Työtön ! Miksi et hae siivoustyötä?
Paljon paikkoja jatkuvasti auki panostasi tarvitaan kipeästi !
Kommentit (250)
Aloittaja !
Sen sijaan, että jatkuvalla syötöllä olet täällä provosoimassa läpinäkyvällä halveksunnallasi työttömiä kohtaan, menisi itse hankkimaan itsellesi elämän ja kenties työtä, josta saisit omaan tyhjyyteesi sisältöä ?
Näytä esimerkkiä tai ole hiljaa.
Mä hain tiskaajaksi aikoinaan opintojen ohelle enkä päässyt. Tein nyt keikkaa siivoojana mutta niinkuin mainittu ketjussa niin olin kuulemma liian tehoton ja en saanut jatkoa. Kyseessä oli lyhyt keikkatyö. Koko kroppa oli erittäin kipeä päivän jälkeen.
Paikat ei kestä. Mulla on reuma.
Vierailija kirjoitti:
Asun Turun suunnalla. Täällä siivoustöihin vaaditaan a) auton ajokortti, b) koulutusta c) tai jos ei koulutusta, mainitaan *työ sopii erinomaisesti opiskelijalle tai lisätienestiä haluavalle".
Pari haastattelukokemusta: laitoin avoimen hakemuksen yhteen pienempään firmaan, soittivat että saattais olla osa-aikaista tarjolla, haastattelussa positiivista lupailua jatkui, sitten tuli parin päivän päästä soitto "työnjohtaja oli luvannut homman jollekin jo töissä olevalle." Kiitos, voisitteko keskustella firman sisällä, jottette lähde lupailemaan muille jo töitä.
Toinen, uravalmentaja hankki haastattelukäynnin, taisi ihan väkisin pistää ottamaan haastatteluun. No, haastattelu päättyi kuin seinään, kun työnjohtaja poistui huoneesta kun keskustelussa kävi ilmi, että Turun-seudulle on tultu muualta Suomea.
Isot siivousfirnat eivät ota edes haastatteluun... Ai niin, kerran iss johonkin hakemukseen tarjosi muutaman tunnin keikkaa tulipalojälkien siivoukseen. Ei varmaan jo töissä ollutta väkeä kiinnostanut!
Mikähän firma siivoaa kylpylähotelli caribiaa, turkulainen hotelli. Turun Sanomissa oli juuri tällä viikolla hotellin siivouksesta uutinen: huono jälki, huoneet kylpyhuoneineen likaisia, edellisrn hotellivieraan jäljiltä kynnenpaloha, hiuksia, alusvaatteita, pölyiset ja törkyiset pinnat.
Hah! Hotellin johtajan mukaan ulkoistettu siivous kärsii työvoimapulaa!
Onko oaljattyåu abiturientteja siivoamaan... Hiukan huljutellaan pytyssä harjaa niin on siivottu vessa!
Maksuhäiriömerkintä, ei oteta siitä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selkäni ei kestä kumartumista ja kiertoliikkeitä. Aivotyö kyllä sujuisi.
Voi mennä myös kyykkyyn, eikä siivotessa selkä kierry. Voi jestas.
Heh. Sinun onneksesi selässäsi ei vielä näy olleen kiputiloja. Etkä ole tainnut siivotakaan koskaan, kun et älyä, että esimerkiksi pöydän pyyhkiminen, lattian moppaaminen ja imuroiminen ei muuta olekaan kuin kumartelua ja kiertoliikettä.
Leikitäänpä hetki ajattelemista. Minä en ole muutamaan vuoteen pystynyt esimerkiksi nostamaan WC-istuimen kantta, koska sitä ei voi tehdä joko kumartumatta tai kiertämättä selkää. Mitähän muuta siivoustyön vaihetta en pysty tekemään samasta syystä?
Ongelmana ei siis ole se, etteikö selkäni taipuisi, vaan se silmitön kipu, joka siitä seuraa ja joka tekee minusta välittömästi liikuntakyvyttömän. Käytännössä voisin tehdä siivoustyötä varttitunnin joka maanantaiaamu ja olla loppuviikon sairauslomalla. En usko, että pahimmastakaan työvoimapulasta kärsivä siivoustyönantaja haluaisi minua riesakseen.
Olen tehnyt aivotöitä kolmekymmentä vuotta ja olen sillä saralla täysin työkykyinen. TE-virkailijat ovat varovaisesti ehdotelleet minulle työkyvyttömyyseläkkeen harkitsemista, mutta minä haluan töihin.
Nyt muuten tuli mieleeni, että sinähän yritätkin olla sarkastinen. Eihän kukaan oikeasti noin tyhmä voi olla, eihän?
Siis jotain teet väärin jos pöytää pyyhkiessä käsi ei tee liikettä, vaan kierrät selällä. Yli 20 vuotta olen siivonnut. Enkä tee lattiaa mopatessa selällä kiertoliikkeitä. Se on tekniikka hakusessa sitten. Selkä mulla ei ole ikinä kipeä. Olen käynyt työergonomia kurssit.
Ei tarvittu alan tutkintoa ainakaan 5 vuotta sitten, ja ihan täyttä päivää sain tehdä siivoojana. Maksoin ensin pois vanhan opintolainan sillä palkalla, jäin tekemään pelkkiä viikonloppuja samaan paikkaan ja tein kolmivuotisen yliopistotutkinnon siinä samalla. Monet on vaan niin laiskoja että makaavat mieluummin työttömänä jopa silloin jos ei ole terveydellisiä esteitä, sen sijaan että laittaisivat elämänsä kuntoon ja tekisivät jotain hyödyllistä.
Vinkkinä vaan et niistä maisterin tutkinnoista ei ole pakko kertoa hakuvaiheessa ja laittaa cv:hen jos niistä on haittaa työpaikan saannille. Autokaan ei ole mikään pakollinen vaatimus kun hakee isompiin firmoihin joilla on iso määrä erilaisia asiakaskohteita. Mikään kuntoilija ei tarvitse olla (ansioluettelossa tietysti tykkäät lenkkeillä tms) kunhan et ole sairaalloisen ylipainoinen. Kyllä se kunto kohoaa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. Sinun onneksesi selässäsi ei vielä näy olleen kiputiloja. Etkä ole tainnut siivotakaan koskaan, kun et älyä, että esimerkiksi pöydän pyyhkiminen, lattian moppaaminen ja imuroiminen ei muuta olekaan kuin kumartelua ja kiertoliikettä.
Leikitäänpä hetki ajattelemista. Minä en ole muutamaan vuoteen pystynyt esimerkiksi nostamaan WC-istuimen kantta, koska sitä ei voi tehdä joko kumartumatta tai kiertämättä selkää. Mitähän muuta siivoustyön vaihetta en pysty tekemään samasta syystä?
Ongelmana ei siis ole se, etteikö selkäni taipuisi, vaan se silmitön kipu, joka siitä seuraa ja joka tekee minusta välittömästi liikuntakyvyttömän. Käytännössä voisin tehdä siivoustyötä varttitunnin joka maanantaiaamu ja olla loppuviikon sairauslomalla. En usko, että pahimmastakaan työvoimapulasta kärsivä siivoustyönantaja haluaisi minua riesakseen.
Olen tehnyt aivotöitä kolmekymmentä vuotta ja olen sillä saralla täysin työkykyinen. TE-virkailijat ovat varovaisesti ehdotelleet minulle työkyvyttömyyseläkkeen harkitsemista, mutta minä haluan töihin.
Nyt muuten tuli mieleeni, että sinähän yritätkin olla sarkastinen. Eihän kukaan oikeasti noin tyhmä voi olla, eihän?
Siis jotain teet väärin jos pöytää pyyhkiessä käsi ei tee liikettä, vaan kierrät selällä. Yli 20 vuotta olen siivonnut. Enkä tee lattiaa mopatessa selällä kiertoliikkeitä. Se on tekniikka hakusessa sitten. Selkä mulla ei ole ikinä kipeä. Olen käynyt työergonomia kurssit.
