Miten te opiskelijat pärjäätte taloudellisesti
Aloitan tammikuussa opinnot Terveydenhoitajaksi ja muutan toiselle paikkakunnalle. Tulen saamaan opintotukea 250€ sekä asumistukea noin 400-500€ kuussa. Miten opiskelijoilla riittää raha asumiseen, itsensä elättämiseen jne? Miten olette pärjänneet, oletteko tehneet töitä vai ottanut lainaa?
Kommentit (154)
Olen asuntosijoittaja mies. Vuokran voi maksaa myös toisella tavalla. Hyväksyn molemmat sukupuolet.
Asumiskulut minimiin, eli olen aina asunut kämppisten kanssa. Mitään ei kannata ostaa uutena, kirppikset on koluttu!
Ruuasta ei kannata tinkiä vaan syödä laadukkaasti.
Saan hieman avustusta vanhemmiltani joka kuukausi, ja olen siitä ikuisesti kiitollinen. Opintolainat olen nostanut varalta, en ole vielä käyttänyt, opiskelen nyt neljättä vuotta. Teen pari kuukautta kesätöitä, siitä tienaa jo mukavasti. Opiskeluaikana en todellakaan tekisi töitä, minulla ei riitä jaksaminen sekä hyviin arvosanoihin että töihin, ja tässä priorisoin arvosanoja.
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikana en todellakaan tekisi töitä, minulla ei riitä jaksaminen sekä hyviin arvosanoihin että töihin, ja tässä priorisoin arvosanoja.
Itsellä ei ollut vaihtoehtoja, kun kesäkautena ei saanut töitä vaan vasta syksyllä.
Vierailija kirjoitti:
Saan hieman avustusta vanhemmiltani joka kuukausi, ja olen siitä ikuisesti kiitollinen. Opintolainat olen nostanut varalta, en ole vielä käyttänyt, opiskelen nyt neljättä vuotta. Teen pari kuukautta kesätöitä, siitä tienaa jo mukavasti. Opiskeluaikana en todellakaan tekisi töitä, minulla ei riitä jaksaminen sekä hyviin arvosanoihin että töihin, ja tässä priorisoin arvosanoja.
Mitä alaa opiskelet?
Omien opintojen arvosanat oli pitkälti parhaita tai toiseksi parhaita (4 tai 5 /5), vaikka tein lähes koko opintojen ajan töitä. Tutkinto VTM.
Sitten tietty vielä keskustelu erikseen, että tekeekö niillä hyvillä arvosanoilla yhtään mitään...
Opiskelin perheellisenä 2 tutkintoa (ensimmäisen aikana syntyi lapsi). Toisessa tutkinnossa ei ollut enää edes tuota opintotukea...
Mutta lainalla. Nyt sitä onkin ihan saakelisti maksettavana pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan opiskelija saanut toimeentulotukea
Ei sitä saa kuin korkeintaan lyhyeksi pätkäksi, jos on päätoiminen opiskelija. Toimeentulotuki ei ole opintojen rahoitukseen tarkoitettu.
Lastensuojelun jälkihuollossa olevat saavat opiskeluun toimeentulotukea koko opintojen ajan.
Aikuisena? Niinpä varmaan :D
Kyllä, 25-vuotiaiksi saakka.
En pärjääkään, joudun lopettamaan opinnot. Saan opintotukea JA asumistukea huimat 400 euroa kuukaudessa.
Mäkin jouduin lopettamaan opinnot. Olin suorittanut liian nopeasti ja sitten kun ei tullut enää opintoviikkoja niin ei tullut myöskään opintotukea eikä lainaa. Vanhaan aikaan sossu ei auttanut opiskelijoita tuilla. Oli pakko mennä töihin ja niitä töitä olikin sitte niin paljon että en enää jaksanut opiskella. Katkera vieläkin mutta onneksi sentään on velaton kämppä ja vähän säästöjä ilman tutkintoakin.
Omat lapseni pärjäävät tekemällä kesällä töitä ja loput me avustamme, jos tulee tiukka paikka.
Vierailija kirjoitti:
Olen asuntosijoittaja mies.
Miten menee?
Onhan se sellaista kitkuttelua ollut tämä opiskeluaika. Pätkätöitä ja nyt neljäntenä korkeakouluvuotena menossa jo seitsemäs työ. Välillä joutunut lainaamaan vanhemmilta (ehkä en joudu maksamaan takaisin) ja välillä ottanut myös lainaa opiskelijalle https://vertaamo.fi/lainaa/lainaa-opiskelijalle/ ja vertaamalla saanut ihan edulliset lainat. Olen kyllä maksanut pois heti seuraavassa kuussa kun olen tiennyt että tulee isompi tili. Opintolainaakin on tullut nostettua maksimit. Kyllä tästä kumminkin valmistuttua on hyvät fiilikset saada hyvä työpaikka. Viime kädessä elämä on elämistä varten, eikä kituuttamista.
Huonosti olen 5 kuukauden palkattomalla harjoittelulla. Säästöjä syödään
Autamme vuokranmaksussa että nuori perheineen saa keskittyä tärkeimpään.