Koska tulee ne tuplalapsilisät?
Tarttis saada autoon uudet renkaat. Valittivat liikkeessä, että liian vähäinen urasyvyys ja nastojenkin kanssa niin ja näin.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Monta vekaraa sinulla on, että saat uudet renkaat niillä rahoilla?
Kaksi. Eli lapsilisää tuplien kanssa olisi tulossa n. 400€. Kyllä sillä mun autoon renkaat saa ja vaikka ei saisi, niin suurimman osan kattaisi.
Ja ihan töissä käyn kyllä.
Toivottavasti ei tule mitään tuplalisiä. Lapsiperheet saa jo tarpeeksi etuuksia, ei niille mitään ylimääräistä shoppailurahaa tarvitse antaa tässä maailmantilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ne saa sen tupla lapsilisän läpi niin alko tekee 23.12. hyvän tilin.
tekee se kyllä vaikka ei tulekaan.
Mistä nämä rahat otetaan, kenen taskuta nämä on pois!!??
Ihan hirveää tuo energian tuhlaus noissa lapsiperheissä, vesien läträystä ja pyykkikone huutaa tauomatta ja vaikka mitä, jos ei tämä tuhoa ilmastoa niin sitten ei mikään.
Itse opiskelijana vielä puolisen vuotta. Jos lapsilisiä ei tule, en pysty järjestämään lapsille minkäänlaista joulua. Koko ajan mun opiskelujen ajan eletty kädestä suuhun ja mitään ns. ylimääräistä ei ole voinut ostaa. Itse tinkinyt kaikista omista menoistani ja harrastuksistani.
Veikkaan, että jos ylimääräiset maksetaan 23.12., Kelassa syntyy vuosikymmenen sotku mm muiden tukien maksamisen johdosta. Selvityksiin ja takaisinperintöihin menee taas pari kuukautta, ja Kelan toiminta tulee ontumaan pahasti. Muut kuin lspsiperheet tulevat kärsimään.
Ei Kela kerkeä millään näin äkkiä saada tuota järjestettyä..joku keksi tuon ja sitten se unohtui..
Vierailija kirjoitti:
Tämä hallitus on tehnyt vain huonoja päätöksiä. Esimerkiksi minä ja kaikki muut etävanhemmat jäädään ilman minkäänlaista tukea, vaikka lapset on minulla lähes puoliksi.
Kustannukset ovat kasvaneet meillä etävanhemmilla ihan samalla tavalla, eikä saada edes sitä lapsilisää, joka menee "lähivanhemmalle."
Harvoin otetaan huomioon missään, että etävanhempi joutuu ostamaan eron jälkeen paljon asioita lapsilleen, esim sängyt ja lasten huonekalut. Asunto on oltava sellainen, että lapset mahtuvat olemaan.
Kyllä, rahaa menee.
Se on taas se aika vuodesta kun voitetaan vuoden vanhempi palkinto. Kun sä oot etävanhempi ni sun lapset ei saa edes satasen verran parempaa elintasoa kerran elämässään saada. Kaikilla pitää olla mahdollisimman kurjaa. Tuskinpa kummoisia lapsillesi hommaat siellä ne sohvalla sun luona nukkuu kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelijana vielä puolisen vuotta. Jos lapsilisiä ei tule, en pysty järjestämään lapsille minkäänlaista joulua. Koko ajan mun opiskelujen ajan eletty kädestä suuhun ja mitään ns. ylimääräistä ei ole voinut ostaa. Itse tinkinyt kaikista omista menoistani ja harrastuksistani.
Onko lasten hankkiminen jo opiskeluaikana pakollista ja edes järkevää?
Vierailija kirjoitti:
Tämä hallitus on tehnyt vain huonoja päätöksiä. Esimerkiksi minä ja kaikki muut etävanhemmat jäädään ilman minkäänlaista tukea, vaikka lapset on minulla lähes puoliksi.
Kustannukset ovat kasvaneet meillä etävanhemmilla ihan samalla tavalla, eikä saada edes sitä lapsilisää, joka menee "lähivanhemmalle."
Harvoin otetaan huomioon missään, että etävanhempi joutuu ostamaan eron jälkeen paljon asioita lapsilleen, esim sängyt ja lasten huonekalut. Asunto on oltava sellainen, että lapset mahtuvat olemaan.
Kyllä, rahaa menee.
Itse asiassa tämän hallituksen aikanahan on säädetty laki vuoroasumisesta, jonka puitteissa myös lähihuoltaja voi olla se joka maksaa elatusta - lasten elatus hoidetaan todellakin tulojen mukaan. Mutta onko nyt niin että sinun tapauksessasi ei olekaan kysymys vuoroasumisesta, koska lapset ovat "lähes puoliksi". Ja mitä tulee lapsilisiin, ne voidaan kyllä maksaa mille tilille tahansa minkä huoltaja ilmoittaa. Ja kun ne tilille tulevat, niitä voi kyllä vaikka jakaa jonkun toisen kanssa. Kannattaisiko ottaa asia puheeksi sen lähihuoltajan kanssa keskustelupalstan sijaan? Yhteiskunta tukee jo teitä saman verran kuin muitakin lapsiperheitä. Teidän hommaa on sitten päättää miten ne rahat käytetään. Ja jos se lähihuoltaja ei ole innokas jakamaan lapsilisiä, kannattaa ehkä miettiä kuka ne lasten kustannukset maksaa. Tuskin sinä joka kuukausi uutta sänkyä ostat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, rahaa menee.
Tämä on totta. Nykyään suurimmaks osaks lapset on puoliksi vanhemmillaan, niin näitä tukiaiasia alkaa tarkastelemaan. Lapsilisät, elarit, asumistuki.
Ei ole oikein, että lähivanhempi saa kaikki tuoet itselleen. Toiselle jää vaan maksettavaa. Kuitenkin asunnon pitää olla isompi, lapset tarvii vaatteita / ruokaa myös "etävanhemmalla" . Todellisuudessa
kumpikin on lähivnhempi tossa tilanteessa.
Ja harbvemmin se lähivanhempi sitten kuitenkaan kustantaa sen lapsen KAIKKI vaatteet , harrastukset ym. yksinään.
Vetää vaan rahat taskuun
nim.kokemusta on
Olen kokenut, että digitaalisten asioiden kehittämisessä ja muutoksissa julkinen hallinto kompuroi aina. Esimerkkinä virkatodistuksen tilaaminen vainajasta. Nykyisin taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus, että perunkirjoituksen tekemisessä joudutaan hakemaan jatkoaikaa, koska DDV ei pysty toimittamaan virkatodistusta vainajasta alle kolmessa kuukaudessa.
34/34 jatkaa vielä:
Ylimääräisen lapsilisän maksamisessa käy vielä niin kuin Helsingin kaupungin palkanmaksussa, joku saa liikaa ja joku ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lasten hankkiminen jo opiskeluaikana pakollista ja edes järkevää?
Niin. Älä hanki lapsia opiskellessa, mutta toisaalta älä vastavalmistuessa, jotta ehdit saada riittävästi työkokemusta.
Eikä sen jälkeenkään ole järkevää, kun joudut olemaan ainakin vuoden poissa ja tilallesi tarvitaan sijainen.
Oikeasti, koskaan ei ole se hyvä hetki hankkia lapsia. Ja olisiko siinä myös syytä, miksi syntyvyys on pohjalukemissa.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei tule mitään tuplalisiä. Lapsiperheet saa jo tarpeeksi etuuksia, ei niille mitään ylimääräistä shoppailurahaa tarvitse antaa tässä maailmantilanteessa.
Jälleen kerran kysyn, että mitä etuuksia.
Itse lähivanhempana saan lapsilisän minimielarin. En saa esimerkiksi asumistukea tulojen takia, enkä muitakin tukia.
Pikkukoululaisen iltapäivähoidosta maksan sen maksimihinnan, sinne uppoaakin jo sitten +100e/kk.
Saanko minä yksinasuva ja lapseton ihminen ylimääräistä rahaa?
Olen pienituloinen ja inflaatio koettelee minua aika pahasti.
Joulu tulee olemaan ankea osaltani, olen myös yksinäinen.
M30
Eilen on hyväksytty eduskunnassa laki eli tulee joulukuussa. https://www.eduskunta.fi/FI/taysistunto/Sivut/Taysistuntojen-poytakirja…
Aika kivasti tulee neljästä lapsesta.
Kyllä, rahaa menee.