Yritäpä mopata niin, ettet käytä selkälihaksiasi ollenkaan. Tai pyyhkiä pöytää. Ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt viitsikö! Etteikö pääse siivoojaksi ilman alan tutkintoa? Varmasti pääsee kun pääsee kokoojaksikin. Jäin koronan takia hotellialan toimistotöistä työttömäksi 2020 kesällä ja pääsin melkein samantien ilman mitään alan koulutusta kokoojaksi mm. pienmoottoreita tekevään isoon kv pörssiyhtiöön. Kaksvuorotyö ja ylitöitä saa tehdä sopivasti. Tienestit melkein kaksinkertaistui eikä kukaan ole ikinä mitään alan tutkintoja kysellyt.
Joo joo. Tiiätkö mä hain tässä pesulatyöhön, ei ollut suorarekrytointi vaan välitysfirman kautta. Sieltä firmasta soitettiin ja se soittaja oli hyvin huvittunut, sitä nauratti oikein kunnolla. Miksikö? No, sen mielestä, kun on koulutus muulle alalle, pesulatyöhön ei haeta. Ei, vaikka niitä sen tietyn koulutusalan paikkoja hakee tuhatmäärin isompi joukko, ylitarjontaa siis, ja kaiken lisäksi niissäkin hakijoissa esim yliopisto-opiskelijoita ja kouluttamattomia mutta nuoria nättejä naamoja, jotka menevät koulutetun ohi, sillä nuoria täytyy kannustaa elämässä.
Maakunnissa siivoustyötilanne on hyvin erilainen kuin pks:lla. Yksi, mikä lähes aina on vaatimuksena, on ajokortti ja mielellään oman auton käyttömahdollisuus!
Toisaalta,nei oikein huvita, sori vaan, mut ei huvita edes mennä sellaisen amnattisiivoojan pariksi, joka aamutuimaan sulkeutuu vessaan vetämään votkaa nasmaansa! Tämä kokemus te-urakoulutuksen ajalta kun yksi näistä suurista aurinkoisista siivousfirmoista otti palkattomaan työtutustumiseen!
Kommentti tabletin virtuaalinäppiksellä kirjoitettu, virheitä kirjaimiin siksi....
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvittu alan tutkintoa ainakaan 5 vuotta sitten, ja ihan täyttä päivää sain tehdä siivoojana. Maksoin ensin pois vanhan opintolainan sillä palkalla, jäin tekemään pelkkiä viikonloppuja samaan paikkaan ja tein kolmivuotisen yliopistotutkinnon siinä samalla. Monet on vaan niin laiskoja että makaavat mieluummin työttömänä jopa silloin jos ei ole terveydellisiä esteitä, sen sijaan että laittaisivat elämänsä kuntoon ja tekisivät jotain hyödyllistä.
Vinkkinä vaan et niistä maisterin tutkinnoista ei ole pakko kertoa hakuvaiheessa ja laittaa cv:hen jos niistä on haittaa työpaikan saannille. Autokaan ei ole mikään pakollinen vaatimus kun hakee isompiin firmoihin joilla on iso määrä erilaisia asiakaskohteita. Mikään kuntoilija ei tarvitse olla (ansioluettelossa tietysti tykkäät lenkkeillä tms) kunhan et ole sairaalloisen ylipainoinen. Kyllä se kunto kohoaa työssä.
Voi, voi, kun sinä olet hyvä!
Ajokortti on lähes aina vaatimuksena maakunnissa.
Jos kysytään, mitä on tehnyt aiemmin, niin onko paras sanoa, ettei mitään.
Sinä se sitten kaiken kaikesta tiedät!
Näitä mestarillisesti selvinneitä on vaikka kyinks. Ootko dinä muuten sitten ollut niitä kun hutasee tai leikkii siivonneensa siellä duunissa! Kun vöki tietää, että opiskelija, niin ei piittaa, vaikka jälki heikko! Juu, tiedän kyllä, että vakituinen koulusiivoihakin käy tekemässä ilraduunia tstosiivoojana jollekin säkkivälineelle, mutta jälki on huono, ja jos yritys valittaa, niin sitten saikulle ja tuuraaja imuroimaan pölyt lattioilta ja nurkista pois! Ekstratienestit!
Vierailija kirjoitti:
Olen siis ollut nuorena monena kesänä siivoojana kesätöissä eikä siinä tarvitse kovin nopea olla. Riittää että tekee työnsä reippaasti eikä jää puhelimella norkoilemaan niin kuin näkee monien siivoojien tekevän.
Ap
Millähän vuosikymmenellä olet ollut kesätöissä? Nykyään kaikissa kohteissa ja yrityksissä ei todellakaan riitä mikään reippaus tai hyvä asenne. Työ vaatii useimmiten erittäin hyvää fyysistä kuntoa. Tuo oma auto on useimmissa työpaikkailmoituksissa ihan normi.
Vierailija kirjoitti:
😅🤣
Hei ap! Kuule kun siivoustyö on ihan oikea ammatti eikä mikään välivaihe tai harrastus! Meitä on oikeitakin laitoshuoltajia ja toimitilahuoltajia siihen hommaan ettei tarvitse ottaa jotain amatööriä levittämään likaa ja bakteereja ympäriinsä.
Ammatiltani olen laitoshuoltaja, mutta työ tuhosi vuodessa keuhkot. Diabeteksen takia en saa käyttää henkilönostimia (ikkunoiden pesut), astman takia en pysty olemaan mukana vahauksissa, tekemään homepesuja tai välttämättä edes häätösiivouksia, moppien putsaus jo itsessään on hyvin pölyävää hommaa (harjataan ne kaikki pölyt/list mopeista pois ennen pesuun laittoa), en pysty toimimaan rakennussiivouksissa tai muuallakaan kovin pölyisissä paikoissa kuten pajoilla. Selkävaivat myös rajoittaa, laitteiden kantaminen portaikoissa tarkoittaa aina viikon sairaslomaa yms. Ihan hirveesti ei siivoustöitä enää jää, mitä voisin tehdä :D Ihan turhaan menen enempää itseäni niihin töihin rikkomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritäpä mopata niin, ettet käytä selkälihaksiasi ollenkaan. Tai pyyhkiä pöytää. Ei onnistu.
Moppi lepää siinä kämmenen päällä eikä tarvitse lainkaan voimaa koska sinä et kanna vesiä mukanasi ja olet siivoustiloissa kosteuttanyt pyyhkeet oikein mitä käytät. Ne ei paina yhtään mitään. Mutta kun sinä et osaa siivota etkä tiedä mitä tehdä. Ja nyt oikeasti jokainen amatööripelle kuuntelee! VESIÄ EI KULJETETA MUKANA! Jokaiselle pyyhkeelle on määritelty vetoisuus kuinka monta milliä sitä voi kostuttaa jotta sen ominaisuudet säilyy. Kaavio varmasti löytyy sieltä komerosta jostain tai sitten katsoo valmistajan ohjeet. Älkää tukkiko mikrokuitua vedellä koska kuitu muuttuu silloin pyöreäksi eikä puhdista mitään. Sen rakenne on tarkoituksella piikkaava. Mikrokuitu ei välttämättä tarvitse edes puhdistusainetta vaan vesi riittää. Ja taitelkaa ne pyyhkeet oikein, käyttäkää käsineitä oikein, puhdistakaa kätenne oikein. Muista aseptinen työjärjestys ja työergonomia. Ja siihen tahranpoistoon teillä on kostutuspullo mukana, ei suihkeita. Siivosutyö ei ole raskasta muuta kuin ihmiselle joka sitä ei osaa.
Astma ja kemikaaliallergia, sitäpaitsi siivous on ihan ammatti, siinäkin pitää asiat osata tietyllä tavalla. Älä väheksy, ei sitä kuka vaan pystymetsästä heti hallitse tai jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Ammatiltani olen laitoshuoltaja, mutta työ tuhosi vuodessa keuhkot. Diabeteksen takia en saa käyttää henkilönostimia (ikkunoiden pesut), astman takia en pysty olemaan mukana vahauksissa, tekemään homepesuja tai välttämättä edes häätösiivouksia, moppien putsaus jo itsessään on hyvin pölyävää hommaa (harjataan ne kaikki pölyt/list mopeista pois ennen pesuun laittoa), en pysty toimimaan rakennussiivouksissa tai muuallakaan kovin pölyisissä paikoissa kuten pajoilla. Selkävaivat myös rajoittaa, laitteiden kantaminen portaikoissa tarkoittaa aina viikon sairaslomaa yms. Ihan hirveesti ei siivoustöitä enää jää, mitä voisin tehdä :D Ihan turhaan menen enempää itseäni niihin töihin rikkomaan.
Moppeja ei harjata, voi irrottaa isompia roskia, mutta ei todellakaan harjata ilmakehään mitään. Pesuaineet saa allergiavapaina ja hajuttomina. Mitään suihkeita ei käytetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moppeja ei harjata, voi irrottaa isompia roskia, mutta ei todellakaan harjata ilmakehään mitään. Pesuaineet saa allergiavapaina ja hajuttomina. Mitään suihkeita ei käytetä.
Kumiharjalla mopit harjataan ennen pesukoneeseen laittoa ja siitä tulee pölyä, paljon. Suihkepullot ovat historiaa ja normaalit pesuaineet ovat miedon tuoksuisia. Mutta oletko koskaan tehnyt vahanpoistoja? Homepesuja? Asuntosiivouksia (muutto/häätö)? Oletko koskaan käynyt siivoamassa esim metallipajalla, puupajalla? Et varmaan. Minäpä olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moppi lepää siinä kämmenen päällä eikä tarvitse lainkaan voimaa koska sinä et kanna vesiä mukanasi ja olet siivoustiloissa kosteuttanyt pyyhkeet oikein mitä käytät. Ne ei paina yhtään mitään. Mutta kun sinä et osaa siivota etkä tiedä mitä tehdä. Ja nyt oikeasti jokainen amatööripelle kuuntelee! VESIÄ EI KULJETETA MUKANA! Jokaiselle pyyhkeelle on määritelty vetoisuus kuinka monta milliä sitä voi kostuttaa jotta sen ominaisuudet säilyy. Kaavio varmasti löytyy sieltä komerosta jostain tai sitten katsoo valmistajan ohjeet. Älkää tukkiko mikrokuitua vedellä koska kuitu muuttuu silloin pyöreäksi eikä puhdista mitään. Sen rakenne on tarkoituksella piikkaava. Mikrokuitu ei välttämättä tarvitse edes puhdistusainetta vaan vesi riittää. Ja taitelkaa ne pyyhkeet oikein, käyttäkää käsineitä oikein, puhdistakaa kätenne oikein. Muista aseptinen työjärjestys ja työergonomia. Ja siihen tahranpoistoon teillä on kostutuspullo mukana, ei suihkeita. Siivosutyö ei ole raskasta muuta kuin ihmiselle joka sitä ei osaa.
Ihan mielenkiinnosta teetkö kotisiivouksia? Siirrätkö ikinä mitään huonekaluja, mattoja, tavaroita, poimit pikkutavaroita lattialta jne? Siinä toki ergonomia on myös avainasia. Mutta jos et tee suosittelen kokeilemaan kohdetta jossa ihmisellä on terveyden tai iän puolesta tarvetta siivoukselle, mahdollisesti vähän hamstraava luonne, joissain kohteissa kissa ja paljon ei vapaata lattia ja tasotilaa. Toiveena matot ulos tuulettumaan Näitä siivouksia 2-3 peräkkäin päivässä. Jos ei tule hiki, niin keskilattiat kiiltävät varmasti hienosti.
Mä siivosin melkein 30v. Nyt on selkä paskana. En voi tehdä fyysistä työtä.