Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä tuotteen jätät nykyään kaupan hyllylle, koska hinta on noussut?

Vierailija
18.11.2022 |

Itse en koskaan kuvitellut vaihtavani Oivariinia toiseen merkkiin, mutta on sen verran kallis nykyään, että oli pakko vaihtaa.

Kommentit (337)

Vierailija
321/337 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan ihan normaalisti niitä asioita mitä tarvitsen, mutta olen aiemminkin vähän katsonut, että milloin kannattaa ostaa mitäkin vihanneksia ja hedelmiä. Esim. Kotimaisia tomaatteja en ole koskaan ostanut talvikausina. Kotimaista kurkkua ostan talvellakin, koska ulkomaisia ei nykyään ole tarjolla. Ihan sama mitä se maksaa, kun yksi kurkku riittää viikoksi.

Minä myös. Sehän on järkevää taloudenpitoa.

Ja se, että arkiruoka on terveellistä ja monipuolista PERUSruokaa.

Minusta tässä ketjussa ainakin 80% säästön kohteista kuulostaa olleen "ja terveys kiittää" säästämistä: karkit, sipsit, limpat, einekset, pullat, jäätelöt, alko.

Ja itselle kyllä esim leivän päälle laitettava rasva on joko Oivariini tai sitten en vain laita mitään. Sekin on Ok, varsinkin jos siihen päälle on laittaa joku juustosiivu.

Kalaa (siis lohta/kirjolohta) löytää jo ihan järkevään hintaan kunhan viitsii itse edes paistaa. Nuo Huskon chili-lime-aurajuusto-loimulohet yms eines-valmisteet huitelee ihan omissa epärealistisissa hinnoissaan. Ei se loimuttamiseen tarvittava puu niin paljon ole kallistunut, että file 12,90 verrattuna loimulohi 47,95/kg olisi mitenkään perusteltavissa.

Ostan siis "raakaa kalaa" ja osaan valmistaa sen itse.

Vierailija
322/337 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitopurkki, pärjään vedellä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/337 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette osta kurkkua ja tomaattia? Nehän on terveellisen ruokavalion perusraaka-aineita.

Ei kurkku ole mitenkään tarpeellinen. Kurkussa on vettä 95%. Vettä saa halvemmalla hanasta. 

Ja loput onkin sitten vitamiineja, antioksidantteja yms.

Tiesitkö että lääketableteistakin noin 99% on vain täyteainetta?

Mitäköhän vitamiineja ja antioksidantteja sinä kuvittelet kurkussa olevan vähänkään merkittäviä määriä? Eli mistä tulee puutos, jos kurkut jättää syömättä?

Et sinä kurkun puutokseen kuole. Argumenttis kurkun sisältämästä vedestä on silti paska

Tottahan se on, että kurkku on lähes pelkkää vettä.

Ethän sinäkään osannut nimetä yhtään vitamiinia tai antioksidanttia, jota kurkku sisältäisi merkittävissä määrin.

Eli väite, että kurkku sisältäisi jotain vitamiineja ja antioksidantteja yms. on aivan paska. 

Olen eri vastaaja, mutta ihan vertailun vuoksi: Kurkussa on esim. enemmän C-vitamiinia, K-vitamiinia, karotenoideja ja kaliumia kuin mustikassa ja enemmän kalsiumia, magnesiumia, kaliumia, C- vitamiinia ja K-vitamiinia kuin omenassa.

Tiedot voi tarkistaa Finelistä.

Edelleen kurkussa on C-vitamiinia 8 mg/100g. Mustaherukassa on C-vitamiinia 128 mg/100g eli kurkku on todella surkea C-vitamiinin lähde ja siksi on aivan typerää yrittää selittää, että kurkku on jotenkin vitamiinirikas elintarvike. 

Myöskin K-vitamiinille, karotenoidelle, kaliumille, kalsiumille ja magnesiumille löytyy parempia lähteitä kuin kurkku. Lähes kaikki muut elintarvikkeet maailmassa sisältävät noita enemmän. Vain täydellinen typerys kehtaa edes mainita jotain kurkun sisältämästä kalsiumista. Se määrä on aivan olematon.

No totta kai on olemassa ruoka-aineita, jotka ovat huomattavasti ravinnerikkaampia. Mutta se väite, että kurkku on pelkkää vettä, on yksinkertaisesti valhetta. Ja sitä on nyt toitotettu koko syksy näissä ketjuissa. Vai onko se aina yksi ja sama henkilö, joka jokaiseen sopivaan saumaan tulee ilmoittamaan, että ei osta enää tätä tiettyä vesikylläistä vihannesta?

