Tänään on hankala päivä pörssisähköilijöille - kello 15 sähkön hinta on noin 70 cent/kwh
Epätoivoisinmat puhaltavat palkeilla ilmaa kohti tuulivoimaloita.
Kommentit (38)
Jääkaappi, pakastin, ilmanvaihto ja ilp vie sellaiset 0,4 kWh tunnissa näillä keleillä. Kalleimmann tunnin aikana siitä tulee 27 senttiä, ehkä mulla on just ja just siihen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Tänään mennyt vasta 5kWh omakotitalossa. 3,5 euroa joo mutta onneksi on varaa maksaa.
Mistä näet sen noin reaaliajassa?! Sähkömittaristako? Tarkistatko sen 00:00?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitenkään hankalaa, kun sitä kulutusta voi ihan itse säännellä.
Mites kun on tuohon aikaa töissä ja asunnossa sähkölämmitys?
Pitääkö asunnosta ottaa lämmitykset pois ennen töihin lähtöä?Se, että sääntelee kulutusta, ei tarkoita sitä että olisi samalla tyhmä.
Etkö osannut vastata kysyjälle?
Sai kysymyksen arvoisen vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö asunnosta ottaa lämmitykset pois ennen töihin lähtöä?Mulla ei ole pörssisähköä, mutta sähköpattereissa on töpselit. Niihin voi laittaa ajastimen, jolloin patteri ei saa sähköä haluttuun aikaan. Ajastimia voi säätää yleensä 15 minuutin tarkkuudella.
Seinäpattereissa mitään töpseleitä ole. . (Irtopattereissä sen sijaan on, mutta suoralla sähköllä lämpiävissä taloissa harvemmin on patterit irtona).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö asunnosta ottaa lämmitykset pois ennen töihin lähtöä?Se, että sääntelee kulutusta, ei tarkoita sitä että olisi samalla tyhmä.
Turha se on tyhjää kotia koko päivä pitää normaallämpöisenä. Lämmittää sitten kun siellä on. Tämä on pörssisähkön käyttäjän abc että hallitsee itse kulutustaan aktiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha se on tyhjää kotia koko päivä pitää normaallämpöisenä. Lämmittää sitten kun siellä on. Tämä on pörssisähkön käyttäjän abc että hallitsee itse kulutustaan aktiivisesti.
...ympäri vuorokauden.
Mutta kerta nauttivat valvomisesta sähkön hinnan seuraamiseksi niin suotakoon se ilo heille.
Vierailija kirjoitti:
Se on 70 snt, eikä cent, suomeksi, älykääpiö.
EU ei ole sopinut sentille virallista lyhennettä, joten minä päätän. Problem?
Täytyy laittaa sähkösauna päälle sitten pariksi tunniksi niin saa saunoa oikein pitkän kaavan mukaan.
Käyttäjä30320 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö asunnosta ottaa lämmitykset pois ennen töihin lähtöä?Mulla ei ole pörssisähköä, mutta sähköpattereissa on töpselit. Niihin voi laittaa ajastimen, jolloin patteri ei saa sähköä haluttuun aikaan. Ajastimia voi säätää yleensä 15 minuutin tarkkuudella.
Seinäpattereissa mitään töpseleitä ole. . (Irtopattereissä sen sijaan on, mutta suoralla sähköllä lämpiävissä taloissa harvemmin on patterit irtona).
Joissain on.
Siis miksi? Jos osamaksut eivät kurjista elämää niin saa aika helvetin kallis olla kilowatti että koko omaisuus siihen päivän pörssisähkön hintaan kuluu.
Jotkut onnistuivat kun lobbasivat näitä sähkölämmityksen sovelluksia ihmisille enenevästi. Ilmalämpöpumppukin on sähkölämmitin päivän päätteeksi. Sähkön hinta on sijoittajien kullan vuolentaa nyt, ja ongelma on siinä että Suomessa nukuttiin ruususen unta kun Venäjän likainen halpa sähkö hoiti homman Suomen viherryksen lisääntyessä. Moni muukin tuntee nahoissaan mitä tämä tarkoitti että vastuu tuotannosta ulkoistetaan eikä omaan maahan panosteta tuotantoa uudistaen.
Kun woke-metoot ei osaa polttopuita tehdä niin bioenergia on yhä varma, kotimainen, ja tasaisempi hinnaltaan. Pelleteistä olisi suonut tulla ennemmän suosittua helppuden takia lämmityksessä.
arkinen ajatus kirjoitti:
Siis miksi? Jos osamaksut eivät kurjista elämää niin saa aika helvetin kallis olla kilowatti että koko omaisuus siihen päivän pörssisähkön hintaan kuluu.
Jotkut onnistuivat kun lobbasivat näitä sähkölämmityksen sovelluksia ihmisille enenevästi. Ilmalämpöpumppukin on sähkölämmitin päivän päätteeksi. Sähkön hinta on sijoittajien kullan vuolentaa nyt, ja ongelma on siinä että Suomessa nukuttiin ruususen unta kun Venäjän likainen halpa sähkö hoiti homman Suomen viherryksen lisääntyessä. Moni muukin tuntee nahoissaan mitä tämä tarkoitti että vastuu tuotannosta ulkoistetaan eikä omaan maahan panosteta tuotantoa uudistaen.
Kun woke-metoot ei osaa polttopuita tehdä niin bioenergia on yhä varma, kotimainen, ja tasaisempi hinnaltaan. Pelleteistä olisi suonut tulla ennemmän suosittua helppuden takia lämmityksessä.
Perityypilliseen tyyliin kaikkien muidenkin energiamuotojen hinnat on hilattu sähkön hinnan noustua ylös. Siitä huolimatta vaikka olisi täysin kotimaista.
Esim bioklapin hinta lähes tuplaantunut mikäli sitä edes löytyy ostettavaksi. Samoin pellettien, klapien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään mennyt vasta 5kWh omakotitalossa. 3,5 euroa joo mutta onneksi on varaa maksaa.
Mistä näet sen noin reaaliajassa?! Sähkömittaristako? Tarkistatko sen 00:00?
Meillä on keittiössä seurantamittari. Lähtee nollasta klo 00 joten klo 6 kun heräsin katsoin sen samalla kun keitin kahvia. Pystyn myös Fortumin sivulta katsomaan ajantasaisen kulutuksen ja sähkön hinnan juuri nyt. Hinta päivittyy kerran tunnissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sammutetaan lämmitys aamulla kun herätään ja laitetaan päälle yöllä kun mennään nukkumaan. Viimeyönä ei lämmitetty ollenkaan ja silti 21 astetta. Katsotaan nyt illalla tarvitseeko vieläkään laittaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö asunnosta ottaa lämmitykset pois ennen töihin lähtöä?
Jos kysymys on yksittäisestä huippuhintaisesta tunnista, lämmitys saattaa olla ihan järkevää ottaa pois päältä. Tuohonhan pitäisi olla automatiikkaakin tarjolla.
Kaukolämpötalossa asuvaa asia ei niinkään liikuta.
Käyttäjä30320 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minä asun sähkölämmitteisessä talossa, jossa on irtopatterit. En ole mikään tyhmä, katsos. Jos mä asun sähkölämmitteisessä talossa, niin niiden säätäminen monipuolisesti
on kriteeri. On kolme tulisijaa ja ilp myös. Mutta ihan kiva lisä nuo patterit ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on 70 snt, eikä cent, suomeksi, älykääpiö.
EU ei ole sopinut sentille virallista lyhennettä, joten minä päätän. Problem?
Ei tietenkään, eihän EU:ssa puhuta suomea. Sen sijaan suomessa sentin lyhenne on snt.
Vierailija kirjoitti:
Eivät puhalla epätoivoisina; tarpeeksi tuulivoimalaosakkeita omistavalle osakkaalle sähkö maksaa koko talven 12 snt/kWh. Katso: Lumituuli Oy.
Ja ennen juhannusta määräaikaisen tehneelle vähemmän. Vuosi sitten tehneelle puolet tuosta.
Sori, olikin mennyt vasta reilun euron.
ei paha:)