Mitä isomman hankinnan haluaisit tehdä mutta jätät ostamatta koska varat eivät riitä?
Kiinnostaisi kuulla mistä hankinnoista muut suomalaiset haaveilevat tai mihin säästätte pidempiaikaisesti.
Itse haaveilen sähköautosta kovastikin mutta toistaiseksi vielä ajan 300e arvoisella -97 corollalla.
Sähköautoa varten saan pienituloisena/tulottomana säästää varmasti loppuikäni.
Tee kolmekymppinen
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Mökki. Tosin pitäisi olla myös kumppani ja auto. Ehkä jää seuraavaan elämään kun ikäkin tulee vastaan eikä kukaan huoli 👵
Etpäs tiedäkään, mitä siellä nurkan takana on. Kurkkaa!
Haluaisin ostaa itseni vapaaksi työn orjuudesta. Tähän säästän, koska en myöskään odota naapureideni minua elättävän.
Omistusasunto. Tulot ei riitä lainan saamiseksi. Etenkään sellaisen jolla saisin asunnon johon minä ja kaksi lastani mahduttaisiin
Isoimman aurinkopullon.
Ostin v sitten asunnon ja säästöt hupeni.
Ei ole just nyt laittaa montaa tonnia lasiesineeseen.
.
Haluaisin lähteä hiihtolomalla lapseni kans jonnekin lämpimään.
Joku sportti Mersu olisi kiva ja en halua sähköautoa. Hybridi korkeintaan mutta bensamoottori olisi paras. Upeat nahkapenkit ja uudenkarhea Mercedes..ahh! Periaatteessa olisi varaa muttei järkeä kun asun keskustassa ja tarvitsen harvemmin autoa.
Oma asunto. Mulla on varaa maksaa 900 euroa vuokraa, mutta ei huomattavasti pienempää summaa lainanlyhennystä ja vastiketta. Kiitos pankki.
Haluaisin uusia käytännössä koko viihde-elektroniikan, läppärin ja puhelimen. Taloudessa on aina ollut ns. kunnon kotiteatteri. Työt on vaihtuneet ja nykyisillä tuloilla ei oo varaa päivittää uudempaan. Tämä kokonaisuus on taloudessamme koko perheemme yhteinen harrastus, katsomme leffoja, sarjoja ja muuta valkokankaalta ja lapset myös pelaa
Omakotitalo. Pelottaa ettei ole varaa siihen.
Isompi sohva. Nykyinen on pieni, yhdelle hengelle tarkoitettu. Nykyään meitä on minä, mies ja kaksi lasta - ei ihan mahduta siihen
Omat hampaat oikoisin, ei tarvitsisi kärsiä vinoista hampaista enää.
Auton talvirenkaat ei mene varmasti enää katsastuksesta läpi, uusiin ei ole varaa.
Terveisiä vain kahden työssäkäyvän arjesta!
Tuntuu, että nykymenolla ei saa säästettyä enää mihinkään. Uusi auto tai omistusasunto (rivarikolmio) jää näin perheellisenä yksinhuoltajana ikuiseksi haaveeksi, vaikka tienaan yli keskitason enkä tuhlaile mihinkään. Tämä sai minut itkemään, kun tajusin, etten koskaan saa omaa asuntoa, mutta joudun aina maksamaan vuokranantajille enemmän kuin mitä lainaa tarvisi lyhentää. Tässä maailmassa on jotain väärin.
Hankinnan eli sen pitäisi olla jotain konkreettista. Ehkäpä se olisi tontille tuotu valmis lohenpyrstönurkkainen hirsiaitta kahdella huoneella ja sisävessalla. Tontti on valmiina.
Ei-konkreettisia asioita, joita haluaisin mutta varat ei riitä on 4-pv työviikko ja pitkä lomareissu kaukomaille kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että nykymenolla ei saa säästettyä enää mihinkään. Uusi auto tai omistusasunto (rivarikolmio) jää näin perheellisenä yksinhuoltajana ikuiseksi haaveeksi, vaikka tienaan yli keskitason enkä tuhlaile mihinkään. Tämä sai minut itkemään, kun tajusin, etten koskaan saa omaa asuntoa, mutta joudun aina maksamaan vuokranantajille enemmän kuin mitä lainaa tarvisi lyhentää. Tässä maailmassa on jotain väärin.
Tämä epäkohta suomalaisessa asunnossa oksettaa. Mekin maksamme 1300€/kk täysin omasta pussista vuokraa. Saisimme lainaa maksimissaan kerrostaloyksiöön - se ei oikein palvele meitä nelihenkisiä perheitä. Joten kiitos vain hallitus siitä, että teette velkaantumisesta mahdotonta määräämällä järkyttävän isoja säästöjä lainan saamiseksi! Näillä vuokrilla ei mitään sellaisia säästöjä saada. Halvempi asunto kauempaa vaatisi kaksi autoa, joten se siitäkin säästöstä. Perintöäkään meille tuskin koskaan tulee.
Vierailija kirjoitti:
Omistusasunto. Tulot ei riitä lainan saamiseksi. Etenkään sellaisen jolla saisin asunnon johon minä ja kaksi lastani mahduttaisiin
Niinpä. 20 000e saisin vielä kasaan ennen eläkeikää, jotta saisi asp-lainan. Mutta se lainakatto täällä on 140 000e. Ja se sopivankokoinen kämppä maksaa 200 000e (eikä sillä saa edes mitään hienoa). Eli oikeasti minun täytyisi säästää 60 000e samalla, kun maksan 1000e/kk vuokraa ja elätän lapseni. Just... Ja jos taas etsisin asuntoa naapurikunnista lainaa ei saisikaan kuin 120 000e, mutta asuntojen hinnat lähes samoissa...
Volvo XC60. Tosin en edes yritä säästää siihen koska en näe järkeä laittaa useita kymmeniä tuhansia euroja autoon, mutta jos voittaisin lotosta tms. niin tuollaisella "ylimääräisellä" rahalla voisin lähteä autokaupoille.
Uusi sohva ja lomamatka jonnekin lämpimään.
Vierailija kirjoitti:
Mökki. Tosin pitäisi olla myös kumppani ja auto. Ehkä jää seuraavaan elämään kun ikäkin tulee vastaan eikä kukaan huoli 👵
Siis miten tuohon kumppania tarvitsisi? T. Mökkeilevä sinkku
Haluaisin uusia asuntomme rumat ja narisevat portaat, mutta tarjousten perusteella remppa maksaisi +6000€. No äh, riittäisihän meillä varat tuohon, mutta saataisiin siis maksaa tuota pois tosi kauan ja tuntuu vääryydeltä maksaa tuollainen sikahinta yksistä portaista.
Vierailija kirjoitti:
Olis kiva jos olis ehjät hampaat.
Mistä ne ovat hajonneet
Mulla muuten täysin sama, paitsi lapsen sijaan haluaisin lemmikin, koiran tai kissan, tai kaksi kissaa.