Saako teillä 16-17 vuotias jouluna ottaa joulupöydässä aikuisten kanssa alkoholia?
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Onpa aika kielteistä suhtautumista viiniin ruokajuomana. Okei, olen itse "kahden kulttuurin" perheestä, mutta saanut maistaa alkoholipitoisia juomia kyllä jostain 12-vuotiaasta lähtien. En ole koskaan nähnyt kumpaakaan vanhemmistani humalassa, vaikka viiniä oli useinkin tarjolla ruokajuomana. Ja alkoholi ei ole koskaan ollut myöskään mikään kielletty hedelmä, eli ei ole ollut mitään juuri aikuistuneen ja vapautuneen kaatokännivaihetta elämässä.
Omia lapsia ei ole ja olen jo niin vanha, että ei myöskään tule, mutta jos olisi, niin saisivat kyllä maistaa viiniä halutessaan. Miellän tuon "ottaa alkoholia" tyyliin viinilasilliseksi, mikään puoli pulloa Jallua kinkun kyytipojaksi ei ole oman käsitykseni mukaisesti ruokailuun ylipäätään sopiva lähtökohta.
Mä olen toiminut myös näin koko sen 18v, kun olen ollut äiti. Silti omalla lapsellani on ollut periaatteena se, ettei alkoholia maista alaikäisenä. Synttäripäivänään maistoi (skumppaa), ei tykännyt ja kaatoi suurimman osan lasillisestaan pois. Mulle ei edes ole tullut eteen tilannetta, jossa lapsi olisi pyytänyt saada maistaa siideriä tai viiniä jne, ja tyrkyttämään en alaikäiselle todellakaan ala.
Nyt kyllä joulupöydässä varmasti kysyn, haluaako hän viiniä, mutta oletan vastauksen olevan kielteinen.
-7
Ovat saaneet maistaa tilkan punaviiniä 14-v. alkaen juurikin juhlapyhinä kotona. Kenellekkään ei ole tullut päihdeongelmaa, osa lapsista jo aikuisia. Toisaalta ei me vanhemmatkaan koskaan juoda itseämme humalaan, 1-2 lasia ruoan kanssa tai kuohuviini ennen ruokaa erityistikaisuuksissa muutaman kerran vuodessa.
Meillä ei koskaan ole ollut kukaan humalassa, ja ruuan kanssa nautitaan alkoholia, ei pulloa vaan hiukan. Luokkaero varmaan tämäkin.
Hyvänen aika ei. Ei olisi soveliasta mennä Jumalan palvelukseen humalassa!
Vierailija kirjoitti:
Maksa ei polta alkoholia tuon ikäisellä, joten en kannata maksakirroosia lapsille.
Esimerkiksi italiassa ja saksassa viinin ikäraja 16v sielläkö se sitten palaa tuon ikäisellä mutta ei meillä suomessa?
Kyse on ihan kulttuurillisesta jutusta ja meillä on lapset saaneet maistaa viiniä vissyveteen sekoitettuna jo 12-13 vuotiaasta asti, heidän meidän sukumme on italialainen isäni ja isoisäni kautta ja näin on aina toimittu. Juovuksissa ei sovellu olla, mutta ruuan kanssa voi pari lasia viiniä juoda 16v aivan hyvin. Se on täysin eri asia, kun olla jossain puistossa räkäkännissä pullokassit kilisten viinapulloringissä.
Viinilasillinen nuorelle on kauhistus. Parempi vetää kokaa nokkaan, vai mitä?
Kyllä meillä 12v juo myös. On tällä hetkellä hurahtanut viskiin. Kiskotaan koko perheen voimin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei koskaan ole ollut kukaan humalassa, ja ruuan kanssa nautitaan alkoholia, ei pulloa vaan hiukan. Luokkaero varmaan tämäkin.
Niinhän ne alkkikset luulee. Ei kukaan huomaa jos mä nyt "vähän" otan. Lapsille kiva joulu katsella äidin punaviinin lipitystä.
Vanhimmat lapseni ovat 19 ja 21 vuotiaat ja he eivät ole edes kyselleet alkoholijuomia. Viime kevään ylioppilasjuhlissakin sankari halusi kuohariksi alkoholittoman ja siitä olivat kaikki vieraat yhtä lukuunottamatta tyytyväisiä. Nuorimmainen, joka on lukiossa, on kerran joutunut näkemään ystävänsä saavan alkoholimyrkytyksen silmiensä edessä ja sen jälkeen vähäkin kiinnostus alkoholiin katosi.
Minä ja mieheni emme ole juoneet alkoholia yli kahteen vuoteen ollenkaan, joten sitä ei tule tietenkään nytkään juhlapöytään.
Meillä ei alkoholi kuulu jouluun. Eikä lapset koske alkoholiin alaikäisenä eikä saa meiltä vanhemmilta kannustusta siihen täysi-ikäisenäkään.
Meillä on jouluruokien kanssa olut, joten tuskin haluaa, mutta saa maistaa.
Snapsia en anna edes maistiaista.
Pidin kiinni siitä, että aikuisten läsnäollessa ei juoda alkoholia ennen 18 ikävuotta. Toki olivat kaveriporukassa maistelleet ja bilettäneet jo kauan sitä ennen, mutta periaate on periaate. Nyt ovat jo aikuisia, mutta vanhempien kotona ei silti kännätä ja tissutella arki-iltoina.
Ei. Nyt kun ovat aikuisia niin juovat viiniä ruokajuomana jouluna. Kukaan meistä ei ole jouluna humalassa.
No ei todellakaan. Ei kuulu alkoholi meillä jouluun aikuisilla, saati sitten lapsilla.
Ei saa ottaa. Meillä alko ei kuulu joulupöytään.
Sai jos halusi.
Kun poika oli 17v. niin oltiin hänen kanssaa keskenään kaksistaan kesällä kun vaimo oli naisystävänsä luona. Päätettiin grillata ulkona ja join hiukka olutta ja puheeksi tuli alkoholi.
No sovittiin sitten että poika saa riipasta kännit jos niin haluaa, turvallisempaa se on isäukon seurassa ja hoivassa kuin ekaa kertaa kaupungilla yksin tai joidenkin epämääräisten kanssa.
No ei siinä kauaa tietenkään mennyt kun intoa oli. Perus posliinijumalalle polvistumiset ja sitten nukkumaan ämpäri punkan vieressä. Aamulla buranaa, vissyä ja jaffaa ja päivä rauhallisesti.
Vaimolle selitys, vähän tulistui, mutta keskusteltiin sitten kolmistaan vielä koko porukka että tuommosta se nyt sitten on, joka kerta "kuolet" vähän ja tapat aivosoluja ja vastuussa olet mitä teetkin vaikka hönössä olet jne.
8 vuotta myöhemmin, ihan perus alkoholin käyttäjä, välillä ystävien kanssa irrottelemassa jne. mutta ei ole koskaan minnekään sammunut tai putkaan joutunut.
Saa suuttua jos haluaa.
Viini ei ole heille oikein maistunut, olisivat saaneet kyllä tilkan jos olisivat halunneet. Joulupöydässämme on myös belgialaisia sukulaisia, siellähän alkoholin ikäraja on 16 vuotta. Olisi sekin hassua, että heille tarjoiltaisiin mutta suomalaisjunteille ei.
Vierailija kirjoitti:
Tää on jännä, kun tällä palstalla se että nauttii viiniä on sama asia kuin vetää perseet. Suomalaiset ja varsinkin naiset, tekopyhää rallattelua taas, alkoholi on ongelma jos sen kokee noin pahasti negatiivisena.
Suomalaisten alkoholin nauttiminen on valitettavan usein kovin humalahakuista.
En muista ikinä kenenkään olleen kotonani kännissä jouluna (lapsena tai nyt aikuisenakaan) vaikka punaviini on perinteisesti kuulunut meillä jouluaterialle. Aikuiset ovat juoneet sitä 1-2 lasillista, melkein täysi-ikäiset ovat saattaneet saada maistaa pienen tilkan. Mitään viiniä vahvempaa ei ole koskaan ollut ja alkoholi on nimenomaan ollut osa ruokailua eikä mikään koko illan kaveri.
Ja ihan tavallisesta keskituloisesta perheestä tulen. Suvussa ei onneksi ole taipumusta alkoholismiin.
Saavat, tai saisivat, mutta eivät huoli, ei edes täysi-ikäinen. Ihan ok.
Parempi maistaa yhdessä pöydässä kuin yksin pöydän alla.