Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimiston asettamassa työnhakuvelvoitteessa on muuten

Vierailija
16.11.2022 |

sellainen pointti, että ne hakuasiakirjat pitää säilyttää vuoden ajan.
Mutta mites säilytät, jos haet jollakin rekrytointilomakkeella... Pitääkö ottaa print screenejä?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko hakea mitä tahansa virkaa tai työtä? Vai miten ne tarkistavat olenko mitenkään kelvollinen hakemaan esim jotain pääjohtajan paikkaa? Voiko hakea ulkomaille? Syvänmeren sukeltajan pesti olisi mieluinen. Tuntuu että tämä on taas jotain ihan hölmöläisten hommaa, saadaan johonkin tilastoihin merkintöjä mutta koko juttu on pelkkää höttöä täynnä.

No, ei. Siinä ilmoituslomakkeessa, jolla ne haut ilmoitetaan, kysytään tehtävän laatua ja työnantajan nimeä.

Vierailija
42/64 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä velvollisuudesta, mutta mulla ainakin lukee siellä "oma suunnitelma" -kohdan tekstin seassa jotenkin niin, että pitää säilyttää todisteet hakemistaan paikoista ja "kohtuullisena säilytysaikana voidaan pitää noin vuotta". Ja joo, olen ottanut screenshotit niistä "kiitos hakemuksestasi" -sivuista ja sähköpostivastauksista. Olen paintilla ne tallentanut kuviksi ja tallentanut kuukausittain kansioihin. Vuoden kuluttua poistan ne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muuten on velvollisuus säilyttää ne hakuasiakirjat vuoden ajan. Mullekaan työkkärin riivinrauta ei kertonut, että miten. Kaikki mun ilmoittamat haut on menneet rekrylomakkeiden kautta. Mitenkä niitä kaivelet esiin. Lisäksi eikö maassa ole sellainen kuin kirjesalaisuus, vai eikö se koske näitä työnhakupapereita.

Ei ole velvollisuutta säilyttää eikä missään niin lue. Luin oman sopimuksen juuri äsken, kun tulin lukemaan näitä ihmetyksiä.

Pitää hakea 4 paikkaa ja kirjoittaa te-sivuille mihin hakenut ja päivämäärä.

Jos työ ei natsaa, niin virkailija soittelee jakson jälkeen ja puhutaan uudelleen suunnitelmista jne.

Tämä on nyt sitten kaikille fakta, jos joku ihmettelee miten nämä menee. ELI LUIN JUURI: Uskotte tai ette usko. Minäkin olen työtön ja etsin työtä.

Sinun sopimukseesi sitä ei ole kirjattu, ehkä unohdettu tai jotain. Enkä sitä nyt epäilekään, että sulla on noin.

En nyt viitsi mennä etsimään sitä lakitekstiä missä tästä pohjoismaisesta työnhakumallista on säädetty. Mutta googlaten löytyi Pirkanmaan työvoimatoimiston kannanotto kyseisen mallin käyttöönottoehdotukseen. Ja tässä vastauksessa puhutaan nimenomaan siitä, että sen ehdotuksen mukaan työnhakijalla olisi velvollisuus ne asiakirjat säilyttää.

Mutta asiahan on niin, että tässä mallissa työnhaku voi tapahtua myös esim. työnantajan luona käyden tai vaikka puhelinsoittona. Miten sinä niistä mitään dokumentteja saat? Et mitenkään. Joten se tyyppi, joka nyt tuon säilyttämisvelvollisuuden kirjoitti, niin se nyt taisi sitten kirjoitella mitä itte halusi, niin kuin näillä työkkärin eukoilla yleensä tapana on. Ne kirjaavat sinne työnhakijan tietoihin täysin asiattomiakin kirjauksia...   eihän esim. työkkärillä ole mitään tarvetta kirjailla jostakin anonyymiksi jäävästä puhelusta jotain epäolennaisia seikkoja. Anonyymiksi jäävä, eli rekisterissä oleva henkilö ei saa tietää kuka soitti. Mutta se tieto mitä on soitettu, on valhe. Asiasta voisi tietysti jonkun vetää käräjille. Mutta olkoon, mitäpä väliä näillä työkkärin kirjauksilla on. Puheissaan ne mitätöivät kaikki sellaiset työtodistusarviotkin joita on työpaikoista annettu, ja ne lausunnot ovat siis kirjallisia ja allekirjoituksin varustettuja dokumentteja. Ei mitään anonyymeja puhelinsoittoja! Joltakin räkää nieluunsa ryystävältä sihteeriltä.

Ei pidä.

T. Eri.

Pirkanmaalta itsekin. Ei pidä säilyttää yhtään mitään eikä sellasta vaatimusta ole edes.

Lue tarkemmin: Kommentoimassasi tekstissä sanotaan, että se Pirkanmaa antoi lausunnon tuolloin vielä ehdotusasteella olevasta lakitekstistä. Ja tuolla alempana on oikeasta lakitekstistä otteita, eli silloin täytyy säilyttää jos se säilytysvelvollisuus on kirjattu suunnitelmaan. No, sulla ei ole. Ole onnellinen. sulla on jopa kiva työkkärin täti.

Vierailija
44/64 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muuten on velvollisuus säilyttää ne hakuasiakirjat vuoden ajan. Mullekaan työkkärin riivinrauta ei kertonut, että miten. Kaikki mun ilmoittamat haut on menneet rekrylomakkeiden kautta. Mitenkä niitä kaivelet esiin. Lisäksi eikö maassa ole sellainen kuin kirjesalaisuus, vai eikö se koske näitä työnhakupapereita.

Ei ole velvollisuutta säilyttää eikä missään niin lue. Luin oman sopimuksen juuri äsken, kun tulin lukemaan näitä ihmetyksiä.

Pitää hakea 4 paikkaa ja kirjoittaa te-sivuille mihin hakenut ja päivämäärä.

Jos työ ei natsaa, niin virkailija soittelee jakson jälkeen ja puhutaan uudelleen suunnitelmista jne.

Tämä on nyt sitten kaikille fakta, jos joku ihmettelee miten nämä menee. ELI LUIN JUURI: Uskotte tai ette usko. Minäkin olen työtön ja etsin työtä.

Sinun sopimukseesi sitä ei ole kirjattu, ehkä unohdettu tai jotain. Enkä sitä nyt epäilekään, että sulla on noin.

En nyt viitsi mennä etsimään sitä lakitekstiä missä tästä pohjoismaisesta työnhakumallista on säädetty. Mutta googlaten löytyi Pirkanmaan työvoimatoimiston kannanotto kyseisen mallin käyttöönottoehdotukseen. Ja tässä vastauksessa puhutaan nimenomaan siitä, että sen ehdotuksen mukaan työnhakijalla olisi velvollisuus ne asiakirjat säilyttää.

Mutta asiahan on niin, että tässä mallissa työnhaku voi tapahtua myös esim. työnantajan luona käyden tai vaikka puhelinsoittona. Miten sinä niistä mitään dokumentteja saat? Et mitenkään. Joten se tyyppi, joka nyt tuon säilyttämisvelvollisuuden kirjoitti, niin se nyt taisi sitten kirjoitella mitä itte halusi, niin kuin näillä työkkärin eukoilla yleensä tapana on. Ne kirjaavat sinne työnhakijan tietoihin täysin asiattomiakin kirjauksia...   eihän esim. työkkärillä ole mitään tarvetta kirjailla jostakin anonyymiksi jäävästä puhelusta jotain epäolennaisia seikkoja. Anonyymiksi jäävä, eli rekisterissä oleva henkilö ei saa tietää kuka soitti. Mutta se tieto mitä on soitettu, on valhe. Asiasta voisi tietysti jonkun vetää käräjille. Mutta olkoon, mitäpä väliä näillä työkkärin kirjauksilla on. Puheissaan ne mitätöivät kaikki sellaiset työtodistusarviotkin joita on työpaikoista annettu, ja ne lausunnot ovat siis kirjallisia ja allekirjoituksin varustettuja dokumentteja. Ei mitään anonyymeja puhelinsoittoja! Joltakin räkää nieluunsa ryystävältä sihteeriltä.

Ei pidä.

T. Eri.

Pirkanmaalta itsekin. Ei pidä säilyttää yhtään mitään eikä sellasta vaatimusta ole edes.

Lue tarkemmin: Kommentoimassasi tekstissä sanotaan, että se Pirkanmaa antoi lausunnon tuolloin vielä ehdotusasteella olevasta lakitekstistä. Ja tuolla alempana on oikeasta lakitekstistä otteita, eli silloin täytyy säilyttää jos se säilytysvelvollisuus on kirjattu suunnitelmaan. No, sulla ei ole. Ole onnellinen. sulla on jopa kiva työkkärin täti.

Lausunto on netissä luettavissa https://docplayer.fi/130568867-Lausunto-1-5.html

Vierailija
45/64 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin haastattelussa, te- tyyppi korosti kokoajan, et nyt pitäis keksiä jotain.. Meet johonki kurssille ees, et saan täytettyä kivasti tän paperin..tyyliin.. Ei oo siis tavoite et työllistyisi oikeisiin töihin, vaan tavoite on saada paperit ja tilastot näyttämään hyvältä.. Vaikka sitten turhilla kurssesilla ja työkokeiluilla.. Ei perustu mitenkään järkeen nää te-asiat, vaan pelkkään byrokratiaan..

Vierailija
46/64 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiiä velvollisuudesta, mutta mulla ainakin lukee siellä "oma suunnitelma" -kohdan tekstin seassa jotenkin niin, että pitää säilyttää todisteet hakemistaan paikoista ja "kohtuullisena säilytysaikana voidaan pitää noin vuotta". Ja joo, olen ottanut screenshotit niistä "kiitos hakemuksestasi" -sivuista ja sähköpostivastauksista. Olen paintilla ne tallentanut kuviksi ja tallentanut kuukausittain kansioihin. Vuoden kuluttua poistan ne.

Eikä tarvitse. Minulla ei lue mitään tuollaista omilla sivuillani.

Terveisiä Lahdesta.

Vierailija
47/64 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin haastattelussa, te- tyyppi korosti kokoajan, et nyt pitäis keksiä jotain.. Meet johonki kurssille ees, et saan täytettyä kivasti tän paperin..tyyliin.. Ei oo siis tavoite et työllistyisi oikeisiin töihin, vaan tavoite on saada paperit ja tilastot näyttämään hyvältä.. Vaikka sitten turhilla kurssesilla ja työkokeiluilla.. Ei perustu mitenkään järkeen nää te-asiat, vaan pelkkään byrokratiaan..

Joo, mullakin oli, että mites jos menisit uravalmennukseen, ja tarjottiin palvelualaa. No, mä kerroin, että kyseisiä uravalmennuksia järjestävään yritykseen olen taannoin ollut yhteydessä, silloin kunta oli ostanut siltä sen palvelun ja yritys itse mainosti että jokainen voi oma-aloitteisestikin olla heihin yhteydessä. Minäpä olin, ja se kundi järjesti mulle työhaastattelun siivousfirmaan siinä ensikäynnillä. No, menin haastatteluun mutta se haastattelu loppui siihen, kun tuli puheeksi että olen muuttanut seudulle pääkaupunkiseudulta, haastatteluun osallistunut työnjohtaja sanoi: "ai pääkaupunkiseudulta", ja sen jälkeen kalppi ovesta ulos. 

Se siitä. Eikö ollutkin erikoinen juttu. Ja itse asiassa, se uravalmennusyrityksen tyyppi taisi olla liian hanakka mut sinne haastatteluun työntämään, ehkä ne ei ois ottanut edes haastatteluun, vaikka mua ei sinne sen paremmin siinä esitelty....

Varsin kummallista.

En siis suostunut ottamaan uudelleen uravalmennusta palvelualalle.

Olen hakenut siitä asti kun tänne tulin niitä töitä joihin on koulutus ja joista on työtodistuksin vahvistettu kokemus, ja jopa arvioinnit pyydetty niihin todistuksiin, eikä ne arviot ole mitään huonoja. Mut ei pääse. Ja syy siihen on, että tällä seudulla on jatkuvasti ollut työvoimapoliittista koulutusta niihin hommiin, vuodesta toiseen. Ja mitä todennäköisimmin se työvoimakoulutus on sillä tavoin järjestetty, että alan suurin työllistäjä on jotenkin ollut sopimuskumppani, eli koulusta hyvin selviytyneet on palkattu sitten heille.

Sillä lailla. 

Ja nyt tällä hetkellä kyseinen kouluttaja ja kunta ja alueen yritykset ovat tekemässä jälleen jonkinlaista koulutusdiiliä. Eli tavallaan jotain rekrykoulutusta... rahoittavat sitten sitä koulua yrityksen rahoilla.... Sillä lailla.

Että työkkärin täti voi lopettaa sen naureskelun. Etenin kun minun historiani ei ole hänen tiedossaan sen paremmin... Ei se ole esim. niitä todistuksia nähnyt! Heti vaan pistää mitätöidyksi.. Menee siis muiden ylitse tuo työkkäri ja kouluttaja. Siinähän menee. Mutta, jos asun täällä vanhuudessa, niin kyllä tulee kunnalle kalliiksi, vaikkeivät tällä hetkellä mulle toimeentulotukea maksakaan.. Ai niin, eihän se tule kunnalta, vaan kelalta.

Vierailija
48/64 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä Lahdesta.

VOITKO LUKEA TULLA AIEMMISSA KOMMENTEISSA OLEVAT LAKITEKSTIT:

Jos asia on kirjattu sinne suunnitelmaan, niin pitää säilyttää. Lakiin on kirjattu tämä asia.

Sulle ei ole sitä sinne aktivointiin kirjattu, mutta muilla voi olla että on kirjattu.

Eikä sitä tiedä, vaikka tulis sullekin.

"Työllistymissuunnitelmassa on sovittava suunnitelman toteuttamisen seurannasta ja määräajasta, jonka kuluessa työnhakijan on ilmoitettava suunnitelman toteuttamisesta. Jos työ- ja elinkeinotoimisto edellyttää työnhakijan oman ilmoituksen lisäksi muuta selvitystä suunnitelman toteuttamisesta, tämä on kirjattava suunnitelmaan."  1379/2021 Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain muuttamisesta 2 luku 12 §: n 2. momentti.

"Työnhakijan on ilmoitettava työ- ja elinkeinoviranomaiselle yhteystietojensa muutoksesta. Henkilön on säilytettävä työnhakuvelvollisuuden täyttämiseen liittyvät selvitykset ja esitettävä ne työ- ja elinkeinotoimistolle sen pyynnöstä." 1379/2021 Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain muuttamisesta 2 luku 13 §:n 3. momentti.

Mene ja lue.

Vierailija
49/64 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä Lahdesta.

Jos asia on kirjattu sinne suunnitelmaan, niin pitää säilyttää. Lakiin on kirjattu tämä asia.

Sulle ei ole sitä sinne aktivointiin kirjattu, mutta muilla voi olla että on kirjattu.

"Työllistymissuunnitelmassa on sovittava suunnitelman toteuttamisen seurannasta ja määräajasta, jonka kuluessa työnhakijan on ilmoitettava suunnitelman toteuttamisesta. Jos työ- ja elinkeinotoimisto edellyttää työnhakijan oman ilmoituksen lisäksi muuta selvitystä suunnitelman toteuttamisesta, tämä on kirjattava suunnitelmaan."  1379/2021 Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain muuttamisesta 2 luku 12 §: n 2. momentti.

"Työnhakijan on ilmoitettava työ- ja elinkeinoviranomaiselle yhteystietojensa muutoksesta. Henkilön on säilytettävä työnhakuvelvollisuuden täyttämiseen liittyvät selvitykset ja esitettävä ne työ- ja elinkeinotoimistolle sen pyynnöstä." 1379/2021 Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain muuttamisesta 2 luku 13 §:n 3. momentti.

Mene ja lue.

Lahti ja Pirkanmaa -kommentoijat, menkää ja lukekaa laki, ennen kuin tulette vänkäämään, että eipäs ole, kun mulla nyt ei ole, niin ei ole. Ei ole. Eipäs ole.

No, onpas!

Vierailija
50/64 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse säilyttää työhakemuksia, riittää kun käyt ne kirjaamassa suunnitelman tehtävään. Jos virkailija muuta väittää, hän ei ole perillä asioista. Jos et tule virkailijan kanssa toimeen, pyydä uutta vastuuvirkailijaa itsellesi. Kylläpä politiikot ovat vastuussa lainsäädännöstä. Eiköhän aktiivimalli tule takaisin, jos ja kun kokomuus voittaa vaalit. Se vasta olikin hölmö laki. Jos koet, että sinua on kohdektu huonosti te-toimistossa, ei muuta kun palaute toimistolle, kantelu joko Aviin tai oikeusasiamiehelle, riippuen missä asiakkuutesi on? Aina kannattaa antaa palautetta sinne minne se kuuluukin. Ps: En taida Ukrainaan lähteä kun puuttuu sotilaallinen koulutus.

Vierailija
51/64 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä ole mulle sanottu yhtään mitään tollasta. Minä olen hakenut ja soitelkoot niihin firmoihin. Kyllä mun hakemukset on kaikissa mestoissa. Saavat keskenään kaivella mun hakemuksia. Olen tehnyt tasan niinku on opastettu. Eli hae 4 paikkaa ja kirjotan mihin hait. Jos duunari ei siitä ymmärrä ja usko, niin eipä ole mun ongelma. Missään ei lue todellakaan, että pitäs ottaa kopioita. Ei ainakaan mun duunari sanonut eikä missää lue.

No, mulle tehtiin tällä viikolla kunnan ja työkkärin kanssa uusi aktivointi, ja siinä kirjauksessa nyt luki että vuoden verran pitää ne työnhakudokumentit säilyttää.

Eikä se täti nyt ihan omasta päästä voi mitään tollasta keksiä. Jossakin lakitekstissä se pitää olla mainittu.

Työnhauksi riittää myös soitto tai henkilökohtainen kysyminen. Nämäkö pitäisi nauhoittaa tai videoida?

Höpöhöpö. Joko sun aiemmat hakemukset on ollut epäilyttäviä tai paikkoja joita et voisi saada ja siksi sulla on tällainen, tai olet käsittänyt väärin. 

Älä sinä arvioi minun tekemiäni hakemuksia. Hakemuksia oli lähetetty juuri niihin tehtäviin, joita työkkärissä oli katsottu minun olevan sopiva hakemaan. Nehän oli siellä luetelleet erilaisia työtehtäviä, joita voisin hakea. Ja näiden lisäksi oli sitten myös tehtäviä, joissa ei ollut erityistä ammattitaitovaatimusta. Joten se siitä. Lisäksi työkkäri oli kommentoinut, että olin sen hakuvelvoitteen täyttänyt. Että olispa ne kieroja, jos sanoisivat noin, mutta tarkoittaisivat toista!

Voi toki sitäkin uskoa, että olisivat noin kieroja.

Vierailija
52/64 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riivinrauta, työkkärin ikävä täti kirjoitti:

Ei tarvitse säilyttää työhakemuksia, riittää kun käyt ne kirjaamassa suunnitelman tehtävään. Jos virkailija muuta väittää, hän ei ole perillä asioista. Jos et tule virkailijan kanssa toimeen, pyydä uutta vastuuvirkailijaa itsellesi. Kylläpä politiikot ovat vastuussa lainsäädännöstä. Eiköhän aktiivimalli tule takaisin, jos ja kun kokomuus voittaa vaalit. Se vasta olikin hölmö laki. Jos koet, että sinua on kohdektu huonosti te-toimistossa, ei muuta kun palaute toimistolle, kantelu joko Aviin tai oikeusasiamiehelle, riippuen missä asiakkuutesi on? Aina kannattaa antaa palautetta sinne minne se kuuluukin. Ps: En taida Ukrainaan lähteä kun puuttuu sotilaallinen koulutus.

Etkö lue aiempia kommentteja yhtään:

"Työllistymissuunnitelmassa on sovittava suunnitelman toteuttamisen seurannasta ja määräajasta, jonka kuluessa työnhakijan on ilmoitettava suunnitelman toteuttamisesta. Jos työ- ja elinkeinotoimisto edellyttää työnhakijan oman ilmoituksen lisäksi muuta selvitystä suunnitelman toteuttamisesta, tämä on kirjattava suunnitelmaan."  1379/2021 Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain muuttamisesta 2 luku 12 §: n 2. momentti.

"Työnhakijan on ilmoitettava työ- ja elinkeinoviranomaiselle yhteystietojensa muutoksesta. Henkilön on säilytettävä työnhakuvelvollisuuden täyttämiseen liittyvät selvitykset ja esitettävä ne työ- ja elinkeinotoimistolle sen pyynnöstä." 1379/2021 Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain muuttamisesta 2 luku 13 §:n 3. momentti.

Vierailija
53/64 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä Lahdesta.

Mene ja lue.

Lahti ja Pirkanmaa -kommentoijat, menkää ja lukekaa laki, ennen kuin tulette vänkäämään, että eipäs ole, kun mulla nyt ei ole, niin ei ole. Ei ole. Eipäs ole.

No, onpas!

Lahti kuittaa ja muistuttaa, että jos edellytetään, että dokumentit tulee esittää, tulee asia kirjata erikseen suunnitelmaan (ja tämä koskee sitten vain niitä asiakkaita, joita on syytä epäillä vilpistä) ja mikäli suunnitelmassa tämä kirjaus on, pitää ko. dokumentit säilyttää vuoden verran. Jos niitä ei ole vaadittu, rasti ruutuun riittää eli tieto työnantajasta, työtehtävästä ja hakupäivä eikä tarvitse papereita säilytellä.

Vierailija
54/64 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ainakin tullut kaikista hakemuksista kuittaus sähköposti, että on hakenut xxxxxtehtävään xxxxc päivänä. Noista mihin täytetään tiedot yms.

Suorista hauista sähköpostilla on taas todiste SP lähetetyt kansiossa

Ei ole vaikea säilyttää niitä.

Vierailija
55/64 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä Lahdesta.

Mene ja lue.

No, onpas!

Lahti kuittaa ja muistuttaa, että jos edellytetään, että dokumentit tulee esittää, tulee asia kirjata erikseen suunnitelmaan (ja tämä koskee sitten vain niitä asiakkaita, joita on syytä epäillä vilpistä) ja mikäli suunnitelmassa tämä kirjaus on, pitää ko. dokumentit säilyttää vuoden verran. Jos niitä ei ole vaadittu, rasti ruutuun riittää eli tieto työnantajasta, työtehtävästä ja hakupäivä eikä tarvitse papereita säilytellä.

Lakitekstissä ei mainita mitään mistään vilpin epäilyn poissulusta. Ei todellakaan.

Ja kuten sanottu, aloittajana tässä totean, että ensimmäisen velvoitehakujakson jälkeen työvoimatoimiston virkailija itse totesi, että olin hienosti täyttänyt sen velvollisuuden.

Että ei siinä mitään! Sinä voit leimata meidät muut millaisiksi haluat, mutta odotapa vaan, ehkä se säilytysvelvollisuus kirjataan sullekin jatkossa.

Ja sinänsä erikoista, sillä kuten on jo todettu, yhteyden työnantajaan työnhaun merkeissä voi tehdä myös paikan päällä käyden tai rekrytointimessuilla tavaten tai soittaen.

Että ei siinä mitään. Kas kun eivät edellytä, että pitää pyytää kuittaus yhteydenotosta näissä tapauksissa.

Vierailija
56/64 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oli 27...44 v kutsuja haastatteluun sateli.

Pystyin valkkaamaan työni.

Nyt ikää 49 w ja on hiljaista.

Eli wanha vitsi että 50 v on ongelmajätettä työmarkkinoilla onkin totta.

Vierailija
57/64 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ainakin tullut kaikista hakemuksista kuittaus sähköposti, että on hakenut xxxxxtehtävään xxxxc päivänä. Noista mihin täytetään tiedot yms.

Suorista hauista sähköpostilla on taas todiste SP lähetetyt kansiossa

Ei ole vaikea säilyttää niitä.

Siis mitä kuittauksia sinä olet saanut... Ai työkkärin tädiltä vai... No, se on sitten varmaan sun kohdalla lähtenyt tekemään tarkistuksia.

Ei minulle ainakaan mistään avoimista hakemuksista tai rekrylomakkeella tehdyistä hakemuksista mitään tuollaisia kuittauksia tule. Joku avoimen hakemuksen saanut yritys toki vastaa kohteliaasti mutta kertoo, ettei juuri nyt ole tarvetta.

Teilläpä on hienot systeemit.

Siksi toisekseen, niissä rekrylomakkeissa voi toki tehdä niinkin, että jättää avoimen hakemuksen sillä, ilmoittautuu työnhakijaksi johonkin, eikä siitä tule mitään kuittauksia... Itsehän tekevät nämä työntekijöiden haut nykyään noin... Älä lähetä sähköpostihakemusta, täytä rekrylomake. Tai yhteyshenkilölle voi soittaa.

Vierailija
58/64 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä Lahdesta.

Mene ja lue.

No, onpas!

Ai, Lahti vaivautui sitten lopulta lukemaan ne tähän ketjuun kopioidut lakitekstit. Kauanpa kesti.

Vierailija
59/64 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole töihin ajatellut mennä?

Vierailija
60/64 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä Lahdesta.

Mene ja lue.

No, onpas!

Mistäs halvatusta sinä sen tekstikohdan laista löysit, että #tämä koskee vain niitä asiakkaita joita on syytä epäillä vilpistä#?

Sinä olet todella nurjamielinen tyyppi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän