Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuputtavatko muiden vanhat sukulaiset teille vanhanaikaisia sukupuolirooleja?

Vierailija
15.11.2022 |

Itse olen kotoisin maalta, jossa eletään perinteisesti. Sukupuoliroolit ovat vahvoja. On miesten työt ja naisten työt. Nuoremmilla toki vapaantuneempaa. Vanhat, yli 70 vee sukulaiset tuputtavat oikein näitä vanhoja sukupuolirooleja. Kysyivätkin kerran että kuka mulle tekee sielä ruokaa.
Oli halveksuva ja epäuskoinen ilme kun kerroin että teen ruokani itse. Eivätkö he tajua maailman muuttumista? Eihän kukaan nuori/nuorehko nainen suostu yhdenkään miehen henkilökohtaiseksi piiaksi. Kaupungeissa tuntuu olevan erityyppisiä vanhuksia. Ymmärtävät nykymaailman muuttumisen. Mutta tuolla maaseudulla eletään kuin kuplassa.
M36

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on osa gender agendaa tuo että, ne normaalit roolit olisi vanhanaikaisia. Esihenkilö jne. kaikki sama jama paska.

No en toisaalta ihmettele miksi tytöt haluavat olla transsukupuolisia, jos ainoa oikea nainen hoitaa vain kotia. Ja suomalaisen naisen rooli on ollut ihan muinaisajoista alkaen monimuotoinen, ettei täällä ole ollut varsinaisesti sellaista 50-luvun kotirouvakulttuuria. Aiemmassa maaseutuyhteiskunnassakaan nainen ei voinut keskittyä passiivisena kynsien lakkaamiseen, vaan piti kuokkia perunoita ja työskennellä pelloilla. Joku varmaan katsonut liikaa jenkkisarjoja.

Suomalaisen maalaiskulttuurin sukupuolirooleihin kuuluukin just se, että nainen nähdään työjuhtana. Mieheni äiti esim. hoiti lehmät, laittoi ruuat, siivosi jne. Naisen työpäivä oli heillä pidempi kuin miehen. Appiukko tuli ulkotöistä ja istahti kiikkutuoliin, anoppi passasi ruuat eteen. Ensimmäisenä aamulla keitti kahvit ja viimeisenä illalla siivosi keittiön.

Itsehän oon heidän mielestä laiska kaupunkilaishepsankeikka, kun pukeuduin naisellisesti ja meikkaa, tehdään kotityöt miehen kanssa puoliksi ja heillä kylässä istun sohvalla enkä mene keittiöön auttamaan.

Vierailija
22/32 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei enää, kun on suurin osa kuolleet ja minä olen jo keski-ikäinen. Pääsin ylioppilaaksi 90 luvun lopulla ja kyllähän se oli oletus, että lukiosta mennään emäntäkouluun. Teini-iässä alettiin kerätä kapioita tulevaa avioliittoa varten. Jotenkin huvittavaa, että siihen aikaan vielä nähtiin jonain meriittininä naiselle raahata koti täyteen pitsejä ja lakanoita sekä astioita. Kellekään ei tullut mieleen rohkaista hankkimaan oikeaa koulutusta ja työpaikkaa, tehdä uraa ja hankkia oikeaa varallisuutta eikä homeisia rättejä ja posliinikulhoja. Mutta joo maalla kasvoin minäkin ja se näkyi.

Oho. Oot kyllä poikkeuksellisen vanhakantaisissa oloissa varttunut. Oon samaa ikäluokkaa ja maalta. Tädit kävi emäntäkoulun, mulle se ei ollut edes vaihtoehto, vaan historiaa. Oliko emäntäkoulun edes enää olemassa? Talouskoulu oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on huolissaan kun ajan autoa kaupungissa. Hänen mielestään naiset eivät osaa niin hyvin, että huonolla kelillä saisi ajaa. Kuulostaa varmaan huvittavalta, mutta ei ole kun tuollaista joutui kuuntelemaan lapsesta asti. Tytöt laitettiin keittiöön, miehet ajoivat traktoria. Olen syntynyt 80-luvulla.

Vierailija
24/32 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa suvussani (vanhemmat ja elossaolevtrta isovanhemmat) ollaan aina oltu suhteellisen edistyksellisiä näissä asioissa, eikä lähisukulaisilta näin ollen ole juurikaan kuulunut mutinoita. Ovat vain olleet ylpeitä, kun tyttö on kouluttautunut ja pärjännyt elämässä omillaan hieman erilaisista eikä aina niin helpoista valinnoista huolimatta ja toisaalta veljelläni on ollut uskallusta lähteä naisvaltaiselle alalle kutsumuksen vuoksi.

Anopin kanssa (jos nyt avoliitossa asuva voi puhua anopista) koin ensimmäisen nykyisin jo molempia osapuolia huvittavan "kulttuurishokin" kun olin lähdössä työreissulle suoraan vierailulta heidän luotaan ja nykäisin autosta sen enempiä ajattelematta konepellin ylös tarkastaakseni öljyt ennen noin 1000 kilsan ajomatkaa. Ei naiset sellaista tee.. :)

Omat vanhemmat ovat opettaneet samat taidot sekä veljelleni että minulle ja tukeneet opiskeluvalinnoissa yms. vaikka kumpikaan ei ole elänyt sukupuolelleen tyypillisten stereotypioiden mukaisesti.

