Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te opiskelijat pärjäätte taloudellisesti

Vierailija
22.11.2022 |

Aloitan tammikuussa opinnot Terveydenhoitajaksi ja muutan toiselle paikkakunnalle. Tulen saamaan opintotukea 250€ sekä asumistukea noin 400-500€ kuussa. Miten opiskelijoilla riittää raha asumiseen, itsensä elättämiseen jne? Miten olette pärjänneet, oletteko tehneet töitä vai ottanut lainaa?

Kommentit (154)

Vierailija
121/154 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä kuopiossa hyvin pärjäävät tuopin ääressä pubeissa ja ravintoloissa.

Vierailija
122/154 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainalla ja käymällä osa-aikaisesti töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/154 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin toki maksaa isompaakin summaa pois, mutta opintolaina on valtion takaama, joten sillä ei ole mielestäni mikään kiire. Opintolainan korko on jotain parikymppiä vuodessa, eli ei mitään. Vaikka voittaisin lotossa jonkun pienen summan, en maksaisi opintolainaa pois, vaan ensin kaikki muut. Maksan ennemmin isompaa siivua asuntolainaa pois.

Tällä tavalla mun ei tarvitse edes miettiä tai muistaa koko opintolainan olemassaoloa, kun tuo summa ei tunnu missään.

t: 118

Vierailija
124/154 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn töissä opintojen ohella, sitten tuet. Opintolainaa ei ole. Riittää maksamaan vuokran (620€/kk), autolainan (220€/kk), sekä sitten laskut ja elämiset. Säästöön rahaa ei jää, ainakaan paljoa.

Vierailija
125/154 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä tekemällä ja tarvittaessa opintolainaa ottamalla. Teinkoko opiskeluajan töitä, ei mulla ollut varaa olla tekemättä.

Vierailija
126/154 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen monimuotototeutuksessa amk:ssa ja teen tätä ihan täysipäiväsen päivätyön ohella.

Vierailija
127/154 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmilta ei saa rahallista avustusta, on pakko ottaa laina. Ei pelkällä opintorahalla pärjää ellei elä makaronilla. 400€ kun ei riitä vuokraan kovinkaan monessa tapauksessa. 

Täällä ehkä moneen kertaan jo sanottu: asumistukea saa max80% oikeasta vuokrasta (+vuokrakatto alueittain).

Asumistuki ei ikinä riitä 100% vuokraan eikä se ole mikään könttäsumma mistä voi säästää muihin menoihin.

Vierailija
128/154 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tytär opiskelee yliopistossa. 12-18 h viikossa töitä. Joululomat ja kesälomat täysillä tunneilla. Saa silti opintopisteitä keskimääräistä enemmän. Vanhemmat tukevat. Kaikilla ei sitä onnea ole, ei ollut mullakaan aikoinaan.

Huomaathan sen, että se vanhempien tuki huomioidaan muissa tuissa vai pimeästikö tuet ja muut veronmaksajat antaa edelleen tyttärellesi samat tuet kuin sille, jota ei tueta?

Kyllä vanhemmat saavat verovapaasti tukea lastaan esim vuokranmaksussa. Näin olemme tehneet.

https://yle.fi/a/3-12550756

Rahaa voi antaa tuon 140 euroa.

Sen sijaan ihan huoletta voi maksaa esimerkiksi ruokakassit, matkaliput, vaatteet, ihan kaikkia laskuja.

Nekin ovat lahjoja vaikka missä muodossa ne antaisit!

Ja lahjoja saa antaa ihan niin paljon kuin haluaa. Vai onko sinulla tullut verottaja vaatimaan osinkoa esim. joululahjoista?

No itse asiassa jos äiti antaisi lapselle joululahjaksi uuden Teslan niin siinä kyllä verottaja todnäk kysyisi "mistä omaisuus on peräisin" ja lätkäisisi lahjaveron maksuun.

Mutta "elämisen laskuja" saa maksella ihan vapaasti, vaikka kaikki vuokrat, silmälasit, ruokakassit jne kunhan ne maksaa suoraan laskusta maksun saajalle.

Jos laitat lapsen tilille 783€ viitteenä "uudet silmälasit" niin silloin kyse on lahjaveron alaisesta lahjasta (jos siis 3v menee yli 4999€).

Ja esim lomamatkat ei taida teknisesti enää mahtua verottajan mukaan tähän "elämisen laskuja" kategoriaan. Oli joskus joku artikkeli jossain.

Vierailija
129/154 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmilta ei saa rahallista avustusta, on pakko ottaa laina. Ei pelkällä opintorahalla pärjää ellei elä makaronilla. 400€ kun ei riitä vuokraan kovinkaan monessa tapauksessa. 

Kannattais varmaan opetella ruoanlaitto, jos käsitys halvasta ruoasta on makaroonit

Meinaatko, että opiskelijalla ei mene rahaa muuhun kuin ruokaan vai miten ajattelit saada 250€ riittämään, kun siitä osa menee vuokraankin?

Jos sulla jää vain 250e käteen rahaa ja siitä vieläkin vuokraan, niin kannattaisko harkita vaikka osapäivätöitä? pelkästään viikonlopputöillä saat jo kivasti lisää.

vai meinasitko, että joku muu maksais sulle kaiken?

mulle jäi opintososiaalisten etuuksien ja opintolainan sekä kesäajan työn jälkeen kuukaudessa noin 3-400e käyttöön ja ihan mukavasti elän. Ei ole tarttenu nälkää nähdä ja raa riittänyt muuhunkin jopa säästnyt 50e/kk ulkomatkaa varten.

Aika naiivi olet, jos kuvittelet, että jokaiselle halukkaalle on tuosta vaan viikonlopputöitä saatavilla isoissa opiskelijakaupungeissa. 

Saati, että niitä töitä riittäisi pienilläkään paikkakunnilla.

Vierailija
130/154 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

huh. Lapseni isä maksaa sille kuukausittain tilille muutamia satasia vuokranmaksuun jne. Ei mitään lahjaveroa ole ajateltu. Miten verottaja tämän saa selville?

Vierailija
131/154 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen opiskelijoiden vanhempi. Minulla ja puolisolla on aina ollut selvää, että lapsista pidetään taloudellistakin huolta opintojen loppuun. Lapsille ei saa tulla tunnetta, että rahat loppuu ja miten pärjää. Lapset tietävät, että meiltä saa aina tukea. Pienituloisia ollaan, mutta joskus se pienikin tuki riittää. Varsinkin alkuvaiheessa kannustus ja tsemppaus oli tärkeää.

Entä jos aikuisiällä lähtee opiskelemaan, ei ole vanhemmat tukemassa?

Opiskelemalla monimuotona ja samalla tekee töitä. Jos työkokemusta vähintään 8 miltä tahansa alalta ja ollut vähintään vuoden nykyisellä työnantajalla, niin voi saada aikuiskoulutukea. Sitä saa kuitenkin vain 15 kk:n ajalta.

Itse aloitin sairaanhoitajan opinnot tammikuussa ja opiskelen monimuotona. Töitä olen tehnyt 60-100% ja tammikuussa jään viideksi kuukaudeksi kokonaan opintovapaalle kun on kaksi harjoittelua suoritettavana. Harjoittelun ajan saan aikuiskoulutustukea. Vaikka olen ollut esim. 60% työajalla, niin olen ottanut lisää vuoroja, että saan enemmän palkkaa. Opintovapaan aikana aion tehdä keikkaa omalla työpaikalla sen verran, että ei ala vielä lomapäivät palamaan. 

Lisäksi on toki aikuiskoulutustuen laina jossa sama periaate kuin opintotuen lainassa eli Kelasta lainantakaus ja sitten sillä hakemaan jostakin pankista lainaa. S-pankki on ollut kätevä tässä koska sieltä saa päivässä parissa päätöksen opintolainasta.

Opintorahan kanssa voi tehdä niin, että hakee sen ihan vain sen takia, että saa sitten myös sen lainantakauksen. Sitä lainantakausta ei saa jos ei saa opintorahaa. Jos on töissä kuten mä, niin aina opintorahan tullessa tilille palauttaa sen samantien takaisin Kelaan koska tulorajat menee kuitenkin yli. 

Vierailija
132/154 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huh. Lapseni isä maksaa sille kuukausittain tilille muutamia satasia vuokranmaksuun jne. Ei mitään lahjaveroa ole ajateltu. Miten verottaja tämän saa selville?

Noh tuskin saakaan.

Jos ei kukaan "lavertele"

Vierailija
133/154 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin yliopisto-opiskelijat vaikuttavat pärjäävän mainiosti, kun näyttää olevan varaa riekkua kaupungilla jatkuvasti.

Osaa ne ammattikorkeassakin. Aamulehdessä oli kuukausi sitten opiskelijatapahtumasta juttua. Eräskin neito käynyt suunnilleen 150 bileessä. Muutenkin kun katsoi kuvia ja osalla haalarit ihan täynnä merkkejä, niin tuntui ettei mikään muu kiinnosta kuin se bilettäminen.

Ei bileisiin ihan hirveästi rahaa mene jos ei halua. Toki rahaa saa palamaan myös määrissä. Verkostoituminen on yksi opiskeluajan pointteja, ja "bilettäminen" eli aktiivinen osallistuminen opiskelijaelämään on yksi keino siihen. Jos ei vedä ihan överiksi ja unohda opiskelua kokonaan (tai örvellä itselleen huonoa mainetta), niin sillä petaa ihan hyvät tsäännsit työelämään koska tunnet kaikki ja kaikki tuntee sut.

Nimim. Olisi pitänyt itse olla paljon aktiivisempi tässä biletysasiassa opiskellessa. Nyt vanhempana kaduttaa.

Vierailija
134/154 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh tuskin saakaan.

kuka tämän voisi laverrella? Käy myös töissä joten on myös palkkatuloja. 

Vierailija
135/154 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säännöllinen 182e/kk ei ylitä tuota lahja verollisen määrää eikä kaikilta tietenkään verottaja ehdi vahtimaan.

Vierailija
136/154 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh tuskin saakaan.

Vaikka naapurin Kerttu niin kun minustakin yritti kun kuulema olin työttömänä töissä.

Kävin kyllä eräässä firmassa silloin tällöin "omissa hommissa". Oli seurannut missä käyn.

Eipä tuosta sanktioita tullut ja jatkoin entiseen malliin.

Vierailija
137/154 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh tuskin saakaan.

Vaikka naapurin Kerttu niin kun minustakin yritti kun kuulema olin työttömänä töissä.

Kävin kyllä eräässä firmassa silloin tällöin "omissa hommissa". Oli seurannut missä käyn.

Eipä tuosta sanktioita tullut ja jatkoin entiseen malliin.

Mistä naapurin kerttu tietää, saako opiskelija tililleen 300-400 euroa kuukaudessa omalta vanhemmaltaan?

Vierailija
138/154 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattais varmaan opetella ruoanlaitto, jos käsitys halvasta ruoasta on makaroonit

Meinaatko, että opiskelijalla ei mene rahaa muuhun kuin ruokaan vai miten ajattelit saada 250€ riittämään, kun siitä osa menee vuokraankin?

Jos sulla jää vain 250e käteen rahaa ja siitä vieläkin vuokraan, niin kannattaisko harkita vaikka osapäivätöitä? pelkästään viikonlopputöillä saat jo kivasti lisää.

vai meinasitko, että joku muu maksais sulle kaiken?

mulle jäi opintososiaalisten etuuksien ja opintolainan sekä kesäajan työn jälkeen kuukaudessa noin 3-400e käyttöön ja ihan mukavasti elän. Ei ole tarttenu nälkää nähdä ja raa riittänyt muuhunkin jopa säästnyt 50e/kk ulkomatkaa varten.

Aika naiivi olet, jos kuvittelet, että jokaiselle halukkaalle on tuosta vaan viikonlopputöitä saatavilla isoissa opiskelijakaupungeissa. 

Löytyy !

Tänä päivänä kyllä löytyy. Pitää olla ripeä, eli ei ekaa kertaa töihin mennä.

Hotelleissa on aamiaistarjoilijoita, mäkissä lähes kaikkiin toimiin ravintoloissa, ruokakaupoissa tilauksien kerääjiä jne. Löytyy !

Vierailija
139/154 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
140/154 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on enää yksi opiskelija.

Asumistuki, opintoraha ja -laina - noilla selvisi ensimmäisen vuoden. Kesän alusta ollut töissä ja saa n 800e/kk käteen, kesällä tietty täysi liksa 2,5 kuukaudelta. Ei tainnut nostaa lainaa syksyllä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi