Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies häipyi ja vaatii nyt vuokraa yhteisesta talosta!!!!

Yksinäinenäiti
22.11.2022 |

Mies vain häipyi yllättäen jättäen minut ja meidän pienet lapset yhteiseen omakotitaloon. En kuullut hänestä mitään hetkeen. Nyt yhtäkkiä alle 2 kk jälkeen ilmoitti että minun pitäisi alkaa maksaa hänelle 500 € vuokraa.
Vaihtoehtona antoi että minun pitää muuttaa pois ja talo on tyhjä myytäväksi. Ei minulla ole varaa maksaa vuokraa sekä talon ylläpitokuluja tai toisen asunnon vuokraa ja tyhjän talon ylläpitokuluja. Nyt mies uhkaa asianajajalla. Ei minulla ole ollut yhtään aikaa reakoida tälläiseen. Talo omistetaan puoliksi.

Auttakaa ja neuvokaa nyt joku

Kommentit (119)

Vierailija
21/119 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vitsi mikä idiootti mies on.

No niinpä. 

Tämähän kuulostaa siltä, että mies on kerjäämässä elatusapua itselleen vaikka on itse velvollinen  myös sitä maksamaan. 

Vierailija
22/119 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmonen satu tiistaille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/119 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytää vuokraa siitä, että on muuttanut muualle ja sinun kuuluu maksaa hänen asumisensa koska? Todella outo juttu.

Vierailija
24/119 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata maksaa. Isän velvollisuus on järjestää lapsilleen koti.

Niin lapselle mutta ei äidille!!! Kun ero tulee niin hukkuu myös elätys velvollisuus naista kohtaan

Vierailija
25/119 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n pitäisi tehdä x-miehestä perätön rikos ja lasuilmoitus lasten seksuaalisesta hyväksi käytöstä. Kuten monet muutkin katkerat parisuhdepudokasyyhoot.

Vierailija
26/119 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kutsuu jotain asiaa omaksi siitä pitäisi maksaakin jotain. Kovasti naiset väittävät kaikkea yhteiseksi vaikka itse ei ole senttikään asiasta maksanut

Siinä yksi incceli, jonka vuokraluukun vuokran maksaa sossu. Ei mitään tietoa tai tajua muusta asumisesta selkeästikään. Naiset omistavat asuntoja usien puoliksi miehensä kanssa tai jopa yksin - eikö olekin mullistavaa tietoa?

Vierailija
27/119 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon kaikille avusta <3

Ja provo-viestin lähettäneille en voi muuta sanoa kun että on surullista jos teidän käsityskyky ei riitä ymmärtämään oikeaan elämää.

Otan kaikki miehen viestit todisteeksi ja minun aiemmat viestit kun olen yrittänyt sopia.

Odotan lapsivaltuutetun tapaamista ja katsotaan miten menee. En vastaa miehen hyökkääviin viesteihin enää mitään.

Hieman meinasi epätoivo iskeä, mutta eipä asialle nyt voi mitään tänä iltana. Miehen kaikki tavarat ovat edelleen täällä, joten eihän tuossa vuokrasopimus jutussa ole mitään järkeä.

Vierailija
28/119 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskottava tarina.

#miesvihanäkyväksi

Vierailija
29/119 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jokaiseen keskusteluun provoa huutelevat voisitte nyt vihdoinkin vetää alahuulenne pään yli ja nielaista. Olette aika säälittäviä.

Vierailija
30/119 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap yksinäinenäiti kirjoitti:

Sain lastenvalvojalle ajan vasta ensi viikolle.

Olisin itsekkin voinut lunastaa miehen asunnosta, mutta en ole kerinnyt saamaan lainaneuvotteluaikaa pankkiin ja arvioijaa.

Tässä ollut muutenkin raskasta, kun olen yhtäkkiä lasten kanssa yksin. Mies on käynyt katsomassa lapsia pari kertaa hetken ajan. Lapset reagoi vahvasti ja minun pitäisi jaksaa ja ymmärtää samalla tehdä kaikki muut asiat tässä sivussa.

Kaikki tullut niin yllättäen :(

Ei ole varaa 50 euron vuokraan, mutta voisit lunastaa ukon osuuden tosta vaan! Kuulostaa varsin uskottavalta tää sun tarinasi.

Vierailija
31/119 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa mies voi vaatia puolikkaastaan vuokraa siltä ajalta, kun ositusta ei ole tehty. Sinun ei tarvitse nyt maksaa vielä mitään, mutta summa tulee ottaa huomioon osituksessa. Talosta vuokrasumma kuulostaa kohtuulliselta.

