Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuluuko teistä maksalaatikko joulupöytään? Meillä ei sitä ole koskaan ollut eikä ollut lapsuudenkodissakaan,

Vierailija
17.11.2022 |

mutta olemme olleet jouluja sukulaisissa ja heillä on.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissa äiti teki aina. Se oli hyvää! Itsekin tein aluksi perheelle, kunnes lapset sanoivat, etteivät oikein pidä siitä. Siihen loppui. Valmista en ole ostanut koskaan. Valmiita ei varmaan ollutkaan silloin kun olin lapsi.

Vierailija
42/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan meillä ole koskaan ollut.. Kuitenkin porkkana ja lanttulaatikkoa ja muut löytyy :) Maksalaatikko tuntuisi hassulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on maksalaatikko, porkkanalaatikko, lanttulaatikko sekä keitetyt perunat.

Maksalaatikko on suurin herkku joulunakin minulle, nam!

Eiköhän jokainen saa jouluna syödä sitä mikä maistuu.

Vierailija
44/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuuluu ja tietenkin itse tehtynä. Joulu onkin ainut kerta vuodessa kun maksalaatikkoa tehdään. Montaa kertaa ei tule kaupasta eineenäkään ostettua, kun se kaupan maksalaatikko on aika mautonta ja tylsää. Itse tehty on maukas herkku. Se on myös joululaatikoista ravitsevin.

Vierailija
45/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ehdottomasti kuulunut aina. Ja nimenomaan poronmaksasta valmistettu

Perunalaatikko sen sijaan ei lapsuudenkodissa koskaan ole ollut

Vierailija
46/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu. Ja sitä aina tarjotaan koirallekin. Tykkää.

Vierailija
47/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu. Kukapa tässä toisten jouluruokiin haluaa omat rutiininsa istuttaa. Kukin tehköön niin kuin itse haluaa.

Lapsuudenkodissa meillä ei sitä imellettyä perunalaatikkoa koskaan ollut, mutta nyt olen itse omassa taloudessani joskus jouluksi ostanut.

Vierailija
48/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestä liian arkinen joulupöytään. Sama kun söis saarioisten pitsaa. Ai eikö lanttulaatikko sitten ole yhtä arkinen, no ei juuri sen vuoks että sitä syödään vaan kerran vuodessa.

Vierailija
49/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulupöytään ei maksalaatikkoa.

Pöydästä tulee löytyä

Kinkku

Lohi

Karjalanpaisti

Porkkanalaatikko.

Miksi karjalanpaisti jos on kinkku?

Sitä syödään karjalanpiirakoitten kanssa, niitä kstetaan siihen liemeen ja sitte kinkkuva päälle!

Vierailija
50/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu. Kukapa tässä toisten jouluruokiin haluaa omat rutiininsa istuttaa. Kukin tehköön niin kuin itse haluaa.

Lapsuudenkodissa meillä ei sitä imellettyä perunalaatikkoa koskaan ollut, mutta nyt olen itse omassa taloudessani joskus jouluksi ostanut.

En ole koskaan maistanut imellettyä perunalaatikkoa ja olen liki nelikymppinen. Peruna ei muutenkaan kuulu joulupöytäämme missään muodossa, koska se on arkiruoan täytelisuke, jota syödään noin 300 päivää vuodessa muutenkin. Vähiten ymmärrän keitinperunoiden väkisin tunkemista jouluateriaan. Ehkä jotkut hasselbackat nyt vielä menisivät, jos olisi oikein köyhä. 

Vierailija
51/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ennen kuulunut, mutta koska olen lukenut että joillain kuuluu, on sitä meilläkin ollut esim. joulupäivänä lounaaksi.

Siis en joka aterialle laita samoja ruokia pöytään.

Vierailija
52/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä liittyykö lappilaisuuteen vai mihin, mutta meillä ei ollut lapsuudenkodissani enkä itse tarjoa leipää aterialla. Leipää oli jouluisinkin vasta iltapalalla. Kotonani jouluksi leivottiin siirapilla voideltua joululimppua. Makea leivänkuori ja väkevällä sinapilla kruunattu kinkkusiivu oli minun makunautintoni.

Toinen mihin kiinnitin huomiota, on tuo makaronilaatikko. Olen nähnyt sitä tarjolla, mutta en ole maistanut. Muistan lapsuudestani, kun näin makaronivelliä. Luulin, että naapurit olivat köyhiä ja hämmästyin, kun äitini kertoi, että sitä keitetään herkullisuuden takia.  

Vierailija
53/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki oli. Kun jouluksi eläin teurastettiin, siitä tietysti otettiin kaikki talteen ruuaksi, myös maksa. Nivelistä ja luista kaavittiin lihahyytelöt. Verestä tehtiin lettuja. Ei sitä kinkkua vaan otettu ja loppuja laitettu hukkaan.

Vierailija
54/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudenkodissa äiti teki aina. Se oli hyvää! Itsekin tein aluksi perheelle, kunnes lapset sanoivat, etteivät oikein pidä siitä. Siihen loppui. Valmista en ole ostanut koskaan. Valmiita ei varmaan ollutkaan silloin kun olin lapsi.

Olen syntynyt 50-luvun lopulla. Ainakin minun lapsuudessani oli jo myynnissä kaupan valmislaatikkoa.

Vierailija
55/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan maistanut imellettyä perunalaatikkoa ja olen liki nelikymppinen. Peruna ei muutenkaan kuulu joulupöytäämme missään muodossa, koska se on arkiruoan täytelisuke, jota syödään noin 300 päivää vuodessa muutenkin. Vähiten ymmärrän keitinperunoiden väkisin tunkemista jouluateriaan. Ehkä jotkut hasselbackat nyt vielä menisivät, jos olisi oikein köyhä. 

Me ei syödä perunoita oikeastaan koskaan. Joskus perunamuusia ja kesällä uusia perunoita. Mutta jouupöydässä pitää olla perunoita :D semmosia vielä mitkä on kuorittuna keitetty.

Vierailija
56/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai se kuuluu joulupöytään!!!

Olen 50 vuotta jouluna maksalaatikkoa syönyt (ilman rusinoita, mummon tekemää, äidin tekemää ja itsetekemääni).

Mä olen syönyt sitä 50v. arkiruokana. Ei tietenkään kuulu joulupöytään.

Meillä ei ole ikinä arkena maksalaatikkoa, mutta joulupöytään kuuluu. En pidä sen hajusta, joten en tee itse vaan jouluksi ostan "äitien tekemän" valmiin laatikon.

Meillä on joulupöydässä 21 hlöä, joten aina on maksalaatikonkin syöjiä ollut.

Vierailija
57/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas ei koskan ollut kalaa joulupöydässä, ei vanhemmilla eikä isovanhemmillakaan.

Vierailija
58/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelle kuuluu kelle ei.

Lapsuuteni ydinperheessä ei kuulunut, mutta kun vietettiin joulua isommalla porukalla niin sielläpä saattoi jouluinen maksalaatikko olla pöydässä sulassa sovussa karjalanpaistin, piirakoiden, ruotsalaisten lihapullien ja hämäläisen perunalaatikon kanssa.

Pidän maksaruoista, joten se laatikko on jäänyt mieleen. Kuten myös lihaton makaronilaatikko ja se mummon imelletty perunalaatikko jonka veroista en ole löytänyt.

Että antaa mennä vaan, tehkää joulusta sellainen kuin tahdotte.

Meillä nuoriso on pyytänyt joulupatjaa takkahuoneeseen (`a la Heli Laaksonen) kuten oli pari vuotta sitten kun kulkutauti peruutti joulumatkan.

Mikä ihme on joulupatja? Onko se lempinimi jollekin ruualle?

Vierailija
59/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai se kuuluu joulupöytään!!!

Olen 50 vuotta jouluna maksalaatikkoa syönyt (ilman rusinoita, mummon tekemää, äidin tekemää ja itsetekemääni).

Mä olen syönyt sitä 50v. arkiruokana. Ei tietenkään kuulu joulupöytään.

Meillä on joulupöydässä myös mm. perunamuusia, ruisleipää, vaaleaa leipää, maitoa, coca-colaa, makaronilaatikkoa (ilman jauhelihaa), karjalanpaistoa, karjalanpiirakoita, munavoita, silliä, graavilohta ja vihersalaattia. Noita KAIKKIA syödään meillä lähes ympäri vuoden, välillä arkena, välillä juhlapäivinä, ja edelleen ne kuuluvat tiukasti joulupöytäänkin. Myös poronkäristys on meillä usein jouluruokana, ja sitäkin syödään ympäri vuoden (tai hirvi- tai peurakäristys, riippuen siitä onko meille metsänkäyttökorvauksena tullut jauhelihaa vai paistia).

Eli mitä teillä on joulupöydässä, ja mitä ruokia sitten syötte arkisin,  nämähän eivät voi missään tapauksessa teillä olla samoja aineksia?

Voi sinua harhaoppista! Ei kokista, pepsiä sen olla pitää.

pepsistä menee maha sekaisin, ei voi juoda. Dr Pepper on parasta!

Vierailija
60/72 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulupöytään ei maksalaatikkoa.

Pöydästä tulee löytyä

Kinkku

Lohi

Karjalanpaisti

Porkkanalaatikko.

Meillä ei ole ikinä karjalanpaistia. Mihin sitä tarvitaan kun on kinkku?

Meillä on kinkku, laatikot (peruna, lanttu, makaroni, porkkana, maksa, bataatti), kala monessa muodossa myös mäti, livekala, rosolli, säilykeherneet ja joululimppu. Juomana kotikalja, vesi ja vichy.

Meillä joulupöydässä 21 hlöä.