Sikiön kasvuhäiriö/pienikokoinen sikiö
Löytyykö täältä vertaistukea tai kokemuksia, joissa sikiö on kasvanut odotettua hitaammin?
Jo rakenneultrassa 20+ huomattiin pieneksi, 221g ja 2vk jäljessä keskiarvo painosta.
Sen jälkeen ollut 26+5 594g
28+4 785g
32+0 1054g
nyt 33+3 on jäljessä jo reilut 4vk. Painoarvioksi tuli 1165g mutta ultraaja tosin sanoi että kehonmitta oli vaikea ottaa perätilan vuoksi. Mutta painoa on tullut kuitenkin vähän odotettua vähemmän näissä kahdessa viimeisimmässä ultrassa..
Lapsivesipunktiota harkitaan ja myös sektion ajankohtaa. Kromosomi-riskiluvut tosin olivat parhaat mahdolliset. Virtaukset ja istukka ovat vaikuttaneet myös olevan kunnossa ja sikiö liikkuu paljon. Onko kellään muulla tehty sektiota sikiön pienen koon vuoksi tai vastaavia kokemuksia?
Tilanne ahdistaa todella paljon ja ilo odotuksesta vaihtunut huoleksi :(
Kommentit (92)
Minun lapseni syntyi täysiaikaisena, mutta alle 2,5 kg painoisena. Istukka oli pieni. Sikiön pieni koko todettiin vasta raskauden loppupuolella ja jouduin käymään tutkimuksissa, joissa sikiön reisiluuta mitattiin ja vähän arveltiin kromosomipoikkeavuutta. Raskauden loppuajan olin musertua huolesta.
Lapsi syntyi pienipainoisena viikkoihin nähden. Hän oli terve lapsi, mutta tarkkailin häntä koko ensimmäisen vuoden ikäänkuin mahdollista vikaa etsien. Lapsi oli vähän veltto vauvana ja lähti hitaasti liikkeelle, mutta oli kielellisessä kehityksessä nopea. Lapsen pituuskasvu laahasi miinuskäyrillä ja lapsellani todettiin kasvuhormonin puutos, johon hänelle aloitettiin pistoshoito.
Nykyään lapsi on fiksu, terve nuori, joka on kirinyt pituuskasvussa ikätoverinsa kiinni. Lääkehoito on toiminut.
Tsemppiä ap! Koita olla murehtimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos samaa tahtia kasvaa, minkä kokoinen olisi täysiaikaisena?
Meidän esikoinen oli täysiaikaisena reilu 2 kg. Kaikki mahdollinen tutkittin, eikä mitään vikaa löytynyt. Ja ei, en tupakoinut (tätä aina ehdotetaan syyksi kokoon).
On nyt 165 cm pitkä mies. Kaikin puolin terve ja fiksu, mutta pieni ja siro.
Munkin vauva syntyi kaksikiloisena, just hitusen ennen täysiaikaisuutta. Ei syytä tiedossa ja sittemmin on kasvanut erittäin normaalisti, kiri käyrät kiinni. Nyt 5v.
En valitettavasti muista, mitä painoarvio mahtoi olla viikolla 32, enkä tähän hätään löydä neuvolakorttia.
Täällä vielä yksi, meidän poikamme syntyi vähän päälle kaksikiloisena vähän ennen laskettua aikaa. Sikiön vointi vaikutti koko ajan hyvältä ja lääkärit vihjailivat, että joskus ne rakennearviot menevät pieleen, olettivat vauvan olevan arvioitua suurempi todellisuudessa. No, vauva olikin sitten arvioitua pienempi. Syy jäi mysteeriksi. Poika on sittemmin kirinyt 0-käyrälle ja kehittynyt ikätasoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos samaa tahtia kasvaa, minkä kokoinen olisi täysiaikaisena?
Meidän esikoinen oli täysiaikaisena reilu 2 kg. Kaikki mahdollinen tutkittin, eikä mitään vikaa löytynyt. Ja ei, en tupakoinut (tätä aina ehdotetaan syyksi kokoon).
On nyt 165 cm pitkä mies. Kaikin puolin terve ja fiksu, mutta pieni ja siro.
Munkin vauva syntyi kaksikiloisena, just hitusen ennen täysiaikaisuutta. Ei syytä tiedossa ja sittemmin on kasvanut erittäin normaalisti, kiri käyrät kiinni. Nyt 5v.
En valitettavasti muista, mitä painoarvio mahtoi olla viikolla 32, enkä tähän hätään löydä neuvolakorttia.
Täällä vielä yksi, meidän poikamme syntyi vähän päälle kaksikiloisena vähän ennen laskettua aikaa. Sikiön vointi vaikutti koko ajan hyvältä ja lääkärit vihjailivat, että joskus ne rakennearviot menevät pieleen, olettivat vauvan olevan arvioitua suurempi todellisuudessa. No, vauva olikin sitten arvioitua pienempi. Syy jäi mysteeriksi. Poika on sittemmin kirinyt 0-käyrälle ja kehittynyt ikätasoisesti.
Helpottavaa kuulla että pieni paino ei automaattisesti tarkoita jotain sairautta tai ongelmaa. Nelisen viikkoa pitäis tässä vielä elää jännityksessä.. ellei sitä ennen esim. virtaukset heikkene/kasvu pysähdy tai tuu muuta ongelmaa
Toivottavasti kaikki menee hyvin!
