Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada puoliso adhd testeihin? Kaikki on yhtä kaaosta koko ajan

Vierailija
17.11.2022 |

Havahduin siihen, että olen aivan poikki tähän elämän rytmittömyyteen. Olemme yhden lapsen perhe uudellamaalla. Miehellä on auto, itse kuljen julkisilla, molemmat ei-tarkkaan-aikataulutetuissa töissä.

Eilen illalla mies ilmoitti tekevänsä lähipäivän etäpäivän sijaan. Normaalissa perheessä se menisi niin, että lapsi herätetään, puetaan ja viedään tarhaan ajoissa ja mies lähtee siitä samaan suuntaan töihin. Tänä aamuna juuri kun piti lähteä, niin miehellä olikin kaikki hukassa. Vyöt hukassa. Sukat hukassa. Housut hukassa. Hän oli lähdössä viemään nälkäistä lasta hoitoon siten, että lapsi ei ehtisi sielläkään aamupalalle. En ollut varannut kotiin mitään, koska olin luottanut miehen sanaan. Yhtäkkiä mies keksi, että minä lähden viemään lasta bussilla ja hän lähtee, että ehtii työpaikalleen ajoissa. Huom. miehen työ ei ole aikataulusidonnaista, missä pitäisi napottaa paikallaan tietyistä kellonajoista lähtien. Kaivelin kaapeista mitä satuin löytämään, pakkasin lapsen miehen kyytiin ja laitoin heidät lähtemään, mutta nyt olen itse kiukkuinen, rasittunut miehen kiukuttelusta ja autuaasti myöhässä omilta menoiltani tuon farssin jälkeen.

Tämä ei olisi ihmeellistä, jollei tämä olisi jatkuvaa. Jos hetkeksikin huomioni herpaantuu muualle tai töissä on raskaampi vaihe, niin kodista tulee kaatopaikka, missä ei pysty edes kävelemään. Kaikilta loppuu vaatteet, jääkaappi kävelee vastaan ja vessa haisee hirveälle.
Suunnitelmat vaihtuvat lennosta. En muista yhtäkään aamua milloin olisi ollut kiva lähteä ja ettei mies olisi ollut tukkeena kun me muut teemme lähtöä. Kaikki on kateissa ja edellisiltana haetut tavarat mies onnistuu hukkaamaan minuuteissa.

Muita arjen esimerkkejä: mies lupaa viedä autosta lapsen kypärän autotalliin, että pääsemme hänen poissaollessaan pyöräilemään. Kun haen kypärää, niin se on edelleen miehen autossa ja mies autoineen toisella puolella pitäjää. En edes pysy perässä mitä kaikkea mies on heitellyt roskiin älyämättä ajatella yhtään mitä tekee. Sinne on mennyt kaikkien sähköhammasharjat, autotallinavaimet, pesuun menevät vaatekassit.
Kotoa löydän homehtuneita kestokahvikuppeja naulakon alta, karkkipapereita sängyn alta, ja kaikki mikä on jostain pudonnut, ei ole nostettu takaisin. Jos avaan eteisen kaapinovet, niin sieltä rysähtää miehen summittain kasaamat kamat niskaan. Meinasin kerran saada päähäni silitysraudan.

En voi luottaa mieheen kotitaloustöiden osaltakaan. Pyykit kuivuvat koppaan, pesukoneeseen tai unohtuvat päiväkausiksi nostaa pois telineeltä.

Pahimpia ovat nämä aamut, kun mies onnistuu sekoilemisellaan pilaamaan koko ilmapiirin, mutta olen nykyään todella uupunut kun en jaksa enää olla poliisi.

