Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi uskovaiset usein ovat kaikkea muuta kuin uskovaisia?

Vierailija
20.11.2022 |

Harva ei uskovainen käyttäytyy yhtä huonosti kuin eräät "uskovaiset" jotka tunnen.

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama asia kuin itseään suvaitsevaksi kutsuva on itse asiassa todella suvaitsematon

Vierailija
22/77 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä rakas, en tiedä mitä kuvittelet uskovaisuudella, mutta jos jotakin parempaa ihmisyyttä, niin olet erehtynyt. Me olemme kaikki ihmisyyden ristin alla, toisinsanoen aika varjoisia tapauksia. Uskovaiset luottavat lähinnä armoon, ja heillä on toivo. Minä odotan lopunaikoja - kyllä, myönnän- malttamattomana. Se on minun armoni ja toivoni - tosin myös loppuni tässä kärsimyselämässä. Tiedän sen tarkoittavan myös järkyttävää kärsimystä kaikille, mutta tällä hetkellä maailmassa kärsii holtittomasti vain osa, ja se jos jokin on väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Raamatussa kehotetaan kristittyjä käyttäytymään hyvin ja rakastavasti kaikkia kohtaan. Itsekin siihen pyrin parhaani mukaan mutta olen myös hyvin vajavainen ihminen. Siksi tarvitsen Jeesusta ja Jumalan apua kaikkeen, anteeksipyyntöjä ja anteeksiantoa sekä parannuksentekoa ja sisäistä kilvoittelua.

Joskushan on kyse myös "niin metsä vastaa kuin sinne huutaa" eli olet varmaan itse käyttäytynyt yhtä kunnioittavasti uskovia ihmisiä kohtaan kuin muitakin?

Me uskovat kyllä olemme lukeneet Vuorisaarnaa, jossa Jeesus kehottaa kääntämään toisen posken. Eli tuolla ei kyllä voi uskovien ikävää huonoa puolustella.

Vierailija
24/77 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävä rakas, en tiedä mitä kuvittelet uskovaisuudella, mutta jos jotakin parempaa ihmisyyttä, niin olet erehtynyt. Me olemme kaikki ihmisyyden ristin alla, toisinsanoen aika varjoisia tapauksia. Uskovaiset luottavat lähinnä armoon, ja heillä on toivo. Minä odotan lopunaikoja - kyllä, myönnän- malttamattomana. Se on minun armoni ja toivoni - tosin myös loppuni tässä kärsimyselämässä. Tiedän sen tarkoittavan myös järkyttävää kärsimystä kaikille, mutta tällä hetkellä maailmassa kärsii holtittomasti vain osa, ja se jos jokin on väärin.

Kyllähän ne pyhän hengen hedelmät ovat lueteltu raamatussa. En kyllä ymmärrä miksei voisi tai saisi odottaa mitään parempaa ihmisyyttä.

Ap

Vierailija
25/77 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, nyt sunnuntai-iltana ovat uskovaiset kritiikin kohteena. Olen pahoillani, Ap, että olet joutunut näin huonosti käyttäytyvien uskovien vaikutuspiiriin. Me uskovatkin olemme monesti niin kovin keskeneräisiä. Haluatko kertoa, miten tämä huono käytös ilmenee?

Enpä nyt tiedä sitten onko niin hyvä juoruilla ihmisisten yksityisiä asioita täällä.

Ap

Vierailija
26/77 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki uskovaiset ole kristittyjä jotka täälläkin ovat ensimmäisenä Jeesusta hokemassa. Ei usko tee kenestäkään täydellistä. Vain Jumala on täydellinen.

Vierailija
27/77 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ne pyhän hengen hedelmät ovat lueteltu raamatussa. En kyllä ymmärrä miksei voisi tai saisi odottaa mitään parempaa ihmisyyttä.

Ap

Saathan sinä odottaa vaikka kuuta taivaalta, mutta luultavasti tulet pettymään. Ihminen on ihminen, varjoinen omassa voimassaan vaikka kuinka yrittäisi. Minun rakkauteni sinuun ilmenee tänään vaikkapa siten, että otan sinut mukaan iltarukoukseeni, jossa toivon sinun löytävän armon. Minä aiemmin vihasin syvästi ihmisiä, enkä yhäkään heistä pidä. Silti nykyisin siedän heitä, koska tiedän, että parempaan me harvoin pystymme.

Vierailija
28/77 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, nyt sunnuntai-iltana ovat uskovaiset kritiikin kohteena. Olen pahoillani, Ap, että olet joutunut näin huonosti käyttäytyvien uskovien vaikutuspiiriin. Me uskovatkin olemme monesti niin kovin keskeneräisiä. Haluatko kertoa, miten tämä huono käytös ilmenee?

Enpä nyt tiedä sitten onko niin hyvä juoruilla ihmisisten yksityisiä asioita täällä.

Ap

Niin, eipä varmaan. Itse tiedät, millaisista asioista on kyse. Mutta yksi ihmisryhmä eli nuo uskovaiset on kuitenkin aina hyvä ottaa kriittisen luupin alle.

Otsikkoosi viitaten uskovaiset ovat kyllä uskovaisia. Mutta kuten täällä on todettu, niin uskovainen=hyväkäytöksinen ei valitettavasti aina toteudu. Mutta voit itse olla positiivinen ja rakastava kaikkia kohtaan, myös tässä keskustelussa, jolloin voit olla kannustava, moraalinen esimerkki meille kaikille.

Vierailija
29/77 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä jauhetaan ulospäin ja samalla selän takana kiusataan ja keinotellaan.

L e stoista asiaa on jo ihan tutkittukin.

Vierailija
30/77 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin, eipä varmaan. Itse tiedät, millaisista asioista on kyse. Mutta yksi ihmisryhmä eli nuo uskovaiset on kuitenkin aina hyvä ottaa kriittisen luupin alle.

Otsikkoosi viitaten uskovaiset ovat kyllä uskovaisia. Mutta kuten täällä on todettu, niin uskovainen=hyväkäytöksinen ei valitettavasti aina toteudu. Mutta voit itse olla positiivinen ja rakastava kaikkia kohtaan, myös tässä keskustelussa, jolloin voit olla kannustava, moraalinen esimerkki meille kaikille.

Jos nyt elåä moraalitonta elämää, niin miksi sitä pitää käydä seurakuntassa ja puhua jeesuksesta. Monelta pastoriltakin tulee sellaista tuubaa etten voi uskoa että oikeasti ovat uskossa.

Ap

Vierailija
31/77 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää sinua olemasta sellainen uskovainen kuin sinun mielestäsi uskovaisen pitää olla?

Ole mallina ja näytä esimerkkiä, niin ehkä muutkin sitten osaa.

Vierailija
32/77 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen tiiviisti mukana seurakunnan toiminnassa, nykyään en enää ollenkaan. Usko on pysynyt, en turhautunut Jumalaan vaan muihin uskovaisiin.

En halua yleistää. Olen tavannut todella sydämellisiä uskovaisia, jotka ovat aina valmiita antamaan omastaan ja auttamaan toisia, ja jotka eivät millään tavalla tuomitse ketään. Nämä ihmiset ovat tehneet minuun itseenikin lähtemättömän vaikutuksen, ja heistä olisin valmis sanomaan, että heistä välittyy Jumalan rakkaus ihmisiä kohtaan.

Mutta mitä sitten seurakunnassa paljon valitettavasti näkyi oli se ilmiö, josta jo Jeesus itse nuhteli fariseuksia. Se, että ylikorostettiin lakia ja pidettiin omaa tulkintaa siitä täysin oikeana. Jos teet niin kuin minä sanon, olet hyvä uskova ja pelastut. Mutta jos toimit vastoin minun raamatuntulkintaani, joudut kadotukseen.

Siinä vaiheessa kun seurakunnan opetus, ja se miten se ulotettiin ihmisten elämäntyyleihin ja jokapäiväisiin valintoihin, alkoi tuntua mielivaltaiselta, minulle puhkesi vuosia kestänyt ahdistus. Tämä ahdistus alkoi helpottaa vasta kun irtaannuin seurakunnasta.

Kauheimpia esimerkkejä ovat tapaukset, joissa alkoholisti on tullut uskoon, ja kun juominen ei ole loppunutkaan täysin heti uskoontulon jälkeen niin seurakunnasta on kommentoitu, ettei tyyppi voi olla oikeasti uskossa kun se juo vielä. Nämä ovat yleensä johtaneet siihen että tyyppi on lähtenyt seurakunnasta ja palannut takaisin jatkuvan alkoholinkäytön pariin.

Jumala on hyvä. Jeesus on hyvä. Raamattu on hyvä. Mutta monessa seurakunnassa olisi kovasti tekemistä sen osalta, miten tuosta Jumalasta kuuluisi kertoa ja miten sen voisi viestiä, että Jumala rakastaa, eikä aseta mielivaltaisia sääntöjä ja aseta ihmisiä paremmuusjärjestykseen. Jeesus nuhteli kaikista kovimmin fariseuksia, jotka asettivat lain rakkauden edelle. Sen sijaan Jeesus hengaili niiden syntisten kanssa, joita muut halveksivat. Seurakunta ei voi seurata fariseusten esimerkkiä, jos sen tarkoitus on kirkastaa todellisen Jumalan rakkautta.

Vierailija
33/77 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Raamatussa kehotetaan kristittyjä käyttäytymään hyvin ja rakastavasti kaikkia kohtaan. Itsekin siihen pyrin parhaani mukaan mutta olen myös hyvin vajavainen ihminen. Siksi tarvitsen Jeesusta ja Jumalan apua kaikkeen, anteeksipyyntöjä ja anteeksiantoa sekä parannuksentekoa ja sisäistä kilvoittelua.

Joskushan on kyse myös "niin metsä vastaa kuin sinne huutaa" eli olet varmaan itse käyttäytynyt yhtä kunnioittavasti uskovia ihmisiä kohtaan kuin muitakin?

Me uskovat kyllä olemme lukeneet Vuorisaarnaa, jossa Jeesus kehottaa kääntämään toisen posken. Eli tuolla ei kyllä voi uskovien ikävää huonoa puolustella.

Tämä ei ole puolustelua. Joskus vaan ottaa aivoon, kun uskovaisilta odotetaan lähes enkelimäistä käytöstä ja oma käytös on mitä on. En tarkoita tällä Ap:tä, en voi tietää hänen omaa käytöstään. Uskovallakin on kriisejä ym. ihan yhtä lailla kuin muillakin vaikka Jumala niiden läpi viekin.

Vierailija
34/77 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on samanlaisia huonoja kokemuksia. Mutta on myös hyviä kokemuksia, siis erittäin hyviä.

Se, että uskoo johonkin, ei kerto mistään muusta kuin uskosta. Uskova mulkero on mulkero uskova.

Vierailija
35/77 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ennen tiiviisti mukana seurakunnan toiminnassa, nykyään en enää ollenkaan. Usko on pysynyt, en turhautunut Jumalaan vaan muihin uskovaisiin.

En halua yleistää. Olen tavannut todella sydämellisiä uskovaisia, jotka ovat aina valmiita antamaan omastaan ja auttamaan toisia, ja jotka eivät millään tavalla tuomitse ketään. Nämä ihmiset ovat tehneet minuun itseenikin lähtemättömän vaikutuksen, ja heistä olisin valmis sanomaan, että heistä välittyy Jumalan rakkaus ihmisiä kohtaan.

Mutta mitä sitten seurakunnassa paljon valitettavasti näkyi oli se ilmiö, josta jo Jeesus itse nuhteli fariseuksia. Se, että ylikorostettiin lakia ja pidettiin omaa tulkintaa siitä täysin oikeana. Jos teet niin kuin minä sanon, olet hyvä uskova ja pelastut. Mutta jos toimit vastoin minun raamatuntulkintaani, joudut kadotukseen.

Siinä vaiheessa kun seurakunnan opetus, ja se miten se ulotettiin ihmisten elämäntyyleihin ja jokapäiväisiin valintoihin, alkoi tuntua mielivaltaiselta, minulle puhkesi vuosia kestänyt ahdistus. Tämä ahdistus alkoi helpottaa vasta kun irtaannuin seurakunnasta.

Kauheimpia esimerkkejä ovat tapaukset, joissa alkoholisti on tullut uskoon, ja kun juominen ei ole loppunutkaan täysin heti uskoontulon jälkeen niin seurakunnasta on kommentoitu, ettei tyyppi voi olla oikeasti uskossa kun se juo vielä. Nämä ovat yleensä johtaneet siihen että tyyppi on lähtenyt seurakunnasta ja palannut takaisin jatkuvan alkoholinkäytön pariin.

Jumala on hyvä. Jeesus on hyvä. Raamattu on hyvä. Mutta monessa seurakunnassa olisi kovasti tekemistä sen osalta, miten tuosta Jumalasta kuuluisi kertoa ja miten sen voisi viestiä, että Jumala rakastaa, eikä aseta mielivaltaisia sääntöjä ja aseta ihmisiä paremmuusjärjestykseen. Jeesus nuhteli kaikista kovimmin fariseuksia, jotka asettivat lain rakkauden edelle. Sen sijaan Jeesus hengaili niiden syntisten kanssa, joita muut halveksivat. Seurakunta ei voi seurata fariseusten esimerkkiä, jos sen tarkoitus on kirkastaa todellisen Jumalan rakkautta.

Puhut asiaa. Useimmat meistä ovat, siis olemme taipuvaisia tekopyhyyteen. Ja lakihenkisyyteen myös. Armo on vierasta ihmisluonnolle.

Toivoisin, että löytäisit hyvän seurakunnan. Täydellistähän ei ole mutta edes kohtalaisen. Siunausta sinulle!

Vierailija
36/77 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalattomienkien vaellus saattaa olla pahaa ja syntistä ja heitä voi olla hyvä varoittaa heidän perikatoon johtavasta menostaan.

Vierailija
37/77 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni uskovakin on joutunut ottamaan etäisyyttä muihin uskoviin ja jäänyt pois kristittyjen yhteydestä, koska alkaa ahdistaa, niin minäkin. Olen myös pettynyt kovasti uskovien tekopyhyyteen, tuomiohenkeen ja rakkaudettomuuteen.

Tiedän kuitenkin, ettei Jumala ole samanlainen kuin ne minua haavoittaneet uskovat ovat olleet. Ehkä Jumala auttaa minua antamaan vielä anteeksi muille uskoville.

Seurakunnissa vahvat ja lihavat lampaat ajavat usein ne heikot ja haavoittuneet lampaat ulos laumasta. Toivon, että hyvä paimen etsii minut ja muut yksin harhailevat, laumasta ajetut lampaat ja vie meidät sellaiseen lammastarhaan, jossa saamme kokea olevamme turvassa.

Vierailija
38/77 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskovaiset ovat elävä todiste siitä, ettei Jumalaa ole olemassa.

Tuo nyt on aika iso hyppäys johtopäätöksiin.

Mutta mitä enemmän pyörin uskovaisten piireissä, niin sitä enemmän olen huomannut ettei kukaan oikeasti tiedä mitään mistään ja tekopyhyys rehottaa. Kaikki vaan jauhavat sitä härän paskaan esittävät että muka tietäisivät mistä puhuvat.

Ap

Härän paska = ox skit. På engelska ox shit. Varför är ordet "bull" helt omöjligt för samtliga finnar på jorden?

Vierailija
39/77 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suvaisevaiset ovat kaikkea muuta kuin suvaitsevaisia, ja hyvesignaloijat kaikkea muuta kuin hyveellisiä. Tosi mulqquja ovat.

Vierailija
40/77 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska uskovat eivät ole yhtään sen parempia ja synnittömämpiä ihmisiä kuin muutkaan ihmiset. He ovat kuitenkin Raamatun ja luterilaisten tunnustuskirjojen mukaan armahdettuja syntisiä, koska he ovat ottaneet Kristuksessa lahjaksi tarjotun pelastuksen vastaan.

Miksi he ovat huonompia ja syntisempiä kuin muut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan