Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enää noin 10 vuotta vanhuuseläkkeelle

Vierailija
15.11.2022 |

Huikeeta. Miten se aika rientää.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

61 vuotiaana saa ottaa jo 50% eläkkeestä. Silti voi hakea osa-aikatöitä ja saada työkkäristä 50% päivärahasta. 

Mutta siinä alenee pysyvästi eläke vanhuuseläke. Jostain juuri luin ettei tuo varhennettu olisikaan niin hyvä juttu🤔

Kuinkahan paljon se alentaa?

Osaisitko googlettaa?

Vierailija
22/75 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en odota eläkettä laisinkaan, koska se tarkoittaa vanhenemista. Nykyinen elämä on ihan mukavaa, kun on pysynyt terveenä.

Ja nyt et vanhene ollenkaan?

No ei vielä tunnu missään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeikäni täyteen eläkkeeseen (70 % palkasta) on 62 vuotta ja 8 kuukautta. Vähän vajaa 8 vuotta pitäisi vielä jaksaa. Varhaisin mahdollinen eläkeikä on 58 vuotta mutta ainakaan tässä vaiheessa en vielä edes harkitse sitä; rankaisevat tuosta ilosta sen verran reilulla kädellä. 

Harmi, että tuo ei ole 70% loppupalkasta, vaan elinikäisistä ansioista. Käytännössä tulen saamaan eläkettä noin 55% viimeisimmästä palkasta eli 1900 e/kk. Siksi sinnittelen töissä niin kauan kuin voin, jokainen lisävuosi kasvattaa eläkettä inhimillisemmäksi.

Minulla se on 70 % viimeisen työvuoden palkasta. Nyt kun olen urani ja palkkakehitykseni huipulla, vain tämän hetkisillä tuloilla on väliä. Unohdin sanoa että en asu Suomessa. 

Brysselin hommissa?

Vierailija
24/75 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 5v vanhuuseläkkeeseen, mutta yritän sinnitellä vielä 7v, koska se nostaa eläkettä aika hyvin.

Vierailija
25/75 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on tärkeämpää, raha vai aika?  Itselleni ehdottomasti aika.  Siksi en meinaa sinnitellä korkeamman eläkkeen toivossa vaan häippäsen työelämästä, heti kun ensimmäinen eläkemahdollisuus koittaa.

Vierailija
26/75 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi on tärkeämpää, raha vai aika?  Itselleni ehdottomasti aika.  Siksi en meinaa sinnitellä korkeamman eläkkeen toivossa vaan häippäsen työelämästä, heti kun ensimmäinen eläkemahdollisuus koittaa.

Itse en laita vaakakuppiin raha vai aika vaan raha ja terveys, onko rahalla merkitystä jos ei ole terveyttä?

Vierailija
27/75 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en odota eläkettä laisinkaan, koska se tarkoittaa vanhenemista. Nykyinen elämä on ihan mukavaa, kun on pysynyt terveenä.

Vanhenet joka tapauksessa olit töissä tai et

Vierailija
28/75 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri noin! Itsekin lähdin heti, kun mahdollista. Olen nyt 66v, terve, vahva, "elämäni vedossa".

Jos olisin vaan jatkanut töitä, ehkä en olisikaan...

Ei se lisäraha niin paljon ole, että senvuoksi pitäisi raataa.

Toki, nämähän ovat jokaisen omia päätöksiä ja paljon riippuu siitä, millainen työ on.

Vierailija
29/75 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

61 vuotiaana saa ottaa jo 50% eläkkeestä. Silti voi hakea osa-aikatöitä ja saada työkkäristä 50% päivärahasta. 

Mutta siinä alenee pysyvästi eläke vanhuuseläke. Jostain juuri luin ettei tuo varhennettu olisikaan niin hyvä juttu🤔

Mutta jos käy edelleen töissä, niin eläke karttuu koko ajan, loppupelissä ei menetä mitään.

Vierailija
30/75 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en laita vaakakuppiin raha vai aika vaan raha ja terveys, onko rahalla merkitystä jos ei ole terveyttä?

Rahalla saa ainakin parempaa hoitoa kuin rahatta.

Vierailija
31/75 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin lokakuussa osa-aikaeläkkeen nauttimisen, mutta jatkan töissä. Näin saan joka kuukausi noin 1000 e "ylimääräistä käyttörahaa", jonka sijoitan ja otan käyttöön, kun jään eläkkeelle. Laskelmieni mukaan näin tehden menetän rahaa vasta sitten, jos elän yli 83v ikäiseksi eli siihen asti etukäteen saatu eläke kompensoi tilannetta tuonne asti.

Vierailija
32/75 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään tiedä, miten löytää motivaatiota jatkaa eläkkeelle asti. Isovanhemmilla molemmista oli alzheimer. Jos se osuu myös omalle kohdalle niin en kyllä pääse yhtään "nauttimaan" vanhuudesta ja rahat jäävät jonkun toisen valvomaksi. Onneksi tuo ei tietääkseni periydy, mutta ei kamalasti motivoi jatkamaan kun tuo on mahdollisuutena.

Vierailija
33/75 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhenet joka tapauksessa olit töissä tai et

Niin, mutta en odota sitä eläkettä, kun nyt on hyvä olla näin. 

Vierailija
34/75 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta ei voi tietää elääkö kuinka pitkään. Moni haaveilee muhkeasta eläkkeestä ja elää sitku-elämää ja sitten kuolee eläkeiän kynnyksellä.

Eräs ystäväni halusi olla töissä vielä pari vuotta virallisen eläkeiän jälkeen. Ehti sitten nauttia suuremmasta eläkkeestään 3kk sairaalassa saattohoidossa...

Vierailija
35/75 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeikä tuli täyteen reilu vuosi sitten, töissä vieläkin

36/75 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein jo tammikuussa laskurin, joka näyttää mulle joka päivä, kauanko on vielä eläkepäiviin. Ai miten niin odotan jo eläkkeelle pääsyä? Noissa työpäivissä on ssällä lomapäivätkin, joten noin 100 työpäivää vähemmän kuin laskurini laskee. 

Eläkepäivään 932 työpäivää, 387 lauantaita ja sunnuntaita ja 37 arkipyhäpäivää

Vierailija
37/75 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli juuri postissa kirje, jossa mun oletetaan olevan töissä 66,5 vuotiaaksi. Alin eläkeikä, jolloin voin jäädä eläkkeelle on 65, mutta eläke on sitten pienempi. Kyllä hiukan kauhistuttaa ja väsyttää, kun olen vielä vähän vaille 60. Ei jaksaisi enää nousta aamulla aikaisin yms.

Vierailija
38/75 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaakohan sitä eläkeikää odotella niin innokkaasti. Kun on sivusta seurannut mm. omien ja isovanhempien elämää, niin ei tuo tunnu terveysongelmineen olevan mitään herkkua, vaikkei tarvitse töissä käydä. Kaikki eivät pääse elämään sitä aktiivista vanhuutta, ainoastaan vaivaista vanhuutta. 

Vierailija
39/75 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin eläkkeelle lokakuun alussa, ihanaa on ollut. Tein lyhennettyä työviikkoa sitä ennen muutaman vuoden. Tämä auttoi jaksamisessa hyvin paljon. Suosittelen lämpimästi.

Vierailija
40/75 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs sä oot saanu aikaiseksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme