Ruoan ja kaiken muum kustannukset nousseet niin, että enää minulla ei ole varaa ostaa talvitakkia...Tämä perustoimeentulotuki on täysin riittämätön
Ennenkin oli jo tiukkaa, mutta nyt ei rahat meinaa riittää edes ruokaan. Osan haen leipäjonoista.
Sitten kun tulee mikä tahansa "isompi" hankinta niin rahaa ei yksinkertaisesti ole.
Minun pitää nyt kulkea kylmässä kevyt syystakki päällä...
Milloin perustoimeeentulotukeen tulee tuntuva korotus? Heikoimmassa asemassa olevia pitää auttaa!
530e ei vain riitä, vähontään 700e tarvitaan
Kommentit (225)
Laita tori.fi talvitakin ostoilmoitus koon ja mallin kera, niin eiköhän täältä jokiu mamma löydy, joka voi takin myydä parilla eurolla. Jäämme odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on riittämätön. Suomi on saanut asiasta useita huomautuksia ja käskyn hoitaa asian kuntoon.
Omista ei vaan piitata.
Muissa maissa ei ole suhteessa yhtä paljon toimeentulotueslls olevia. Enkä ollenkaan usko, etteivätkö muutkin maat olisi saaneet huomautuksia.
Ja siinä huomautuksessa ei otettu huomioon, että meillä saa asumistukea. Se on paikallinen erikoisuus. Muualla pitää oma asuminen maksaa 100% ja siksi mm. kimppakämppä on ihan hyvä vaihtoehto.
Älä valehtele. Monissa maissa (ainakin Euroopassa) on olemassa jonkinlainen asumistukisysteemi. Ihan googlaamalla voi hakea tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin AP hävitti viimevuotisen talvitakin?
Miten joku voi kysyä jotain näin typerää? Takit eivät ole ikuisia, ja jossain vaiheessa on ostettava uusi. Mitäs jos se jossain vaiheessa on nyt, tänä talvena?
Sen hän kyllä varmaan sitten tiesi jo keväällä. Olisi ollut monta kuukautta aikaa etsiä uusi takki. Miksi kaikki pitää jättää viime tinkaan?
Ehkä hänen piti hankkia keväällä jotain akuutimpaa, ja kenties jopa jotain, jota oli lykännyt jo viime syksystä tai talvesta? Pidempään köyhänä ollut on aina sellaisessa kierteessä, jossa jonkin ostamista joutuu siirtämään. On useita asioita, joita pitäisi hankkia, mutta pakko priorisoida, että mikä on juuri nyt se tärkein. Raha ei kerta kaikkiaan riitä kaikkeen, mitä tarvitsisi tai mitä olisi ehkä järkevää ostaa.
Sama tarjousten kanssa. Ei niitä voi hyödyntää, jos juuri sillä hetkellä ei sitä tarvittavaa rahaa ole. Paremmin toimeentulevat eivät ilmeisesti ole koskaan olleet niin tiukoilla, niin on vaikea asiaa käsittää.
Aika iso osa paremmin toimeentulevista on ollut jossain vaiheessa elämäänsä esimerkiksi opiskelijoita ja silloin paljon pienempien tulojen varassa. Kyllä minä ainakin silti silloin osasin ennakoida jotta pystyin saamaan maksimaalisen hyödyn vähistä rahoistani, mutta pysyvästi köyhiltä se taito tuntuu täysin puuttuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei nyt kykene sinne kirpparille kävelemään, niin toristakin voi etsiä omalla paikkakunnalla myytäviä takkeja niin ei tule postikuluja. Itse olen yhden kivan välikausitakin saanut sieltä ilmaiseksikin, viime vuonna ostin talvikengät 5e.
Ei joka paikassa ole kirppareita, itsellä lähimpään 100km. Torissa ei ole mitään.
Kerropa missä asut, jos kirpparille on 100 km. Itse asun pienessä maaseutukunnassa, jossa asukkaita on 3400. Monet palvelut täältä on jo lopetettu, mutta kirppareita on kolme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku ehdotti takin ostamista laskulle.
Ei! Älä koskaan osta laskulle vaan jos nyt ei ole rahaa niin etsi ilmainen takki. Aivan satavarmasti löytyy, jos et ole kranttu. Laita vaatekokosi tänne tai johonkin FB-ryhmään ja aivan varmasti löydät takin.
Ei köyhänkään tarvitse ottaa vastaan mitä tahansa, jos on mahdollisuus laskulle ostaa (kunhan pitää huolen, että sen sitten pystyy maksamaan).
Ei tietenkään, noin voi hyvin tehdä varsinkin jos se köyhä haluaa pysyäkin köyhänä.
Kyllä minä ainakin pysyn köyhänä ensisijaisesti työkykyäni rajoittavien sairauksieni takia, en osamaksujen. Ne päin vastoin ovat joskus nostaneet elämälaatuani ihan huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku ehdotti takin ostamista laskulle.
Ei! Älä koskaan osta laskulle vaan jos nyt ei ole rahaa niin etsi ilmainen takki. Aivan satavarmasti löytyy, jos et ole kranttu. Laita vaatekokosi tänne tai johonkin FB-ryhmään ja aivan varmasti löydät takin.
Ei köyhänkään tarvitse ottaa vastaan mitä tahansa, jos on mahdollisuus laskulle ostaa (kunhan pitää huolen, että sen sitten pystyy maksamaan).
Ei tietenkään, noin voi hyvin tehdä varsinkin jos se köyhä haluaa pysyäkin köyhänä.
Kyllä minä ainakin pysyn köyhänä ensisijaisesti työkykyäni rajoittavien sairauksieni takia, en osamaksujen. Ne päin vastoin ovat joskus nostaneet elämälaatuani ihan huomattavasti.
Oletko laskenut miten paljon ylimääräistä olet niistä maksanut? Miten paljon enemmän olisit sillä rahalla voinut nostaa elämänlaatuasi jos osamaksun sijaan olisit säästänyt tarvittavat rahat etukäteen?
Olen hyvin toimeentuleva ja mun talvitakkini on noin 15 vuotta vanha. Vuori on revennyt, mutta se ei näy päällepäin. Toinen urheilullisempi talvitakkini on ostettu nettikirpparilta ehkä 7 vuotta sitten. Lisäksi käytän tyttäreltäni pieneksi jäänyttä parkaa. Miten usein toimeentulotuella elävät ostavat uusia takkeja?
Vierailija kirjoitti:
Paljonko tttuki nousee 2023?
Ei yhtään nouse mutta on ollut kirjoituksia että niitä yritettäisiin pienentää ,mutta en usko että näin tulee tapahtumaan.äänestämällä voi vaikuttaa että tuet ei ainakaan pienene .seuratkaa politiikkaa ja ottakaa selvää asioista.
Ei ole riittämätön jos sen osaa käyttää oikein. Voit ostaa takin käytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Riittämätön? Seuraava hallitus leikkaa siitäkin. Revi siitä!
Jos kokkarit ovat seuraavassa hallituksessa, niin todellakin leikkaa! Köyhien asema kurjistuu entisestään ja hyvätuloisille verohelpotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just ostin kirpparilta kauniin talvitakin, hinta kolme euroa. On ihan käyttämättömän näköinen.
Kannattaa kierrellä kirppiksiä.Millä sinne pääsee? Ei ole autoa ja bussilippu kallis
Kävele. Ja missä oikein asut jos bussilippu on niin kallis ettei yhteen matkaan ole varaa? 🤣 Vali vali, sanon minä.
Ai kävele sillä kylmällä syystakilla?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki ei ole mikään palkka, eikä sitä ole tarkoitettu sellaiseksi, vaan tilapäisesksi avuksi, jos ei muuta rahaa sahaa esim. työttömyyskorvausta tai eläkettä.
Suuri osa toimeentulotuen saajista saa työttömyyskorvausta. Minäkin olen saanut aina, kun olen tt-tuella ollut. Lisäksi olen saanut asumistukea. Toimeentulotuki on ollut muutamia kymppejä kuussa yleensä.
Eläkekään ei estä tt-tuen saamista, jos se on niin pieni, että oikeus tt-tukeen syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei nyt kykene sinne kirpparille kävelemään, niin toristakin voi etsiä omalla paikkakunnalla myytäviä takkeja niin ei tule postikuluja. Itse olen yhden kivan välikausitakin saanut sieltä ilmaiseksikin, viime vuonna ostin talvikengät 5e.
Ei joka paikassa ole kirppareita, itsellä lähimpään 100km. Torissa ei ole mitään.
Kerropa missä asut, jos kirpparille on 100 km. Itse asun pienessä maaseutukunnassa, jossa asukkaita on 3400. Monet palvelut täältä on jo lopetettu, mutta kirppareita on kolme.
No täällä ei kirppareita ole. Oulussa on lähin kirppari, muuta en sano.
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvin toimeentuleva ja mun talvitakkini on noin 15 vuotta vanha. Vuori on revennyt, mutta se ei näy päällepäin. Toinen urheilullisempi talvitakkini on ostettu nettikirpparilta ehkä 7 vuotta sitten. Lisäksi käytän tyttäreltäni pieneksi jäänyttä parkaa. Miten usein toimeentulotuella elävät ostavat uusia takkeja?
Kukaan ei pakota sinua kitsailemaan ja käyttämään 15v. vanhaa takkia. Sillä toimeentulotukea saavalla voi olla uusi takki mutta hänellä ei ole omistusasuntoa, autoa, kesämökkiä, ulkomaanmatkoja yms. ylellisyyksiä joita kaltaisillasi hyvintoimeentulevilla on. Kehtaatkin tulla kadehtimaan ja arvostelemaan köyhän takinostoa!
Vierailija kirjoitti:
Kelan virallisilta sivuilta saat virallista ja oikeaa tietoa eri etuuksista ja etuuksien pienentävistä vaikutuksista eri tukiin .et keskustelupalstalla!!! Ne tuet on monta kertaa pienempiä kuin mitä keskustelupalstoilla kirjoitellaan tietämättömänä tai jopa tahallisesti suurennellaan.ja kaikki työttömät työnhakijat eivät saa toimeentulotukea.huomioi tämä :joka tänä päivänä on työtön työnhakija niin tarkoita sitä että aina on ollut työtön aiemminkin ja että ei ole enään töissä koskaan .tämä on myytti joka on luotu jopa tahallisesti.mututuntumalla voin sanoa että vähävaraisten ei pysty ostamaan uusia takkeja kuin hyvin harvassa tilanteessa ja se tilanne on se että on kerennyt olla töissä pidempään ja kun työt loppuu niin lopputilin yhteydessä tulleista muista mistä pystyy ostamaan uuden takin.toimeentulotuki ei ole mikään automaatti eikä se ole 530 e/kk mitä yleensä luullaan tai jopa tahallisesti väitetäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko tttuki nousee 2023?
Ei yhtään nouse mutta on ollut kirjoituksia että niitä yritettäisiin pienentää ,mutta en usko että näin tulee tapahtumaan.äänestämällä voi vaikuttaa että tuet ei ainakaan pienene .seuratkaa politiikkaa ja ottakaa selvää asioista.
No nouseehan se - indeksikorotuksen verran. Kaikkiin kansaneläkeindeksiin sidottuihin tukiin tulee 4,2 % korotus tammikuun alusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just ostin kirpparilta kauniin talvitakin, hinta kolme euroa. On ihan käyttämättömän näköinen.
Kannattaa kierrellä kirppiksiä.Millä sinne pääsee? Ei ole autoa ja bussilippu kallis
Kävele. Ja missä oikein asut jos bussilippu on niin kallis ettei yhteen matkaan ole varaa? 🤣 Vali vali, sanon minä.
Ai kävele sillä kylmällä syystakilla?
Ap
Niin että sen verran pitäisi saada rahaa että voit käydä taksilla takkiostoksilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan virallisilta sivuilta saat virallista ja oikeaa tietoa eri etuuksista ja etuuksien pienentävistä vaikutuksista eri tukiin .et keskustelupalstalla!!! Ne tuet on monta kertaa pienempiä kuin mitä keskustelupalstoilla kirjoitellaan tietämättömänä tai jopa tahallisesti suurennellaan.ja kaikki työttömät työnhakijat eivät saa toimeentulotukea.huomioi tämä :joka tänä päivänä on työtön työnhakija niin tarkoita sitä että aina on ollut työtön aiemminkin ja että ei ole enään töissä koskaan .tämä on myytti joka on luotu jopa tahallisesti.mututuntumalla voin sanoa että vähävaraisten ei pysty ostamaan uusia takkeja kuin hyvin harvassa tilanteessa ja se tilanne on se että on kerennyt olla töissä pidempään ja kun työt loppuu niin lopputilin yhteydessä tulleista muista mistä pystyy ostamaan uuden takin.toimeentulotuki ei ole mikään automaatti eikä se ole 530 e/kk mitä yleensä luullaan tai jopa tahallisesti väitetäänkin.
lopputilin yhteydessä tulleista muista lisistä mistä pystyy ostamaan uuden takin...tuli kirjoitusvirhe
Ehkä hänen piti hankkia keväällä jotain akuutimpaa, ja kenties jopa jotain, jota oli lykännyt jo viime syksystä tai talvesta? Pidempään köyhänä ollut on aina sellaisessa kierteessä, jossa jonkin ostamista joutuu siirtämään. On useita asioita, joita pitäisi hankkia, mutta pakko priorisoida, että mikä on juuri nyt se tärkein. Raha ei kerta kaikkiaan riitä kaikkeen, mitä tarvitsisi tai mitä olisi ehkä järkevää ostaa.
Sama tarjousten kanssa. Ei niitä voi hyödyntää, jos juuri sillä hetkellä ei sitä tarvittavaa rahaa ole. Paremmin toimeentulevat eivät ilmeisesti ole koskaan olleet niin tiukoilla, niin on vaikea asiaa käsittää.