Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä lapsen olisi hyvä / järkevää mennä päivähoitoon?

Vierailija
21.11.2022 |

Tilanne nyt siis se, että mulla on mahdollisuus olla lapsen kanssa kotona niin pitkään kuin haluan. Lähinnä mietin lapsen kannalta, missä iässä alkaa tulla tarve enenevissä määrin muiden lasten kanssa touhuamiseen? Kuinka pitkään riittää mun seura ja satunnaiset kontaktit muihin lapsiin jne? Vauva on nyt 8 kk ikäinen.

Kommentit (412)

Vierailija
181/412 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan aikaisintaan 3-vuotiaana, riippuen lapsesta. Oikeasti moni 3v on kuitenkin henkisesti vielä tosi pieni ja joutuisi heti isojen ryhmään ja olemaan siellä pienin , joten jos ei olisi pakko, niin en veisi silloinkaan.

Kyllä 3-vuotiaalle kivempi paikka on koti ihan ehdottomasti jos saa valita! 4-5-vuotiaan voisin viedä osapäiväisesti (ehkä), JOS lähistöllä ei ole mitään kivoja kerhoja tai muita kavereita.

Vierailija
182/412 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset olivat kotona 3- ja 4,5 vuotiaiksi. Lähellä oli avoin päiväkoti (missä tutustuu muihin lapsiin huoltajan kanssa). Minä olin päivisin  kotiäitinä, lisäksi tein keikkahommia sairaalassa viikonloppuisin, joskus yövuorojakin.

Päiväkotiin mennessä hoitajilta tuli positiivista palautetta; miten kohteliaita ja sosiaalisia lapset ovat.

Toki taloudellisesti huono sijoitus, mutta tärkeämpää että lapsilla on hyvä itsetunto ja perusturvallisuus. 

No se hyvä itsetunto ja persoonallisuus sekä sosiaalisuus murenee pikkuhiljaa päiväkodissa, siellä kun on näitä lapsia , jotka saattavat olla niitä vahvoja persoonia, mutta toivotaan ettei niin käy ja ettei teidän kotona aikaan saamat hyvät ominaisuudet mene ihan hukkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/412 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asta kirjoitti:

Meidän lapset menivät heti 10 kk perhepäivähoito on. Siellä oli hoitajalla aikaa ja syliä ja hoitaja on tänä päivänäkin perheen hyvä ystävä. Harmittavasti useat kaupungit ja kunnat ovat lopettaneet tälläisen hienon työn. Ja se kyllä näkyy lasten levottomana käytöksenä koulussa

Perhepäivähoidon lisääminen olisi loistava ratkaisu nykytilanteeseen. Kiva työ verrattuna päiväkodissa työskentelyyn tänä päivänä (tiedän, koska olen itse tehnyt molempia). Silti monissa kunnissa on ajettu alas kunnallinen perhepäivähoito, joka mielestäni ainoa oikeasti hyvä vaihtoehto ihan pienelle lapselle hoitopaikaksi.

Vierailija
184/412 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset olivat kotona 3- ja 4,5 vuotiaiksi. Lähellä oli avoin päiväkoti (missä tutustuu muihin lapsiin huoltajan kanssa). Minä olin päivisin  kotiäitinä, lisäksi tein keikkahommia sairaalassa viikonloppuisin, joskus yövuorojakin.

Päiväkotiin mennessä hoitajilta tuli positiivista palautetta; miten kohteliaita ja sosiaalisia lapset ovat.

Toki taloudellisesti huono sijoitus, mutta tärkeämpää että lapsilla on hyvä itsetunto ja perusturvallisuus. 

No se hyvä itsetunto ja persoonallisuus sekä sosiaalisuus murenee pikkuhiljaa päiväkodissa, siellä kun on näitä lapsia , jotka saattavat olla niitä vahvoja persoonia, mutta toivotaan ettei niin käy ja ettei teidän kotona aikaan saamat hyvät ominaisuudet mene ihan hukkaan.

Ei ne niin nopeasti murene, kun on monta vuotta saanut vahvistusta. Omat lapseni olleet kans pitkään kotona ja ovat luovia ja rohkeita, uskaltavat olla erilaisia ja pärjänneet myös koulussa huomattavasti keskivertoa paremmin. Ja kavereita on kaikilla.

