni miehellä (poika apuna) 45minuuttia. Eli 1,5h/vuosi.
Katsastuksessa vierähti yhteensä pari tuntia, kun piti käyttää autoa siellä kahdesti. Tosin siellä vaan istutaan odottamassa, mutta lasketaan sekin nyt työksi. 2h/vuosi, vähemmänkin jos on uusi auto, jota ei tartte edes joka vuosi katsastaa.
Auton korjaamolle käyttämiseen meni noin 1,5 h. Sekin oli istumista, mutta lasketaan nyt työajaksi. Tänä vuonna ei ole muita korjaamoreissuja ollut, mutta lasketaan nyt 4h vuoteen varalta näihin.
Nurmikon leikkaamiseen menee kesällä noin tunti per kerta, kerran viikossa kesä-elokuussa. Lasketaan kuitenkin vähän ekstraa, eli 20h/vuosi
Lumityöt, tätä on vaikea arvioida, kun lunta tulee miten sattuu. Meillä kolaa pihan noin tunnissa, vaikka olisi paljon lunta. Joulukuusta-maaliskuun loppuun jos laskee, että kolaamista on joka toinen päivä 1 h, niin se on noin 61h/vuosi.
Rännien putsaukseen menee 2h/vuosi.
Puutarha-aidan leikkaamiseen menee siivouksineen ja kaatisreissuineen 8h maksimissaan.
Tästä me saadaan noin 100h/vuosi.
Tämä on toki nyt vain tämmönen raaka-arvio ja jonkun mielestä noihin molempiin töihin voi lisätä jotain. Mutta noin perinteisesti miesten hommiin luetellaan noi yllä olevat, eikä pahemmin muuta. Onhan tuossa eroa työn määrässä.
Tämä on hyvä kirjoitus.
Minullapa se oli 13 vuotta mies, jolla ei mennyt kotihommiin tuntiakaan vuodessa. Lapsiperhe olimme, kunnes potkaisin vapaamatkustajan pellolle.Nuorena sitä jaksoi lapsiperhettä pyörittää suht hyvin. Työmääräni ei kasvanut, kun isukki lensi pihalle.
Nykyinen mieheni tekee pyytämättä vähintään puolet kodin töistä.
Hänellä on myös ollut tapana putsata auto lumesta ja lämmittää se valmiiksi, kun minulla on lähtö asioilleni. Näin on mennyt jo 12 vuotta.Tähän perinteiseen miesten työt listaan kuuluu myös perheen elättäminen n.8-12h vuorokaudessa
Niin kuuluu naisellakin. Aika harvassa on ne perheet, jossa äiti jää vauva-ajan jälkeen kotiin. Suurin osa äideistä käy kyllä myös töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me miehen kanssa taannoin laskeskeltiin, että miten paljon nää "miesten" ja "naisten" työt vie aikaa ja vaivaa.
Ruokaa pitää laittaa joka päivä ja sen jälkeen siivota jäljet. Helposti menee tunti, jos riittääkään, eli 7h/vko
Siivoamiseen voi laskea menevän noin 3h viikossa, ainakin tämä arvio me saatiin siivousfirmalta meidän talon suhteen.
Pyykkihuoltoon menee kanssa aikaa, ehkä 30min joka toinen päivä (nakkaa koneeseen, ripustaa ja samalla viikkaa kuivat), eli pari tuntia/viikko
Yleisesti pitää joka päivä järjestellä paikkoja, varmaan pari tuntia viikossa menee siihen myös.
Sitten on kaikki sälä mikä liittyy lapsiin ja kaikkeen muuhun yleiseen hommaan, mitä taloudenpitoon kuuluu. Mä sanoisin, että "naisten" töihin menee 20h/viikko, vuodessa on 52viikkoa, eli joku 1040h/vuosi.
"Miesten" työt sitten.
Autonrenkaiden vaihtoon meni miehellä (poika apuna) 45minuuttia. Eli 1,5h/vuosi.
