Mitä pahaa on maksaa kaupassa käteisellä?
Tiedän aina rahatilanteeni. Ja lisäksi säästän kolikot purkkiin. Säästämistä sekin. Laskin aikani kuluksi kolikot äsken. 342,15e. Ihan mukava raha vaikka jouluun käyttää,
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Käteisensen tilittäminen maksaa kaupalle eli me muut kuluttajat maksamme sinun käteismaksusi!
Ja kortit ovat kaupalle ilmaisia? On niissäkin kulunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteisensen tilittäminen maksaa kaupalle eli me muut kuluttajat maksamme sinun käteismaksusi!
Luuletko, että korttimaksaminen on kaupalle ilmaista?
Halvempaa kuin käteisen tilittäminen, siinä ne eurot menee laskurissa suyrinpiirtein: sulle, pankille, sulle, pankille, sulle, pankille, jne.....
OIkeastihan kortilla maksava on "velkaa" kaupalle siihen asti, kun ostoksen summa tulee liikkeen tilille.
Voi kulta pieni, et taida tietää nykyaikaisesta maksuliikenteestä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kortit ovat kaupalle ilmaisia? On niissäkin kulunsa.
Jankuti jankuti. Kortti on monta kertaa edullisempi niin käyttäjälle kuin kaupalle.
Ai että mä nauran kun käteisen käyttö muutaman vuoden päästä loppuu suurimmassa osassa kaupoista.
Voi tietysti olla ettå te mummot olette haudass jo ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteisen käyttäjistä tulee pakostikin mielikuva, että ovat rikollisilla puuhilla setelinsä ansainnet. Miksi kukaan muuten maksaisi käteisellä, eikä kortilla kuten normaalit lainkuuliaiset ihmiset?
Tämä. Mieluummin vie käteisen talletusautomaattiin kuin herättää vajaaälyisissä spekulaatioita. Voihan ne juorut kantautua vaikka tulevan työnantajan korviin matkalla faktaksi muuttuneena.
Heh, eipä kiinnosta mahdolliset spekulaatiot. Pidin kirppispöytää ja sain siitä muutaman satasen. Käteisenä. Sillä sitten makselin ruokaostoksiani jonkun aikaa. Siinäpä jollekin spekuloitavaa. Ehkä, vaikea uskoa että joku oikeasti miettisi tuollaista. Itselleni ilmaantuu aina välillä käteistä tuhlattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Maksa vain jatkossakin käteisellä, kunhan et:
Kippaa valtavaa läjää 5 ja 10 centin kolikoita kassatyöntekijän laskettavaksi varsinkaan, jos kaupassa on paljon muita asiakkaita.
Tyrkytä väkisin suuriarvoista seteliä ja ala sitten rähjätä kassatyöntekijälle, jos tämä syystä tai toisesta ei ota sitä vastaan maksuvälineenä. Nosta automaatista pienempiä seteleitä, ja vie se köyhille veetuilusetelisi pankkiin talletettavaksi.
Anna kassatyöntekijälle seteliä, jonka hän ehtii lyödä kassaan ja aloittaa vaihtorahojen ottamisen lippaasta, samalla kun sinä alat veskasi syövereistä kaivella kolikkopussukkaa. Jos haluat antaa niitä kolikoita, sanot sen selkeästi samalla, kun ojennat setelin. Kassatyöntekijä pyrkii työssään ripeyteen ja johdonmukaisuuteen, ja asiakkaan odottamattomat sooloilut hidastavat jonon etenemistä.
Niin moni asia voi hidastaa kassan toimintaa. Joku huomaa unohtaneensa yhden tuotteen ja kassan skannattua kaikki hihnalla olevat tavarat asiakas lähtee ison ruokakaupan toiseen päähän hakemaan vielä jotakin. Jono odottaa kiltisti. Tai jonkun kortilla ei ole katetta. Tai laitteet sekoilevat. Tai kassapääte antaa kuittiin eri summan kuin hyllyssä tai mainoksessa oli kerrottu ja asiakas huomauttaa asiasta, jonka selvittelyyn voikin mennä pienoinen tovi. Tai joku on kokonaan unohtanut punnita hedelmät ja muut. Tätä tapahtuu erityisesti niille, jotka ovat aivan hiljattain muuttaneet Suomeen.
