* Miten ujo lapsi pärjää? Kokemuksia
Meidän lapsi on neljävuotias ja on suht ujo. Tarhassa ei mene muitten vapamuotoiseen leikkiin mukaan vaan jää katselemaan kun ne muut leikkivät. On kyllä " leikkivinään" , eli omasta mielestä hän leikkii ja viihtyy mutta kätännössä vaan seurailee sivusta.
Silloin kun on ohjattua leikkiä hän on mukana, on verbaalisesti lahjakas ja muutenkin " normaali" . Tarhassa hänellä ei ole sydänystävää vaan on vaan mukana, viihtyy enemmän tätien seurassa. Kun illalla puhutaan tarhapäivästä hän kertoo mitä kaikkia on leikkinyt, vasta nyt meille vanhemmille on selvinnyt ettei hän oikeastaan itsenäisesti osallistu muitten leikkeihin:(
Esim. kun liukumäkeä lasketaan hän seuraa innolla kun ne muut laskevat mutta ei saa aikaiseksi kiipeämään itse ylös, jos kiipee ylös niin jää kokoajan jonon päähän.
Pienmmässä yhmässä (2-3) leikkii mukana mutta isomassa ja vauhdikkaamassa ryhmässä jää ulkopuilelle.
Miten voisi häntä auttaa, rohkaista menemään mukaan?
Onko teillä kokemuksia vastaavasta miten on mennyt?
Kommentit (6)
Meillä kans oli poika samanlainen, ehkä hieman arempikin vielä. Nyt suht reipas eskarilainen ja saanut ystäviä. Tykkää leikkiä tyttöjenkin kanssa ja tytöt poikani kun on siis vähän rauhallisempi. Ei kaikkien poikien tarvi olla kauheita rämäpäitä. Odottele rauhassa, ehkä tuo kuuluu luonteeseen.
Kavereita on aina ollut pari muuta rauhallista poikaa. Kouluun meno jännitti tosi paljon, (siis meitä vanhempia), että tuleeko kiusatuksi tai muuta. Onneksi pidimme mölyt mahassa koska poika on pärjännyt tosi hienosti! Erilaisiahan me aikuisetkin ollaan, ja tosiaan ujot ja rauhalliset ovat usein todella lahjakkaita. Poika on todella älykäs, pärjää koulussa ja tekee kaikki tehtävät huolella. Hänellä on myös todella lahjakkuutta piirtämiseen. Hän kun keskittyy aina niin hyvin eikä aika mene toheltamiseen. Mun mielestä älä ole huolissasi, onneksi me ollaan kaikki niin erilaisia luonteeltamme kuin ulkonäöltämmekin. Lapsenne tulee varmasti pärjäämään hyvin ja rohkeutta tulee iän myötä. Muistaa vaan kehua ja kannustaa " normaalia" enemmän, että lapsi saa onnistumisen tunteita rohkaistessaan itsensä:)
auts kun kun kuulostaa meidän pojalta. siis vaikka tuo et jää liukumäessä koko ajan jonon hännille. tai et seuraa leikkiä sivusta, jos isompi lapsiporukka.
kiva kun muut osaa antaa noin positiivisia lausuntoja. ehkä olis tosiaan hyvä, jos lapsi voisi jossain kokea olevansa hyvä. joillakin se kait voi olla liikunta. tai piirtäminen. tai muu. tukisi itsetuntoa.
meidän poika on osoittanut musikaalisuutta. itse en vain ole musikaalinen, niin en tiedä, osaanko siinä kovin paljoa tukea. mut olen ajatellut, että voisin tarjota pojalle mahdollisuutta käydä kokeilemassa jotain musiikkiiin liittyvää harrastusta, josko hän tykkäisi sellaisesta.
itse olen myös ujo ja en mikään seuraihminen. ihan hyvin olen kuitenkin elämässä pärjännyt. on korkeakoulututkinto ja minulle on löytynyt ihminen, joka on halunnut kanssani naimisiin. ystäviäkin on.
Ollaan molemmat vanhemmat ujonpuoleisia, ei ujoja mutta ei niin " kovaäänisiä" .
Meille tuli yllätyksenä tämä tarhan taholta tullut viesti ettei lapsi leikkii muitten kanssa. Lapsi on muuten mielestämme ollut ihan suht. reipas, vaikkei mikään " pyrkyri" . Tarhassa on ollut aika paljon muutoksia nyt syksyllä, on muutettu uusiin tiloihin, on tullut uusia lapsia (osa muu-kielisiä, lapsi ei pysty näitten kanssa kommunikoimaan) sekä viime vuoden sydänystävä lähti eskariin. Luulen että nämä muutokset ovat osasyynä tähän ongelmaan. Muuten tutussa muskariryhmässä lapsi on kyllä mukana melskaamassa:)
Vieraisiin lapsiin kyllä ottaa yhteyttä jos on tarpeeksi aikaa, mutta silloinkin käy paremmin jos on vaan yksi vieras lapsi kerralla.
On kai vain odotettava ja rohkaistava, ottaa vaan niin sydämestä kun kuulee ettei oma lapsi on osaa ryhmää:(
Onneksi hän on itse iloinen ja " leikkivinään" omalla tavallaan eikä, ainakaan vielä, ole huomannut ettei oikeastaan leiki niin kuin muut.
ap.
Liisa Keltikangas-Järvisen kirjoja ujoudesta.
t. ujon tytön äiti
ja pärjäävät hyvin koulussa, kaikkien ei tartte riehua, ja olla keskipisteenä, millainen itse olet?