Mitä tuumaat tällaisesta jutskasta?
Eräässä oppilaitoksessa ei hyväksytä sitä, että opiskelija tekee ainoastaan yhtä vuoroa työssäoppimisessa. Perusteluna se, että sitten "oikeissa töissä" pitää tehdä työnantajan määräämiä vuoroja eikä voi tehdä vain yhtä itselle sopivinta.
Mielestäni tuo on melko kummallinen perustelu, koska ei työelämä ole yhtä kuin "työaika on klo 8-16 ja piste." Eivät kaikki ole työkkäristä riippuvaisia tai ylipäätään työkkärin kanssa tekemisissä valmistuttuaan, joten ihan vapaasti saa valita mihin töihin hakee ja millaisiin vuoroihin.
Jos onkin työkkärin asiakas valmistuttuaan opinnoista, niin ensinnäkin työllistyminen on ihan tarpeeksi hankalaa muutenkin eikä se, että vuonna x ihmiselle sopii yksi tietty vuoro tarkoita sitä, että se on välttämättä koko loppuelämän juttu.
Kommentit (41)
Tiedoksi tuolle eräälle sairaalle yksilölle, että en aio keskittyä sinun sekoiluihisi. Ei tuollainen ole tervettä touhua. Olen ventovieras etkä todellakaan tunne minua etkä tiedä puoliakaan asioistani. On todella sairasta edes kuvitella tuollaista.
Peruste voi kyllä olla myös siinä, jos eri vuoroissa tehdään eri tehtävät etkä pääse sisällöllisesti tavoitteeseen, ellet ole nähnyt ja tehnyt kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Peruste voi kyllä olla myös siinä, jos eri vuoroissa tehdään eri tehtävät etkä pääse sisällöllisesti tavoitteeseen, ellet ole nähnyt ja tehnyt kaikkia.
Minä tiedän ne perustelut, en ole kysynyt teiltä. Olen kysynyt mielipidettä tuollaiseen jyrkkään ehtoon. Todella turhauttavaa yrittää kysyä täällä jotain, kun kukaan ei kykene vastaamaan kysymykseen, vaikka sen vääntäisi rautalangasta.
Eei vuoroissa on varmasti vähän eri töitä ja vastuita, että sikäli voisi olla ihan hyödyllistä kokeilla kaikkia mahdollisia vuoroja. Mut jos ei voi niin ei voi. Kyllä sut oikeassa työpaikassa kuitenkin perehdytetään siihen mitä sitten teet eikä siihen vaikuta tämänhetken työkokeilu oikein mitään. Oon itsekin ollut aikuisopiskelijan amiksessa ja suuresti ihmetyttänyt opettajien vähä-älyisyys ja ammattitaidottomuus... siis pelkkää esittämistä, ei älyä aika osaamista. Mahtavina poikkeuksina harvinaiset opettajat, joilla paljon kokemusta alan töistä ja ruvenneet opettajiksi esim. jonkun vamman jälkeen kun ei enää fyysisesti pysty tekemään. Nämä jotka ovat aina vain opettaneet on pääsääntöisesti aivan pihalla kaikesta eikä tajua oikeastaan mitään. Niitä teinejähän ne vielä vedättää tai ovat edes jollekin auktoriteetti, mutta aikuisopiskelijoilla meinaa vaan tulla itku siitä typeryydestä. Tsemppiä ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi tuolle eräälle sairaalle yksilölle, että en aio keskittyä sinun sekoiluihisi. Ei tuollainen ole tervettä touhua. Olen ventovieras etkä todellakaan tunne minua etkä tiedä puoliakaan asioistani. On todella sairasta edes kuvitella tuollaista.
Sinähän se mielen sairauksista tiedät kaiken mahdollisen ihan omista kokemuksistasi. Miten muuten se oikeusjuttusi vesilaskusi takia, joko olet hävinnyt sen?
Mikä h##lvetin vesilasku? :"DDDD
Toivon todella, että tuo yksi sairas yksilö tajuaa hakeutua hoitoon. Ihan mielenvikaista vainoamista. Kuvittelee ihan vakavissaan tuntevansa random kirjoittelijan palstalla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän ne perustelut, en ole kysynyt teiltä. Olen kysynyt mielipidettä tuollaiseen jyrkkään ehtoon. Todella turhauttavaa yrittää kysyä täällä jotain, kun kukaan ei kykene vastaamaan kysymykseen, vaikka sen vääntäisi rautalangasta.
No mielipide on että jos et pysty täyttämään vaadittavia ehtoja, tuskin saat harjoitteluasi suoritettua. Ei sitä tarvitse sen enempää märehtiä.
Ne perustelut EIVÄT ole vuorojen eri tehtävät, vaan yksinkertaisesti se, että "työelämässä ei voi valita vuoroja." No kyllä vaan voi, etenkin jos ei ole työkkärin kanssa tekemisissä. Eivät kaikki ole riippuvaisia siitä puljusta. Sitä paitsi jos esimerkiksi iltavuoro on itselle sopivin, niin senkus hakee esimerkiksi klo 12-20 oleviin töihin. Kyllä sellaisiakin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mielipide on että jos et pysty täyttämään vaadittavia ehtoja, tuskin saat harjoitteluasi suoritettua. Ei sitä tarvitse sen enempää märehtiä.
Miten tämä liittyy mihinkään???? EN OLE KYSEISEN KOULUN OPISKELIJA. Yrittäjää nyt joskus ymmärtää jotain! Kysyin mielipidettänne tuollaiseen jyrkkään ehtoon, ymmärtäkää nyt jo. En jaksa kymmentä kertaa vääntää rautalangasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä liittyy mihinkään???? EN OLE KYSEISEN KOULUN OPISKELIJA. Yrittäjää nyt joskus ymmärtää jotain! Kysyin mielipidettänne tuollaiseen jyrkkään ehtoon, ymmärtäkää nyt jo. En jaksa kymmentä kertaa vääntää rautalangasta.
Voit sanoa saman sille kyseisen koulun opiskelijalle.
Ei saa enää juuri työaikoja itse valita, kohta melkein kaikkialta poistuu tällaiset 8-16 ajat ja säännölliset ajat ja muut ja sellaiset, että vain arkisin tehdään ja että pyhäpäivinä ollaan vapaalla, nämä ovat ihan menneitä juttuja ja olisi hyvä oppia jo nuorena, mikä on totuus, jos aikoo siirtyä työelämään.
Ex työpaikalla oli kiinteä työaika, yritys muutti toiseen kaupunkiin ja ne ketkä halusivat jatkaa pitkän työmatkan turvin tai muuttamalla toiseen kaupunkiin, alkavat sitten tämän lisäksi tekemään 3-vuoro töitä, jos tämä ei käy, niin vaihtoehtona on, että irtisanotaan.
työttömälle kaverille tarjottiin lentokentältä 4 tuntia aamupäivällä ja 4 tuntia alkuillasta työtä, välissä 4 tuntia palkatonta "hyppytuntia", suomeksi tuon on 12 tunnin päivä 8 tunnin palkalla, no kaveri jatkoi kotona istumista kun siitä sai ihan saman korvauksen, löysi kyllä myöhemmin muita töitä
Vierailija kirjoitti:
Ne perustelut EIVÄT ole vuorojen eri tehtävät, vaan yksinkertaisesti se, että "työelämässä ei voi valita vuoroja." No kyllä vaan voi, etenkin jos ei ole työkkärin kanssa tekemisissä. Eivät kaikki ole riippuvaisia siitä puljusta. Sitä paitsi jos esimerkiksi iltavuoro on itselle sopivin, niin senkus hakee esimerkiksi klo 12-20 oleviin töihin. Kyllä sellaisiakin on.
Mun mielestä ihan hyvä perustelu, koska ei se todellakaan ole mikään pääsääntöinen asia työpaikoilla, että kukin saa tehdä vaan haluamaansa vuoroa.
En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää. Jos sanon, että eivät hyväksy, niin eivät hyväksy. Ihmettelin noin jyrkkää suhtautumista ja siksi minua kiinnosti tietää muiden mielipiteitä asiasta.