Ja miksi kukaan ei vahingossakaan sano, että ei enää syö makaronia, koska se on ravintoköyhää  hiilarihöttöä (sitähän se lähinnä on) tai että on luopunut pekonista, koska se on pelkkää läskiä (suurimmaksi osaksi rasvaahan se on)? Siksikö, että moni täällä tykkää syödä epäterveellistä ruokaa ja siitä ei sitten luovuta, vaikka tiukkaa onkin? Mutta terveellistä ja kevyttä kurkkua on sitten kiva mollata kerta toisensa jälkeen. :D

Vierailija
324/337 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan herkkuja ja limsoja vähemmän. Kurkku ja tomaatti jää pois. Periaatteessa myös kahvi, mutta haalin sitä tarjouksesta aikoinaan niin sillä nyt pärjätään vielä.

Vierailija
325/337 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan ihan normaalisti niitä asioita mitä tarvitsen, mutta olen aiemminkin vähän katsonut, että milloin kannattaa ostaa mitäkin vihanneksia ja hedelmiä. Esim. Kotimaisia tomaatteja en ole koskaan ostanut talvikausina. Kotimaista kurkkua ostan talvellakin, koska ulkomaisia ei nykyään ole tarjolla. Ihan sama mitä se maksaa, kun yksi kurkku riittää viikoksi.

Mä ostin viikko sitten lauantaina Lidlistä kurkun, joka maksoi 1,07 €, tänään söin viimeiset siivut. Tekee päivää kohti runsaat 13 senttiä. Kyllä on kurkku tosiaan kallista. :D

Vierailija
326/337 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Oivariini/Keiju (molemmat olleet käytössä) vaihtunut K-Menu margariiniin

- Kalliimmat jogurtit vaihtuneet K-Menu jogurttiin

- Kalliimmat vegeleikkeleet olen vaihtanut tofuun tai itse tehtyyn seitaniin ja -paputahnoihin

- Enemmän soijarouhetta tai soijasuikaleita kalliimpien "lihankorvikkeiden" sijaan

- Limpparia en osta enää kuin poikkeustapauksissa, tämä johtuu kyllä osittain myös siitä, että hiilihapotetut juomat ei maistu enää

- Sipsejä ja makeita herkkuja vähentänyt, ja ostanut mieluummin esim. Pirkan suklaita kalliimpien sijaan

- Kalliimmat kananmunat vaihtanut K-Menu kananmuniin

- Saippua vaihdettu Tokmannin hajusteettomaan Pisara kolmen litran tonkkaan

Lihaa, kanaa, kalaa, äyriäisiä, alkoholia, tupakkaa, kahvia tai teetä en ole aiemminkaan käyttänyt enkä matkustellut moneen vuoteen.

Vierailija
327/337 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultainen Floora voi jää nykyään hyllylle. Nykyään ostan Rainboun halppis margariinia, ei maistu miltään mutta ihan sama mitä leivän päälle laittaa.

Vierailija
328/337 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin viikko sitten lauantaina Lidlistä kurkun, joka maksoi 1,07 €, tänään söin viimeiset siivut. Tekee päivää kohti runsaat 13 senttiä. Kyllä on kurkku tosiaan kallista. :D

Mä ostin K-kaupasta kurkun, maksoi yli 2e.

Vierailija
329/337 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, kyllä meidänkin lähikaupassa (K-Market) oli tänään kurkun kilohinta yli 6 €, taisi olla 6,69 peräti. En ostanut, koska menen huomenna tai ylihuomenna taas Lidliin, niin ostan sieltä.

Mutta jos mulla ei olisi mahdollisuutta käydä muualla kuin kuin tuossa lähikaupassa, niin ostaisin siitäkin kurkkua aina välillä. Se on vain niin hyvää ja kestää tosiaan viikon verran yksi yksilö. Ei se siis korkeillakaan hinnoilla mitään älyttömän kallista ole.

Vierailija
330/337 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, kyllä meidänkin lähikaupassa (K-Market) oli tänään kurkun kilohinta yli 6 €, taisi olla 6,69 peräti. En ostanut, koska menen huomenna tai ylihuomenna taas Lidliin, niin ostan sieltä.

