Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa perintöasiassa!

Vierailija
21.11.2022 |

Äitini on kuollut ja hänen siskonsa eli tätini on lapseton. Tädilläni on ollut 3 siskoa. Eli ilman testamenttia minä ja sisarukseni saadaan 1/3 perinnöstä, mutta entäs jos hän on tehnyt perinnön, jossa ei ole mua ollenkaan? Kuuluuko mun lain mukaan saada mitään?

Ja ei, tämä ei ole mitään perintöä odotellessa-meininkiä, enemmänkin vaan uteliaisuutta ja pohdiskelua .

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän ap:n pohdintoja, itse en tule saamaan ikinä mistään perintöä, koska vanhempani ovat täysin varattomia. Mulla on yksi rikas lapseton setä, ja olen joskus pyöritellyt sitä ajatusta, jos hänestä aika jättää isäni jälkeen (on nuorempi kuin isäni), että edes sieltä tulisi jotain. Helppoa se on teillä, joilla vanhemmat auttavat taloudellisesti ja perintöä tiedätte edes jossain kohtaa saavanne. Teitä ehkä ihmetyttää se, että joku laskee saattaako sitä rahaa vielä joskus tulla vai ei, ihan sama vaikka se olisi kymmenien vuosien päästä.

Vierailija
42/61 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärrän ap:n pohdintoja, itse en tule saamaan ikinä mistään perintöä, koska vanhempani ovat täysin varattomia. Mulla on yksi rikas lapseton setä, ja olen joskus pyöritellyt sitä ajatusta, jos hänestä aika jättää isäni jälkeen (on nuorempi kuin isäni), että edes sieltä tulisi jotain. Helppoa se on teillä, joilla vanhemmat auttavat taloudellisesti ja perintöä tiedätte edes jossain kohtaa saavanne. Teitä ehkä ihmetyttää se, että joku laskee saattaako sitä rahaa vielä joskus tulla vai ei, ihan sama vaikka se olisi kymmenien vuosien päästä.

Sisarellani on kolme jo aikuista poikaa. Itse olen naimisissa mutta lapseton. Olen varsin varakas mutta miehellänikin on paljon rahaa, joten hän ei tarvitse minun rahojani. Joten olen tehnyt testamentin:

- eläinsuojeluyhdistykselle 20 000 euroa

- kaikki säästötilit, osakkeet, rahastot yms. (yhteensä noin 200 000 euroa) yhdelle sisarenpojistani

- minun puolikkaani yhdessä omistamastamme asunnosta (puolikkaan arvo noin 300 000) miehelleni, ja testamentissa toissijaismääräys niin että hänen kuolemansa jälkeen se menee tuolle samalle sisarenpojalle joka saa rahatkin

Kaksi muuta poikaa eivät saa mitään. Suoraan sanottuna he ovat tyhjäntoimittajia jotka eivät ole saaneet mitään elämässään aikaan hölmöyttään ja laiskuuttaan. En näe mitään syytä "palkita" heitä tuosta. Yksi poika on tosi ahkera ja yritteliäs.

En ole kertonut tästä järjestelystä muille kuin miehelleni. Pojille asia tulee täytenä yllätyksenä sitten joskus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te olette ainoita perijöitä ilman testamenttiä. Ei ne tädit mitään peri.

Sori, luin aloituksen päin honkia. 😔

Vierailija
44/61 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä ote Suomi.fi sivustolta:

Jos vainaja oli naimaton ja lapseton, perijöitä ovat hänen vanhempansa siten, että kumpikin saa puolet perinnöstä. Jos vanhempi on kuollut, hänen osuutensa siirtyy perittävän sisaruksille. Jos sisarus on kuollut, hänen osuutensa siirtyy hänen jälkeläisilleen. Ellei näitä perillisiä ole, perijöiksi katsotaan vainajan isovanhemmat ja edelleen heidän lapsensa eli vainajan sedät, enot ja tädit. Serkut eivät voi periä omaisuutta.

Kerrankin tarkalleen oikea vastaus. Yleensä täällä nämä vastaukset perimisjärjestyksestä ym. vastaavasta ovat puuta heinää

Vierailija
45/61 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jis itse hankkisit rahasi? Mä olen enemmän kuin tyytyväinen että vanhempani käyttävät rahansa itseensä, mulla ole mitään osaa eikä arpaa heidän omaisuuteensa. Toivottavasti setäsi ei jätä sulle senttiäkään.

Vierailija
46/61 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku naimaton ja lapseton setä vai, niillä omat piirit etteivät pahemmin jätä sukulaisille. 

Vierailija
47/61 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo näin se on. tätisi saa eniten ja työ saatte lopun kolmanneksen. mutta jos perintö tehty niin tätisi saa vain puolet ja sen siskot ja työ loput.

Nää perintö jutut osaa välillä olla aika monimutkaisia.

Voit myös kieltäytyä perinnöstä jos et halua niitä vanhoja huonekaluja ja mattoja vaivoiksesi, siis jos perintö tehty.

Vierailija
48/61 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo näin se on. tätisi saa eniten ja työ saatte lopun kolmanneksen. mutta jos perintö tehty niin tätisi saa vain puolet ja sen siskot ja työ loput.

Voit myös kieltäytyä perinnöstä jos et halua niitä vanhoja huonekaluja ja mattoja vaivoiksesi, siis jos perintö tehty.

Miten perintö tehdään?

Vierailija
49/61 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeuteen vaan, sanoi x sukulainen ja lakimiehet vei koko mummonmökin. Oli vielä tyytyväinen päätökseen.: Minulta ei viedä mitään, ennemmin vaikka kunnalle..

Vierailija
50/61 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten perintö tehdään?

Perinnon voi tehä vaikka tupakkilaatikon kanteen, pari todistajaa vetää nimet alle nii se on siinä. Turha koittaa kenenkää lokkeilla perintöä.

Vierailija
51/61 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikeutta lakiosaan, kun kyseessä on täti.

Vierailija
52/61 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöriidoista hyötyy vain lakimiehet

Vierailija
53/61 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten perintö tehdään?

Tässä tarkoitetaan tietenkin testamenttia. Turhaa kettuilua. Ei näitä käsitteitä heti ymmärrä ennen kuin kohdalle osuu.

Olen ollut elämäni aikana osakas 3 perikunnassa ja nyt alan olla aika ekspertti termien suhteen.

Vierailija
54/61 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten perintö tehdään?

Tässä tarkoitetaan tietenkin testamenttia. Turhaa kettuilua. Ei näitä käsitteitä heti ymmärrä ennen kuin kohdalle osuu.

Olen ollut elämäni aikana osakas 3 perikunnassa ja nyt alan olla aika ekspertti termien suhteen.

Olet siis päässyt rottailemaan kolmeen pesään, montako pesää vielä putsaamatta?

Vierailija
55/61 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia perinnön saaminen on rottailemista? En ymmärrä tätä kiukkua täällä

Vierailija
56/61 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tädin perii hänen sisarensa, ellei vanhemmat ole enää elossa.

AP perii siis äitinsä osuuden, joka oli yksi noista lapsettoman tädin sisarusta.

Lapseton täti on kuitenkin ja tietenkin, voinut testamentilla määrätä perinöstään ihan miten haluaa.

Siis ei jätä sukulaisilleen yhtään mitään.

Hänellähän ei lapsettomana ihmisenä ole rintaperillisiä.

Paitsi jos tädillä on puoliso! Jos ei ole lapsia niin aviopuoliso perii (ja vain tässä tapauksessa!)

Vierailija
57/61 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapseton täti oli kuollessaan naimisissa eikä ollut testamenttia, hänen leskensä perii hänet. Lapseton henkilö saa testamentata omaisuutensa kenelle haluaa eikä kenelläkään ole oikeutta vaatia lakiosaa.

Mun miehellä oli lapseton isotäti. Hän oli aikanaan 70-luvulla perinyt aviomiehensä.

Kun hän kuoli, meni hänen omaisuutensa jakoon (ihan pankin juristien mukaan) siten, että puolet hänen kodistaan "palautui" tuon muinoin kuolleen aviomiehen seuraaville perillisille.

En tiedä perimislakia mihin tämä perustui tai miksi "toissijaiseksi perinnönjaoksi" tmv tätä kutsutaan, mutta näin se taitaa mennä.

(En myöskään ollut itse eikö mieheni mitään saamassa saati odottamassa, joten tämä on käynyt lähinnä kahvipöytäkeskusteluissa ilmi, että "olipas kohtuutonta"...ehkä oli, minusta ehkä ei )

Vierailija
58/61 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapseton täti oli kuollessaan naimisissa eikä ollut testamenttia, hänen leskensä perii hänet. Lapseton henkilö saa testamentata omaisuutensa kenelle haluaa eikä kenelläkään ole oikeutta vaatia lakiosaa.

Mun miehellä oli lapseton isotäti. Hän oli aikanaan 70-luvulla perinyt aviomiehensä.

Kun hän kuoli, meni hänen omaisuutensa jakoon (ihan pankin juristien mukaan) siten, että puolet hänen kodistaan "palautui" tuon muinoin kuolleen aviomiehen seuraaville perillisille.

En tiedä perimislakia mihin tämä perustui tai miksi "toissijaiseksi perinnönjaoksi" tmv tätä kutsutaan, mutta näin se taitaa mennä.

(En myöskään ollut itse eikö mieheni mitään saamassa saati odottamassa, joten tämä on käynyt lähinnä kahvipöytäkeskusteluissa ilmi, että "olipas kohtuutonta"...ehkä oli, minusta ehkä ei )

Juu, noin se menee. Olisi aika kohtuutonta, jos perintö menisi kokonaan sen puolison suvulle, joka elää pitempään. 

Vierailija
59/61 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten perintö tehdään?

Olet siis päässyt rottailemaan kolmeen pesään, montako pesää vielä putsaamatta?

Enää omani .

Isä kuoli ensin. Olin osakas siskoni ja äitini kanssa. Sitten kuoli siskoni jolla ei ollut lapsia eikä aviopuolisoa, joten äitini ja minä olemme osakkaat. Tänä vuonna vanha äitini kuoli. Ei ole vielä tullut perintöveropäätöstä, kestää kuulemma kuukausia. Ei noista isoja rahoja yhdestäkään tullut, itse olen parhaiten menestynyt ja ollut kovatuloisempi kuin omat työläisvanhempani. 3 lastani saavat sitten aikanaan sen mitä minulta jää. Mies on häipynyt kuvioista jo aikapäiviä sitten.

Vierailija
60/61 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, noin se menee. Olisi aika kohtuutonta, jos perintö menisi kokonaan sen puolison suvulle, joka elää pitempään. 

Tavallaan.

Ja monella tapaa inhimillistä ja oikein ettå leski saa periä kaiken.

Mutta toki tällaisessa tapauksessa kun mies oli kuollut lähes 40v aikaisemmin ja leski maksanut velat pois jne niin ne hänen testamentti-perilliset oli vähän pöyristyneitä. Eihän tuon miehen seuraavat perilliset olleet olleet missään kuvioissa "Ikinä" siis oikeasti ikinä kun nuo testamentti/perilliset olivat elossa.

Mutta tämä "tarina" tänne lähinnä opetukseksi kun tuntuu, että niitä perintöjä kovasti odotellaan, niin tällainenkin perimysjärjestys näissä on, eikä sitä leski pystynyt tuolla omalla testamentillaan kumoamaan.