Miten reagoisit, jos saisit jouluna vuohen kehitysmaahan?
Kommentit (93)
Kiittäisin kohteliaasti ja ottaisin vähitellen tähän ihmiseen etäisyyttä, koska vältän fanaattisia ideologian tyrkyttäjiä elämässäni.
Vierailija kirjoitti:
Koska en itse ole kehitysmaassa, niin kertoisin lahjan antajalle hänen erehtyneen osoitteesta.
Oikeasti jos harkitsette näitä, niin antakaa niin paljon kuin haluatte, mutta älkää valehdelko, että se on lahja yhtään kenellekään muulle, kuin sille joka sen vuohen tms. saa.
Juat näin
Mielummin niin, että mulle sanotaan et "en hankkinut mitään" ja ostaa sen vuohen ihan hiljaisuudessa ilman mitään hyvesignalointia.... Inhoan näitä "lahjoja".
Sama jos joku kertoisi ostaneensa lahjaksi ilmastopäästöjä.
Miten kauan ihmiset uskovat vielä tuollaisiin vedätyksiin!
Jokainen voi ostaa niin monta vuohta kuin haluaa ja rahat riittää, mutta minä en tarvitse siitä tietoa.
Ihan kiva, että joku lahjoittaa hyväntekeväisyyteen. Tämä ei vain mitenkään ole lahja toiselle. Mua ei haittaa, jos joku ei anna mulle lahjaa, mutta turha väittää, että lahjoutus hyväntekeväisyyteen olisi lahja mulle.
Vierailija kirjoitti:
Jengiltä vissiin unohtunut, että joulu on antamisen, ei saamisen juhla :/
Miten aikuiset ihmiset hyvinvointiyhteiskunnassa kehtaavat nillittää, jos eivät saa lahjoja tai jos lahjoitetaan kehitysmaihin?
Itse en halua yhtään mitään krääsää ja opiskeluajasta saakka omassa lapsuudenperheessä ei ole annettu konkreettisia lahjoja, jos ei ole ollut jokin oikea konkreettinen tarve (vaikkapa uusi kattila). Nykyisin moisetkin ostan toki itse. Meinaan ihan suuttua, kun yksi kaveri ei usko, vaikka kuinka olen sanonut, että älä osta mitään, kun joka joulu tulee jotain kynttilää tai rumaa koriste-esinettä, jotka nakkaan suoraan kierrätykseen...
Tuommoinen yksi vuohi (tai esim. mikrolainat) takaavat kehitysmaassa yhdelle perheelle just sellaisen lisäansion, jolla saa tytötkin laitettua kouluun. Nimenomaan tyttöjen koulutus vähentää tutkitusti tehokkaimmin myös väestönkasvua.
Kuka tahansa saa antaa lahjoituksensa ihan mihin tahansa. Mutta miksi siitä pitäisi mainostaa minulle, että "ostin sinulle lahjaksi vuohen afrikkaan" tms. Olen mieluummin ilman mitään lahjaa. Noiden antaminen lahjaksi on pelkkää oman sädekehän kiillotusta. Tietyiltä henkilöiltä tuo on jopa vittuilua, että "ostinpa sinulle lahjan, muttet saa mitään".
Hih. Antaisin vuohen lahjoittajalle lahjaksi kopion kuitista, kun olisin käynyt syömässä hyvän pihvin ravintolassa :)
Naureskelin ystävän sädekehän kiillotusta. Kyllä itsekin lahjoitan hyväntekeväisyyteen, mutta en tee asiasta numeroa, enkä varsinkaan teeskentele että se olis lahja ystävälle.
Ennemmin ei osta mitään kuin tuollaisen mukamas lahjan. Ei harmita jos ei saa mitään, mutta tuollainen pelleily ärsyttää. Jos haluan antaa jollekin jotain tai tehdä lahjoituksen teen sen eikä kenenkään pidä minun nimissä tai kustannuksella ostaa jollekin muulle jotain.