Tiesitkö, että käteisen käyttö on ympäristöä eniten kuormittava maksutapa? Mobiilimaksaminen ja kortin käyttäminen ovat vastuullinen ratkaisu, koska niihin ei liity rahakuljetuksista aiheutuvaa hiilijalanjälkeä. Käteinen raha mahdollistaa myös harmaata taloutta ja rikollisuutta, koska sen käytöstä ei jää jälkeä. Sitä moni käteisen kannattaja ei tule ajatelleeksi.
Tarinat ja myytit kuuluvat satukirjoihin. Nykypäivän arjessa kortilla tai puhelimella maksaminen on käteiseen verrattuna ylivoimaisen kätevää ja turvallista. Päivitä sinäkin tietosi mobiilimaksamisesta, ja ota askel kohti fiksumpaa rahankäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Ai että mä nauran kun käteisen käyttö muutaman vuoden päästä loppuu suurimmassa osassa kaupoista.
Voi tietysti olla ettå te mummot olette haudass jo ensi vuonna.
En käy sellaisissa kaupoissa. Vastustan muutenkin monopoleja ja ostan mahdollisimman paljon esim. Rekosta, torilta ja pienistä yksityisomisteisista putiikeista.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkin seisoo kuumissaan siellä jonossa kun täti alkaa ensin kaivaa kukkaroa ja sitten sieltä kukkarosta mummonmarkkkoja.
Minua ei kiinnosta sinun ja muiden hätähousujen kiireet ja hikoilut. Me normaalit ihmiset elämme omaa elämää, eikä tosiaankaan kiinnosta muiden kiireet kaupan kassalla. Jokainen järkevä ihminen osaa valita itselleen sopivimman ajan käydä kaupassa ja nykyään hätähousut voi jopa toimia kassana itse. Miten helppoa ja nopeaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkin seisoo kuumissaan siellä jonossa kun täti alkaa ensin kaivaa kukkaroa ja sitten sieltä kukkarosta mummonmarkkkoja.
Mummon- ja vaarinmarkat jäivät pois käytöstä monta vuotta sitten. On muuten helpompaa pitää rahankäyttö kurissa, kun käyttää käteistä. Sitä voidaan suositella monille.
Mummonmarkat eli vanhat markat jäivät pois käytöstä jo 1963, jolloin markkojen perästä poistettiin kaksi nollaa eli sadasta markasta tuli yksi markka. Siksi dementoituneilla vanhuksilla on tosi vaikea tuntea rahan arvoa, kun ovat lapsuudessaan ja nuoruudessaan käyttäneet vanhoja mummonmarkkoja, sitten markkoja ja lopuksi euroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein se kortilla maksaminen näyttää olevan hitaampaa kuin käteisellä. Ensiksi täytyy esitellä sitä Master cardia pitkään ja varmistaa ääneen "käyhän korttini täällä,kun visa jäi kotiin" sitten korttia sovitellaan siihen päätteeseen vartti. kun ei muisteta tunnuslukua.100e tiskiin ja asia nopasti hoidettu. Näin täällä maalla siis.
On se nykyaika vaan niin kauhea mörkö teille mummoille.
On. Sellainen digivouhotuksissa mukana menevä mukamas nykyaikainen lampulimies olisi totally turn off. Epäseksikäs.
Öh? Miten te tätä muka yläpeukutatte? Ketjussahan on aivan päinvastainen tunnelma, lampaat vouhkaamassa digitalisaation ja kontrollin perään niin että villa tärisee ja kuola vaan lentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta sinun ja muiden hätähousujen kiireet ja hikoilut. Me normaalit ihmiset elämme omaa elämää, eikä tosiaankaan kiinnosta muiden kiireet kaupan kassalla. Jokainen järkevä ihminen osaa valita itselleen sopivimman ajan käydä kaupassa ja nykyään hätähousut voi jopa toimia kassana itse. Miten helppoa ja nopeaa!