Katsastuksessa vierähti yhteensä pari tuntia, kun piti käyttää autoa siellä kahdesti. Tosin siellä vaan istutaan odottamassa, mutta lasketaan sekin nyt työksi. 2h/vuosi, vähemmänkin jos on uusi auto, jota ei tartte edes joka vuosi katsastaa.
Auton korjaamolle käyttämiseen meni noin 1,5 h. Sekin oli istumista, mutta lasketaan nyt työajaksi. Tänä vuonna ei ole muita korjaamoreissuja ollut, mutta lasketaan nyt 4h vuoteen varalta näihin.
Nurmikon leikkaamiseen menee kesällä noin tunti per kerta, kerran viikossa kesä-elokuussa. Lasketaan kuitenkin vähän ekstraa, eli 20h/vuosi
Lumityöt, tätä on vaikea arvioida, kun lunta tulee miten sattuu. Meillä kolaa pihan noin tunnissa, vaikka olisi paljon lunta. Joulukuusta-maaliskuun loppuun jos laskee, että kolaamista on joka toinen päivä 1 h, niin se on noin 61h/vuosi.
Rännien putsaukseen menee 2h/vuosi.
Puutarha-aidan leikkaamiseen menee siivouksineen ja kaatisreissuineen 8h maksimissaan.
Tästä me saadaan noin 100h/vuosi.
Tämä on toki nyt vain tämmönen raaka-arvio ja jonkun mielestä noihin molempiin töihin voi lisätä jotain. Mutta noin perinteisesti miesten hommiin luetellaan noi yllä olevat, eikä pahemmin muuta. Onhan tuossa eroa työn määrässä.
Tämä on hyvä kirjoitus.
Minullapa se oli 13 vuotta mies, jolla ei mennyt kotihommiin tuntiakaan vuodessa. Lapsiperhe olimme, kunnes potkaisin vapaamatkustajan pellolle.Nuorena sitä jaksoi lapsiperhettä pyörittää suht hyvin. Työmääräni ei kasvanut, kun isukki lensi pihalle.
Nykyinen mieheni tekee pyytämättä vähintään puolet kodin töistä.
Hänellä on myös ollut tapana putsata auto lumesta ja lämmittää se valmiiksi, kun minulla on lähtö asioilleni. Näin on mennyt jo 12 vuotta.Tähän perinteiseen miesten työt listaan kuuluu myös perheen elättäminen n.8-12h vuorokaudessa
Eli nainen elättää 12-16 h/vrk. Niin olen vähän aavistellutkin.
Minä tekisin just noin, kun tuo yksi kommentoija, että laskettaisiin kotitöihin ja lastenhoitoon kuluva tuntimäärä ja se sitten jaettaisiin. Kuka alkaa lapsia tekemään miehen kanssa, joka ei kompensoi sulle niitä tulonmenetyksiä missään muodossa ja sitten vielä olettaa, että sinä hoidat kaiken? Joko kaikki vastuu kannetaan yhdessä tai sitten jää mieheltä perhe saamatta. Yksinkertaista.
Äitiysloman aikana nainen menettää normaalista palkastaan tietyn osuuden. Tämä osuus jaetaan puoliksi, toisen puolen kärsii nainen ja toisen puolen maksaa mies naiselle.
Näin helppoa! Tosin vielä helpompaa on jos yhdessä perheessä on yhteinen talous, kuten esim. meillä on ollut jo 20 vuoden ajan. Ja minä naisena olen se paremmin tienaava, eikä jaksa pätkääkään kiinnostaa, voiko joku hyötyä minusta vai ei.
Lumityöt ovat raskaita ja nurmi ja piha vaatii monta kuukautta hoitoa . Jos mies vielä tekee polttopuut,niin tyytyväinen saa olla. On paljon rakennusten huoltoa yms. Eivät siivous , pyykkäys ja ruuanlaitto niin hirveästi työtä vaadi. Autonhuollossakin mies on usein jämäkämpi ja tietävämpi,eivät niin uskalla vain valohoitoa antaa. Eräs omakotitaloon leskenä jäänyt nainen sanoi ettei hän tiennyt miten paljon mies teki töitä. Näytti että mies vain kuljeskeli pihalla. Kaupungissa osaketaloissa ei niin hirveästi työtä olekaan. Kannattaa antaa arvo niin kauan kuin saa toisen kanssa elää. Kuolema kerran erottaa kuitenkin .
Entä kun mies haluaa että maksat 100%:
https://www.eeva.fi/jutut/tinder-mies-petti-ja-huijasi-rahaa-hanella-ol…;
Että naisetko ne olivatko lompakkoloisia...
Vierailija kirjoitti:
Lumityöt ovat raskaita ja nurmi ja piha vaatii monta kuukautta hoitoa . Jos mies vielä tekee polttopuut,niin tyytyväinen saa olla. On paljon rakennusten huoltoa yms. Eivät siivous , pyykkäys ja ruuanlaitto niin hirveästi työtä vaadi. Autonhuollossakin mies on usein jämäkämpi ja tietävämpi,eivät niin uskalla vain valohoitoa antaa. Eräs omakotitaloon leskenä jäänyt nainen sanoi ettei hän tiennyt miten paljon mies teki töitä. Näytti että mies vain kuljeskeli pihalla. Kaupungissa osaketaloissa ei niin hirveästi työtä olekaan. Kannattaa antaa arvo niin kauan kuin saa toisen kanssa elää. Kuolema kerran erottaa kuitenkin .
Itse olen ikäni kerrostalossa asunut keski-ikäinen perheetön sinkkunainen. Olen asunut nyt jonkin aikaa yksin omakotitalossa, ja hoidan (ja maksan) siis itsekseni kaikki kiinteistöön kuuluvat miesten ja naisten työt. Se, mikä on tullut itselleni yllätyksenä on se, kuinka helpolla tässä kuitenkin pääsee. Odotin paljon suurempaa työmäärää etenkin näiden miesten töiden osalta ja olen oikeasti yllättynyt, kuinka helpolla yksinäinen naisihminenkin pääsee omakotitalossa. Kyllä ne ovat edelleenkin ne samat naisten työt, jotka täälläkin kuormittavat yhtä paljon kuin kerrostalossa. Sen sijaan nuo miesten työt ovat lasten leikkiä niiden rinnalla ja niitä teenkin paljon mielummin (mm. lumityöt, auton huolto, puutyöt, nurmikon leikkuu, koneiden huolto ym.), koska eiväthän ne vie aikaa kuin silloin tällöin, naisten työt vaativat huomiota joka päivä.
On kyllä ollut silmiä avaava tämä kokemukseni, enkä tästä eteenpäin usko enää hetkeäkään, että miesten työt olisivat jotenkin vaativampia kotitaloudessa kuin naisten työt. Päinvastoin. Nyt kun sen on itse nähnyt omin silmin.
terveisin tyytyväinen sinkkunainen ja talonomistaja
Sulla on tollanen mies. Meillä jaetaan työt puoliksi ja siten mikä työ parhaiten sujuu.
Rahat on yhteisiä jo 25-vuotta. Mies tienaa enemmän.
Ahdistava ajatus että kotityöt pitäisi jakaa 50/50. Kuulostaa sairaalta että pidetään jotain kirjaa siitä että varmasti on molemmat viikon aikana tehneet tasan tarkkaan saman määrän samankaltaisia hommia. Tuo ei mun mielestä ole tervettä.
Enkä tarkoita jotta jos toinen tekee suurinpiirtein kaikki ja toinen viikkaa kerran kuussa pyyheliinat niin se olisi ok. Mutta että tasan, ahdistavaa.
Joo ei se noin käy.
Jos kaikki on puolet ja puolet niin sitten on. Eikä ole olemassa mitään "naisten ja miestentöitä", se on vaan asenne kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Koska ihminen on laiska ja itsekäs. Jos tietää toisen kuitenkin hoitavan, niin miksi itse vaivautua?
*Mies on laiska ja itsekäs.
Nainen ei ole, koska hänhän ne hoitaa ja vielä yksin!
Onko tämä myös se mies joka syö 90% jääkaapin sisällöstä eikä halua ostaa mitään itsenäisesti tilalle, koska ruokakulutkin jaetaan 50/50?
Eikö nainen voi korjata sitä ovea?