Miten estää vierailut synnytyssairaalassa?
Onko joku kieltänyt vierailut synnytyssairaalassa? Miten se tapahtui? Miksi teitte niin? Mitä lähimmäiset sanoivat siihen?
Minä en haluaisi ketään synnytyssairaalaan. Olen jo suunnitellut, että vauvan syntymästä ilmoitetaan vasta viikkoa myöhemmin ja ne jotka asiasta tietää (äitini koirahoidon vuoksi) kiellän suoraan tulemasta.
Ärsyttää jo nyt se hössöttäminen ja touhuaminen. En ole koskaan pitänyt touhottamisesta ja arvaan jo nyt olevani hyvin väsynyt ja ärtynyt sairaala-aikana.
En myöskään halua ketään kotiini. Kuuluuko tapoihin että vastasyntyneen kotiin saa tulla ilmoittamatta??? Tai siten, että tuo ne tarjottavat tullessaan? Siinä tapauksessa menee kk ennen kuin kerron vauvan syntymästä.
Kommentit (86)
toivomme vieraiden tulevan vasta kotiin katsomaan vauvaa jne...
Kuin avuton ja omahyväinen voi ihminen olla, hohhoijaa
mutta turha rääkyä sitten kun lapsi on jo isompi eikä ketään kiinnosta.
Meilläpäin ainakin ilmoitetaan ennen kylään tuloa. Vauvaa katsomaan tulleet varmisti useaan kertaan, että meille sopii.
Kotiin ei kyllä kukaan kohtelias ihminen änge kutsumatta tai kysymättä että sopiiko, mutta rotinoiden tuominen kuuluu asiaan kutsutullekin ihmiselle. Ei vasta synnyttäneen äidin kuulu vieraita passata.
Vierailija:
En myöskään halua ketään kotiini. Kuuluuko tapoihin että vastasyntyneen kotiin saa tulla ilmoittamatta??? Tai siten, että tuo ne tarjottavat tullessaan? Siinä tapauksessa menee kk ennen kuin kerron vauvan syntymästä.
" tarjoamme pullakahvit meillä kotona heti kun tilanne on hiukan rauhoittunut ja äiti sekä lapsi ovat levänneet pari viikkoa" tms.
lappu sairaalahuoneesi oveen: maija meikeläinen ei jaksa ottaa vieraita vastaan. toivottavasti kunnioitat tätä toivetta. t.maija ja vauva (voi lähisuku parkaa, erikoista että et halua esutellä edes kotona vauvaasi muille)
illä niin laita siihen että meille syntyi tyttö/poika, päivämäärä, startegiset mitata, äiti ja lapsi tutustuvat nyt toisiinsa ja toivottavat vieraat kotiimme vauvaa katsomaan neljän viikon päästä. Ja jos ei ole ihan idiootteja läheisiä niin noudattavat pyyntöä eikä loukkaannu kun on nätisti sanottu.
Niitä sukulaisia ja ystäviä riittää, jotka touhottavat jos antaa aiheen. Miehestä ei ole vastukseksi. Ajattelin, että olisi parempi pitää ihmiset kaukana, etten sano jotain ilkeää. Kaikki vuodet olen jaksanut niitä touhottamisia, mutta nyt en ole varma itsestäni.
ap
Tottakai kaikki jotka teistä välittävät tahtovat nähdä lapsenne! Sinä vaan haluat sen estää kun sinusta tuntuu että sinä et jaksa etkä kestä hössötystä. Voi voi. Mitäs sitten kun sinusta tuntuu että et kesta ja jaksa vauvan itkua. Kyseletkö täällä että miten vauvalle voisi ilmoittaa että olisi hiljaa...
Opetelkaa nyt hyvät ihmiset sietämään edes jotakin, ei aina tarvi vinkua että emmää jaksa ja määen tykkää. Vaikka jokin asia ärsyttää, kyllä sitä voi sietää jonkin verran sellastaki.
Elämähän ei ole aina sitä ruusuilla tanssimista.
lista.
Luulisin melkein, että vähimmällä pääset, jos vieraat käyvät nimenomaan sairaalassa, kun sun ei tarvitse hetkeäkään miettiä mitä tarjota, siivota, pukea päälle, kun on vaan se yksi sairaalavaihtoehto - kanttiini ja sairaalan kledjut.
Itse olen kokenut, että siitä on ollut mulle iloa, kun ystävillä ja sukulaisilla on vauvasta asti luotu suhde lapseeni - hoitoapua on ollut helposti saatavilla ja lapsella luottavaiset välit moniin aikuisiin.
Hössöttämistä harvoin saa estetyksi kieltämällä - tilalle tulee vain vihaista ja katkeraa hössötystä...
Laitoin viestin silmät on isän ja äidiltä tukka, elämään vasta puhjennut kukka. Punaiseen nuttuun x senttiä puen, kortista x grammaa painaneen luen. Pian jatkamme elämää kotiutuen, ilmoitan kun aika on vierailujen : ) Tyttö/ poika syntyi silloin ja silloin
Osastolla voit sanoa/jättää muistilapun kansliaan, että ET VASTAANOTA KETÄÄN VIERAITA (paitsi isän;)) eli käännyttävät tarvittaessa vaikka osaston ovelta.
Olin sairaalassa ja hyvin kipeänä. Sukulainen tuli vierailuajan jälkeen ja oli tunnin. Olin harmaa ja pahoinvoiva, mutta tämä pölpötti puutarhajutuistaan klo 21 asti. Puhuin kolme kertaa koko aikana. Sanoin kolme kertaa selkeästi, että nyt en ole kunnossa, jutellaan ja nähdään joku toinen kerta. Silti hän oli yli tunnin vaikka piti vain piipahtaa ruokakauppamatkallaan.
Hössöttävät ihmiset ovat oikeasti rasittavia.
Mikä heevatun esittelyesine se vauva on, jos äiti ei jaksa vieraita ympärillä hössöttämässä?
Ai sukulaiset suuttuu kun vauvaa ei esitellä heti? Paljon enemmän tuo aika merkitsee vauvaperheelle kuin jollekin murjottavalle tädille.
kun minä sain toisen lapseni 9 kk sitten, " päästin" sairaalaan vain minulle läheisen siskoni ja hänen poikaystävänsä useastakin syystä (vanhempani asuvat sen verran kaukana, etteivät olisi sairaalaan päässeetkään keskellä viikkoa): halusin, että esikoinen saa tutustua vauvaan kaikessa rauhassa ilman " hössääviä" sukulaisia.
Mielestäni minulla on täysi oikeus valita ketä haluan lähelleni syntymän jälkeisissä herkissä fiiliksissä, ilmavaivoineni, hikoiluineni kipeine rintoineni ja alapäineni.
Halusin lisäksi keskittyä imetykseen ja maidonnostatukseen kaikessa rauhassa, eli pitää vauvaa lähelläni 24 h, ja välillä antaa ilmakylpyjä aroille nänneilleni. Ja LEVÄTÄ!
Kun onnittelevat sukulaiset kysyivät, saavatko tulla katsomaan sairaalaan, ilmoitin kohteliaasti, että toiveenamme on, että vauvaa tultaisiin ihailemaan vasta kotiin. Eikä kukaan ole tietääkseni loukkaantunut. Isovanhemmille tämä asia oli selitetty jo etukäteen.
Ja minusta paras lahja vauvaa ihailemaan tulevilta on ilmoittaa, että tarjottavista eivät tuoreet vanhemmat saa huolehtia, rotinat tuodaan tullessa...
Toisaalta hyvä pointti on sekin, että sairaalaan tulevia ei tarvitse passata - tee niinkuin parhaaksi näät!
Ystäväni itki koko ne 2 päivää epätoivosta, vauva oli siinä vaiheessa pari viikkoa ja äiti aivan hormooneissaan ikävöi lasta, joka oli koko ajan appiukon sylissä. Edes anoppi ei saanut pidellä lasta kuin hetken.
Ilmoitin sen ekan lapsen kohdalla selväsanaisesti kaikille. Muiden kohdalla ei ole edes tarvinnut ilmoittaa, vaan se on ollut selvää kaikille.
Mun mielestä vanhempien on saatava rauhassa tutustua uuteen tulokkaaseen, sekä myös sisarusten uuteen vauvaan. Siihen ei vielä sillä hetkellä kuuluu osallistua kenenkään muun. Myöhemmin kylläkin :)
Toisekseen itte voi olla yhtä tunnemylläkkää ekat päivät/viikot vauvan synnyttyä, joten ei ehkä kiva ottaa vastaan vieraita. Synnytyksestä voi olla tosi kipeä (tai sitten ei ollenkaan) ja siinä tilanteessa itte ainakin mieluiten on vain oman perheen kesken.
Teet niinkuin hyvältä sinusta ja teidän perheestä tuntuu! Muut saavat mukautua siihen.
Ps. Minä en ole koskaan tykännyt, et mun lapsia hoitaa kukaan muu kuin minä..
ihmisen ei tarvitse aina ajatella muita tai asettaa muita (sukulaisia) oman edun edelle. Tärkeintä kuitenkin on sen tuoreen perheen jaksaminen, tutustuminen ja rauhoittuminen.
Ihmiset ovat yksilöitä, toinen haluaa heti iloita ystävien ja tuttavien kanssa, toinen haluaa rauhallisen alun. Kumpikaan ei ole itsekkyyttä.
Parasta, että infoat lähipiiriä ajoissa toiveistasi. Jos joku ei asiaa ymmärrä tai siitä loukkaantuu niin se on sen ihmisen häpeä. Missään nimessä sinun ei tulisi taipua muiden tahtoon vain muita miellyttääksesi. Esikoisen voi saada vain kerran.
Me onneksemme synnytimme sairaalassa, jossa ei ollut vierailuoikeutta - ainoastaan isä ja sisaruksen saivat tulla käymään.
Halusimme myös rauhoittaa ensimmäiset viikot kotona ja ilmoitimme toiveemme ajoissa etukäteen. Kotona vietimme noin viikon kolmestaan, vauvaan tutustuen ja vauvan tahtiin eläen. Se oli ihanaa aikaa.
Sen jälkeen tulivat isovanhemmat, sukulaiset ja ystävät vierailulle. Ja sekin oli ihanaa, varsinkin siksi kun oli rauhassa saanut sopeutua uuteen tilanteeseen, imetykseen jne. Siinä vaiheessa jo mielellään heitti pyjaman kaappiin, katsoi peiliin ja imetyksin sujui kahvipyödässä jutustellessa.
Meillä kaikki ymmärsivät tilanteen täysin. Ja miksei ymmärtäisi, onhan etusijalla siinä vaiheessa uusi vauva ja hänen vanhempansa. Mielestäni on itsekkyyttä olla tajuamatta tätä.
Ilmoitat sitten kun olet valmis vierailuihin. Näin minä tein eikä kukaan naputtanut.