Vierailija
185/412 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se joka hoitaa lapsia pari vuotiaaksi  kotona saa vanhana 300 e/ kk  pinenmmän eläkkeen kun työtoverit, joilla ei ole lastenhoitovapaata. SE pitäisi olla niin että lapsia hankkineilla olis aina isompi eläke kuin niillä  lapsettomilla. Jossain Itä-blokin maassa  jää äiti-ihmiset aikaisemmin  eläkkeelle ja joka lapsesta saa  jotani lisäeäläkettä.Minä saan 300 e / kuussa  vähemmän kuin  lapseton työtoveri. Sikäli kurja kun eläke on muutenkin niin pieni etten vois asua tässä kodissamme ilman aviomiehen eläkettä.  Äitiys voi johtaa Suomessa vanhusköyhyyteen,   päättäjät ei taida tajuta sitä. Rahaa arvostavat nuoret eivät enää hanki lapsia.

Vierailija
186/412 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän alle 3-vuotiaana meni, ja se oli hyvä ikä. Osasi nauttia jo päiväkodin ohjatusta toiminnasta, kavereista ja ryhmästä. 2 - vuotiaana kävi kerhossa muutaman tunnin kerrallaan ja oli ihan kivaa. En tiedä kuinka tarpeellista, mutta auttoi ainakin päiväkotiin sopeutumisessa.

Vierailija
187/412 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten pitäisi pakolla jäädä hoitovapaalle alle 2 vuotiaan kanssa.

Vierailija
188/412 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhempi meni 3v. Vaikka oltiin käyty kerhot, muskarit yms.sellaiset, oli vähän arka alussa. Toinen lapsi oli reilun vuoden, kun huomasin, että alkaa kaivata toisten lasten seuraa. Pistin päiväkotiin, ja teen lyhennettyä päivää.

Vierailija
189/412 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vanhempi meni 3v. Vaikka oltiin käyty kerhot, muskarit yms.sellaiset, oli vähän arka alussa. Toinen lapsi oli reilun vuoden, kun huomasin, että alkaa kaivata toisten lasten seuraa. Pistin päiväkotiin, ja teen lyhennettyä päivää.

Naurattaa tää, et joku reilu 1v kaipaa ikäistään seuraa. Ei todellakaan kaipaa. Toki ihan kiva on joskus tavata muita lapsia, mutta että ihan päiväkotiin laitetaan tuon takia on aivan älytöntä, kun siellä ne lapset ei leiki keskenään vielä pitkään aikaan. Ovat vaan säilössä ja aikuisen huomiota vailla ja sitähän ei riitä kaikille. Surullista.

Vierailija
190/412 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asta kirjoitti:

Meidän lapset menivät heti 10 kk perhepäivähoito on. Siellä oli hoitajalla aikaa ja syliä ja hoitaja on tänä päivänäkin perheen hyvä ystävä. Harmittavasti useat kaupungit ja kunnat ovat lopettaneet tälläisen hienon työn. Ja se kyllä näkyy lasten levottomana käytöksenä koulussa

Perhepäivähoidon lisääminen olisi loistava ratkaisu nykytilanteeseen. Kiva työ verrattuna päiväkodissa työskentelyyn tänä päivänä (tiedän, koska olen itse tehnyt molempia). Silti monissa kunnissa on ajettu alas kunnallinen perhepäivähoito, joka mielestäni ainoa oikeasti hyvä vaihtoehto ihan pienelle lapselle hoitopaikaksi.

Tuohan on hyvä idea ja saataisiin työllistettyä ulkomailta muuttaneita naisia ja yleensä heillä on niitä omiakin lapsia niin saisi lapset seuraa .

Vierailija
191/412 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mona Q kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asta kirjoitti:

Tuohan on hyvä idea ja saataisiin työllistettyä ulkomailta muuttaneita naisia ja yleensä heillä on niitä omiakin lapsia niin saisi lapset seuraa .

Onhan näitä vanhempia "lapsia" ollutkin päiväkodeissa opettelemassa joten tuttua hommaa heille =))

Vierailija
192/412 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarha on hyvä ihmiselle ainoastaan siinä tapauksessa, että koti on kamala, tai duuni välttämätön. Ja silloin on turha kysyä ikää.