Vuohia on Suomessä vähällaisesti. mutta maamme on kyllä kehitysmaa. -Vuohi haisee. Vuohen pito onnistuisi saaressa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin ei osta mitään kuin tuollaisen mukamas lahjan. Ei harmita jos ei saa mitään, mutta tuollainen pelleily ärsyttää. Jos haluan antaa jollekin jotain tai tehdä lahjoituksen teen sen eikä kenenkään pidä minun nimissä tai kustannuksella ostaa jollekin muulle jotain.
Seuraava lahja tälläiselle mukamas lahjan antajalle voisikin olla kortti jossa kerron antaneeni vaikka hyvän ravintolaillallisen jollekin muulle ja se on lahja hänelle.
Arvostaisin. Lahjan antaja tuntee. Inut ja tietää että kannan nykyisiäkin turhakkeita kirpputorille.
Olen saanut tuollaisen vuohilahjoituksen 2000 luvun alkupuolella yritys joululahjana. Ihan hyvä fiilis, kyllä noita joulupullojakinn kertyi yms.
Niin hieno ja arvokas vaihtoehtoinen lahja, jokin kortti tai sertifikaatio siinä oli mukana.
Toivottavasti ei vuohen kurkkua vedetty halal meiningllä, ettei hyvä taipunut eläirääkkäykseksi.
Vierailija kirjoitti:
Jengiltä vissiin unohtunut, että joulu on antamisen, ei saamisen juhla :/
Miten aikuiset ihmiset hyvinvointiyhteiskunnassa kehtaavat nillittää, jos eivät saa lahjoja tai jos lahjoitetaan kehitysmaihin?
Itse en halua yhtään mitään krääsää ja opiskeluajasta saakka omassa lapsuudenperheessä ei ole annettu konkreettisia lahjoja, jos ei ole ollut jokin oikea konkreettinen tarve (vaikkapa uusi kattila). Nykyisin moisetkin ostan toki itse. Meinaan ihan suuttua, kun yksi kaveri ei usko, vaikka kuinka olen sanonut, että älä osta mitään, kun joka joulu tulee jotain kynttilää tai rumaa koriste-esinettä, jotka nakkaan suoraan kierrätykseen...
Tuommoinen yksi vuohi (tai esim. mikrolainat) takaavat kehitysmaassa yhdelle perheelle just sellaisen lisäansion, jolla saa tytötkin laitettua kouluun. Nimenomaan tyttöjen koulutus vähentää tutkitusti tehokkaimmin myös väestönkasvua.
Sterilisaatio ja vasektomia vähentäisi tehokkaammin.
Ottaisin mieluummin esim. dronen tai pimeänäkölaitteen Ukrainaan.
Toivottaisin vuohelle että mää ja mäkätä männessäs.
Sain jotain tuollaista 90-luvulla. Muistan yhä, kuka sen antoi.
Pitäisin v*ttuiluna. Parempi olla ostamatta lahjaa ollenkaan kuin antaa lahja joka kiillottaa vain antajan sädekehää. Annan kyllä itse oman osuuteni hyväntekeväisyyteen, mutta haluan sen kohdistuvan itselleni tärkeisiin asioihin (esim. lapset/nuoret, mielenterveystyö, vähävaraiset) täällä kotimaassa.
Olisin luultavasti iloinen. Itse en oikeastaan tarvitse tai kaipaa mitään, joten jos silkan kylmää kahisevan tai jonkin konvehtirasian sijasta, joku apua tarvitseva Afrikassa saa vuohen, on se vain ja ainoastaan positiivinen asia.
Antaisin jatkossa kaikki lahjat kyseiselle henkilölle tulostamalla jonkun itse tekemäni lapun siitä, että hänen lahjansa on mennyt kehitysapuun. Jos hän olisi joskus pulassa, näkisi vaikka nälkää, niin veisin hänelle tositteen siitä, että olen antanut pakolaisleirille ruoka-apua. Jos hän pyytäisi lainaksi rahaa, niin kertoisin että sijoitin kehitysmaa rahastoon, joka lainaa rahaa kehitysmaalaisille pienyrittäjille.