Vierailija
25/32 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ihan hirveää. Tätini ovat kaikki rakentaneet itse omakätisesti (oikeasti, muuranneet, sahanneet, naulanneet, käyttäneet naulanta, laatoittaneet, maalanneet...) talonsa, ja olettavat suvun nuorempien naisten kykenevän siihen samaan. Kaikilla on pitkät työurat, ja heiltä tuli ihan hirveää painostusta, että kai tytöt nyt menee tekniikkaa opiskelemaan. Miesten puolelta tuo on ollut hienovaraisempaa, on opetettu pienet tytöt korjaamaan traktoreita ja kylvämään apulantaa sekä käyttämään sirppiä ja viikatetta. Pappa olisi halunut, että joku poika olisi lähtenyt jatkamaan ompelu-uraa, mut se sit kaatui siihen, kun 80-luvulla alkoi tekstiiliteollisuus murentua Suomessa. No, yksi kävi Wetterhoffin, mut ei siitä ammattia sille tullut. Kirjallisuutta sitten ovat menneet lukemaan.

Serkkulikka on kaivurikuski, minä koneDI, ja serkkupoika taas suurtalouskokki. Kyllä nää perinteiset roolit meillä on aika tiukassa.

Vierailija
26/32 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on osa gender agendaa tuo että, ne normaalit roolit olisi vanhanaikaisia. Esihenkilö jne. kaikki sama jama paska.

No en toisaalta ihmettele miksi tytöt haluavat olla transsukupuolisia, jos ainoa oikea nainen hoitaa vain kotia. Ja suomalaisen naisen rooli on ollut ihan muinaisajoista alkaen monimuotoinen, ettei täällä ole ollut varsinaisesti sellaista 50-luvun kotirouvakulttuuria. Aiemmassa maaseutuyhteiskunnassakaan nainen ei voinut keskittyä passiivisena kynsien lakkaamiseen, vaan piti kuokkia perunoita ja työskennellä pelloilla. Joku varmaan katsonut liikaa jenkkisarjoja.

Suomalaisen maalaiskulttuurin sukupuolirooleihin kuuluukin just se, että nainen nähdään työjuhtana. Mieheni äiti esim. hoiti lehmät, laittoi ruuat, siivosi jne. Naisen työpäivä oli heillä pidempi kuin miehen. Appiukko tuli ulkotöistä ja istahti kiikkutuoliin, anoppi passasi ruuat eteen. Ensimmäisenä aamulla keitti kahvit ja viimeisenä illalla siivosi keittiön.

Itsehän oon heidän mielestä laiska kaupunkilaishepsankeikka, kun pukeuduin naisellisesti ja meikkaa, tehdään kotityöt miehen kanssa puoliksi ja heillä kylässä istun sohvalla enkä mene keittiöön auttamaan.

Juu. Tietynlaista naisellisuutta dissataan tosi paljon. Ja ne dissaajat on omalla tavallaan itse tosi kii sukupuolirooleissa (sellaisissa, että naisen pitää olla hyvä äiti, ahkera, ei koreilla meikeillä tai vaatteilla).

Vierailija
27/32 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tumputtavat! Tietäsitpä vaan!

Vierailija
28/32 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tuputa. Tuntuu, että ovat itse asiassa paljon avarakatseisempia kuin mitä nämä genderaktivistit ovat. Heillähän vasta tiukat ja ummehtuneet sukupuoliroolikäsitykset ovatkin.

Vierailija
29/32 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen, että olen aikaani edellä kun olen mieluusti naisellinen naisten perinteisiä töitä tekevä nainen.

Kaikki muut lesoo sillä, kuinka ne vaihtaa autoon renkaat itse yms.

Mä annan miesten hoitaa noi ikävät työt ja teen itse jotain hauskempaa.

Vierailija
30/32 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini kehuu sukujuhlien aikaan +60 rouvien seksielämällä. Ikänsä omistautuneet miehilleen joka purkautuu vuosikymmenten päätteeksi kiusaannuttavalla kerskailulla. Senioriseksi ei ihan oikeasti kiinnosta suurinta osaa.

Vierailija
31/32 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koen, että olen aikaani edellä kun olen mieluusti naisellinen naisten perinteisiä töitä tekevä nainen.

Kaikki muut lesoo sillä, kuinka ne vaihtaa autoon renkaat itse yms.

Mä annan miesten hoitaa noi ikävät työt ja teen itse jotain hauskempaa.

Heh, sama täällä. Molemmat meistä varmaan kokevat saavansa rusinat kotityöpullasta, sovitaan hyvin yksiin.

Vierailija
32/32 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi te mammat vaihdatte joustavasti mielipiteitänne, kun nuorempi sukupolvi niitä teille esittelee.😂😂😂