Mikä on kasvissyöjän kruunu joulupöydässä, jos lihansyöjillä kinkku/kalkkuna?
Kommentit (43)
Ei ainakaan sika! Syön myös kalaa, joten sanon vaikka kala.
Kaikki on suhteellista. Itsellä ei ole sekasyöjänä kinkkua tai kalkkunaa ollenkaan joulupöydässä, kun kumpikaan ei houkuttele.
Ei mulla ainakaan ole mitään yhtä tiettyä "kruunua", teen joka vuosi erilaiset ruuat aina sen mukaan mikä maistuu milloinkin. En kyllä välittänyt liiemmin kinkustakaan silloin 20v sitten kun söin vielä lihaa, ällötti kun piti syödä sitä monta päivää peräjälkeen ja vielä jotain uudenvuoden kinkunjämäpitsaa, yök..
Tein viime vuonna seitankinkun. Oli aika jees! Mut miks pöydässä pitäis olla joku kunkku? Mulla yleensä pöydässä sellasia ruokia joista pidän.
Sianpyllyn muotoiseksi paistettu vegaaninen kinkku tietenkin!
Joku seitan-härpäke. Jälkiruokana hampaat syövyttävää Kombucha-teetä ja hampunsiemenkeksejä.
Kruunu? Eikö se ole joulupöydän kunkku?
Vierailija kirjoitti:
Kruunu? Eikö se ole joulupöydän kunkku?
Punkku, kunkku, kinkku.. Mikä vaan rimmaa...
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on suhteellista. Itsellä ei ole sekasyöjänä kinkkua tai kalkkunaa ollenkaan joulupöydässä, kun kumpikaan ei houkuttele.
Tätähän kysyttiin.
Meillä on usein ollut kasvis-wellington. Sellainen taikinakuoreen leivottu piiras, missä on täytteenä sipulia, riisiä ja sieniä. Tarjoillaan usein karpaloiden tai karpalohillon kanssa.
Välillä meillä on ollut punajuuri- tai parsakaalipateeta. Näitä useimmiten. Itse en tykkää siitä seitankinkusta, vaikka joskus ollaan laitettu sitäkin.
Tänä vuonna oli niin hyvä suppilovahverosato että ajattelin tehdä muutaman eri laatikon (ehkä porkkana ja lanttu) ja niiden kaveriksi sienikastiketta. Perinteisesti kylkeen vielä rosollia, kaikki vegaaniversioina. Viime vuonna sienikastikkeen tilalle tein tofupaistin. Jonain vuonna olen tehnyt ison satsin vegesusheja ja herkutellut niillä.
Eli ei minullakaan oli mitään yhtä jotain tiettyä juttua mikä pitää olla joulupöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan sika! Syön myös kalaa, joten sanon vaikka kala.
Ethän sinä pelkkä kasvissyöjä ole sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ryöpätty kukkakaali.
Oi, olipa hyvä idea. Kuorrutettu kokonainen kukkakaali on niin herkkua, tämän voisikin tänä jouluna tehdä vegaanisena versiona "kinkuksi".
https://yhteishyva.fi/reseptit/kuorrutettu-kukkakaali/recipe-2409
Teen joka vuosi erilaisen nut roastin. Pähkinöitä, linssejä, yms.