Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia vaihdevuosista

Vierailija
19.11.2022 |

Miten huomasit vv alkaneen? Missä iässä, Käytätkö lääkitystä?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verikokeista selviää hyvin helposti, joten ei tarvitse mitään arvailla. 

Vierailija
22/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

49 ikää ja oireina kuumat aallot yöllä, epäsäännölliset menkat, nukun huonosti. En ole lääkitystä hakenut vielä mutta harkinnassa on🥵

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapautunut olo, kun kuukautiset loppuivat. Niitä olikin kestänyt 36 vuotta, ei ole ikävä.

Naama hikoilee koko ajan, vaikka kk.n loppumisesta on kohta 10 vuotta. Muita vaivoja ei ole, seksihalut hyvät.

Vierailija
24/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapautunut olo, kun kuukautiset loppuivat. Niitä olikin kestänyt 36 vuotta, ei ole ikävä.

Naama hikoilee koko ajan, vaikka kk.n loppumisesta on kohta 10 vuotta. Muita vaivoja ei ole, seksihalut hyvät.

Tarkennan: otsaraja hikoilee.

Vierailija
25/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikoilua, hikoilua, hikoilua.

Siinäpä se.

Vierailija
27/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vuorokaudet alkoi olla pelkkää järjettömän kylmyyden ja valtavan hikoilun vaihtelua, oli pakko lähteä gynelle. Päivisin töissä ramppasi vuoroin vessassa riisumassa vaatteita ja pyyhkimässä ihoa, tai puki takkia päälle siinä klmän horkassa. Se oli pahinta, että nukkumisesta ei tullut noiden oireiden takia mitään. 

Estrogeeli ja sittemmin laastarit tasapainotti oloa. Mä vihaan naiseutta. 

Vierailija
28/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 52-vuotiaana julmetut seksihalut vuoden verran. Siis yhtä pahat kuin teininä. Ihan selkeesti hormonaalinen ilmiö. Muita varsinaisia oireita ei vielä ole.

Kyllä sä ap lääkäriltä saat hormonikorvaushoidon ihan suosiolla kun vaan menet pyytämään. Kannattanee silti perehtyä myös niiden riskeihin etujen lisäksi, että tiedät mitä olet tekemässä.

n54

Vierailija
29/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmät aallot on kyllä ehkä vielä pahempia kuin kuumat mutta onneksi niitä tulee harvemmin. Molempia siis on ja yöt menee peittoa heilutellessa (muttei valitettavasti siinä tarkoituksessa kuin joku nyt voisi luulla...) vaan hikeä pois löyhytellessä. Haittaa kyllä unia. Mitään korvaushoitoa mulla ei ole, ehkä pitäisi hommata. Mulla alkoi oireet lääkärin mukaan tavallista myöhempään, jotain yli 50-v. olin. Se on kuulema perinnöllinen taipumus. Nyt 58 v ja oireet jatkuu.

Luulin että olis onnellista kun pääsee menkoista mutta kyllä tämä on pahempaa, menkat oli sentäs vain kerran kuussa ja tämä vaiva senkus koko ajan vain jatkuuuuu.....

Vierailija
30/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tyrkkääkö gyne kyseltyään laastarireseptin vai otetaanko koe yleensä ensin? On se kyllä kumma että olen käynyt syksyn aikana jos jonkinlaisissa tutkimuksissa mutta nyt vasta tk-hoitaja puhelimessa ehdotti v-vuosia oireiden syyksi. Miksei lääkärit katso kokonaisuutta vaan otetaan yksi näyte kerrallaan ja jätetään asia sillensä jos ei vikaa löydy. Itse saa olla pyytämässä ja vaatimassa kokeita.

Vierailija
31/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa. Ei oireita. Kuukautiset vielä toisinaan. Ei kuumia aaltoja eikä haluttomuutta tosiaankaan.

Täytin viime viikolla 58 vuotta

Mitenkäs se miehen haluttomuus?