Kun lapsi syntyy pienipainoisena, ns. täysiaikaisena keskosena, hän tarvitsee alkuun paljon apua. Vaikka kaikki olisikin ihan ok, vauva viettää varmaankin alun lämpökaapissa. Hän ei luultavasti jaksa itse syödä ja tarvitsee nenämahaletkun. Pienipainoisten sokeriarvot heittelevät eli sokeria seurataan varmasti alussa jatkuvasti verikokeilla, jotka pienestä vauvasta otetaan kantapäästä. Piuhoja, koneiden piippauksia ja jatkuvia verikokeita on paljon, vaikka lapsi olisikin ihan ok. Meillä kävi juuri näin ja olin itse todella ahdistunut kaiken tutkimuksen ja koneiden keskellä, kun en siinä kohdassa tiennyt, että asiat ovat ihan normaalia seurantaa, kun lapsi on syntynyt pienipainoisena. Vauvan päässä ollut kanyyli näytti kammottavalta. Kaikki kuitenkin meni hyvin ja "vikaa" pienestä vauvasta ei löytynyt.
Kaikki normaalit pienen vauvan vaatteet ovat aluksi valtavan suuria. Ennen ainakin HM myi keskoskokoisia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kaikki menee hyvin!
Kun lapsi syntyy pienipainoisena, ns. täysiaikaisena keskosena, hän tarvitsee alkuun paljon apua. Vaikka kaikki olisikin ihan ok, vauva viettää varmaankin alun lämpökaapissa. Hän ei luultavasti jaksa itse syödä ja tarvitsee nenämahaletkun. Pienipainoisten sokeriarvot heittelevät eli sokeria seurataan varmasti alussa jatkuvasti verikokeilla, jotka pienestä vauvasta otetaan kantapäästä. Piuhoja, koneiden piippauksia ja jatkuvia verikokeita on paljon, vaikka lapsi olisikin ihan ok. Meillä kävi juuri näin ja olin itse todella ahdistunut kaiken tutkimuksen ja koneiden keskellä, kun en siinä kohdassa tiennyt, että asiat ovat ihan normaalia seurantaa, kun lapsi on syntynyt pienipainoisena. Vauvan päässä ollut kanyyli näytti kammottavalta. Kaikki kuitenkin meni hyvin ja "vikaa" pienestä vauvasta ei löytynyt.
Kaikki normaalit pienen vauvan vaatteet ovat aluksi valtavan suuria. Ennen ainakin HM myi keskoskokoisia vaatteita.
Tuohon on toki hyvä varautua, mutta välttämättä ei tarvitse. Aluksi poika laitettiin rutiinomaisesti lämpökaappiin, mitattiin sykettä, happiarvoa ja otettiin kantapäästä verikokeita. Jo tokana päivänä pääsi lämpöpedille viereeni. Siihen aikaan (2000 l alku) ei lasta saanut pitää vieressään, vaan vauvan piti nukkua omassa sängyssään. Imetys sujui hyvin, eikä nenämahaletkusta ollut mitään puhetta. Keltaisuuden vuoksi oli valohoidossa muutaman päivän.
Eli oikein hyvin meni kaikki, vaikka SGA-dg:n saikin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo oksitosiini on rajua kamaa, itse sain siitä supersupistukset, olin todella kipeä ja ymmärsin itsekin ettei supistusten kuulu tuntua tältä. Mietin kestääkö kroppani nämä.
Toisessa synnytyksessä tuli normaalit supistukset, jotka olivatkin aivan siedettäviä verrattuna näihin supersupistuksiin. Synnytinkin ilman kipulääkkeitä.
Synteettisen oksitosiinin haitoista ja vaaroista ei puhuta paljon.
Pienin ihminen on painanut vain 213 grammaa! (Syntynyt kesällä 2020, rvk 24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo oksitosiini on rajua kamaa, itse sain siitä supersupistukset, olin todella kipeä ja ymmärsin itsekin ettei supistusten kuulu tuntua tältä. Mietin kestääkö kroppani nämä.
Toisessa synnytyksessä tuli normaalit supistukset, jotka olivatkin aivan siedettäviä verrattuna näihin supersupistuksiin. Synnytinkin ilman kipulääkkeitä.
Jos suostuu synteettiseen oksitosiiniin (ei-käynnistetyssä synnytyksessä), se on vähän kuin suostuisi "venäläiseen rulettiin". Siihen liittyy oikeasti suuria riskejä.
Ruletissa voi sentään voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö, miksi juuri synnyttäneille annetaan synteettistä oksitosiinia? Koska he ovat kuin nautoja liukuhihnalla.
Ainakin siinä tapauksessa, ettei ole edes paljon odotettu, ei käytetty epiduraalia, ...halutaan vain "nauta pois hihnalta".
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ap:lle kuuluu?
hei, kiitos kysymästä :)
Nyt mennään 35+6 ja just tänään kävin hakemassa kortisoni piikin, jotta sikiön keuhkot on varmasti valmiit syntyessään. Viimeisimmässä kasvukontrollissa n. vk sitten oli taas tullut kasvua tasaisesti omalla käyrällään ja kaikki näytti olevan kunnossa.
Sektio aika kans varattiin viikolle 38, ei enää pitkään..
^ei ap