Jep. Olen sen ikäinen etten ole koskaan markkoja käyttänyt, eikä kiinnosta tippaakaan joutuuko joku palstapertti odottamaan kaksi sekuntia pidempään, kun kaivan käteiseni esiin.
Te käteisen puolustajat olette varmaan tosi kivoja työkavereita. Kaikkia muutoksia vastustetaan viimeiseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Olen sen ikäinen etten ole koskaan markkoja käyttänyt, eikä kiinnosta tippaakaan joutuuko joku palstapertti odottamaan kaksi sekuntia pidempään, kun kaivan käteiseni esiin.
Olen aina tiennyt ettå käteisen käyttäjät ovat narsisteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteisen käyttäjistä tulee pakostikin mielikuva, että ovat rikollisilla puuhilla setelinsä ansainnet. Miksi kukaan muuten maksaisi käteisellä, eikä kortilla kuten normaalit lainkuuliaiset ihmiset?
Tämä. Mieluummin vie käteisen talletusautomaattiin kuin herättää vajaaälyisissä spekulaatioita. Voihan ne juorut kantautua vaikka tulevan työnantajan korviin matkalla faktaksi muuttuneena.
Heh, eipä kiinnosta mahdolliset spekulaatiot. Pidin kirppispöytää ja sain siitä muutaman satasen. Käteisenä. Sillä sitten makselin ruokaostoksiani jonkun aikaa. Siinäpä jollekin spekuloitavaa. Ehkä, vaikea uskoa että joku oikeasti miettisi tuollaista. Itselleni ilmaantuu aina välillä käteistä tuhlattavaksi.
No niin kertyy minullekin, mutten siitä huolimatta halua alleviivata kenellekään kassajonossa, että minulla on kirppispöytä tai myin juuri isältäni perinnöksi saadun perämoottorin torissa. Suomessa kuitenkin sattuu kassajonoon vähintään kuukausittain joku latvakakkonen, jolla on menneet omat ja vieraiden asiat sekaisin jo ajat sitten. En ota riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tapa jos rahat tiukalla. Itse kyllä katson kieroon ihmisiä jotka käyttävät nykyään käteistä. Luottotiedottomia epäilen olevan. Kassahenkilönä näin ajattelen.
Ok. Minä puolestani epäilen, että kassahenkilö on yksinkertainen, koulujakäymätön raasu. Sattuu, eikö?
Heh, vähän aiheen vierestä, mutta tämä on itseasiassa varsin yleinen harhaluulo etenkin suurten ikäluokkien keskuudessa. Kaupoissa on töissä hyvin erilaisista taustoista olevia ihmisiä, aina tukityöllistetyistä vammaisista usean tutkinnon akateemisiin.
Välillä aina on henkilökunnalla pokassa pitämistä, kun asiakas vaikka luulee, ettei myyjä tiedä, millaista teetä Earl Grey on, tai miten jamon serrano lausutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä että on jämähtänyt Kekkosen aikaan ei ole mitään normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina tiennyt ettå käteisen käyttäjät ovat narsisteja.
Sinähän se tässä yrität saada muita toimimaan kuten Sinä haluaisit ;)
Ei minua kiinnosta sinun korttimaksusi, elä toki elämäsi tyytyväisenä ameebana klikkaillen ja myy viimeisetkin yksityisyyden rippeesi.
Jännäksi menee tämä korttimaksaminenkin, kun ensin veloitetaan maksu ja sitten vielä katevaraus päälle samasta ostosta.
Pankki sanoo, että mene kuule selvittelemään asiaa sinne kaupan kassalle. Älä vaan vaivaa meitä.
Kassan tätihän se osaakin purkaa turhia varauksia siinä kaiken kiireen keskellä?
Maksan yleensä aina luottokortilla ja joskus myös käteisellä, ja pidän sitäkin aina muutaman satasen edestä mukana. Nyt on lompakossa vain 170 euroa käteistä eli aika vähän.