Vierailija
32/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla Mirena ja päivittäinen yksi Lenzetto-estrogeenisuihke. Ei menkkoja, kuumat aallot loppui suihkeen aloituksen jälkeen.

Mutta suupolte (burning mouth) alkoi kesällä 😞 Se on masentavaa ja vienyt ruokahalun.

Vierailija
33/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko itselläni olla kyse vaihdevuosista ja miten ne todetaan? Miltä lääkäriltä saa hormonihoitolääkkeet ja saako helposti?

Olen siis 47-v. Vuosi sitten järkyttäviä menkkoja, joihin hoidoksi mirena-kierukka. Nyt kuukautiset loppuneet kokonaan. Syksyllä alkaneet oireet:

-aamuyön unettomuus

-hikoilupuuskat myös päivisin ihan että hiki valuu naamasta ja yläkropasta, tukka märkä, naama punainen.

-päänsärky

-sairas, kuvottava olo

-aivosumu, muistin huononeminen

-näköongelmat

-sydämen tykyttely, verenpaine

-kivut jaloissa ja käsissä, jalkapohjat kipeät.

Ap

Tuo jalkapohjien kipu on googletuksen perusteella yksi vaihdevuosioire. Itse epäilin diabetesta, mutta testeissä puhtaat paperit. Myöhemmin luin, että jalkapohjakipu liittyy vaihdevuosiin.

Vierailija
34/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset loppuivat noin 56-vuotiaana. Sitä ennen harvenivat pikku hiljaa.

Ei siis mitään kerrasta poikki-loppumista. Kierto lyheni noin 45-vuotiaasta.

Mitään kuumia tai kylmiä aaltoja ei ollut. Ihmettelin kun niitä ei tullut.

Pääasiallisin oire oli unettomuus, nimenomaan aamuyön heräily.

Toinen selkeä oire oli ärtymys, tuntui että kaikki v*tuttaa. Seksihalut eivät

ainakaan lisääntyneet. Miehet ei enää sykähdytä niinkuin nuorempana.

Niin se vaan menee.

Vierailija
35/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa. Ei oireita. Kuukautiset vielä toisinaan. Ei kuumia aaltoja eikä haluttomuutta tosiaankaan.

Sama juttu, ei oireita. Kuukautiset niukat mutta olemassa edelleen. Olen muutaman kuukauden sinua vanhempi.

Vierailija
36/41 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat loppui itsellä mirenan myötä 46 vuotiaana. Kierto oli ennen laittoa lyhentynyt ja erittäin runsasta. Hoidoksi limakalvon paksuuntumiseen laitettiin. Jonkinlaiset menkkoja muistuttavat tuli puoli vuotta laiton jälkeen. Nyt nekin loppuneet.

Nyt testattu kilpirauhanen, verenpaine, johon lääkitys, verensokerit ja kaikki ok.

Jalkakivut alkaneet ihan vasta ja nyt yhdistelin nekin tähän.

Ap

Vierailija
37/41 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että ainakin osa mielialamuutoksista liittyy yleensä ikääntymiseen, vanhenemiseen, viisastumiseen (?), kyllästymiseen. Naiselle asetetut roolit eivät enää kiristä niin kuin ennen ja voi olla avoimemmin oma itsensä.

Vierailija
38/41 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs se miehen haluttomuus?

Miten se liittyy tähän?

Vierailija
39/41 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka helposti hormonihoidon saa? Riittääkö ikä ja oireet siihen vai mitataanko hormonitasot?

Vierailija
40/41 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sitten vaihdevuosien alkaminen, vai esivaihtarit, syynä, kun viimeisen 1v ajan alkaneet lyhyemmällä kierrolla paitsi nyt taas myöhässä kuten pari kertaa aiemminkin. Ja sitten palelen usein, tänäänkin olin kahden villapeitteen alla töiden jälkeen. Joitain kuuman aallon tapaisia ollut joinakin aamuyön tunteina. Hormoneja en ole sitten teinivuosien syönyt/käyttänyt enkä aio aloittamaan, äitini kuoli rintasyöpään nuorella iällä.

Olen 48v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä