Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuluuko teistä maksalaatikko joulupöytään? Meillä ei sitä ole koskaan ollut eikä ollut lapsuudenkodissakaan,

Vierailija
17.11.2022 |

mutta olemme olleet jouluja sukulaisissa ja heillä on.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulupöytään ei maksalaatikkoa.

Pöydästä tulee löytyä

Kinkku

Lohi

Karjalanpaisti

Porkkanalaatikko.

Miksi karjalanpaisti jos on kinkku?

Sitä syödään karjalanpiirakoitten kanssa, niitä kstetaan siihen liemeen ja sitte kinkkuva päälle!

Karjalanpaisti - pikkutaloudessa ei tule kinkkua hankittua, sen sijaan tehdään karjalanpaistia, joka sopii mainiosti laatikkoruokien oheen. Kinkkua ei ole koskaan tehnyt edes mieli...

Vierailija
62/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöydästä tulee löytyä

Kinkku

Lohi

Karjalanpaisti

Porkkanalaatikko.

Lapista kotoisin olevana olen tottunut, että tarjolla on yli kymmentä sorttia lihaa, kalaakin monin tavoin. Minusta ajatus lapsuudenkodissani oli, että jokainen sai jotakin herkkuaan. Mutta toisaalta jos tarjolla olisi ollut vain kinkkua, se olisi huvennut jo aattona, kun syöjiä oli useimmiten 20-30.

Mitä ne "yli kymmenen sorttia lihaa" ovat?

Itselleni tuli mieleen vain kinkku, karjalanpaisti, poropaisti & -käristys, broileri, pihvit, aladobi, leikkele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu. Meillä on aina ollut ja oli lapsuudenkodissakin.

Vierailija
64/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhalla kotipaikkakunnallani Etelä-Pohjanmaalla maksalaatikkoa oli joulupöydässä joka paikassa. Sen sijaan imellettyä perunalaatikkoa ei ollut kellään. Äitinikin sai imellettyä perunalaatikkoa ensimmäistä kertaa elämässään vasta 60-vuotiaana, kun perheeseen tuli vävy muualta Suomesta.

Vierailija
65/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu. Kukapa tässä toisten jouluruokiin haluaa omat rutiininsa istuttaa. Kukin tehköön niin kuin itse haluaa.

Lapsuudenkodissa meillä ei sitä imellettyä perunalaatikkoa koskaan ollut, mutta nyt olen itse omassa taloudessani joskus jouluksi ostanut.

En ole koskaan maistanut imellettyä perunalaatikkoa ja olen liki nelikymppinen. Peruna ei muutenkaan kuulu joulupöytäämme missään muodossa, koska se on arkiruoan täytelisuke, jota syödään noin 300 päivää vuodessa muutenkin. Vähiten ymmärrän keitinperunoiden väkisin tunkemista jouluateriaan. Ehkä jotkut hasselbackat nyt vielä menisivät, jos olisi oikein köyhä. 

Nokka niin pystyssä, että siwraimiin sataa.

Vierailija
66/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöydästä tulee löytyä

Kinkku

Lohi

Karjalanpaisti

Porkkanalaatikko.

Lapista kotoisin olevana olen tottunut, että tarjolla on yli kymmentä sorttia lihaa, kalaakin monin tavoin. Minusta ajatus lapsuudenkodissani oli, että jokainen sai jotakin herkkuaan. Mutta toisaalta jos tarjolla olisi ollut vain kinkkua, se olisi huvennut jo aattona, kun syöjiä oli useimmiten 20-30.

Mitä ne "yli kymmenen sorttia lihaa" ovat?

Itselleni tuli mieleen vain kinkku, karjalanpaisti, poropaisti & -käristys, broileri, pihvit, aladobi, leikkele.

Vakiotarjottavia: 

lämpimät: käristys, karjalanpaisti, lintupaisti(hanhi, metso, tai kalkkuna), maksalaatikko

kylmät: kinkku, riimiliha tai umpisuolaliha, kylmäsavustettu liha(joko poro tai hirvi), lämminsavustettu liha, patee, lihapullat, täytetty mureke, aladobi, maksa,  lapsuudessani meillä oli aina myös savulammasta, nykyisin on usein itsetehtyä makkaraa(veljeni harrastus), kieli

Yleensä on tarjolla nautaa, possua, hirveä, poroa, lammasta ja pari lintua. Minä olen riistan ystävä. 