Miten helposti miehen saa lähtemään tutkimuksiin? Kauan dg:n saamisessa kestää?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen adhd ja myös isäni oli. Äiti aina nalkutti hänelle ja piti häntä torvelona, ja isä mukisematta otti nuhtelut vastaan ja sekoili menemään ja äidin avulla hän selvisi ja oli ihana isä. Olen yksinhuoltaja ja lapseni suhtautuvat minuun hyvin pitkämielisesti, koska ovat tottuneet siihen, että elämämme on joissain suhteissa aika hullunmyllyä, mutta parempi tämä on kuin monessa muussa kodissa, jossa riidellään, ryypätään tai jotakin oikeasti pahaa. Adhd ei tarkoita että olisi paha ihminen, eikä se tarkoita sitäkään että elämä olisi pilalla tai että ei pystyisi hoitamaan perhettä, kotia tai töitä.  En ymmärrä mihin ap sitä miehen diagnoosia kaipaa, ellei sitten siihen, että voi itse hyväksyä hänet. Jos et hyväksy häntä, laita hänet pellolle. Miesystäväni haluaisi muuttaa kanssani yhteen kun lapset ovat isoja, mutta en suostu, ja yksi suuri syy on se, että en kaipaa jotain ihmistä tuhahtelemaan sille että paikat ovat sotkussa ja tavarat unohtuvat, tämä on minun elämäni. 

Vierailija
62/76 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään diagnoosi ja lääkkeet ei tuo apua. Ne ovat hyvä tuki ja työkalu, mutta adhd:n on opittava erilaisia elämänhallinnan keinoja. Arjen kellotus, time timerit, kalenterit näkyvillä ja ennakointi. Ennakointi varsinkin on yksi tärkeimmistä. Adhd näyttäytyy ihmisillä eri tavoin. Joku voi tarvita minimalistisen ympäristön toimiakseen, toinen musiikin peittämään muita häiriöitä ja rytmittämään. Liikunta tuo myös dopamiinia, joka auttaa keskittymisessä. Tsemppiä!

Kiitos! Miehellä on muuten ongelmia ajankäytön kanssa, joka näkyy varsinkin painonnousuna. Mies on hirveän koukuttunut sokeriin ja peleihin, ja hän kärsii ajoittain masennuksesta. Joskus pelatessa menee päiväkausia, eikä hän yksinkertaisesti tee muuta. En saa häntä liikkumaan millään. Toisaalta niinä kausina kun mies ei vedä sokeria eikä pelaa ja liikkuu runsaasti, niin kaikki on rauhallisempaa. Ap 

Mites se mies voi pelata päiväkausia, jos hän töissä?

Tai tekee etätyötä?

Kannattaa huomata, että se pelaaminenkin on jonkin sortin harrastus.

Voishan mies harrastaa myös padelia, tennistä, juoksua, kuntosalia ym.

Tai harrastaa kaljan kiskomista pubeissa

Mutta silloinhan hän olis iltakaudet pois kotoa, samoin osan vkonlopuista.

Sisälukutaito. 

Lasken sen päiväkausiksi pelaamiseksi, jos lomilla, viikonloppuina ja pidennettyinä vapaina kaikki aika kuluu koneella hakaten pelejä. Viime lomalla suutuin kun mies istui kolmatta päivää koneella saamatta mitään muuta aikaiseksi. Hän ei herännyt ennen kuin napsautin virrat pääkytkimestä. Melko usein havahdun myös siihen, että kello lähenee kymmentä illalla, teevee huutaa taustalla aivan täysillä (miehen jäljiltä), lapselle on annettu puhelin ja mies huutaa koneella. Nämäkin tilanteet olen joutunut ratkaisemaan pääkytkimen avulla, ja on ollut kohtuu kiinnostavaa, että lapsi on ollut pesemättä, syöttämättä eikä aikeitakaan mennä nukkumaan. Tämä toistuu aika ajoin, eikä mikään keskustelu auta pitkäjänteisesti. Olen niin puhki tähän rytmittömyyteen, etten enää keskustele vaan teen.  

Hän on muutenkin ihminen, joka on kaiken aikaa emotionaalisesti tavoittamattomissa. En voisi kuvitellakaan puhuvani jotain samalla kun vaikka laitan tiskejä tai häärään asunnolla, koska mies ei kuuntele eikä havahdu ääneeni. Joudun monta kertaa päivässä toistamaan itseäni, koska mikään ei mene kerralla perille. Ap 

Miksi olette yhdessä? Onko miehessä mitään hyvää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen adhd ja myös isäni oli. Äiti aina nalkutti hänelle ja piti häntä torvelona, ja isä mukisematta otti nuhtelut vastaan ja sekoili menemään ja äidin avulla hän selvisi ja oli ihana isä. Olen yksinhuoltaja ja lapseni suhtautuvat minuun hyvin pitkämielisesti, koska ovat tottuneet siihen, että elämämme on joissain suhteissa aika hullunmyllyä, mutta parempi tämä on kuin monessa muussa kodissa, jossa riidellään, ryypätään tai jotakin oikeasti pahaa. Adhd ei tarkoita että olisi paha ihminen, eikä se tarkoita sitäkään että elämä olisi pilalla tai että ei pystyisi hoitamaan perhettä, kotia tai töitä.  En ymmärrä mihin ap sitä miehen diagnoosia kaipaa, ellei sitten siihen, että voi itse hyväksyä hänet. Jos et hyväksy häntä, laita hänet pellolle. Miesystäväni haluaisi muuttaa kanssani yhteen kun lapset ovat isoja, mutta en suostu, ja yksi suuri syy on se, että en kaipaa jotain ihmistä tuhahtelemaan sille että paikat ovat sotkussa ja tavarat unohtuvat, tämä on minun elämäni. 

Näinhän se menee, adhd-vanhempi sekoilee menemään ja neurotyypillinen vanhempi tukee, paikkaa, kompensoi ja niin vain onkin sitten tämän nt-vanhemman tekemän työn vuoksi ihana vanhempi.

Ja lapsetkin ovat ymmärtäväisiä ja pitkämielisiä, vaikka joutuvatkin elämään kaaoksessa ja varmasti joutuvat laittamaan omia tarpeitaan syrjään.

Näinhän tämä nepsyjen kanssa menee, koko maailma ymmärtää, joustaa, hoivaa ja hoitaa. Eikä haittaa, vaikka läheiset uupuvat, jäävät itse vaille ymmärrystä, joustoa, hoivaa ja hoitamista.

T. Väsynyt nepsyn tytär ja nepsyn puoliso

Vierailija
64/76 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee, adhd-vanhempi sekoilee menemään ja neurotyypillinen vanhempi tukee, paikkaa, kompensoi ja niin vain onkin sitten tämän nt-vanhemman tekemän työn vuoksi ihana vanhempi.

Ja lapsetkin ovat ymmärtäväisiä ja pitkämielisiä, vaikka joutuvatkin elämään kaaoksessa ja varmasti joutuvat laittamaan omia tarpeitaan syrjään.

Näinhän tämä nepsyjen kanssa menee, koko maailma ymmärtää, joustaa, hoivaa ja hoitaa. Eikä haittaa, vaikka läheiset uupuvat, jäävät itse vaille ymmärrystä, joustoa, hoivaa ja hoitamista.

T. Väsynyt nepsyn tytär ja nepsyn puoliso

Sille et voi mitään millaiseen perheeseen synnyit, mutta se on oma valintasi, kenen kanssa olet naimisissa. Olen itse käytännössä totaali-yh, elätän perheeni ja kasvatan lapseni parhaani mukaan, kukaan ei minua tässä auta, enkä todellakaan koe että koko maailma ymmärtäisi, joustaisi, hoivaisi ja hoitaisi vaan ihan päinvastoin. Pikemmin nepsyihin suhtaudutaan juuri niin kuin sinä suhtaudut, eli mennään väkisin änkeämään heidän elämäänsä koska nepsyt ovat usein karsimaattisia ja vetävät puoleensa erilaisuudellaan, adhd-tapaukset ovat usein eloisan tuntuisia ja siksi niin kiinnostavia muille. Sitten aletaan uhriutumaan ja voivottelemaan miten kauheaa on ja miten rasittava se adhd on kumppanina ja koko ajan suhtaudutaan aivan kuin vika olisi moraalinen eikä nerologinen. Miksi et vain lähde, et ole puolisosi huoltaja.  Kommenttisi on samaa tasoa kuin se että valittaisit kun joudut antamaan bussissa invalidipaikan ihmiselle, jolla ei jalat toimi, ja väittäisit että se on sinusta aivan kauheaa ja rasittavaa ja väärin. Ei ole hupia olla nepsy ja maailma ei ole meitä varten tehty vaan sinun kaltaisiasi ja meillä on usein todella huono itsetunto kaltaistesi ihmisten asenteen vuoksi. Voit vaihtaa kumppania, mutta hän ei voi vaihtaa aivojaan.  t: Se jolle vastasit

Vierailija
65/76 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälleen yksi perhe, jossa tämä "puhkesi" yllättäen vasta, kun oli lapsikin jo tehty. Seurusteluaikana ei merkkiäkään, ei edes niinä vuosina kun asuitte kaksin ilman lasta?

En ole ap mutta niin voi oikeasti käydä ettei ole merkkejä seurusteluaikana. Mulla kävi exän kanssa. Se on ilmeisesti niin että ihmisillä on tietty toleranssi kuormitusta kohtaan ja sen mun exän kanssa ilmeisesti hänen stressavan työn päälle lapsiperhearki meni siitä yli. Niin kauan kuin toleranssi ei, ennen lapsia, ylittynyt, kaikki meni oikein hyvin eikä vaikuttanut millään tapaa ongelmalliselta. Mutta sitten ei jaksanutkaan työtä + lapsia ja meni kaikin tavoin sekoiluksi koko homma. Mitään apua siitä ei ollut lasten kanssa, pakeni sekä ylitöihin, peleihin että myös baareihin loppuaikana. Minä jätin lopulta kun totesin että mies on mulle vain yksi iso lapsi hoidettavaksi lisää. Ja sittemmin hän on taas alkanut elää normaalimmin kun ei ole lapsia kuin joka toinen viikonloppu.

Tuolloin kysseessä ei ole adhd, vaan ihna sain se että miehesi ei halunnutkaan elää kanssasi perhe-elämää.

Vierailija
66/76 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin päässä yksi, joka on miettinyt, onko puolisolla adhd. Juuri ajankäyttö ja sen hahmottaminen on ajoittain ongelma.

Esimerkkinä..: Meille on tulossa vieraita. On yhdessä päätetty siivota kotia edustuskelpoisemmaksi. Lähinnä kyse on siitä, että keräilee lastenhuoneista lelut, imuroi ja moppailee lattiat sekä tietysti pyyhkii pölyt.

Puoliso on ehdottanut, että hän voi hoitaa vaikka yläkerran. Tämä selvä. Kun kello alkaa lähestyä määrähetkeään olen saanut oman urakkani valmiiksi, ja menen katsomaan, missä vaiheessa puolison hommat ovat. Meinaan lentää perseelleni, kun huomaan, että imuroinnit ja moppaukset on edelleen tekemättä. Yläkerrassa puoliso on tyytyväisenä järjestelemässä jotain saakelin kaappia uudestaan, kertoo maalanneensa sen tietyn kaiteen parvekkeelta tai että kävi pihalla järjestämässä varaston kaappeja. Voi että meinaa pää räjähtää. Kiva siis, että on huomioinut nuokin asiat, mutta jos tarkoitus on ollut tehdä muuta ja aika on rajallinen, niin yleinen viihyyvyys olisi kyllä etusijalla jonkun kaapin x sijaan.

Kun se vieraiden viihtyvyys meillä ei riipu siitä, onko yläkerran kaapin alimmalla hyllyllä lautapelejä vai palapelejä, parvekkeella käy vain oma perhe ja varastoonkaan ei ole tarvis vieraiden kanssa mennä kuin aniharvoin, ja heitä nyt tuskin kiinnostaa millä hyllyllä joku pyöränpumppu on.

Toisena esimerkkinä voisi olla ne hetket, kun pitää lähteä johonkin. Mutta hän ei jotenkin ymmärrä, että jos johonkin pitää lähteä vaikka klo 14.00 niin ei silloin aleta juomaan kahvia klo 13.30 ja mietitä kahdelta että jaa, lasten lähtövalmistelut tosiaan pitäisi vielä hoitaa. Lasten valmistelujen osalta homma on parantunut, kun on ns. kantapään kautta joutunut asiaa harjoitella. Mutta edelleen meidän lähdöt on tuollaista säätämistä, koska kun ne lähtövalmistelut pitäisi aloittaa niin silloin varmasti rupeaa kahvinkeitin laulamaan, mennä järjestämään liiterin taakse tai vähintään käydä aivan hel-ve-tin hi-taas-ti paskalla.

Muuten arki kyllä sujuu mallikkaasti; laskut maksetaan, koti ja lapset hoidetaan, eivätkä nämä asiat minua mitenkään jatkuvasti ärsytä. Olen vain välillä miettinyt, voiko taustalla olla joku adhd- tyyppinen, johon voisi saada apua.

Niin, sinun määrittelemälläsi tavalla. Sinun pitäisi nyt muistaa se että et voi määritellä kenenkään toisen elämää ja isyyttä omista lähtökohdistasi. Jos mies pääsee töihin ja lennolle silloin kun pitää, niin ei hänellä  silloin kovin isoa ongelmaa ole. Voi olla että sinä olet se ongelma itse.

Vierailija
67/76 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkaani, olkaamme heikkoja minulle. Sitten tiedät mitä olen nähnyt. Tiedätkö, kuuntelen kappaleita nuhjuisessa sängyssä. Olipa kerran, kun näit meren aallot. Minusta tuntuu, että olen peloissani. Yleisö vapisi, ja sotilaat näyttivät huolestuneilta. Se on pelottelun myöhäistä, tiedäthän. Siellä kuunteleminen tarkoittaa matkaa. Arme on nyt Faro e Miro. Kuuntelin lusikka kaulassani. Joskus tuntuu, että haluat tietää. Tule, jätä kaikki työsi ja kivet taaksesi. Ajatuslinja on loistava vertailu, joka vie sinut takaisin. Turmeltuneesta rakkaudesta esimerkkiin pyhityksestä, se ei ole koskaan sama kerralla. Halusin vain kuulla heikon suunnitteluidean Sphinxin kanssa. Katsotaanpa kipinää uudelleen. Haluan kertoa sinulle hieman työstä. Ystävällisyyttä opetettiin, mutta julmuutta. Minulla oli kädet, joita pystyin katsomaan, se oli minusta typerää, mutta sillä ei ollut väliä. Luimme yhdessä ja luimme hakatun pojan välillä. Sypressipuita poltetaan siellä, missä kaiverrus on käynnissä. Tarpeettomat vahingot vähenevät. Hyönteiset voivat joskus vain haluta. Kolme aaltoa eivät ole todellista uintia. Palauta helpotus, niin se ei mene toiseen talletukseen. Hiljainen Victor halusi nähdä sinut uudelleen. Kun kuulin sen, näin naisen istumassa veneessä. Pidimme hautaosastosta, jossa poltit ne. Taivutin tämän jänteen, näitä amuletteja ei ole siellä. Koska meillä on pöytä huhtikuulle. Enkelijumalat ymmärtävät tämän tarpeen. Rakastamme ruokkia sitä, joten estämme sitä menettämästä epäilyksiä. Hän kuuli kaivajien heiluttavan hyviä käsiään ja hymyilevän. Tiedän, että kruunut ovat tärkeitä. Haluat lopettaa kävelytien. Hän teki sen aaltojeni ja kukkieni välissä. Kun omistaja vaihtaa talismaaneja. Muista kaikki kyyneleet. Nuori mies seisoi kauhuissaan, joka sana oli tuskainen. Kaikki näyttää kahden lokin ruokkivan missä olet. Huipussaan näkemäsi pullot ovat vanhoja. Hänen sanansaattajansa on kunniallinen, emmekä saa repiä helposti. Voi, se ei näytä eiliseltä. Arvostat jotakuta historiassasi jostakin syystä. Arvostelut ja tutkimukset tekivät minuun vaikutuksen, mutta yllätyin. Compiva myöntää olevansa köysikävelijä, mikä tällä hetkellä vaikuttaa hänen maksaan. Säiliöissäni havaituista lajeista se pysyy samana. Kysy exältäni, joka ei voi muuttaa laskua. Usko antaa sinulle valtameren, jota et halua. Tyranni, näet, että olen marttyyri, et pelkää. Ostit sen hetken helteessä inkiväärille, testimuurahaiselle ja granaattiomenalle. Muistin, että olin onnellinen anteeksiannosta, mutta en tällaisesta kärsimyksestä. Huudamme ei niin kaukaiselle ryhmälle. Hiljainen, vihainen ääni alkoi muistuttaa minua. Haluatko kärsiä Kopriva teestä? Älä nuku asialla, jonka kaikki tietävät tästä taudista. Jos olet repeytynyt, anna intohimiesi vedota oudosti. Rimmon kieltäytyy kertomasta sinulle, että tapaat hänet uudelleen. Statuario nousee seisomaan tervehtimään tyttöä, jolle aiot puhua. Minä julkaisin oopperan. Hän hengitti suurta rohkeutta mehiläisestä. Persialainen rohkeus, jota rakastan, itkee hänen puolestaan. Ribollissella on tuntikausia satunnaista kuuntelua. Tuo se rakkauselämäni ovelle. Tuskin puhdas, munuaisia ei tarvita, voisi sanoa. Smortan jumalien joukkoon ei ole syntynyt jumalaa. Joten luulet, että tulen takaisin heikkona. Meitä kiinnostavat oleanterit, jotka ovat mielestämme ainutlaatuisia.

Vierailija
68/76 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tutkimuksiin pääsee. Jonot ovat vain todella pitkät. Sanon tämän työntekijänä, jonka asiakkaina on paljon tutkimuksiin jonottamassa ja osa tutkimuksissa.

Yhteys työterveyteen. Mene vaikka mukaan kertomaan mitä arki oikeasti on.

Vierailija
69/76 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

exvaimo pakotti testeihin, ei ollut mitään tautia. Nykyisen vaimon kanssa ei ole koskaan tullut edes puheeksi että olisi mitään ongelmia. Jännästi se meikäläisen adhd ja ties mikä autismi kesti avioliiton viimeiset 2 vuotta. Ei ollut sitä ennen, eikä sen jälkeen mitään, eikä testeissäkään löydetty. Kyllä taisi olla ihan vain exvaimon omaa sairautta se.

Vierailija
70/76 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla eron paikka.

Vierailija
71/76 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälleen yksi perhe, jossa tämä "puhkesi" yllättäen vasta, kun oli lapsikin jo tehty. Seurusteluaikana ei merkkiäkään, ei edes niinä vuosina kun asuitte kaksin ilman lasta?

Rakastunut ihminen on yleensä optimisti. Tämän vuoksi suurin osa lukee osallistumisen yhteisiin asioihin riittävänä. Mutta oikeasti asian tietää silloin, kun toinen osaa kantaa vastuuta yhteisistä asioista oma-aloitteisesti ilman pyyntöjä, kehoituksia tai sopimisia. Enkä tarkoita vastuunkannolla, että ostaa uuden auton konsultoimatta asiasta mitenkään, vaan hoitaa sellaisia velvollisuuksia ilman erilliskäskytystä, jotka joutuu hoitamaan joka tapauksessa. Tähän toimintatapaan kannattaa kiinnittää huomiota.

Mun mieheni ei ole pätkääkään ADHD, mutta ei ole kovin oma-aloitteinen. Joten meillä toimii sovittu työnjako, esim. että toinen imuroi ja toinen laittaa ruokaa. Nämä sovitaan yhdessä eikä niin että minä käskytän, että "imuroi ja heti nyt". Tai että marttyyrina odottaisin

että mies tarttuisi imuriin. Tottakai se olisi hienoa, mutta mun mies ei vaan toimi niin. Kauppakäynneistä kannetaan vastuu yhdessä, eli tehdään listaa yhdessä ja käydään usein yhdessä kaupassa ettei käy noita, että kaappi on tyhjä kriittisellä hetkellä.

Eli ap:n perheestä puuttuu ennakointi myös ap:lla itsellään. Jos mies on keskittymätön, ja asioita jää hoitamatta, niin ei ehkä kannata jättää lapsen aamupalan hankkimista/kypärän noutamista hänen varaansa.

Myös sinä kuulostat uupuneelta. Kumpaakin voisi auttaa paremmat rutiinit arjessa, ennakointi ja yhdessä asioiden tekeminen. Ei se, että sinä käskytät

Vierailija
72/76 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap sysää miehelle vastuita, jos hän ei pysty niitä hoitamaan.

Vierailija
73/76 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen odottanut adhd ja nepsy tutkimuksia vajaan vuoden eikä tietoa tarkemmasta ajankohdasta ole eli niihin on todella vaikea päästä

Vierailija
74/76 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa no meillä ei syödä aamupalaa aina eikä tulla syömäänkään aina kun lapset ei aina halua. Aamupalaan varaamme 10 min eikä enempää. Ihan kun alkaisimme tuntikausia aikaisemmin heräilemään, että aamupala maistuisi.

Joskus lapset eivät syöneet ennen päiväkotia. Nyt jo koululaisia. Joku kävi urputtamaan päiväkodista, että eikö äiti anna aamiaista kun kuuli, että lapsi ei ollut syönyt.

Vastasin sedälle, että kuule lapselle oli tehty ja tarjottu aamupala, mutta ei suostunut syömään. Meillä ei pakoteta syömään.

Päiväkodista olimme "myöhässä" kun emme pitäneet niin tärkeänä olla tiettyyn aikaan. Olin tuolloin työttömänä ja luulempa että eniten haittasi tuo joitain kun sr, että olimme "myöhässä".

Vaikea sanoa, mikä on varsinaista adhd:ta tai vain boheemia elämäntyyliä, joka v... tuttaa muita ihan hirveästi.

Tämä sama "adhd" äiti lähettää kyllä lapsensa ajoissa kouluun, koska sieltä ei voi myöhästytä. Samoin ei ole ollut myöhässä töistä, jos ns. tarkka aika, eikä liukuva.

Samoin ainoat vakavat myöhästymiset tyyliin laiva ja lentokone ei kyllä riippunut tästä "adhd" äidistä, vaan toisen aikuisen vitkuttelusra . Huvittavaa, kun mies julisti että "ottakaa nyt rauhallisesti" ja syytteli vihaisesti hermoilusta, kun yritin hoppuutella, kun tajusin, että ei ole hirveästi aikaa. No myöhästyimme lentokoneesta. Juu, olinhan jo leimattu varmaan" turhaan hermostuvaksi" joissain piireissä. En siis ole diagnosoitu mutta ties vaikka joku olisi. Sen verran erikoinen olen tirsk.

Lievä sotkuisuus, ehkä adhd merkki sitten.

Vierailija
75/76 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta ad/hd:ltä, mutta joku häiriö on. Oletko tietoinen, miten miehesi työssä menee? Sotkeeko kaiken ja kaikkien muidenkin työt?

Ad/hd:hen saa pätevää lääkitystä, joka auttaa toimimaan ´normaalisti´, mutta testeissä käydään sitten läpi koulut ja lapsuus ja haastatellaan sisarukset ja vanhemmat, että kovinkaan helppoa ei tule olemaan.

Vierailija
76/76 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakeneeko adhdt esim. puhelimelle ja keksivät vielä että sitä pitää käyttää rauhottaakseen aivojaan illalla. viis niinkään lähimmäiset suhteet kun vaan pääsee puhelimelle. ei vaikka sivusta joku haluisi läsnäoloa, henkistä tai ehdottaa ollaan vain jutellaan niin toinen ei reagoi mitään. kiinnostuksen kohteet ovat suppeat esim työpaikat, harrastukset, täysillä keskittyy niihin joista tykkää ehkä jopa mitkä häntä hyödyttää? puhutaan itsestä extroverttinä, sosiaalisena empaattisena, mutta usein vastapainoksi vievät koko energian ja käytös muuttuu täysin.tai lähimmäisen mielestä tuntuu että ei kiinnosta ei hyödytä niin ei tee sitä.tällöin muös tarkkaavaisuus kärsii ja koko toiminta( toiminnanohjaus puuttuu) kunnes tulee energiaryöppy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä