Työtön ! Miksi et hae siivoustyötä?
Paljon paikkoja jatkuvasti auki panostasi tarvitaan kipeästi !
Kommentit (250)
Pitäisi vaatia aina niitä kellokalleja näyttämään omalla esimerkillään, miten hommat hoituu näppärästi ja yhtään oikomatta. Kyllä nousisi käsi lippaan, mutta eihän he tietenkään sellaista tee, vai muistaako joku nähneensä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammatiltani olen laitoshuoltaja, mutta työ tuhosi vuodessa keuhkot. Diabeteksen takia en saa käyttää henkilönostimia (ikkunoiden pesut), astman takia en pysty olemaan mukana vahauksissa, tekemään homepesuja tai välttämättä edes häätösiivouksia, moppien putsaus jo itsessään on hyvin pölyävää hommaa (harjataan ne kaikki pölyt/list mopeista pois ennen pesuun laittoa), en pysty toimimaan rakennussiivouksissa tai muuallakaan kovin pölyisissä paikoissa kuten pajoilla. Selkävaivat myös rajoittaa, laitteiden kantaminen portaikoissa tarkoittaa aina viikon sairaslomaa yms. Ihan hirveesti ei siivoustöitä enää jää, mitä voisin tehdä :D Ihan turhaan menen enempää itseäni niihin töihin rikkomaan.
Varmasti löydät alan töitä, kunhan vain lopetat selittelemisen ja tekosyyt. Voit tehdä ihan kevyttä työtä jossain siistissä toimistotilassa. Varmasti työllistyt, koska on työvoimapula.
Tai noin ajattelee ainakin se sitkeä tyyppi, joka selitti minulle, että selkäkipuinen ja huonosti kävelevä voi ihan hyvin tehdä taksikuskin hommia tai olla kuriirifirmassa töissä, kun eivät paketit paria kiloa enempää paina.
Niihin kevyisiin toimistosiivouksiin on eniten halukkaita joten niihin on vaikea päästä.
Itse en päässyt näihin hommiin.
Itselle on tarjottu esim. poliisiputkan siivousta.
Olin tehdassiivouksessa mutta jatkuvasti oli esim lattianhoitokone rikki. Olisi pitänyt leveällä harjalla käydä läpi iso tehdassali.
Koska tarvitsisin kunnon koulutuksen siivoustyössä tarvittaven aineiden käyttämiseen. Siksi.
Miksi sinä, arvoisa ap, teet typeriä aloituksia?
Hain. En päässyt ryhmähaastattelusta seuraavalle kierrokselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selkäni ei kestä kumartumista ja kiertoliikkeitä. Aivotyö kyllä sujuisi.
Voi mennä myös kyykkyyn, eikä siivotessa selkä kierry. Voi jestas.
Heh. Sinun onneksesi selässäsi ei vielä näy olleen kiputiloja. Etkä ole tainnut siivotakaan koskaan, kun et älyä, että esimerkiksi pöydän pyyhkiminen, lattian moppaaminen ja imuroiminen ei muuta olekaan kuin kumartelua ja kiertoliikettä.
Leikitäänpä hetki ajattelemista. Minä en ole muutamaan vuoteen pystynyt esimerkiksi nostamaan WC-istuimen kantta, koska sitä ei voi tehdä joko kumartumatta tai kiertämättä selkää. Mitähän muuta siivoustyön vaihetta en pysty tekemään samasta syystä?
Ongelmana ei siis ole se, etteikö selkäni taipuisi, vaan se silmitön kipu, joka siitä seuraa ja joka tekee minusta välittömästi liikuntakyvyttömän. Käytännössä voisin tehdä siivoustyötä varttitunnin joka maanantaiaamu ja olla loppuviikon sairauslomalla. En usko, että pahimmastakaan työvoimapulasta kärsivä siivoustyönantaja haluaisi minua riesakseen.
Olen tehnyt aivotöitä kolmekymmentä vuotta ja olen sillä saralla täysin työkykyinen. TE-virkailijat ovat varovaisesti ehdotelleet minulle työkyvyttömyyseläkkeen harkitsemista, mutta minä haluan töihin.
Nyt muuten tuli mieleeni, että sinähän yritätkin olla sarkastinen. Eihän kukaan oikeasti noin tyhmä voi olla, eihän?
Siis jotain teet väärin jos pöytää pyyhkiessä käsi ei tee liikettä, vaan kierrät selällä. Yli 20 vuotta olen siivonnut. Enkä tee lattiaa mopatessa selällä kiertoliikkeitä. Se on tekniikka hakusessa sitten. Selkä mulla ei ole ikinä kipeä. Olen käynyt työergonomia kurssit.
Yritäpä mopata niin, ettet käytä selkälihaksiasi ollenkaan. Tai pyyhkiä pöytää. Ei onnistu.
Moppi lepää siinä kämmenen päällä eikä tarvitse lainkaan voimaa koska sinä et kanna vesiä mukanasi ja olet siivoustiloissa kosteuttanyt pyyhkeet oikein mitä käytät. Ne ei paina yhtään mitään. Mutta kun sinä et osaa siivota etkä tiedä mitä tehdä. Ja nyt oikeasti jokainen amatööripelle kuuntelee! VESIÄ EI KULJETETA MUKANA! Jokaiselle pyyhkeelle on määritelty vetoisuus kuinka monta milliä sitä voi kostuttaa jotta sen ominaisuudet säilyy. Kaavio varmasti löytyy sieltä komerosta jostain tai sitten katsoo valmistajan ohjeet. Älkää tukkiko mikrokuitua vedellä koska kuitu muuttuu silloin pyöreäksi eikä puhdista mitään. Sen rakenne on tarkoituksella piikkaava. Mikrokuitu ei välttämättä tarvitse edes puhdistusainetta vaan vesi riittää. Ja taitelkaa ne pyyhkeet oikein, käyttäkää käsineitä oikein, puhdistakaa kätenne oikein. Muista aseptinen työjärjestys ja työergonomia. Ja siihen tahranpoistoon teillä on kostutuspullo mukana, ei suihkeita. Siivosutyö ei ole raskasta muuta kuin ihmiselle joka sitä ei osaa.
Sinulla on häkellyttävän surkeat tiedot ihmiskehosta. Selkä on kaiken liikkumisen lähtökohta.
Tunnetko muuten ketään, jolla on ollut esimerkiksi noidannuoli? Kysäisepä häneltä, olisiko hän pystynyt moppailemaan kiputilan aikana. Siinä eivät kostutuspullot paljon helpota.
Itsellä kokemusta esim koulusiivouksesta. Kahdessa tunnissa olisi pitänyt käydä läpi 8 luokkahuonetta, vessat, opettajanhuonematot imuroitava ja portaat mopattava
Että näin. Tästä työstä käteen jäi 15 e.
Juu. Ei kiitos. Esimies tarjosi 30 min lisäaikaa mutta silti oppilaiden olisi pitänyt käydä koulunsa paikassa joka olisi ollut juosten kustu.
Vierailija kirjoitti:
Olen siis ollut nuorena monena kesänä siivoojana kesätöissä eikä siinä tarvitse kovin nopea olla. Riittää että tekee työnsä reippaasti eikä jää puhelimella norkoilemaan niin kuin näkee monien siivoojien tekevän.
Ap
Niin, olet siis ollut nuorena tekemässä reippaasti siivoustyötä. Milloin olit nuori reippaasti siivoustyötä tekevä henkilö? Kuinka suuria aloja sait tehdäksesi ja missä ajassa. Oletko ajatellut, että työnkuva on sinun reippaista nuoruusajoistasi muuttunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene tämän kommentoija itse kokeilemaan. Kun olet tehnyt tuota hommaa kuukauden, tule sitten sanomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammatiltani olen laitoshuoltaja, mutta työ tuhosi vuodessa keuhkot. Diabeteksen takia en saa käyttää henkilönostimia (ikkunoiden pesut), astman takia en pysty olemaan mukana vahauksissa, tekemään homepesuja tai välttämättä edes häätösiivouksia, moppien putsaus jo itsessään on hyvin pölyävää hommaa (harjataan ne kaikki pölyt/list mopeista pois ennen pesuun laittoa), en pysty toimimaan rakennussiivouksissa tai muuallakaan kovin pölyisissä paikoissa kuten pajoilla. Selkävaivat myös rajoittaa, laitteiden kantaminen portaikoissa tarkoittaa aina viikon sairaslomaa yms. Ihan hirveesti ei siivoustöitä enää jää, mitä voisin tehdä :D Ihan turhaan menen enempää itseäni niihin töihin rikkomaan.
Varmasti löydät alan töitä, kunhan vain lopetat selittelemisen ja tekosyyt. Voit tehdä ihan kevyttä työtä jossain siistissä toimistotilassa. Varmasti työllistyt, koska on työvoimapula.
Tai noin ajattelee ainakin se sitkeä tyyppi, joka selitti minulle, että selkäkipuinen ja huonosti kävelevä voi ihan hyvin tehdä taksikuskin hommia tai olla kuriirifirmassa töissä, kun eivät paketit paria kiloa enempää paina.
Mulla on 1-tyypin diabetes, en saa tehdä mitään kuljetusalan töitä en myöskään siivoustyössä ikkunanpesuja mikäli käytössä on henkilönostin. Toimistosiivoukset tehdään täällä usein firmoissa, joissa tehdään myös paljon muuta. Aamulla klo 5 aloitetaan toimistoista ja sitten siirrytään rappuihin, pajoihin tai muihin kohteisiin. Olen tehnyt kaikenlaista, myös toimistoja. Yhdessä toimistossa oli kokolattiamatto ja mattoimuri, siivouskomero kellarissa ja ei hissiä. Imuri ja muut välineet kannettiin ja mattoimuri on raskas. Kohteen siivous kesti tunnin ja sillä pelkästään ei leipää pöytään saa. Toisessa kohteessa taas oli samalla tasolla kaikki työvälineet eikä kokolattiamattoa, mutta työtä oli vain lauantaisin 3h. Ei silläkään vielä elä. Elokuvateatterin siivous oli yhtä tuskaa, joka paikka imuroitava, pölyt ja hajut oli kauheita kun ilmastoinnit olleet yön suljettuina, penkkien harjaukset ja toimistotilat sijaitsivat vintillä joten taas kanna kaikki sinne ja se jätteen määrä oli aika hurja. Hyvänä päivänä roskia oli vain 5 jätesäkillistä, normaalisti oli 10-15. Tähän työhön oli mitoitettu 5h12min/pv. Yhdet toimistotilat sijaitsivat kolmessa eri kerroksessa, kantamiselta ei vältytty täälläkään ja jälleen kerran, työtä oli 2*/vko noin 3h ajaksi. Eli on käytännössä mahdotonta tehdä VAIN toimistosiivouksia, työ sisältää muutakin ja koska on pätevyys ja taito tehdä niitä hommia, joita ei voida antaa sille ekaa päivää siivoustyötä tekevälle, kenelle luulet nakin napsahtavan? :D Kyllä sinne vahauksiin on lähdettävä tai muihin kohteisiin. Ei työnantajat ota työntekijää joka valitsee työnsä mitä voi tehdä. Yleensä nämä piirit on jo suunniteltu ja niitä ei aleta höyläämään ja vaihtelemaan työntekijän rajoitteiden takia.
Lopeta sä työsi ja vapauta se paikka minulle. Siivoa sä.
En suosittele siivousalaa kenellekään.
Itse hain rappusiivoukseen mutta olisin saanut jonkun seurantalaitteen. Olisi pitänyt suoriutua tästä työstä minuuttiaikataululla.
Ja jos ei selviä niin olisi pitänyt tehdä selvitys ja palkka olisi maksettu myöhässä (näin kuulin kun kyselin entisiltä työntekijöiltä).
eipä tuota ole tarjolla tällä paikkakunnalla, jolla asun. Naapurikunnista ei kannata hakea kun palkka menisi työmatkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niihin kevyisiin toimistosiivouksiin on eniten halukkaita joten niihin on vaikea päästä.
Itse en päässyt näihin hommiin.Itselle on tarjottu esim. poliisiputkan siivousta.
Olin tehdassiivouksessa mutta jatkuvasti oli esim lattianhoitokone rikki. Olisi pitänyt leveällä harjalla käydä läpi iso tehdassali.
Tuo oli sarkasmia alusta loppuun saakka. Kevyissä toimistosiivouksissakin on tehtäviä, joihin ei ihan jokainen pysty. Ja jollei yhteen työvaiheeseen pysty, ei kannata työpaikan saamisesta paljon haaveilla, koska totta kai palkataan se, joka pystyy.
Miksi taas samasta asiasta aloitus?asiat käsitelty kymmeniä kertoja tämänkin vuoden puolella.
Vierailija kirjoitti:
En suosittele siivousalaa kenellekään.
Itse hain rappusiivoukseen mutta olisin saanut jonkun seurantalaitteen. Olisi pitänyt suoriutua tästä työstä minuuttiaikataululla.
Ja jos ei selviä niin olisi pitänyt tehdä selvitys ja palkka olisi maksettu myöhässä (näin kuulin kun kyselin entisiltä työntekijöiltä).
Osalla siivouspalveluyritys ISS:n työntekijöistä on ollut puoli vuotta mukanaan askelmittari, joita on käytetty välineenä työntekijöiden työmäärän lisäämiseksi. Asiasta kirjoittaa Palvelualan ammattiliiton Pam-lehti.
Lehden haastattelema ISS:n pääluottamusmies Markku Saarinen kertoo, että joissakin tapauksissa työntekijälle on annettu laajempi työalue hoidettavaksi, kun ”turhia” askeleita on saatu askelmittarin avulla vähennettyä.
https://www.is.fi/taloussanomat/yrittaja/art-2000001713004.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jotain teet väärin jos pöytää pyyhkiessä käsi ei tee liikettä, vaan kierrät selällä. Yli 20 vuotta olen siivonnut. Enkä tee lattiaa mopatessa selällä kiertoliikkeitä. Se on tekniikka hakusessa sitten. Selkä mulla ei ole ikinä kipeä. Olen käynyt työergonomia kurssit.
Yritäpä mopata niin, ettet käytä selkälihaksiasi ollenkaan. Tai pyyhkiä pöytää. Ei onnistu.
Moppi lepää siinä kämmenen päällä eikä tarvitse lainkaan voimaa koska sinä et kanna vesiä mukanasi ja olet siivoustiloissa kosteuttanyt pyyhkeet oikein mitä käytät. Ne ei paina yhtään mitään. Mutta kun sinä et osaa siivota etkä tiedä mitä tehdä. Ja nyt oikeasti jokainen amatööripelle kuuntelee! VESIÄ EI KULJETETA MUKANA! Jokaiselle pyyhkeelle on määritelty vetoisuus kuinka monta milliä sitä voi kostuttaa jotta sen ominaisuudet säilyy. Kaavio varmasti löytyy sieltä komerosta jostain tai sitten katsoo valmistajan ohjeet. Älkää tukkiko mikrokuitua vedellä koska kuitu muuttuu silloin pyöreäksi eikä puhdista mitään. Sen rakenne on tarkoituksella piikkaava. Mikrokuitu ei välttämättä tarvitse edes puhdistusainetta vaan vesi riittää. Ja taitelkaa ne pyyhkeet oikein, käyttäkää käsineitä oikein, puhdistakaa kätenne oikein. Muista aseptinen työjärjestys ja työergonomia. Ja siihen tahranpoistoon teillä on kostutuspullo mukana, ei suihkeita. Siivosutyö ei ole raskasta muuta kuin ihmiselle joka sitä ei osaa.
Vit... mitä pas.... Tein ikäni siivoustyötä ja nyt olen työkyvytön. Ergonomiassa ei ole vikaa.
Moni laitoshuoltaja on sairas kun pääsee eläkkeelle. Tai joutuu sairaseläkkeelle ennen sitä.
T. Entinen laitoshuoltaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. Sinun onneksesi selässäsi ei vielä näy olleen kiputiloja. Etkä ole tainnut siivotakaan koskaan, kun et älyä, että esimerkiksi pöydän pyyhkiminen, lattian moppaaminen ja imuroiminen ei muuta olekaan kuin kumartelua ja kiertoliikettä.
Leikitäänpä hetki ajattelemista. Minä en ole muutamaan vuoteen pystynyt esimerkiksi nostamaan WC-istuimen kantta, koska sitä ei voi tehdä joko kumartumatta tai kiertämättä selkää. Mitähän muuta siivoustyön vaihetta en pysty tekemään samasta syystä?
Ongelmana ei siis ole se, etteikö selkäni taipuisi, vaan se silmitön kipu, joka siitä seuraa ja joka tekee minusta välittömästi liikuntakyvyttömän. Käytännössä voisin tehdä siivoustyötä varttitunnin joka maanantaiaamu ja olla loppuviikon sairauslomalla. En usko, että pahimmastakaan työvoimapulasta kärsivä siivoustyönantaja haluaisi minua riesakseen.
Olen tehnyt aivotöitä kolmekymmentä vuotta ja olen sillä saralla täysin työkykyinen. TE-virkailijat ovat varovaisesti ehdotelleet minulle työkyvyttömyyseläkkeen harkitsemista, mutta minä haluan töihin.
Nyt muuten tuli mieleeni, että sinähän yritätkin olla sarkastinen. Eihän kukaan oikeasti noin tyhmä voi olla, eihän?
Puhut nyt työstä, jossa ollaan jonkun palveluksessa tai yksityisenä yrittäjänä kohteessa jota ei ole minuutilleen kellotettu. Isommissa yrityksissä ongelmat saattavat alkavaa jo tuosta esivalmisteluista. Välineitä ei ole tarpeeksi, niiden huoltoon ja valmisteluun ei työaikaa yksinkertaisesti ole. Kaikissa kohteissa esim. roskikset eivät ole mitään kevyitä toimistoroskiksia. Tehdaskohteissa pöly ei ole mitään kevyttä huonepölyä, johon riittää pyyhkäisy neutraalilla yleispuhdistusaineella, tai vedellä nihkeytetyllä siivouspyyhkeellä. Elintarviketiloissa työskennellään välillä kylmiöissä, siellä ei mikään nihkeä lattiapyyhe tai kostutettu moppi toimi. Kotikohteissa voit toki opastaa 95-vuotiasta ulkopuolisen avun varassa elävää poistamaan painavat perintöhuonekalut ja matot kevyempiin. Mutta hän ehkä vaihtaa siivoojaa siinä kohtaa.
- siivoustyö ei kiinnosta
- surkea palkka
- raskas työ
Vierailija kirjoitti:
No juuripa siksikin että ei voi tehdä raskasta työtä ja haistella kemikaaleja. Ei mene koskaan perille. Ikuinen oletus.
Ikuinen oletus, että siivoustyö on raskasta ja siinä 'haistellaan kemikaaleja'. Monessa paikassa on hajustettomat tuotteet käytössä, joissain kohteissa jopa 'kemikaaliton siivous', jolloin siivoukseen käytetään ainoastaan suodatettua vettä. Näin on ollut esimerkiksi parissa isossa koulussa, jota olen siivonnut.
Raskastakaan se ei välttämättä ole. Kotisiivous oli, mutta nyt siivoan toimistoja. Vaikka ollaan jaloillaan koko päivä, niin muuten se ei ole raskasta millään muotoa.