En ole koskaan paistanut joulukinkkua
Kommentit (27)
Varaa paljon aikaa. Tässä ei voi liioitella. Mureampaa tulee matalalla lämmöllä ajan kanssa.
netti on täynnä ohjeita ja mielummin ylikypsä 85 asteinen kuin suositeltu 74 asteinen
Vierailija kirjoitti:
netti on täynnä ohjeita ja mielummin ylikypsä 85 asteinen kuin suositeltu 74 asteinen
Höpö,höpö, älä pilaa kinkkuasi korpuksi, tyhmät persut syö kuivaa kinkkua. . Matala lämpö, katso ohje painon mukaan, jos raskit, osta paistomittari.
En minäkään. Olen vakoillut paistoa sen verran että pitää olla uunipelti jonka reunat ovat todella korkeat ja kinkku laitetaan tarpeeksi suureen paistopussiin johon paiston aikana neste jää. Ja lisäksi on paistomittari, joka on ilmeisesti kinkussa kiinni. En tiedä onko jokin astia olemassa, jossa joku sen paistaisi. Kinkunpaistoa ennen sen päälle laitetaan grillimausteet, sokeri/hunaja tai sinappihuntu, voitelemalla. Siihen pitäisi syntyä rapea karamellisoitunut kuori paiston aikana. Ja palovammoja pitää varoa, pitää olla suojukset ja varmuusvälineet.
Riippuu nyt siitä, haluatko mehukkaan kypsän vai ylikypsän. Toiset suosii pussia.
Jos minulla on esim 7kg kinkku, niin ensimmäinen tunti +200C. Sen jälkeen tunti +175C. Sitten kaksi seuraavaa tuntia +150C. Sen jälkeen kolmisen tuntia +120C ja tämän jälkeen vielä 2-3 tuntia +100C.
Lasken siis tasaisesti lämpötilaa ja tykkään mureasta lopputuloksesta. Kinkun pitää myös olla suht sula kun uuniin laittaa. Toki sen voi paistaa jääkönttinäkin, mutta silloin paisto-ohje on suht erilainen. Lisäksi kannattaa käyttää paistopussia ja tehdä siihen pieni reikä höyryjen ulospäästämiseksi. Reikä ennen kaikkea sellaiseen paikkaan pussin yläosaan, ettei se päästä valuttamaan rasvoja uuniin.
Siitä ei tietoa millä pussi sidotaan kiinni vai onko joku lenkki paistopussin mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö,höpö, älä pilaa kinkkuasi korpuksi, tyhmät persut syö kuivaa kinkkua. . Matala lämpö, katso ohje painon mukaan, jos raskit, osta paistomittari.
Miksi ihmeessä se paistomittari olisi raaskimista? Tavallinen mittari ei kovin montaa euroa maksa, mutta sillä saat mitattua isojen lihojen sisälämpötilan ilman sen suurempia arvailuja.
Voi laittaa uuniin täysin jäisenä ja 1,5 tuntia 175 aasteessa, niin hyvä tulee.
En minäkään. Enkä syönyt yli 30 vuoteen.
En osaisi minäkään paistaa, koska lopetin lihan syömisen kun olin yläasteella.
Tunti/kilo on nyrkkisääntö, jonka olen kuullut.
En minäkään, äiti/anoppi hoitanut tähän asti joka joulu.
Mutta osaisin sen kyllä paistaa, jos täytyisi. Ja tuolle yhdelle neuvojalle - se sinappihuntu (sinappia ja korppujauhoja sekaisin) leivitetään vasta kypsälle eli paistetulle kinkulle ja nopeasti vielä paistetaan se kuorrutus siihen pintaan nätiksi.
T: Nainen 48v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista ne lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Varaa paljon aikaa. Tässä ei voi liioitella. Mureampaa tulee matalalla lämmöllä ajan kanssa.
Tämä!
Moni pilaa kinkkunsa niillä hienoilla ohjeilla, jossa kinkku on liian kuumassa ja kuivuu.
Ei tarvita edes paistopussia (sekin kuivattaa) kun laittaa uunin alatasolle pellin ja sinne vettä. Lämpötila voi olla 80 astetta ja paistelee 10-12 tuntia. Näin on kokkitaustainen puolisoni paistanut kinkun (4-5 kg kinkku) jo useana vuonna.
En minäkään. Lopetin lihan syönnin lukiossa enkä ole sen jälkeen kinkkua syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Tunti/kilo on nyrkkisääntö, jonka olen kuullut.
Ja 50 astetta per kilo alkaen 150 C / 1kg
En minäkään.