Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palomieskään ei saa enää olla palomies :(

Vierailija
15.11.2022 |

"Palomies-sana jäänee pian historiaan"

"media haluaa käyttää sukupuolineutraaleja virkanimikkeitä ja on sen vuoksi tehnyt myös omia nimikkeitä kuten palo-pelastaja,"

https://yle.fi/a/74-20004242

MItä jos kysyittäisiin, mitä KANSA haluaa?

Kommentit (252)

Vierailija
241/252 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fireman!!:-D Se oiskin varmaan heidän mielestään todella hilpeä.

Heh heh. 

https://en.wiktionary.org/wiki/fireman

https://www.merriam-webster.com/dictionary/firewoman

Vierailija
242/252 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taaskin sanon tämän. Tärkein asia mihin pitäisi ensiksi keksiä uudet nimikkeet on äidinkieli ja isänmaa. Onko näihin ehdotuksia?

Äidinkieli: syntymäkieli? Kotikieli? 1. kieli?

Isänmaa: synnyinmaa?

Synnyinmaa ja isänmaa eivät olen millään tavalla sama asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/252 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä on vaikeaa ja miksi?

Viranhaltija

Puheenjohtaja

Pelastaja

Apukapteeni

Lentoavustaja

Juristi

Esihenkilö

Luottamushenkilö

Miksi se mies siihen tarvitaan? Kieli muokkaa kukttuuria.

Samaa mieltä, minulle nämä nimitykset ovat sinänsä samantekeviä, mutta ymmärrän hyvin, että niitä halutaan muuttaa paremmin tähän aikaan istuviksi, kieli ja käytännöt ovat osa yhteiskunnan kehitystä ja siksi on vaikeaa ymmärtää tuota vitsailua asiasta. Minusta se esimerkki oli paljon puhuva, kun tyttö totesi, että  eihän minusta voi tulla palomiestä, kun olen tyttö.

M38

Tytöstäsi ei myöskään voi tulla Amerikan presidenttiä koska ei ole syntynyt Yhdysvalloissa. Elämä on.

Vierailija
244/252 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viranhaltija

Puheenjohtaja

Pelastaja

Apukapteeni

Lentoavustaja

Juristi

Esihenkilö

Luottamushenkilö

Kaikki henkilö-päätteiset kuulostaa todella typeriltä. Pelastaja on erittäin pliisu, ei kerro oikein mitään. Joku Jeesus kyseeessä? (esim. hengenpelastaja taas on jo ihan eri asia) Lentoavustaja? Siis mikä?? Noi muut menee ok.

Minun mielestäni tärkeämpää kuin neutraalius on se, että nimike herättää positiivisia fiboja ja kertoo asiasta jotain.

Vierailija
245/252 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko homma lähti siitä liikkeelle, kun mieslentoemäntiä ei enää saanut kutsua lentoemänniksi vaan piti keksiä englantilaisten stuertti siihen tilalle.

Itse asiassa stuertit oli ensin. Vasta joskus sodan jälkeen alettiin ottaa naisiakin lentokoneisiin matkustamohenkilökunnaksi ja keksittiin lentoemännän titteli.

Täytyi katsos keksiä jotain tekemistä mm. ilmasillassa lentäneille naisille.

Mutta tosiaan stuertit oli ensin, pitkään ajateltiin että lentokonetyö on naisten synnytyselimille vaarallista -niin kuin onkin, ei se kosminen taustasäteily kenellekään hyvää tee, ja tämän takia lentoemot saavat olla koko raskauden ajan saikulla.

Vierailija
246/252 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viranhaltija

Puheenjohtaja

Pelastaja

Apukapteeni

Lentoavustaja

Juristi

Esihenkilö

Luottamushenkilö

Samaa mieltä, minulle nämä nimitykset ovat sinänsä samantekeviä, mutta ymmärrän hyvin, että niitä halutaan muuttaa paremmin tähän aikaan istuviksi, kieli ja käytännöt ovat osa yhteiskunnan kehitystä ja siksi on vaikeaa ymmärtää tuota vitsailua asiasta. Minusta se esimerkki oli paljon puhuva, kun tyttö totesi, että  eihän minusta voi tulla palomiestä, kun olen tyttö.

M38

Tytöstäsi ei myöskään voi tulla Amerikan presidenttiä koska ei ole syntynyt Yhdysvalloissa. Elämä on.

Sitäpaitsi siitä tytöstä nimenomaan ei voi tulla palomiestä siksi, että on tyttö. Onko yhdenkään naisen fysiikka vielä riittänyt Pelastuslaitoksen pääsykokeissa? Yhden tai kahden kai?

Tyttöys ja sen mukana tuleva testosteronin vähyys, pienempi ruumis ja pienemmät voimat vaikuttavat vielä nykyäänkin jossain asioissa. On älytöntä yrittää kieltää tämä asia, se aiheuttaa tytöille paljon enemmän ahdistusta kuin tosiasioiden myöntäminen.

Itse olin nuori 90-luvulla, ja ostin täysin sen feministisen ajatuksen, että nainen on ihan kaikessa yhtä hyvä kuin mieskin ja tarvitsee miestä yhtä paljon kuin kala polkupyörää. Kun sitten kävi ilmi, että valtaosa miehistä on minua parempia lähes jokaisessa urheilulajissa, vaikka minä treenaisin enemmän, koin sen tietysti vain OMANA huonommuutenani, koska aina oli toitotettu että nainen on aina ja kaikessa yhtä hyvä kuin mies. Vähintään.

Olisi ollut paljon järkevämpää kertoa, että tasa-arvo ei tarkoita samankaltaisuutta.

Vierailija
247/252 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taaskin sanon tämän. Tärkein asia mihin pitäisi ensiksi keksiä uudet nimikkeet on äidinkieli ja isänmaa. Onko näihin ehdotuksia?

Äidinkieli: syntymäkieli? Kotikieli? 1. kieli?

Isänmaa: synnyinmaa?

Synnyinmaa ja isänmaa eivät olen millään tavalla sama asia.

Kyllä. Kaikilla on synnyinmaa, mutta kaikkien isät eivät ole maanomistajia.

Vierailija
248/252 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viranhaltija

Puheenjohtaja

Pelastaja

Apukapteeni

Lentoavustaja

Juristi

Esihenkilö

Luottamushenkilö

M38

Sitäpaitsi siitä tytöstä nimenomaan ei voi tulla palomiestä siksi, että on tyttö. Onko yhdenkään naisen fysiikka vielä riittänyt Pelastuslaitoksen pääsykokeissa? Yhden tai kahden kai?

Tyttöys ja sen mukana tuleva testosteronin vähyys, pienempi ruumis ja pienemmät voimat vaikuttavat vielä nykyäänkin jossain asioissa. On älytöntä yrittää kieltää tämä asia, se aiheuttaa tytöille paljon enemmän ahdistusta kuin tosiasioiden myöntäminen.

Itse olin nuori 90-luvulla, ja ostin täysin sen feministisen ajatuksen, että nainen on ihan kaikessa yhtä hyvä kuin mieskin ja tarvitsee miestä yhtä paljon kuin kala polkupyörää. Kun sitten kävi ilmi, että valtaosa miehistä on minua parempia lähes jokaisessa urheilulajissa, vaikka minä treenaisin enemmän, koin sen tietysti vain OMANA huonommuutenani, koska aina oli toitotettu että nainen on aina ja kaikessa yhtä hyvä kuin mies. Vähintään.

Olisi ollut paljon järkevämpää kertoa, että tasa-arvo ei tarkoita samankaltaisuutta.

Niinpä. Ei lyhyemmästä kaverista tule kovin usein koripalloilijaakaan vaikka urheilijana olisi parempi kuin moni koristähti. 

Vierailija
249/252 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englanniksi nimike on firefighter. Ei ongelmaa.

Ja suomennoskin on jo olemassa: hävittäjä. Hassua vaan että sekä lentokone (fighter) että laiva (destroyer) ovat Suomessa molemmat hävittäjiä. Äh, eihän tästä ota hullukaan selvää.

Vierailija
250/252 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muuten varusmies nykyään varushenkilö?

Vidu. Luulekkonä naaraspuolisten lähtevän, hä. Kyllä niille tosipaikassa esteitä löytyy ja siskot komppaa. Johtajiksi bunkkeriin, vartioituna ne kyllä haluaa ja siitä arvomerkit.

Vierailija
251/252 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi saa kai sentään olla vielä mies, jos haluaa, mutta pelastaja-sana on kyllä hyvä. Voisin hyvin käyttää sitä ja se kuulostaa konstailemattomalta. Toinen juttu on sitten se, että en haluaisi lukea esimerkiksi 1800-luvusta kertovaa kirjaa, jossa pelastajat tulevat sammuttamaan kylän henkistymishuoneen siitä vastaavan esihenkilön soittaessa kelloja palavassa kellotapulissa.

Vierailija
252/252 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viranhaltija

Puheenjohtaja

Pelastaja

Apukapteeni

Lentoavustaja

Juristi

Esihenkilö

Luottamushenkilö

Lautahenkilö? Eikö nainen voi hakeutua miespäätteiseen tehtävään? Härregyyd!