"Käytä sitä lamppua!" ja muu pyöräilijöille huutelu
Ympäristöpsykoosista huolimatta, pyöräilijät eli kaikista ekologisimmat tienkäyttäjät ovat ironisesti edelleen kaikista vihatuimpia.
Itse olen kolmekymppinen mies ja pyöräilen 365 päivää vuodesta ja mitalihan tästä pitäisi saada mutta turpaan tulee.
Jälleen äsken joku nainen huusi perään "missä sun lamppu on?" kun kävin keskustassa kaupassa ilman valoa. Mullahan oli etuvalo pimeänä sen takia, että akku tyhjentyi pakkaskelien takia. Moni autoilija ei tunnu käsittävän että ne akut voi oikeasti tyhjentyäkin joskus, kun niitä ei lataa mikään laturi kuten autoissa.
Pari vuotta sitten tuli voimaan tämä laki pakollisesta valosta - sitä ennen fillaroitiin kymmeniä vuosia pimeässä eikä kellään ollut mitään ongelmaa. Yhtäkkiä kaikki tarkkailevat onko vastaantulevalla fillaristilla etuvalo, takavalo, heijastimet, kypärä, meneekö tiellä missä on pyöräilyn salliva merkki... On tajutonta miten nopeasti kansalaiset oppivat nämä uudet lait ja alkavat huutelemaan niistä ulkona ventovieraille. Aivan kuin säännöistä näpäyttely ja perään huutelu olisi suomalaisen unelmien täyttymys. Hassua on myös se, että 100% huutelijoista kohdallani on olleet naisia. Miksi? Miksi vain nainen huutelee?
Kommentit (134)
8 km matkalla kaksi kertaa kolmion takaa eteen. Nyt on 2x1000 luumenia vaakaan tangossa, saas nähdä vieläkö kuulee "emmää huomannu".
On se fillarointi joillakin vaikeata
Jaa. No mulle huusi miespyöräilijä KÄYTÄ SITÄ VALOA!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Mut nuo mopoilijat ei sentään kilju muille liikenteessä oleville.
Kyllä siinä saattaa kiljaisu päästä mopoilijaltakin siinä vaiheessa, kun auto törmää valottomaan mopoon.
Vierailija kirjoitti:
Spandexhomojen ulina on jotain mikä aina tuottaa NIIN suurta mielihyvää.................
Sepä mukavaa.
En ymmärrä, miksi täälläkin rähjätään ja syytellään, ihan kuin itse oltaisi täydellisiä. Ihan sama, kuka on oikeassa, mutta siellä liikenteessä ollaan yhdessä. Naurettavaa alkaa huutelemaan pikkuasioista, kauniistikin voi huomauttaa.
Liikenteessä kerta kaikkiaan sovi olla joustamaton.
Itse kuljen julkisten lisäksi kävellen, pyörällä ja autolla. Ainoa ryhmä, joka säännöllisesti törttöilee, on kuulokkeet korvilla vaeltavat ulkoilijat. Mutta eivät nekään ole mikään aggression paikka, vaan sopivalla tilannenopeudella on helppo ohittaa, vaikka ohitettavan meno onkin seilaavaa siksakkia eikä hän kuule mitään.
Pyöräilijä ap taitaa oikeasti kuvitella olevansa ihan luomakunnan timangein yksilö?
Vierailija kirjoitti:
8 km matkalla kaksi kertaa kolmion takaa eteen. Nyt on 2x1000 luumenia vaakaan tangossa, saas nähdä vieläkö kuulee "emmää huomannu".
Sovita tilannenopeutesi paremmin. Te pyöräilijät ajatte aina niin kovaa kuin pystytte. Sitä paitsi tuollaisella "valaistuksella" sokaiset kaikki joten tuskin menee kauaakaan kun poliisi puuttuu hölmöilyihisi ja sakottaa sinua.
Vierailija kirjoitti:
Te pyöräilijät ajatte aina niin kovaa kuin pystytte.
Siitä huolimatta paljon hiljempaa kuin autot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te pyöräilijät ajatte aina niin kovaa kuin pystytte.
Siitä huolimatta paljon hiljempaa kuin autot.
Taajama-alueilla erot eivät ole kovinkaan isoja. Sinun pitää kuitenkin ymmärtää se, että erityisesti valottomia pyöräilijöitä on vaikeampi havaita kuin autoja. Laki kieltää sellaisen "naamioitumisen".
Ei muita ihmisiä kiinnosta se selitys, miksi ne lamput eivät pala, vaan niiden on oltava, jos haluat pimeällä ajaa. Ei autoilijakaan saa ajaa metriäkään, jos lamput eivät ole kunnossa. Siihen eivät mitkään selittelyt auta. Eikö paristoilla toimivia lamppuja ole keksitty jo iät ja ajat sitten? Kaikkiko elektroniikka on nykyään USB:llä ladattavia?
Vierailija kirjoitti:
Ei muita ihmisiä kiinnosta se selitys, miksi ne lamput eivät pala, vaan niiden on oltava, jos haluat pimeällä ajaa. Ei autoilijakaan saa ajaa metriäkään, jos lamput eivät ole kunnossa. Siihen eivät mitkään selittelyt auta. Eikö paristoilla toimivia lamppuja ole keksitty jo iät ja ajat sitten? Kaikkiko elektroniikka on nykyään USB:llä ladattavia?
Vai on autoilijoilla valot kunnossa? Milloin viimeksi olet käynyt ulkona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovita tilannenopeutesi paremmin. Te pyöräilijät ajatte aina niin kovaa kuin pystytte. Sitä paitsi tuollaisella "valaistuksella" sokaiset kaikki joten tuskin menee kauaakaan kun poliisi puuttuu hölmöilyihisi ja sakottaa sinua.
Pitäisikö kolmion takaa tulevan sovittaa tilannenopeutensa paremmin että ehtisi noudattaa väistämisvelvollisuuttansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai on autoilijoilla valot kunnossa? Milloin viimeksi olet käynyt ulkona?
SIinä oelt oikeassa, että aika monessa autossa on toinen valo palanut ja tyhmimmät ajavat täysin ilman valoja. Autoilija kuitenkin saa sakon jos mitään valoja ei ole näkyvissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö kolmion takaa tulevan sovittaa tilannenopeutensa paremmin että ehtisi noudattaa väistämisvelvollisuuttansa?
Turha ulista jos polkee valottomalla pyörällä tuhatta ja sataa. Kaikilla on lain määräämä velvollisuus estää onnettomuuksien syntyminen. Valottomalla pyörällä kovaa tilannenopeutta ajaminen edistää tapaturmien syntymistä merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Mustat vaatteet, ilman heijastinta ja pyörä ilman valoja on todellakin itsemurha kanditaatti. Autosta tuollaista on lähes mahdotonta huomata.
Itse kun ajelen ilman valoja otan kanssa liikkujat paremmin huomioon ja ajan varovaisemmin niin ei satu mitään.
Valot päällä ojan huolettomimmin tai jotain sinne päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustat vaatteet, ilman heijastinta ja pyörä ilman valoja on todellakin itsemurha kanditaatti. Autosta tuollaista on lähes mahdotonta huomata.
Itse kun ajelen ilman valoja otan kanssa liikkujat paremmin huomioon ja ajan varovaisemmin niin ei satu mitään.
Valot päällä ojan huolettomimmin tai jotain sinne päin.
Pistäpä rohkeasti vain valot päälle niin et jää auton alle.
No onpas nyt tuskaa. Itse olin taannoin pyörällä liikkeellä, enkä huomannut etulamppuni sammuneen ennen kuin ohi kulkenut jalankulkija siitä huomautti. Kiitin kohteliaasti huomauttajaa ja siirryin taluttamaan. Ei ollut vaikeaa eikä tullut traumoja.
Noudatan liikennesääntöjä aina, olen sitten liikkeellä jalan, pyörällä tai autolla. Enhän minä autollakaan aja ilman valoja vastaantulijoiden kaistalla tai väistämisvelvollisena toisten eteen. Että sekä itse että muut tielläliikkujat pysyvät terveinä ja hengissä.
Huolehtikaa vain omista asioistanne pellet
Toisaalta esimerkiksi rekan massa on valtavan paljon suurempi kuin moottoripyörän massa.