Miksi mies haluaa jakaa kulut 50/50 mutta
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
No meillä menee mun mielestä niin tasa-arvoisesti kuin voi mennä. Molemmat laittaa yhteiselle tilille tuloistaan tietyn prosenttiosuuden yhteisistä menoista, minä suurempituloisena laitan siis hiukan enemmän. .
Mun mielestä tuo nimenomaan ei ole tasa-arvoista. Miksi se parempituloinen maksaa enemmän? Ei se pienempituloinen asu esim 20% vähemmän.
Ehkä siksi miksi koirat nuolevat pallejaan. Koska ne voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen pariskunta toki tavallaan, mut olisi mielestäni melko kohtuutonta jos mieheni maksaisi 2300€ palkastaan saman kuin minä 5240€ palkastani.
Tässä liikutaan sellaisissa summissa, että voidaan miettiä vähän muunkin jakamista kuin arkimenojen jakamista. Arkimenot voivat liikkua samoissa, mutta enemmän tienaava voi laittaa enemmän säästöön jotain yhteistä isompaa hankintaa tai matkaa varten.
Me olemme yhdessä määritelleet mikä on se meidän ns yhteinen elintaso ja molemmat panostaa siihen elintasoon. Se mitä tämän elintason yli jää sillä saan pyyhkiä vaikka takapuoleni.
- eri
Mikähän siinäki piilee, että se on aina nainen joka kyylää miehen työsuoritteen määrää? Harvemmin toisin päiin?Ja onhan sitä vaikka minkälaisia työhulluja miehissäki, että huono uskoa kaiken johtuvan vain miesten laiskuudesta (paitsi miesvihaajat tietysti uskovat)
Haluaa saada halvempaa asumista ja kotityöt "ulkoistettua" sinulle. Sillä tavoin miehen elämä on helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Perhe-elämän vapaamatkustajia
Juu, ja osa jatkaa vielä lähes poikamieselämäänsä parisuhteessa- harrastuksiin ja kaverisuhteisiin käytetty aika ei saa kärsiä. Kotona käydään huollattamassa itsensä ja leikkimästä kotista.
"Molemmat laittaa yhteiselle tilille tuloistaan tietyn prosenttiosuuden yhteisistä menoista, minä suurempituloisena laitan siis hiukan enemmän."
Näin on tehty meilläkin ja koen sen oikeudenmukaiseksi tavaksi toimia. Olen se, joka ansaitsee enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinäki piilee, että se on aina nainen joka kyylää miehen työsuoritteen määrää? Harvemmin toisin päiin?Ja onhan sitä vaikka minkälaisia työhulluja miehissäki, että huono uskoa kaiken johtuvan vain miesten laiskuudesta (paitsi miesvihaajat tietysti uskovat)
Mitäköhän siitä tosiaan tulisi, jos miehet alkaisivat päättämään mitä pari syö, missä asutaan, milloin lapsia hankitaan, missä lomia vietetään, mitä tehdään vapaa-aikana, mitkä ovat lasten nimet, mitä vaateita lapset pitävät, milloin harrastetaan seksiä, mitä ostetaan muille lahjaksi, kuinka rahaa käytetään, milloin kotityöt tehdään, mikä on asunnon lämpötila, jne.
Ja kohta syöksyy akkalauma hyeenalauman lailla minun kimppuuni, kuinka olisin vain tyytyväinen jos mies näin toimisi. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhe-elämän vapaamatkustajia
Juu, ja osa jatkaa vielä lähes poikamieselämäänsä parisuhteessa- harrastuksiin ja kaverisuhteisiin käytetty aika ei saa kärsiä. Kotona käydään huollattamassa itsensä ja leikkimästä kotista.
Yksinkö se mies siis asuu?
Vierailija kirjoitti:
”It’s my way or highway”
Epäilemättä syyllistyt itse samaan. Turha moittia toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän siitä tosiaan tulisi, jos miehet alkaisivat päättämään mitä pari syö, missä asutaan, milloin lapsia hankitaan, missä lomia vietetään, mitä tehdään vapaa-aikana, mitkä ovat lasten nimet, mitä vaateita lapset pitävät, milloin harrastetaan seksiä, mitä ostetaan muille lahjaksi, kuinka rahaa käytetään, milloin kotityöt tehdään, mikä on asunnon lämpötila, jne.
Ja kohta syöksyy akkalauma hyeenalauman lailla minun kimppuuni, kuinka olisin vain tyytyväinen jos mies näin toimisi. :D
Naiset ovat vaatineet tasa-arvoa palkkoihin ja työelämän johtamiseen. Eikö kotitalous ole ainakin yhtä tärkeä elämänalue kuin työelämä. Onko naisten oikeus päättää kotitaloudesta syntymäoikeus?
Vierailija kirjoitti:
Viisas pärjää vähemmällä.
Mä olin, vuosia sitten, käymässä ystävälläni, kun oli raskaana.
Hänen puolisonsa on aivan idiootti.
Siinä istuttiin iltaa ja kysyin ovatko miettineet kauanko on kotona.
Mies tokasi niin kauan, kun pystyy maksamaan puolet maksuista.
Selitti hän maksaa vaan oman osuutensa lainasta, vaimo saa maksaa korot ja takauvasti.
Pikkasen nostin metelin ja selitin miten homma menee. Mies hermostui täysin ja löi nyrkin pöytään ja sanoi akat ei määrää.
Mä lähdin heti pois ja pari pv myöhemmin ystäväni sanoi hän on aatellut mun sanoja. Joutuuko hän todellakin maksamaan puolet, vaikka on kotona. Puhui elatusvelvollisuudesta, eläkekertymästä, vastuusta.
Mies oli sanonut hänellä on omat rahat ja ei niitä jakele. Ystävä kertoi hän sitten hakee avioeron.
Haki ja siinä vaiheessa mies tajusi mitä joutuu maksamaan elatusmaksuja ja kun ystäväni oli sanonut anopilleen hän ei voi pihin miehen kanssa olla, oli mies tullut järkiin.
Joskus pitää laittaa nyrkki pöydälle
Miehen olisi kannattanut laskea, että se noin 200 e/kk on vain 2400 e/v eli paljon vähemmän kuin mitä joutuisi maksamaan 50/50 -systeemissä.
Miksi miehen pitäisi maksaa kuluista yli puolet, kun yhteiskunta maksaa naiselle kotonaolosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas pärjää vähemmällä.
Mä olin, vuosia sitten, käymässä ystävälläni, kun oli raskaana.
Hänen puolisonsa on aivan idiootti.
Siinä istuttiin iltaa ja kysyin ovatko miettineet kauanko on kotona.
Mies tokasi niin kauan, kun pystyy maksamaan puolet maksuista.
Selitti hän maksaa vaan oman osuutensa lainasta, vaimo saa maksaa korot ja takauvasti.
Pikkasen nostin metelin ja selitin miten homma menee. Mies hermostui täysin ja löi nyrkin pöytään ja sanoi akat ei määrää.
Mä lähdin heti pois ja pari pv myöhemmin ystäväni sanoi hän on aatellut mun sanoja. Joutuuko hän todellakin maksamaan puolet, vaikka on kotona. Puhui elatusvelvollisuudesta, eläkekertymästä, vastuusta.
Mies oli sanonut hänellä on omat rahat ja ei niitä jakele. Ystävä kertoi hän sitten hakee avioeron.
Haki ja siinä vaiheessa mies tajusi mitä joutuu maksamaan elatusmaksuja ja kun ystäväni oli sanonut anopilleen hän ei voi pihin miehen kanssa olla, oli mies tullut järkiin.
Joskus pitää laittaa nyrkki pöydälle
Nainen siis jäi suhteeseen ja sinusta se oli joku voitto? Ja näistä ei ollut keskustelut ENNEN sen perheen perustamista? Mistä näitä naisia vieläkin vaan riittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö kaikki nuo asiat ole sellaisia mitä päätetään yhdessä, keskustellen ja kumpikin kompromisseja tehden mikäli ei olla samaa mieltä? Eikös se ole parisuhteen tarkoitus että tehdään yhdessä? Eikä niin, että toinen päättää kaiken, oli se sitten kumpi osapuoli tahansa. Ja sitten jos ja kun perustetaan perhe, eli tehdään lapsia, niin sitten vasta se yhteen hiileen puhaltaminen korostuu. Onnellinen parisuhde tulee siitä, että molemmat haluaa tehdä sen toisen onnelliseksi. Niin ainakin meillä on, ja on ollut jo 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Haluaa saada halvempaa asumista ja kotityöt "ulkoistettua" sinulle. Sillä tavoin miehen elämä on helpompaa.
Siihen vielä se " edes kerran viikossa pillua", niin suurin osa miehistä on tyytyväisiä, samalla kun haaveilee siitä instabeibistä. Sitten ihmettelevät,kun naiset eivät halua olla " tavallisen miehen kanssa."
Me miehen kanssa taannoin laskeskeltiin, että miten paljon nää "miesten" ja "naisten" työt vie aikaa ja vaivaa.
Ruokaa pitää laittaa joka päivä ja sen jälkeen siivota jäljet. Helposti menee tunti, jos riittääkään, eli 7h/vko
Siivoamiseen voi laskea menevän noin 3h viikossa, ainakin tämä arvio me saatiin siivousfirmalta meidän talon suhteen.
Pyykkihuoltoon menee kanssa aikaa, ehkä 30min joka toinen päivä (nakkaa koneeseen, ripustaa ja samalla viikkaa kuivat), eli pari tuntia/viikko
Yleisesti pitää joka päivä järjestellä paikkoja, varmaan pari tuntia viikossa menee siihen myös.
Sitten on kaikki sälä mikä liittyy lapsiin ja kaikkeen muuhun yleiseen hommaan, mitä taloudenpitoon kuuluu. Mä sanoisin, että "naisten" töihin menee 20h/viikko, vuodessa on 52viikkoa, eli joku 1040h/vuosi.
"Miesten" työt sitten.
Autonrenkaiden vaihtoon meni miehellä (poika apuna) 45minuuttia. Eli 1,5h/vuosi.
Katsastuksessa vierähti yhteensä pari tuntia, kun piti käyttää autoa siellä kahdesti. Tosin siellä vaan istutaan odottamassa, mutta lasketaan sekin nyt työksi. 2h/vuosi, vähemmänkin jos on uusi auto, jota ei tartte edes joka vuosi katsastaa.
Auton korjaamolle käyttämiseen meni noin 1,5 h. Sekin oli istumista, mutta lasketaan nyt työajaksi. Tänä vuonna ei ole muita korjaamoreissuja ollut, mutta lasketaan nyt 4h vuoteen varalta näihin.
Nurmikon leikkaamiseen menee kesällä noin tunti per kerta, kerran viikossa kesä-elokuussa. Lasketaan kuitenkin vähän ekstraa, eli 20h/vuosi
Lumityöt, tätä on vaikea arvioida, kun lunta tulee miten sattuu. Meillä kolaa pihan noin tunnissa, vaikka olisi paljon lunta. Joulukuusta-maaliskuun loppuun jos laskee, että kolaamista on joka toinen päivä 1 h, niin se on noin 61h/vuosi.
Rännien putsaukseen menee 2h/vuosi.
Puutarha-aidan leikkaamiseen menee siivouksineen ja kaatisreissuineen 8h maksimissaan.
Tästä me saadaan noin 100h/vuosi.
Tämä on toki nyt vain tämmönen raaka-arvio ja jonkun mielestä noihin molempiin töihin voi lisätä jotain. Mutta noin perinteisesti miesten hommiin luetellaan noi yllä olevat, eikä pahemmin muuta. Onhan tuossa eroa työn määrässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulujen ja yms. jako pitää sopia ennen perheen perustamista. Turha niitä on jälkeenpäin ihmetellä.
Tämä ei nyt vastannut millään tavalla kysymykseen.
Mistä näitä palsta poliiseja tulee, jotka arvioi toisten vastauksia? Onko sun aloitus ja vahdit miten sinun ketjussa edetään?
Etkö tajua, että vastaus voi olla mitä tahansa kunhan herättää ajatuksia ko. aiheesta.
Tässä liikutaan sellaisissa summissa, että voidaan miettiä vähän muunkin jakamista kuin arkimenojen jakamista. Arkimenot voivat liikkua samoissa, mutta enemmän tienaava voi laittaa enemmän säästöön jotain yhteistä isompaa hankintaa tai matkaa varten.