Mutta jos mulla ei olisi mahdollisuutta käydä muualla kuin kuin tuossa lähikaupassa, niin ostaisin siitäkin kurkkua aina välillä. Se on vain niin hyvää ja kestää tosiaan viikon verran yksi yksilö. Ei se siis korkeillakaan hinnoilla mitään älyttömän kallista ole.

Onhan se niin, että kurkku "mikä on pelkkää vettä" 6€/kilo on sikäryöstöhinta, kun taas irtokarkit (mitkä on pelkkää sokeria ja lisäaineita) on HALPOJA jos ne on 6€/kg.

Vierailija
331/337 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se niin, että kurkku "mikä on pelkkää vettä" 6€/kilo on sikäryöstöhinta, kun taas irtokarkit (mitkä on pelkkää sokeria ja lisäaineita) on HALPOJA jos ne on 6€/kg.

Niinpä. Huomionarvoinen näkökulma/vertailu.

Vierailija
332/337 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä koko elämä on mennyt ihan järjettömäksi ja järjettömän kalliiksi. Ehkä vanha mainos ihanan kallista enteili meidän tulevaisuutta. Olin teini 2000-luvun puolen välin tienoilla ja muistan kun isä ja äiti osti ihan viikottaisesta tarjouksesta 10 eineshampurilaista eurolla. Nyt samat hk hampparit maksaa melkeen 2e kappale ellei jo yli. Palkat toki samaa luokkaa kuin silloin 2005. 

Muistat omiasi, ei hampparit ole koskaan olleet noin halpoja. Nyt hk-hampparit maksaa 0,65 - 0,85 euroa kaupasta riippuen.

Kyllä ruoka on kallistunut, mutta joku järki nyt näihin väitteisiin.

Kyllä niitä oli: 10 hampparia 1€. Tosin ne oli pieniä ja kuivia ja tosiaan pelkkä pieni kuiva "jauheliha"pihvi pienen mauttoman ja kuivan sämpylän sisällä. Ne oli "sisäänheittotuotteina" eli tuottivat tappiota kaupalle mutta saivat asiakkaat ostamaan viikon ostokset ko kaupassa.

Nykyisetkin edullisemmat eineshampparit on onnettomia, mutta paljon "enemmän" kuin nuo muinaiset. Kyllä tuo 0,65-0,85€ silti kannattaa käyttää ihan johonkin muuhun ruokaan.

Ja palkoista... kyllä ne ihan peruspalkat itse asiassa 20v kuluessa on jo nousseet isolla osalla aloja varsin merkittävästi. Joka palkkakierroksella joitain prosenttiyksiköitä ja aina tietenkin edellisen korotuksen päälle.

-eri

HK:lla oli myös pikkuisia roiskeläppäpitsoja, muistuttivat Atrian vastaavia, mutta jotenkin huonompia. 

Vierailija
333/337 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkit ja suklaat. Tosin hinnannousu ei tähän vaikuta vaan uudet elämäntavat toivat ilmiön, että ei tee mieli.

Vierailija
334/337 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009211540.html

"Inflaatio vaikuttaa tarjonneen yrityksille tilaisuuden kokeilla, kuinka suuret hintojen korotukset menevät yleisen inflaation verukkeella "täydestä", ja kuinka höttöisillä "inflaatio nostaa hintoja" -selityksillä asiakkaita voi rahastaa."

Tämä on ensimmäinen ja ainoa toimittajan kirjoittama juttu, jossa tämä tosiasia sanotaan ääneen. Oikein raivostuttaa kun esim maikkarin ja ylen uutisissa kerrottiin Keskon ennätystuloksesta ja ruuan hinnan noususta erillisinä asioina, ihan niinkuin niillä ei olisi mitään tekemistä toistensa kanssa.

Vierailija
335/337 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/74-20005718

Ylen mukaan naudanlihan myynti romahti ja kun hintaa sitten yllättäen pystyttiinkin laskemaan, kulutus palasi normaaliksi. On se jännä. Kauppiaat puhuvat, että hintoja on pakko nostaa, mutta kun myynti lakkaa, kummasti laskunvaraa alkaa löytyä.

Vierailija
336/337 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvia, teetä, pastaa, riisiä, jauhoja,sokeria ja säilykkeitä ostan edelleen sitä mukaa kun käytän kotivaraa, mutta näillä hinnoilla en osta valmisruokia, karkkeja, pullaa ja suklaatakin vain tarjouksesta.

Vierailija
337/337 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonnikala. Oli ennen opiskelijoiden ja köyhien ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi