Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko autotie liukas talven ensimmäisillä pakkasilla?

Vierailija
19.11.2022 |

Tämä voi tuntua tyhmältä kysymykseltä ja varmaan sitä onkin.
Sain vähän aikaa sitten ajokortin ja isäni on neuvonut, että "pakkasella ei kannata ajaa ollenkaan kun silloin on liukasta". Tämä on tehnyt minusta ihan vainoharhaisen enkä ole uskaltanut ajaa ollenkaan, jos aamulla on astekin pakkasta.

Minulla on talvirenkaat ja olen ajanut paljon, myös kovassa vesisateessa ja pimeällä. Jäästä ja lumesta ei ole kokemusta.

Tiedän että rantateillä vesistöjen kosteus voi tiivistyä mustaksi jääksi tien pintaan. Mutta entä muualla, nyt kun ei ole satanut taivaalta mitään moneen päivään, jalkakäytävät ovat kuivat ja on ainoastaan vähän pakkasta? Onko tällaisella kelillä liukasta.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn samalla toisen kysymyksen.

Isä vaihtoi nastarenkaat minulle ja lisäsi samalla etupellin alle.. jäähdytysnestettä? Pakkasnestettä? Ja käski minun lisätä kohtapuoliin lisää kun pakkasta tulee.

Netistä löydän vain artikkeleita, joiden mukaan jäähdytysnestettä ei tarvitse olla koko ajan lisäämässä vaan se vaihdetaan tietyin pidemmin väliajoin.

Tunnen itseni todella tyhmäksi, mutta en tosiaan tiedä autojen teknisistä ominaisuuksista mitään. Autokouluni oli ihan vitsi, 10 ajotuntia ja lue kaikki itsenäisesti autokoulun itseopiskelumateriaalista. En oppinut yhtään mitään auton huoltoon liittyvää, sillä materiaalit olivat huonot. Sellaiset, että pääset niillä ajo- ja teoriakokeesta just läpi. Olen yrittänyt tulkata isän ohjeita ja netistä löytämiäni juttuja ja olen välillä vieläkin ihan pihalla.

Ap

Joillekkin autoille vaan tulee ominaisuus että nestettä lisättävä. Oma VW ollut jo reilun viisi vuotta että 1000km/litra nestettä. Enpä ole enempää tutkinut kun muuten toimii normaalisti.

Okei vähän ajattelinkin, että kyse ei ole sellaisesta että pitäisi koko ajan olla lisäämässä.
Luin myös, että jos ei tiedä mitä nestettä on käytetty, siihen ei saisi sekoittaa toista vaan tyhjentää ensin vanhat pois.

Eli kannattanee nämä isän neuvotkin ottaa kritiikillä vastaan :D

Mistäköhän saisi sellaisen "auton huoltokurssin"? Itse kävisin.

Ap

Lihavoitu teksti pitää täysin paikkansa. Aina samanväristä nestettä tulee laittaa jos vain lisää ainetta. Väreinä yleensä keltainen, sininen tai punainen.

Pakkasnesteiden värit ovat vihreä tai punainen, on olemassa myös kirkasta

jota voi lisätä kumpaan tahansa. Lasinpesunestettä löytyy kirkkaana ja sinisenä.

Vierailija
22/22 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn samalla toisen kysymyksen.

Isä vaihtoi nastarenkaat minulle ja lisäsi samalla etupellin alle.. jäähdytysnestettä? Pakkasnestettä? Ja käski minun lisätä kohtapuoliin lisää kun pakkasta tulee.

Netistä löydän vain artikkeleita, joiden mukaan jäähdytysnestettä ei tarvitse olla koko ajan lisäämässä vaan se vaihdetaan tietyin pidemmin väliajoin.

Tunnen itseni todella tyhmäksi, mutta en tosiaan tiedä autojen teknisistä ominaisuuksista mitään. Autokouluni oli ihan vitsi, 10 ajotuntia ja lue kaikki itsenäisesti autokoulun itseopiskelumateriaalista. En oppinut yhtään mitään auton huoltoon liittyvää, sillä materiaalit olivat huonot. Sellaiset, että pääset niillä ajo- ja teoriakokeesta just läpi. Olen yrittänyt tulkata isän ohjeita ja netistä löytämiäni juttuja ja olen välillä vieläkin ihan pihalla.

Ap

Joillekkin autoille vaan tulee ominaisuus että nestettä lisättävä. Oma VW ollut jo reilun viisi vuotta että 1000km/litra nestettä. Enpä ole enempää tutkinut kun muuten toimii normaalisti.

Ei todellakaan ole normaalia että menee noin paljon, kunnossa oleva autoon ei tarvitse lisätä ko. nestettä kuin silloin tällöin. No tosin VW joten... Oma toisen merkkinen saksalainen on ollut minulla 3 vuotta, lisäsin kk. sitten 2 dl vaikka ei ollut alarajassa, pinta nyt merkkien puolivälissä.

Vika on silloin jos haittaa normaalia käyttöä tai vaarallinen liikenteessä. Tuossa wolkiarissa kannen tiiviste vuotaa ja niin vähän että ei päästöihinkään vaikuta. Alle 4000km/v ajoa niin eipä viitsi remontoimaan ruveta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi