TE-toimiston asettamassa työnhakuvelvoitteessa on muuten
sellainen pointti, että ne hakuasiakirjat pitää säilyttää vuoden ajan.
Mutta mites säilytät, jos haet jollakin rekrytointilomakkeella... Pitääkö ottaa print screenejä?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin haastattelussa, te- tyyppi korosti kokoajan, et nyt pitäis keksiä jotain.. Meet johonki kurssille ees, et saan täytettyä kivasti tän paperin..tyyliin.. Ei oo siis tavoite et työllistyisi oikeisiin töihin, vaan tavoite on saada paperit ja tilastot näyttämään hyvältä.. Vaikka sitten turhilla kurssesilla ja työkokeiluilla.. Ei perustu mitenkään järkeen nää te-asiat, vaan pelkkään byrokratiaan..
Joo, mullakin oli, että mites jos menisit uravalmennukseen, ja tarjottiin palvelualaa. No, mä kerroin, että kyseisiä uravalmennuksia järjestävään yritykseen olen taannoin ollut yhteydessä, silloin kunta oli ostanut siltä sen palvelun ja yritys itse mainosti että jokainen voi oma-aloitteisestikin olla heihin yhteydessä. Minäpä olin, ja se kundi järjesti mulle työhaastattelun siivousfirmaan siinä ensikäynnillä. No, menin haastatteluun mutta se haastattelu loppui siihen, kun tuli puheeksi että olen muuttanut seudulle pääkaupunkiseudulta, haastatteluun osallistunut työnjohtaja sanoi: "ai pääkaupunkiseudulta", ja sen jälkeen kalppi ovesta ulos.
Se siitä. Eikö ollutkin erikoinen juttu. Ja itse asiassa, se uravalmennusyrityksen tyyppi taisi olla liian hanakka mut sinne haastatteluun työntämään, ehkä ne ei ois ottanut edes haastatteluun, vaikka mua ei sinne sen paremmin siinä esitelty....
Varsin kummallista.
En siis suostunut ottamaan uudelleen uravalmennusta palvelualalle.
Olen hakenut siitä asti kun tänne tulin niitä töitä joihin on koulutus ja joista on työtodistuksin vahvistettu kokemus, ja jopa arvioinnit pyydetty niihin todistuksiin, eikä ne arviot ole mitään huonoja. Mut ei pääse. Ja syy siihen on, että tällä seudulla on jatkuvasti ollut työvoimapoliittista koulutusta niihin hommiin, vuodesta toiseen. Ja mitä todennäköisimmin se työvoimakoulutus on sillä tavoin järjestetty, että alan suurin työllistäjä on jotenkin ollut sopimuskumppani, eli koulusta hyvin selviytyneet on palkattu sitten heille.
Sillä lailla.
Ja nyt tällä hetkellä kyseinen kouluttaja ja kunta ja alueen yritykset ovat tekemässä jälleen jonkinlaista koulutusdiiliä. Eli tavallaan jotain rekrykoulutusta... rahoittavat sitten sitä koulua yrityksen rahoilla.... Sillä lailla.
Että työkkärin täti voi lopettaa sen naureskelun. Etenin kun minun historiani ei ole hänen tiedossaan sen paremmin... Ei se ole esim. niitä todistuksia nähnyt! Heti vaan pistää mitätöidyksi.. Menee siis muiden ylitse tuo työkkäri ja kouluttaja. Siinähän menee. Mutta, jos asun täällä vanhuudessa, niin kyllä tulee kunnalle kalliiksi, vaikkeivät tällä hetkellä mulle toimeentulotukea maksakaan.. Ai niin, eihän se tule kunnalta, vaan kelalta.
Työkkäri on valmis epäilemään kaikkia sun todistuksia väärennyksiksi. Sitä se vaan on!
Ei kai tuollaista suunnitelmaa kannata allekirjoittaa, missä edellytetään dokumenttien säilyttämistä, jos ei tiedä miten puhelut esim. todistaisi, vaan kysyy, että millaista todistetta esim. siitä puhelusta pitää säilyttää.
Itse en allekirjoittaisi ennekuin on selvää, että missä muodossa niitä pitää säilyttää ja riittääkö dokumentiksi esim. tiedosto johon itse kirjoittaa "hain paikkaa x 10. marraskuuta 2022 työtehtäviin y ja z"
Eli sama kuin kopioisi ne listaukset omista tiedoistaan, ehkä tätä tarkoitetaankin? Eikä suinkaan jokaisen hakemuksen, CV:n, cover letterin yms säästämistä työkkäriä varten.
Varaltahan voi kopioida sen oman työkkärisivunsa aina sitten kolmen kuukauden välein, siinä näkyy ne paikat ja työtehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Et ole töihin ajatellut mennä?
no, kato jumankauta, yks pitää ihan työhön sopivana. Mites, joko kirjoitetaan sopimus alle, ja mikä oli tehtävä mihin ajattelit että menis...
Voin toki saapastella ovesta sisään, mut ei ne palkkaa maksa eikä työtä löydy tehtäväksi, jos ei ole sopimusta ensin.
Eihän siellä lakitekstissä vuoden määräajasta mitään puhuta, vai löysitkö sinä sellaisen kohdan jostakin!
Kuka täällä vilpistelee? Sinä.