Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sikiön kasvuhäiriö/pienikokoinen sikiö

22.11.2022 |

Löytyykö täältä vertaistukea tai kokemuksia, joissa sikiö on kasvanut odotettua hitaammin?

Jo rakenneultrassa 20+ huomattiin pieneksi, 221g ja 2vk jäljessä keskiarvo painosta.

Sen jälkeen ollut 26+5 594g
28+4 785g

32+0 1054g

nyt 33+3 on jäljessä jo reilut 4vk. Painoarvioksi tuli 1165g mutta ultraaja tosin sanoi että kehonmitta oli vaikea ottaa perätilan vuoksi. Mutta painoa on tullut kuitenkin vähän odotettua vähemmän näissä kahdessa viimeisimmässä ultrassa..

Lapsivesipunktiota harkitaan ja myös sektion ajankohtaa. Kromosomi-riskiluvut tosin olivat parhaat mahdolliset. Virtaukset ja istukka ovat vaikuttaneet myös olevan kunnossa ja sikiö liikkuu paljon. Onko kellään muulla tehty sektiota sikiön pienen koon vuoksi tai vastaavia kokemuksia?

Tilanne ahdistaa todella paljon ja ilo odotuksesta vaihtunut huoleksi :(

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä37496 kirjoitti:

Käyttäjä37496 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä terve? Onko aliravitsemusta, raskaudenaikaista pahoinvointia?

Olen perusterve, syön nyt raskaana kyllä paljon normaalia enemmän ja säännöllisesti. Alkuraskaudessa ei oikein maistunut ruoka mutta sain silti syötyä. Ja ilmeisesti aika radikaalia syömättömyyttä/laihduttamista pitäis olla että aiheuttais kasvun hitautta sikiöllä.

Totta. Oletko sairastanut raskauden aikana?

Vierailija
22/92 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa se seikka, että sikiön sanotaan liikkuvan paljon. Onko se todettu usean kerran, ts. ajatellaanko että sikiö on ehkä yleisesti ottaen tavallista aktiivisempi? (Vaikka olisi, se ei viittaa mihinkään sairauteen. Sikiöiden aktiivisuudessa on eroja.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/92 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä37496 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos MINÄ olisin vastaavassa tilanteessa, antaisin sikiön kehittyä mahdollisimman pitkälle - mieluiten vaikka se täysi normaali raskausaika eli 42 viikkoa, jos istukka on kerran kunnossa. 

Sikiön runsaan liikkumisen yhtenä syynä voi olla stressi. Oletteko käyneet läpi mahdolliset stressitekijät sikiölle?

Istukka on ultrissa siis näyttänyt hyvältä, mutta sitä ei kai voida 100% varmasti tietää. En oikein tiedä tarkkaan tuota logiikkaa että pienikokoisten täytyy syntyä aikaisemmin, mutta liittyy kai kohtukuoleman nousevaan riskiin viimeisillä viikoilla (38+).

Ja tuosta liikkumisesta ei siis olla oltu huolissaan vaan todettu että liikkuu virkeästi ja normaalisti, jos ei liikkuisi niin epäiltäisiin varmaankin hapen/ravinnonpuutetta.

Tiedän, että pienikokoinen sikiö halutaan yleensä poistaa ajoissa siinäkin tapauksessa, ettei siihen löydy yksilöllistä lääketieteellistä perustetta; hidas kasvu on itsessään huolen aihe. Syynä pienikokoisuuteen voi olla perinnöllinen pienikokoisuus, mutta siitä ei voida olla varmoja, eikä muun syyn aiheuttamaa riskiä  haluta. Raskauden edetessä raskaus käy nimittäin aina vaativammaksi, ja se mikä on nyt kestettävää, ei välttämättä ole sitä enää viikkojeen päästä. (Tästä huolimatta, MINÄ en tosiaan keskeyttäisi sikiöaikaa pelkän pienikokoisuuden takia.)

On olemassa ero sikiön tavanomaisen ja runsaan liikkumisen välillä, ts. kaikki sikiön aktiivisuus ei ole automaattisesti hyvästä. Tiedätkö, nouseeko sikiön pulssi helposti ja nouseeko se paljon?

Joo, sikiön pulssia /sydänkäyriä on myös tutkittu liikkeessä ja todettu sydämen toiminta ja pulssin vaihtelu normaaliksi.

Ja mulle on selitetty asia niin että 32 viikon jälkeen aletaan tälläisissä tapauksissa punnita onko sikiöllä parempi olla kohdussa vai ulkopuolella ja toimitaan sen mukaan. Jatkuvaa sikiön voinnin seuraamista siis.

24/92 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä37496 kirjoitti:

Käyttäjä37496 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen perusterve, syön nyt raskaana kyllä paljon normaalia enemmän ja säännöllisesti. Alkuraskaudessa ei oikein maistunut ruoka mutta sain silti syötyä. Ja ilmeisesti aika radikaalia syömättömyyttä/laihduttamista pitäis olla että aiheuttais kasvun hitautta sikiöllä.

Olin itseasiassa melkein koko syyskuun flunssassa (kuitenkin ilman kuumetta)

Vierailija
25/92 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suvussa on iso päisiä sikiöitä eli jos sen perusteella arvio raskausviikkoja niin menee pari viikkoa pieleen. Oletko varma milloin hedelmöittyminen tapahtui ja siten pitääkö raskausviikot paikkaansa? Minulla kohtu takakenossa, lääkäri arveli 38+ että max 3400g vauvan koko. Lapsi syntyi kolme päivää tuosta ja koko oli 3750g.

Vierailija
26/92 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä suvussa on iso päisiä sikiöitä eli jos sen perusteella arvio raskausviikkoja niin menee pari viikkoa pieleen. Oletko varma milloin hedelmöittyminen tapahtui ja siten pitääkö raskausviikot paikkaansa? Minulla kohtu takakenossa, lääkäri arveli 38+ että max 3400g vauvan koko. Lapsi syntyi kolme päivää tuosta ja koko oli 3750g.

Ei sitä painoarviota ole tehty sikiön pään koon perusteella.

Vierailija
27/92 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli syntyessään 41+ viikolla alle 3kg. Kasvua seurattiin loppuraskaudessa, kaikki oli kunnossa. Mulle sanottiin että käynnistetään laskettuna päivänä, mutta en suostunut. Koska kaikki oli hyvin, halusin että lapsi saa kasvaa vielä ja tulee kun on valmis. Lopulta käynnistyi itsestään ja synnytys meni nopeasti. Lapsi on edelleen 6-vuotiaana hoikka ja pieni, terve myös.

Toivottavasti sinunkin kohdallasi kaikki on hyvin, lapsia on eri kokoisia ja se on normaalia. Syö ravitsevaa ruokaa esim. kananmunia, luonnollisia rasvoja (voi, neitsytoliiviöljy), kalaa. Tsemppiä tulevaan synnytykseen!

28/92 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaa se seikka, että sikiön sanotaan liikkuvan paljon. Onko se todettu usean kerran, ts. ajatellaanko että sikiö on ehkä yleisesti ottaen tavallista aktiivisempi? (Vaikka olisi, se ei viittaa mihinkään sairauteen. Sikiöiden aktiivisuudessa on eroja.)

Varmaan noissa ultrissa varsinkin nyt isommilla viikoilla sikiö reagoi sillä laitteella tökkimiseen ja sitten lääkäri kirjaa että liikkuu paljon. Mulla on kans istukka takana joka vaikuttaa niin, että tunnen enemmän liikkeitä ja esim liikelaskut täyttyy helposti

Vierailija
29/92 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos samaa tahtia kasvaa, minkä kokoinen olisi täysiaikaisena?

Meidän esikoinen oli täysiaikaisena reilu 2 kg. Kaikki mahdollinen tutkittin, eikä mitään vikaa löytynyt. Ja ei, en tupakoinut (tätä aina ehdotetaan syyksi kokoon).

On nyt 165 cm pitkä mies. Kaikin puolin terve ja fiksu, mutta pieni ja siro.

Vierailija
30/92 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä synnyin rv42 kun viimein pakotettiin ja painoin alle 3kiloa. Mitään poikkeavaa ei löytynyt. Terve vauva vaikka pienehkö.

3 kilon vauva on täysin normaali noilla viikoilla. Ap:n tapauksessa kyse on poikkeavan alhaisesta painosta raskausviikkoihin nähden.

Vierailija
31/92 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä37496 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä37496 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos MINÄ olisin vastaavassa tilanteessa, antaisin sikiön kehittyä mahdollisimman pitkälle - mieluiten vaikka se täysi normaali raskausaika eli 42 viikkoa, jos istukka on kerran kunnossa. 

Sikiön runsaan liikkumisen yhtenä syynä voi olla stressi. Oletteko käyneet läpi mahdolliset stressitekijät sikiölle?

Istukka on ultrissa siis näyttänyt hyvältä, mutta sitä ei kai voida 100% varmasti tietää. En oikein tiedä tarkkaan tuota logiikkaa että pienikokoisten täytyy syntyä aikaisemmin, mutta liittyy kai kohtukuoleman nousevaan riskiin viimeisillä viikoilla (38+).

Ja tuosta liikkumisesta ei siis olla oltu huolissaan vaan todettu että liikkuu virkeästi ja normaalisti, jos ei liikkuisi niin epäiltäisiin varmaankin hapen/ravinnonpuutetta.

Tiedän, että pienikokoinen sikiö halutaan yleensä poistaa ajoissa siinäkin tapauksessa, ettei siihen löydy yksilöllistä lääketieteellistä perustetta; hidas kasvu on itsessään huolen aihe. Syynä pienikokoisuuteen voi olla perinnöllinen pienikokoisuus, mutta siitä ei voida olla varmoja, eikä muun syyn aiheuttamaa riskiä  haluta. Raskauden edetessä raskaus käy nimittäin aina vaativammaksi, ja se mikä on nyt kestettävää, ei välttämättä ole sitä enää viikkojeen päästä. (Tästä huolimatta, MINÄ en tosiaan keskeyttäisi sikiöaikaa pelkän pienikokoisuuden takia.)

On olemassa ero sikiön tavanomaisen ja runsaan liikkumisen välillä, ts. kaikki sikiön aktiivisuus ei ole automaattisesti hyvästä. Tiedätkö, nouseeko sikiön pulssi helposti ja nouseeko se paljon?

Joo, sikiön pulssia /sydänkäyriä on myös tutkittu liikkeessä ja todettu sydämen toiminta ja pulssin vaihtelu normaaliksi.

Ja mulle on selitetty asia niin että 32 viikon jälkeen aletaan tälläisissä tapauksissa punnita onko sikiöllä parempi olla kohdussa vai ulkopuolella ja toimitaan sen mukaan. Jatkuvaa sikiön voinnin seuraamista siis.

Mutta tiedätkö, nouseeko sikiön pulssi nopeasti? (Siis tuon normaalin sisällä.)

Vierailija
32/92 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä37496 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä37496 kirjoitti:

Käyttäjä37496 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin itseasiassa melkein koko syyskuun flunssassa (kuitenkin ilman kuumetta)

Hm... Silloinko kasvu hidastui eniten?

Vierailija
33/92 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysi raskaus (42+0) on ihanteellinen, ellei ole lääketieteellistä syytä toisin ajatella.

Se ettei kaikki tähän pääse, on eri asia.

Vierailija
34/92 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä37496 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan noissa ultrissa varsinkin nyt isommilla viikoilla sikiö reagoi sillä laitteella tökkimiseen ja sitten lääkäri kirjaa että liikkuu paljon. Mulla on kans istukka takana joka vaikuttaa niin, että tunnen enemmän liikkeitä ja esim liikelaskut täyttyy helposti

Olennaista on, että hänen pulssinsa ei samalla nouse paljon.

Vierailija
35/92 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysi raskaus (42+0) on ihanteellinen, ellei ole lääketieteellistä syytä toisin ajatella.

Mitä soopaa taas. Täysiaikainen raskaus onn kestänyt 38 viikkoa. Laskettu aika on 40+0. Jos raskaus kestää yli 42 viikkoa, se on yliaikainen, mutta riskit alkavat kasvaa jo rv 41 jälkeen.

Vierailija
36/92 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä37496 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olennaista on, että hänen pulssinsa ei samalla nouse paljon.

Ethän sinä kuitenkaan töki sikiötä?

37/92 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos samaa tahtia kasvaa, minkä kokoinen olisi täysiaikaisena?

Meidän esikoinen oli täysiaikaisena reilu 2 kg. Kaikki mahdollinen tutkittin, eikä mitään vikaa löytynyt. Ja ei, en tupakoinut (tätä aina ehdotetaan syyksi kokoon).

On nyt 165 cm pitkä mies. Kaikin puolin terve ja fiksu, mutta pieni ja siro.

Jotta päästäisiin 2kg yli niin tahdin pitäisi vähän nopeutua. Jos viikossa tullut keskimäärin nyt ~100g niin olisi täysiaikaisenä 1700-1800g. Toivon todella että kasvu tästä vielä nopeutuisi, ihanaa kuitenkin kuulla että on mahdollista olla ihan terve lapsi pienemmälläkin syntymäpainolla

Vierailija
38/92 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä soopaa taas. Täysiaikainen raskaus onn kestänyt 38 viikkoa. Laskettu aika on 40+0. Jos raskaus kestää yli 42 viikkoa, se on yliaikainen, mutta riskit alkavat kasvaa jo rv 41 jälkeen.

Raskautta voi kutsua täydeksi sillä perusteella, että sen enimmäisaika eli 42+0 täyttyy. Sikiölle on ihanteellista kypsyä normaalin rajoissa mahdollisimman pitkälle.

Vierailija
39/92 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä37496 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla supistuksia, millaisia ja kuinka usein?

välillä maha saattaa olla vähän kovempi mutta ei ainakaan tuntemuksilla/kivuilla varustettuja supistuksia oo onneksi ollut

Kovuus viittaa supistukseen.

Kuinka kauan supistukset kestävät, pisimmillään?

Millaisissa tilanteissa supistuksia tulee, tyypillisesti?

Miten toimit supistuksen aikana?

up

Vierailija
40/92 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskautta voi kutsua täydeksi sillä perusteella, että sen enimmäisaika eli 42+0 täyttyy. Sikiölle on ihanteellista kypsyä normaalin rajoissa mahdollisimman pitkälle.

Laskettu aika on todennäköinen, ei ihanteellinen!