Lohikin laitetaan kylmä- ja lämminsavuversiona sekä graavikalana. Sillistä 2-3 versiota ja suutarinlohi. Minä teen pateeta lohesta ja siiasta.

Vaikka lista on pitkä, niin valmistaminen ei tunnu työläältä. Osa tulee sisaruksilta, mutta esim. itsenäisyyspäivänä on karjalanpaistia ja siitä pakastetaan jouluksi. Suutarinlohi vaihtuu kylmäsavukalaan.

Aina löytyy uutta kokeiltavaa ja jotakin voi jäädä pois.

Vierailija
67/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä liittyykö lappilaisuuteen vai mihin, mutta meillä ei ollut lapsuudenkodissani enkä itse tarjoa leipää aterialla. Leipää oli jouluisinkin vasta iltapalalla. Kotonani jouluksi leivottiin siirapilla voideltua joululimppua. Makea leivänkuori ja väkevällä sinapilla kruunattu kinkkusiivu oli minun makunautintoni.

Toinen mihin kiinnitin huomiota, on tuo makaronilaatikko. Olen nähnyt sitä tarjolla, mutta en ole maistanut. Muistan lapsuudestani, kun näin makaronivelliä. Luulin, että naapurit olivat köyhiä ja hämmästyin, kun äitini kertoi, että sitä keitetään herkullisuuden takia.  

Meilläkin Päijät-Hämeessä oli joulupöydässä karjalanpiirakoita, ei leipää. Jäi niin mieleen kun ekaa joulua meillä siskon mies jostain Uudeltamaalta, ja kysyi eikö leipää ole.

Sama herkkuruoka meillä oli lapsena tuo makaronivelli. Silloin syötiin paljon vellejä ja puuroja. Ruispuuro, kauravelli, -puuro ja riisivelli,-puuro... niin ja mannavelli, -puuro. Vehnäpuuroakin syötiin, joskus kaakaolla=suklaapuuro

Namnamnam

Vierailija
68/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, kun muistutit, pitääkin lisätä ostoslistaan.

Vierailija
69/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelle kuuluu kelle ei.

Lapsuuteni ydinperheessä ei kuulunut, mutta kun vietettiin joulua isommalla porukalla niin sielläpä saattoi jouluinen maksalaatikko olla pöydässä sulassa sovussa karjalanpaistin, piirakoiden, ruotsalaisten lihapullien ja hämäläisen perunalaatikon kanssa.

Pidän maksaruoista, joten se laatikko on jäänyt mieleen. Kuten myös lihaton makaronilaatikko ja se mummon imelletty perunalaatikko jonka veroista en ole löytänyt.

Että antaa mennä vaan, tehkää joulusta sellainen kuin tahdotte.

Meillä nuoriso on pyytänyt joulupatjaa takkahuoneeseen (`a la Heli Laaksonen) kuten oli pari vuotta sitten kun kulkutauti peruutti joulumatkan.

Mikä ihme on joulupatja? Onko se lempinimi jollekin ruualle?

Toivon sen olevan siskonpeti. Mekin penskana nukuttiin kuusen alla siskonpetissä. Siinä oli tunnelmaa

Vierailija
70/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin kuuluu. Vanhat jouluperinteet kunniaan.

Vierailija
71/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut lapsuudenkodissani maksalaatikkoa arkenakaan. Koulussa ensimmäisen kerran maistoin.

Vierailija
72/72 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu. Se on arkiruoka.

Keitetyt perunat ovat arkiruokaa myös ja silti ne kuuluvat joidenkin joulupöytään, kuten nyt tämä maksalaatikkokin.

Minun lapsuudenkotini joulupöytään maksalaatikko kuuluu. Joskus olen itsekin sitä laittanut joulupöytään, mutta en nyt pariin jouluun. Tykkään paistinpannulla paistetutsta maksalaatikosta, mutta jouluisin laitoin laatikon uuniin, jossa siitä ei tule niin hyvä, joten jätin sen jouluruokalistalta pois. En viitsinyt alkaa enää maksalaatikkoa paistelemaan pannulla, kun ruokaa on muutenkin riittävästi. Meillä ei siis ole kiveen hakattu, mitä joulupöydässä pitää olla ja mitä ei.