Enää noin 10 vuotta vanhuuseläkkeelle
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle eläkepäivät tietävät elintason laskua. Ei ole enää rahaa tehdä asioita mitä nykyään tekee.
Voi ainakin heittää hyvästit matkustelulle. Joten matkustetaan nyt senkin edestä.
Kyse on siitä mihin kaikkeen rahaa kuluu. Pitää suhteuttaa tulot ja menot sekä ehkä tehdä lisätöitä eläkkeellä.
Nautin nyt elämästä ja eläkepäivillä sitten kituutan huonoilla tuloilla. Jos sukuun tulen, niin en kovin pitkään edes elä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaakohan sitä eläkeikää odotella niin innokkaasti. Kun on sivusta seurannut mm. omien ja isovanhempien elämää, niin ei tuo tunnu terveysongelmineen olevan mitään herkkua, vaikkei tarvitse töissä käydä. Kaikki eivät pääse elämään sitä aktiivista vanhuutta, ainoastaan vaivaista vanhuutta.
Suurin osa on vaivaisia eläkkeelle päästyään. Harva loppujen lopuksi elää yli 70 v.
Höpöhöpö. Suomalaisten naisten keskimääräinen elinikä on 85v ja miesten 79v.
Jotkut elää tosi vanhaksi ja se vääristää tilastoja. Suurin osa tuntemistani ihmisistä on kuollut ennen 70 ikävuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mun isäkin kuoli ennen kuin oli eläkeikäinen, mutta se ei silti tarkoita, että minä kuolisin ennen eläkeikää.
Niin ei välttämättä. Äidin vanhemmat kuolivat ennen eläkeikää, kuten äitikin ja isänkin vanhemmat kuolivat ennen eläikää, kuten isäkin. Jännä nähdä miten minulle käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaakohan sitä eläkeikää odotella niin innokkaasti. Kun on sivusta seurannut mm. omien ja isovanhempien elämää, niin ei tuo tunnu terveysongelmineen olevan mitään herkkua, vaikkei tarvitse töissä käydä. Kaikki eivät pääse elämään sitä aktiivista vanhuutta, ainoastaan vaivaista vanhuutta.
Suurin osa on vaivaisia eläkkeelle päästyään. Harva loppujen lopuksi elää yli 70 v.
Noh, tilastollinen keskiarvo on noin 82 vuotta. Naisilla enemmän ja miehillä vähemmän.
Nykyisten eläkeläisten kannattaa nauttia eläkkeistään. 20 vuoden päästä voit jäädä pois työelämästä vanhuuden takia mutta eläkkeet menivät parempiin suihin. En vain jaksa uskoa siihen, että itse pääsisin nauttimaan eläkettä vaikka joka kuukausi useita satoja euroja niitä makselen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Suomalaisten naisten keskimääräinen elinikä on 85v ja miesten 79v.
Jotkut elää tosi vanhaksi ja se vääristää tilastoja. Suurin osa tuntemistani ihmisistä on kuollut ennen 70 ikävuotta.
Höpö höpö. Matemaattisesti laskettuna kaikki yli 100 vuotiaat Suomessa nostavat keskimääräistä elinajan odotusta muutamia viikkoja. Ei puhuta useista vuosista, eikä edes kuukausista.
Tilastollisesti pienet poikkeamat eivät ole merkitseviä, kun otanta on tarpeeksi suuri.
Ei se eläkeikä hirveästi innosta, kun tietää miten tulot laskevat.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on tärkeämpää, raha vai aika? Itselleni ehdottomasti aika. Siksi en meinaa sinnitellä korkeamman eläkkeen toivossa vaan häippäsen työelämästä, heti kun ensimmäinen eläkemahdollisuus koittaa.
Samat sanat ja se ensimmäinen eläkemahdollisuus alkaa vuoden päästä.
Mä voisin jo jäädä mutta olen vielä 2,5 vuotta töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
61 vuotiaana saa ottaa jo 50% eläkkeestä. Silti voi hakea osa-aikatöitä ja saada työkkäristä 50% päivärahasta.
Mutta siinä alenee pysyvästi eläke vanhuuseläke. Jostain juuri luin ettei tuo varhennettu olisikaan niin hyvä juttu🤔
OVE pienentää eläkettä 2,4% vuodessa, eli viisi vuotta OVE:lla pienenentää eläkettäsi yli 12 prosentilla. Eikä tuolla puolikaseläkkeellä eletä kovin leveästi. Jokainen toki itse arvioi mikä kannattaa, mutta ei OVE mikään ilmainen lounas ole. Paitsi ehkä silloin jos eläkekarttuma on lähellä takuueläkettä.
Harva on viittä vuotta, etenkin kun alaikäraja nousee 62 vuoteen. Eläkettä kertyy koko ajan jos jatkat töissä 100 pros. työajalla samalla. Tai järkevää maksulla mahdollisia lainoja pois tai sijoittaa. Kannattaa laskea eläkelaitoksen laskurilla oma tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
61 vuotiaana saa ottaa jo 50% eläkkeestä. Silti voi hakea osa-aikatöitä ja saada työkkäristä 50% päivärahasta.
Toisaalta ei voi tietää elääkö kuinka pitkään. Moni haaveilee muhkeasta eläkkeestä ja elää sitku-elämää ja sitten kuolee eläkeiän kynnyksellä.
Eräs ystäväni halusi olla töissä vielä pari vuotta virallisen eläkeiän jälkeen. Ehti sitten nauttia suuremmasta eläkkeestään 3kk sairaalassa saattohoidossa...
Just tuonkin takia kannattaa alkaa nostamaan eläkettä heti kun mahdollista. Rahat pois vaan.
Juuri näin. Saa olla eläkkeellä 15-20 vuotta, jotta muutaman kympin tai satasen suurempi eläke kerryttää saman kuin ove ennen eläkettä. Onko rahalle käyttöä 75-85 vuotiaana. Ei.
Onneksi olen jo eläkkeellä. Firetys onnistui sijoituksilla etuajassa ja sain vielä osittaisen työkyvyttömyysäläkkeen kaupan päälle kun työnteko ei koskaan huvittanut. Nyt saan eläkettä, mutta olen samalla muutenkin taloudellisesti vapaa ja onneksi eläköityminen oli mahdollista jo alle 30-vuotiaanaa. Nyt voin vain matkustella ja tehdä kaikkea kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeikäni täyteen eläkkeeseen (70 % palkasta) on 62 vuotta ja 8 kuukautta. Vähän vajaa 8 vuotta pitäisi vielä jaksaa. Varhaisin mahdollinen eläkeikä on 58 vuotta mutta ainakaan tässä vaiheessa en vielä edes harkitse sitä; rankaisevat tuosta ilosta sen verran reilulla kädellä.
Minä luulin että nämä julkisen puolen supereläkkeet olisivat jo historiaa, siis eläke 70 tai 90% palkasta ja eläkkeelle jopa alla kuusikymppisenä.
Velvoittaako työkkäri hakemaan kokoaikatöitä, osallistumaan kursseille ym tuollaisessa tilanteessa?