Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

DI-tutkinto nostaa miehen naisten suosioon

Vierailija
18.11.2022 |

DI-tutkinto nostaa miehen naisten suosioon
43 % suomalaisista on korkeakoulututkinto
0,4 % on DI-tutkinto, sen verta vaikea on

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ihan sama onko mies insinööri vai diplomi-insinööri. Joo, teekkareilla koulutus on pidempi ja kurssit haastavampia. Olen seurustellut sekä kahden diplomi-insinöörin sekä yhden insinöörin kanssa ja todennut että viimeisimmäksi mainittu insinööri oli heittämällä älykkäämpi (myös sosiaalisesti) kuin kaksi mainittua DI:tä. Kysyin joskus nykyiseltä mieheltäni "mikset hakis Aalto-yliopistoon ja hankkis sen yliopistokoulutuksen "pelkän" insinööriyden päälle?" niin totesi vaan että "ei ole mitään tarvetta saada sitä diplomi- etuliitettä nimikkeeseeni, lisäksi meidän firmassa DI:t tekee samaa työtä kuin insinöörit mutta on enemmän johtotehtävissä ja ne ei mua kiinnosta". Ja ei, en tässä dissaa diplomi-insinöörejä, oma kokemus vain on tämä. 

Nykyinen miehesi ajattelee kirjoittamasi perusteella kuin amis. Hänelle opiskelun päämäärä on työtehtävät ja niissä eteneminen eikä selvästikään tiedon ja ymmärryksen arvo itsessään.

Vierailija
62/98 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ns persvako-DI, eli vaikka tutkinto onkin nii käyttäydyn kuin alan arska (ja nekin paperit on). Ja en epäröi antaa tämän duunariasenteen paistaa läpi jos kohtaan kollegan joka löyhkää vain powerpoint/excel-osaamista.

(Diplomi)insinööri ilman oman alansa asentajan perustaitoja on yhtä turha kuin paavin pallit tai nunnan nännit.

Työpaikan persvako-DI antaa negatiivisen asenteensa säteillä ympäriinsä. Halveksii ilmeisesti myös itseään, jostain syystä ei ole koskaan tyytyväinen mihinkään. Se duunaritausta näkyy vahvana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa DI-miehistä on sosiaalisesti aika toivottomia, mutta älykkäitä ovat ja palkat kohdillaan. Minä en ole viihtynyt heidän seurassaan koskaan, liian kuivia tyyppejä? Osa siis.

Vierailija
64/98 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, DI-miehet on kyllä keskimäärin mukavan miehekkäitä.

Ja järkeäkin keskimääräistä enemmän.

Tykkään kovasti tehdä niiden kanssa töitä. Jotenkin rauhallisia, rationaalisia ja helppoja ihmisiä.

Heti kun törmään esim. kirurgeihin menee kaikki ihan heletin vaikeaksi.

Vierailija
65/98 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, DI-miehet on kyllä keskimäärin mukavan miehekkäitä.

Ja järkeäkin keskimääräistä enemmän.

Tykkään kovasti tehdä niiden kanssa töitä. Jotenkin rauhallisia, rationaalisia ja helppoja ihmisiä.

Heti kun törmään esim. kirurgeihin menee kaikki ihan heletin vaikeaksi.

DI:t kehittävät uutta, lääkärit opettelevat ulkoa ja sitten suoltavat saman eteenpäin.

Vierailija
66/98 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknikko taitaa, insinööri tietää ja diplomi-insinööri taitaa tietää.

Vierailija
67/98 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt lopulta ymmärrän, miksi joku haluaa opiskella DI:ksi.

Vierailija
68/98 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työtön DI kovastikin naisten suosiossa?

Vierailija
69/98 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankaa niitä työttömiä.

Vierailija
70/98 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin

Onko DI:ksi opiskelemaan muka erityisen vaikeaa päästä?

Vierailija
71/98 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin

Ei mutta tutkinto itsessään ei ole ihan helpoimmasta päästä.

Vierailija
72/98 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jösses, nykyisissäkin on riittämiin, saati sit jos olisin DI

-m

Vierailija
73/98 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ihan sama onko mies insinööri vai diplomi-insinööri. Joo, teekkareilla koulutus on pidempi ja kurssit haastavampia. Olen seurustellut sekä kahden diplomi-insinöörin sekä yhden insinöörin kanssa ja todennut että viimeisimmäksi mainittu insinööri oli heittämällä älykkäämpi (myös sosiaalisesti) kuin kaksi mainittua DI:tä. Kysyin joskus nykyiseltä mieheltäni "mikset hakis Aalto-yliopistoon ja hankkis sen yliopistokoulutuksen "pelkän" insinööriyden päälle?" niin totesi vaan että "ei ole mitään tarvetta saada sitä diplomi- etuliitettä nimikkeeseeni, lisäksi meidän firmassa DI:t tekee samaa työtä kuin insinöörit mutta on enemmän johtotehtävissä ja ne ei mua kiinnosta". Ja ei, en tässä dissaa diplomi-insinöörejä, oma kokemus vain on tämä. 

Nykyinen miehesi ajattelee kirjoittamasi perusteella kuin amis. Hänelle opiskelun päämäärä on työtehtävät ja niissä eteneminen eikä selvästikään tiedon ja ymmärryksen arvo itsessään.

Kuule ihan "perus-insinööri" osaa kyllä varmastikin sen tiedon hankkia mikä on tarpeen ja minkä haluaa. Se ei vaadi erikseen DI-tutkintoa. Jotkut työtehtävät sen sijaan vaatii ja siksi olen itsekin aikanani jatkanut insinööristä DI:ksi. Nykyisissä (tuotekehitys) tehtävissä voisin olla ihan perus-insinöörinäkin kuten moni kollegani on.

Vierailija
74/98 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule ihan "perus-insinööri" osaa kyllä varmastikin sen tiedon hankkia mikä on tarpeen ja minkä haluaa. Se ei vaadi erikseen DI-tutkintoa. Jotkut työtehtävät sen sijaan vaatii ja siksi olen itsekin aikanani jatkanut insinööristä DI:ksi. Nykyisissä (tuotekehitys) tehtävissä voisin olla ihan perus-insinöörinäkin kuten moni kollegani on.

Tarvittavan tiedon hankkiminen on juuri sitä käytännönläheistä työelämään kuuluvaa ongelmanratkaisua eikä laajemman sivistyksen ja ymmärryksen hankkimista itsensä vuoksi. Kyseinen suhtautuminen erottaa akateemisen ja amiksen.

Vierailija
75/98 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvittavan tiedon hankkiminen on juuri sitä käytännönläheistä työelämään kuuluvaa ongelmanratkaisua eikä laajemman sivistyksen ja ymmärryksen hankkimista itsensä vuoksi. Kyseinen suhtautuminen erottaa akateemisen ja amiksen.

Mutta se henkilön itsensä haluaman tiedon hankkiminen on juuri sitä laajemman sivistyksen hankkimista ja sehän ei mitään tutkintoja tarvitse. Itselläni on aika paljon tuttavapiirissä DI:tä. Karkeasti sanoisin että tuolla sinun jaolla niistä noin 75% on "amiksia" ja loput "akateemisia". "Amikset" on teollisuuden palveluksessa joko tuotekehityksessä, asiantuntijoina tai johtajina ja "akateemiset" erilaisissa tutkimuslaitoksissa, opettajina tai hallinnossa. Ja he ovat kyllä teoreetikompia noin yleisesti. Mutta ei se silti heistä sen parempia DI:tä tee kuin nuo teollisuudessa työskentelevät. Palkkaus on teollisuuden parissa olevilla korkeampi.

Vierailija
76/98 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin

Tämä. Harva valmistuu joten aloituspaikkoja vapautuu. Loogisesti ajateltuna silloin vaikeutuu päästä opiskelemaan, jos hakijoita on vähemmän kuin paikkoja🤔

Vierailija
77/98 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin

Ei mutta tutkinto itsessään ei ole ihan helpoimmasta päästä.

Se on just näin.

Vaikeinta on päästä ulos ja saada tutkinto.

Moni on joutunut nöyrtymään esim. vähän vaikeamman tason fysiikan kurssien kanssa. Ja monelta lahjakkaaltakin on jäänyt tutkinto kesken kun ei kestä omaa keskinkertaisuuttaan muiden matematiikkanerojen keskellä.

Mutta kyllä teekkarimiehet ovat keskimäärin tosi hyvää aviomies-ja isämatskua.

Ihan A-luokkaa.

Jos sitä kuuluisaa teekkarihuumoriakin vielä löytyy.

Vierailija
78/98 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihailen heidän älyä

Vierailija
79/98 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

yes

Vierailija
80/98 |