Mikä on kasvissyöjän kruunu joulupöydässä, jos lihansyöjillä kinkku/kalkkuna?
Kommentit (43)
Yleensä jotain ihanaa sienistä, esim. Aiemmin mainittu wellington (kotimaista ohraa, itse kasvatettua sipulia ja itse kerättyjä sieniä) ja tänä vuonna teen vaaleaorakkaista jonkin ihanan padan. Laatikoista on lanttua ja perunaa, lisäksi kolikkoperunoita, "porkkalaa", paahdettuja punajuuria. Paria sorttia salaattia, saaristolaisleipää ja merilevähelmiä.
Mun kruunu on kyllä granaattiomenakakku ja juustotarjotin! Oikeasti hyvät vegejuustot ovat kalliita, niitä ei raaski ostaa kuin jouluna.
Ei meillä ole mitään sellaista tiettyä pöydän kruunua tai kunkkua. En myös tee mitään perinteisen oloisia suomalaisia jouluruokia koska en minä eikä mies pidä niistä. Lähi-idän tyylinen meze-pöytä varmaan tulee tänä vuonna. Falafeleja, pari kastiketta (ainakin hummus ja baba ghanoush), halloumiranskalaisia, täytettyjä herkkusieniä, couscous-paprikoita, tabblouleh-salaattia ja appelsiini-oliivisalaattia, keitettyjä munia täytettynä merileväkaviaarilla...
En syö kinkkua. Meillä aina poroa joulupöydässä. Jos enemmä ruokailijoita niin naudan sisäfile kokonaisena.
Ei mitään korvikekinkkua välttämättä, vähän mitä milloinkin. Tavallista parempaa kuitenkin, ei mitään paistettua porkkanaa sentään.
Kasvis-Wellington on erinomainen idea.
Olen tukevasti sekasyöjä, mutta omasta mielestä erityisen juhlava kasvisruoka omassa repertuaarissani on erilaiset kasvisterriinit, kuten (aina kerros lajiaan):
- juustollisissa: fetapinaatti-porkkana-palsternakka; pinnassa saksanpähkinöitä ja granaattiomenansiemeniä
- pelkkä kasvis: punajuuri-lanttuappelsiini-purjoperuna+yrttikimara; pinnassa appelsiiniviipaleita ja ohuita kuullotettuja purjorenkaita ja yrttisilppua. Jos vieraiden ruokavalio sallii, käytän pestoa purjoperunakerroksen maustamiseen.
Jos olisin kasvissyöjä mun joulupöydässä olisi ainkin pähkinäinen taateli-linssipateè ja harissakukkakaali, joku raikas vihreä salaatti granaattiomenalla ja sitruunavinegretellä, myskikurpitsakeitto joulumausteilla. Alkupaloina vaikka bruschettat punaisella tapenadella ja artisokka-tryffelitahnalla
Ei mitään korvikkeita eikä mukaruokia
t lihansyöjä
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin kasvissyöjä mun joulupöydässä olisi ainkin pähkinäinen taateli-linssipateè ja harissakukkakaali, joku raikas vihreä salaatti granaattiomenalla ja sitruunavinegretellä, myskikurpitsakeitto joulumausteilla. Alkupaloina vaikka bruschettat punaisella tapenadella ja artisokka-tryffelitahnalla
t lihansyöjä
Kuulostaa kammottavalta.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä jotain ihanaa sienistä, esim. Aiemmin mainittu wellington (kotimaista ohraa, itse kasvatettua sipulia ja itse kerättyjä sieniä) ja tänä vuonna teen vaaleaorakkaista jonkin ihanan padan. Laatikoista on lanttua ja perunaa, lisäksi kolikkoperunoita, "porkkalaa", paahdettuja punajuuria. Paria sorttia salaattia, saaristolaisleipää ja merilevähelmiä.
Mun kruunu on kyllä granaattiomenakakku ja juustotarjotin! Oikeasti hyvät vegejuustot ovat kalliita, niitä ei raaski ostaa kuin jouluna.
Löytyiskö granaattiomenakakkuun reseptiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t lihansyöjä
Kuulostaa kammottavalta.
No jos ei ole koskaan syönyt muuta kuin hkblöötä ja raneja niin varmasti ei osaa arvostaa herkkuruokia😂
En tarvitse mitään kunkkua mutta syön muuten perus joulusapuskat ja kinkun tilalla punajuuri-aura-vuokaa vähän reilummin. Nam. Se kokonaisena gratinoitu kukkakaali näytti hienolta kyllä.
Meillä on porkkanaa niin monessa eri muodossa että on vaikea valita niistä vain yhtä kruunua.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan sika! Syön myös kalaa, joten sanon vaikka kala.
Kalaa syövä ei ole kasvissyöjä! :-)
Soijasta ym tehty herkullinen rapea "kinkku" maittavalla kastikkeella ja muilla lisukkeilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän sinä pelkkä kasvissyöjä ole sitten.
Miksi pitäisi olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t lihansyöjä
Kuulostaa kammottavalta.
Vähänpä tiedät kammottavasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän sinä pelkkä kasvissyöjä ole sitten.
Miksi pitäisi olla?
Rauhoitu.
Käpykakku.