Vierailija
193/412 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen kiinnostuu sosiaalisista suhteista 3-vuotiaana, mutta tarha ei ehkä ole siihen järkevin paikka.

Vierailija
194/412 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mona Q kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asta kirjoitti:

Harmi vsin, että heillä on monesti vammsinen persoonallisuus. Eri kulttuuri, eri arvot... Kyseenalaistan suomalaisten lasten altistamisen!

Vierailija
195/412 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen varaamaan päivähoitopaikkajonosta paikan ajoissa. Vaikka nyt kuvittelet, että pitää käyttää jotain järkeä, tuo on kiinni pitkälti henkisistä voimavaroista, halusta, ja jaksamisesta, sekä lapsen vaativuudesta/ helppohoitpisuudesta. Tilanne ehtii muuttua vielä mielessäsi monta kertaa ennen kuin pääset jonopaikalla päivähoitopaikan saamisen kohtaan.

Ethän perusta päätöstäsi johonkin muuhun, ulkoiseen seikkaan.

Vierailija
196/412 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta 4-vuotias hyötyy varhaiskasvatuksesta ja silloinkin vain jos kotona ei saa riittävästi virikkeitä ja perusasioiden opetusta. Meidän lapset eivät ole käyneet päiväkodissa lainkaan, vasta eskariin menivät molemmat. Olen kotona edelleen, vanhin nyt neljännellä ja nuorempi ekalla. Ole ihmeessä kotona niin kauan kuin mahdollista!

Juuri näin! 3-vuotiaskin on vielä liian pieni, jos on ujo tai arka lapsi. Tiedän lapsen, jota on kantoliinassa viety kolmevuotiaaksi asti, koska on vaan ollut niin tarvitseva (saman perheen muun lapset eivät olleet tällaisia). En osaa kuvitella, että hän olisi ollut valmis päiväkotiin heti kolmen vanhana, suoraan kantoliinasta, äidin sylistä. 

4-5 vuotias on hyvä ikä, tai vaikka vasta eskarissa, jos kavereita on muuallakin. Puistot, leikkikentät, perhekerhot, joku harrastus jossa tutustuu ja voi nähdä sitten muutenkin jne. 

Se on panostus tulevaisuuteen, kun antaa lapsen ensin kasvaa ja kypsyä, ennen kuin häntä aletaan kasvattamaan ja kouluttamaan. 

Vierailija
197/412 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu luonteesta, mutta noin kolmevuotiaana. Sitten kun osaa kunnolla puhua, kunnolla liikkua ja käydä potalla itse jne. että osaa tarvittaessa puolustautua ja kertoa aikuisille jos joku kiusaa tai on muuten hätänä.

Yleensä alle kolmevuotiaat eivät kaipaa juurikaan mitään isoja joukkoja, koska eivät niin osaa vielä leikkiä toisten kanssa kunnolla, ja jos osaavatkin, leikkiin riittää puistossa tai naapurissa oleva yksikin lapsi.

Vierailija
198/412 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 vuotiaana. Siellä tädit hoitaa.

Vierailija
199/412 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä se joka hoitaa lapsia pari vuotiaaksi  kotona saa vanhana 300 e/ kk  pinenmmän eläkkeen kun työtoverit, joilla ei ole lastenhoitovapaata. SE pitäisi olla niin että lapsia hankkineilla olis aina isompi eläke kuin niillä  lapsettomilla. Jossain Itä-blokin maassa  jää äiti-ihmiset aikaisemmin  eläkkeelle ja joka lapsesta saa  jotani lisäeäläkettä.Minä saan 300 e / kuussa  vähemmän kuin  lapseton työtoveri. Sikäli kurja kun eläke on muutenkin niin pieni etten vois asua tässä kodissamme ilman aviomiehen eläkettä.  Äitiys voi johtaa Suomessa vanhusköyhyyteen,   päättäjät ei taida tajuta sitä. Rahaa arvostavat nuoret eivät enää hanki lapsia.

Sinun eläke on pienempi koska olet kotona etkä työnantajan töissä. Töissäkäyvä lapseton tekee töitä ja ansaitsee enemmän eläkettä. Syystä

Vierailija
200/412 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisintaan 3 vuotiaina