Ei voi. Ei vaimosta tule vuokralaista miehen yksipuolisella päätöksellä ja ulos kävelemisellä, ei vaikka mies omistaisi asunnon kokonaan yksin.

Jos kyseessä on avioliitto niin avioeron voimaan astumisen ja osituksen väliseltä ajalta voi vaatia asumiskorvausta. Sekään ei ole sama asia kuin vuokra. Niin kauan kuin erosta ei ole tuomioistuimen päätöstä eli se ei ole virallinen, puolisot ovat edelleen elatusvelvollisia toisiaan kohtaan eikä mitään korvauksia tai vuokria tipu.

Jos taas kyse on avoliitosta niin silloin voi hakea asumishyvityskorvausta. Omistussuhteista vähän riippuu miten asia etenee - jos on yhteisestä asunnosta kyse, niin pitää hakea yhteisomistuksen purkua ja siinä tapauksessa asumishyvityskorvausta voi hakea silloin kun toinen asuu asunnossa kohtuuttoman pitkään ennen kuin yhteisomistus saadaan purettua (eli kämppä myytyä). Jonkun korkeimman oikeuden päätöksen mukaan noin puoli vuotta katsotaan kohtuulliseksi ajaksi ja sen ylittävältä ajalta voi sitten yhteisomistuksen purkuun asti tuota korvausta saada. Korvaus on tyypillisesti noin 2/3 realistisesta nettovuokrasta.

Mikäli avopuoliso jää toisen yksin omistamaan asuntoon joka on kuitenkin aiemmin ollut hänenkin kotinsa, hänelle täytyy antaa kohtuullinen aika järjestää asiansa ja muuttaa pois eikä vuokraa tai korvauksia voi siltä ajalta periä. Se usein ehdotettu "kamat ja ukko/akka pihalle, lukot vaihtoon"-tyylinen ratkaisu ei ole sallittu, vaikka omistaisi asunnon yksinkin, kuten ei myöskään yksipuolisesti tehty vuokrasopimus.

Tää nyt on ihan höpöä sikäli että ositus tehdään avioeron 1. vaiheen hakemuksen vireillepanopäivän perusteella. Osituksen kanssa ei siten tarvitse odotella varsinaista avioerotuomiota. 

Ja kyllä, joka jää asumaan yhteiseen kotiin voi olla velvoitettu maksamaan toiselle asumiskorvausta. Olisinpa tämän tiennyt minäkin, kun ex pihtaili sen kanssa että milloin maksaa mut ulos kämpästä. Ero tuli vieläpä hänen aloitteestaan, ja silti oli vaikea saada häntä maksamaan ositusta. 

Vierailija
32/119 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskottava tarina.

#miesvihanäkyväksi

Kusipäänäkyväksi

Vierailija
33/119 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin itsekkin voinut lunastaa miehen asunnosta, mutta en ole kerinnyt saamaan lainaneuvotteluaikaa pankkiin ja arvioijaa.

Tässä ollut muutenkin raskasta, kun olen yhtäkkiä lasten kanssa yksin. Mies on käynyt katsomassa lapsia pari kertaa hetken ajan. Lapset reagoi vahvasti ja minun pitäisi jaksaa ja ymmärtää samalla tehdä kaikki muut asiat tässä sivussa.

Ei ole varaa 50 euron vuokraan, mutta voisit lunastaa ukon osuuden tosta vaan! Kuulostaa varsin uskottavalta tää sun tarinasi.

Jäikö koulun matikantunnit välistä, ja äidinkielen luetun ymmärtäminen myös? Kiviäkin kiinnostaa, uskotko, vai et.

Vierailija
34/119 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaa nyt hyvät ihmiset, ottakaa lakimieheen/naiseen yhteyttä kun tulee tuollaisia keikauksia, ei mihinkään vauvapalstalle. Täällä neuvotaan milloin mitäkin ja osa on katkeroituneita yksineläjiä jotka laittaa huuhaata ihan pottuillakseen. 

Vierailija
35/119 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt itse ajattelen potentiaalista tulevaa tilannetta. Hankimme asunnon yhdessä, tulee ero ja toinen jää sinne asuntoon asumaan.

Siis, jollei kämppää myydä, toinen tietysti lunastaa toisen osuuden. Ellei myynti onnistu, niin sitten sovitaan, mitä korvataan siitä asumisoikeudesta.

Mitä tekemistä jollain lapsivaltuutetulla olisi asiassa? Asuntoja voi myös hankkia yhdessä niin, että toisen omistusosuus on vaikka 20 %.

Vierailija
36/119 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on lakiin perustuva oikeus asunnon myyntiin. Vuokraa hän ei voi lain perusteella vaatia

Vierailija
37/119 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä on lakiin perustuva oikeus asunnon myyntiin. Vuokraa hän ei voi lain perusteella vaatia

Mies ei voi yhtäkkiä vaan myydä asuntoa toisten alta, hän ei voi tehdä edes myyntisopimusta välittäjän kanssa ilman ap:n allekirjoitusta. Varsinkaqn lapsia ei voi myöskään häätää noin vain asunnosta

Jos ap olisi hankqla ja vastustaisi myyntiä, mies voisi hakea käräjäoikeudesta yhteiselämän purkua ja asunto myytäisiin virallisesti huutokaupassa ulosottomiehen toimesta. Ap voisi silloinkin ostaa asunnon itselleen. Eli miehen pitää edetä virallisia reittejä pitkin ja jos ap haluaa ostaa miehen puolikkaan, niin se olisi helpoin ratkaisu. Muussa tapauksessa asunto myydään joskus ensi keväänä ja ap voi ostaa omalla osuudellaan uuden asunnon.

Miehelle tulee joka tapauksessa ilmeisesti elatusmaksut myös, hän on yhä vastuussa lasten elatuksesta siinä missä kotona asuessaankin olisi.

Miehellä taitaa olla joku psykoosi päällä, kun sekoilee noin.

Ap:n kannattaa ehdottomasti palkata asianajaja.

Vierailija
38/119 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin min mies teki samanlaisia ehdotuksia. Hän häipyi 22v apusihteerikön kanssa. Jätti minut 2 lapsen kanssa. Minulle sanottiin että voi pyytää maksua per kk kolmiotamme jos asun siinä. Kuitenkin muutin itse pian pois lasten kanssa suvun omistamaan asuntoon vuokralle. Kolmiomme myytiin.

Itse olen jo uudessa liitossa ja ex mies asuu yksin. Unohti lapset. Huonosti menee sillä.

Vierailija
39/119 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiseen asuntoon jäävän ei ole pakko maksaa vuokraa pois muuttaneelle puolisolle.

Vasta myöhemmin tehtävässä osituksessa lasketaan, paljonko on kohtuullinen asumiskorvaus

siitä, että on toinen on saanut jäädä asuntoon asumaan. Korvauksen laskennassa otetaan huomioon 

asunnossa asujan maksamat yhtiövastikkeet ja lainanhoitokulut.

Vierailija
40/119 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisi olla 500 eikä 50.

Jos ajattelen omaa tilannettani, minulle kävisi samoin. Maksamme kumpikin 500 euroa lainaa, siis tonni kuussa yhteensä. Jos mies tästä lähtisi kälppimään, en minä noin vain pystyisi tonnia maksamaan, koska haluan pitää myös jonkinlaisen elintason yllä. Siis voisin maksaa tonnin (mutta vain, jos kyseessä olisi laina, jolla maksan taloa omaksi), mutta se tarkoittaisi sitä, että kaikki muu ostaminen menisi x-tra-osastoon. Voisin kyllä käydä neuvottelemassa lainan uusiksi ja maksaa taloa itselleni kokonaan omaksi esim. 700 eurolla kuussa. Jos minulle jäisi lapsi, mieshän tietenkin maksaisi elareita, mikä menisi varmaankin aika samoihin tuon lainannousun kanssa.

Jos minä lähtisin ja vaatisin, että talo myydään, mies ei pystyisi ottamaan uutta lainaa. Hänellä on sen verran huono palkka. Jokin kerrostalokaksio laitakaupungilla olisi hänen seuraava asuntonsa (ja siksi hän ei tästä koskaan lähdekään), ja vielä kun pitäisi elareita maksella, eipä hänellä jäisi rahaa edes sähkölaskuun.

Jos olisin ap, vaatisin miestä maksamaan puolet asunnon kuluista kuten vedestä, lämmöstä ja sähköstä. Asuntohan on kuitenkin puoliksi hänen, eikä ole ap:n vika, jos mies ei halua siinä asua. Ei se vapauta laskuista. Sitten katsottaisiin elareita, ainakin 300 euroa per muksu kuussa, ja lisäksi puolet päivähoitomaksuista. Sitten vaatisin viikko-viikko-systeemiä, jotta mies osallistuisi oikeasti kustannuksiin. Kodista pois ei tarvitse muuttaa, vaikka asunto laitettaisiin myyntiin, siis myyntiesittelyjen ajaksi. Ostajaehdokkaat voivat nähdä ihan suoraan, että talossa asutaan vielä eikä siihen ihan suorilta pääse muuttamaan.