Miehen siskon perheen erilainen kasvatustyyli
Onko kellään kokemusta, että miehen sukulaisperheen elämäntyyli ja lasten kasvatus olisivat hyvin erilaista kuin omanne? Tai oikeastaan siitä, että puoliso ottaa mallia sieltä sukulaisperheestä/lapsuuden perheestään, mikä aiheuttaa ristiriitoja parisuhteeseen?
Meillä miehen siskon perhe kasvattaa hyvin rennolla meiningillä. Ei niin huolta lasten turvallisuudesta, ruuan terveellisyydestä tai oikein mistään muustakaan. Itse olen huolehtivainen ja tarkkakin monista asioista, mutta osaan tarpeen tullen myös antaa periksi ja rentoutua. Haluan kuitenkin pitää lapsistani hyvää huolta, ennen kaikkea heidän turvallisuudestaan. Haluan noudattaa suosituksia, jotka nykytietämyksellä ovat lapsille parhaaksi.
Miehen siskon perhe saa toki toimia kuten haluaa, mutta ongelma taitaa olla ennen kaikkea mieheni. Siskonsa lapset ovat syntyneet ennen kuin meille tuli lapsia, ja mies on omaksunut kasvatusasiat sieltä. Monet kerrat olemme puhuneet, että kasvatamme omalla tavallamme emmekä ota mallia mistään muualta. Mutta aina sen vaan huomaa, mistä mies on mallinsa moniin tilanteisiin ottanut... Ja jos sanon, että en halua ottaa sieltä siskon perheestä mallia, niin mies suuttuu, kun "haukun hänen sukulaisiaan"...
Mitään vinkkejä siihen, miten saisin miehen vaikka vähän itse perehtymään kasvatusasioihin? Voisiko perheneuvolasta saada hänelle kasvatustietoa?
Kommentit (69)
Ihme vastauksia täällä. Ihanko noin olisi saman tekevää teille, jos puolisonne ottaisi vastuuta lastenne terveydestä ja turvallisuudesta ihan ala-arvoisesti vedoten omaan lapsuuteensa, sukulaisiinsa tai johonkin muuhun yhtä typerään.
Vierailija kirjoitti:
Ihme vastauksia täällä. Ihanko noin olisi saman tekevää teille, jos puolisonne ottaisi vastuuta lastenne terveydestä ja turvallisuudesta ihan ala-arvoisesti vedoten omaan lapsuuteensa, sukulaisiinsa tai johonkin muuhun yhtä typerään.
No siinä tapauksessa keskustellaan vain ja ainoastaan oman perheen säännöistä, ja perustellaan, miksi halutaan toimia tietyllä tavalla. Eikä viitata sanallakaan ulkopuolisiin ihmisiin, ja heidän perheisiinsä.
On kokemusta siitä, että miehen sukulaisperheen ja omienkin elämäntavat ja lasten kasvatus erilaista. Ei se meille ole ongelmia tuottanut. Puhuttiin miehen kanssa jo ennen lasten yrittämistä siitä miten halutaan lapsemme kasvattaa, joten ollaan oltu alusta asti samalla sivulla. Yhteiset arvot itselle tärkeä asia. Ap:ta kehottaisin keskustelemaan miehensä kanssa ilman miehen sisaruksen vetämistä juttuihin muuten keskustelu ajautuu sivuraiteille.
Me tullaan miehen kanssa eri kulttuureista ja välillä nähnyt molempien suvuissa kaikenlaista kasvatustyyliä, en allekirjoita aina mun veljen tapaa tai mies serkkunsa. Mutta totta kai yhteentörmäyksiä meidän tapojen välillä on tullut. Silloin keskustellaan. Ja ollaan molemmat muutettu omia mielipiteitä tilanteen mukaan. Jotkut jutut miehen perheessä on munkin mielestä nykyään hyviä ja mies on taipunut mun ajatuksiin joissakin asioissa. Hankalaa toki on välillä, kun miehen sivulla tosiaan on välillä tosi erilaiset käsitykset joistain mulle tärkeistä asioista. Nykyään yritän miettiä, että kylässä ollessa voin ottaa rennommin ja kotona taas palata omiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap aloituksessaan nimenomaan sanoo, että 'aina sen huomaa mistä mies on mallinsa ottanut', eli vetää miehen sukulaiset mukaan kiistaan. Ja aloituskin on otsikoitu 'Miehen siskon perheen erilainen kasvatustyyli'.
Kanssakeskustelijat tässä yrittävät valaista ap:lle, että jos haluaa rakentavaa kommunikaatiota miehen kanssa, ei kannata haukkua miehen sukulaisia, vaan pitää keskustelu omassa perheessä.
Menkää sinne perheneuvolaan! Siellä kerrotaan käsite "riittävän hyvä vanhemmuus". Se ei käsitä kaikkea sitä, mitä sinä olet kasvatusoppaista lukenut. Mutta ehkä jotain, mihin puolison on hyvä tarttua. Jokatapauksessa, kyllä siinä niuhottava vanhempi jää hieman tappiolle. Ellei toinen nyt ihan överiksi vedä. Esim huuda jatkuvasti lapsille, pidä t-paidassa ulkona pakkasella, syötä pelkkää karkkia ja antaa olla vaipan vaihtamatta 2pv tai muuten elää ilmeisen saastaisesti.
Se, että syö herkkuja välillä, antaa kiipeillä ja liata vaatteet, hekottaa ja hassuttelee lasten kanssa hölmöjäkin juttuja, jättää välillä imuroinnin harvemmalle välillä ei ole huonoa vanhemmuutta vielä.
Vierailija kirjoitti:
Menkää sinne perheneuvolaan! Siellä kerrotaan käsite "riittävän hyvä vanhemmuus". Se ei käsitä kaikkea sitä, mitä sinä olet kasvatusoppaista lukenut. Mutta ehkä jotain, mihin puolison on hyvä tarttua. Jokatapauksessa, kyllä siinä niuhottava vanhempi jää hieman tappiolle. Ellei toinen nyt ihan överiksi vedä. Esim huuda jatkuvasti lapsille, pidä t-paidassa ulkona pakkasella, syötä pelkkää karkkia ja antaa olla vaipan vaihtamatta 2pv tai muuten elää ilmeisen saastaisesti.
Se, että syö herkkuja välillä, antaa kiipeillä ja liata vaatteet, hekottaa ja hassuttelee lasten kanssa hölmöjäkin juttuja, jättää välillä imuroinnin harvemmalle välillä ei ole huonoa vanhemmuutta vielä.
Luitko nyt ollenkaan aloitusta ja tarkennuksia siihen? Kyse ei nyt ollut mistään vaatteiden likaamisesta tai hassuttelusta, vaan jopa ihan turvallisuuteen liittyvistä asioista kuten turvaistuinten käytöstä. Pistää jonkun verran vihaksi, että ihminen joka haluaisi noudattaa lakia, eikä anna pienen lapsensa kulkea tyyliin ilman turvaistuimia etupenkillä, leimataan niuhottajaksi. Kyllä nyt sitä riittävän hyvää vanhemmuuttakin varten pitäisi edes perusasioista ottaa selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että syö herkkuja välillä, antaa kiipeillä ja liata vaatteet, hekottaa ja hassuttelee lasten kanssa hölmöjäkin juttuja, jättää välillä imuroinnin harvemmalle välillä ei ole huonoa vanhemmuutta vielä.Luitko nyt ollenkaan aloitusta ja tarkennuksia siihen? Kyse ei nyt ollut mistään vaatteiden likaamisesta tai hassuttelusta, vaan jopa ihan turvallisuuteen liittyvistä asioista kuten turvaistuinten käytöstä. Pistää jonkun verran vihaksi, että ihminen joka haluaisi noudattaa lakia, eikä anna pienen lapsensa kulkea tyyliin ilman turvaistuimia etupenkillä, leimataan niuhottajaksi. Kyllä nyt sitä riittävän hyvää vanhemmuuttakin varten pitäisi edes perusasioista ottaa selvää.
Niin. Siskon perheessä ei käytetä turvaistuimia, mutta ap ei kertonut käytetäänkö heillä vai ei. Tässä on hyvin käynyt selväksi, että yksi osa ongelmaa on ap:n päähän kaiken pahan alkusyyksi muodostunut holtiton 'siskon perhe'. Pitäisi niitä oman porukan sääntöjä sopia ilman että kiskoo puolison sukulaiset mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että syö herkkuja välillä, antaa kiipeillä ja liata vaatteet, hekottaa ja hassuttelee lasten kanssa hölmöjäkin juttuja, jättää välillä imuroinnin harvemmalle välillä ei ole huonoa vanhemmuutta vielä.Luitko nyt ollenkaan aloitusta ja tarkennuksia siihen? Kyse ei nyt ollut mistään vaatteiden likaamisesta tai hassuttelusta, vaan jopa ihan turvallisuuteen liittyvistä asioista kuten turvaistuinten käytöstä. Pistää jonkun verran vihaksi, että ihminen joka haluaisi noudattaa lakia, eikä anna pienen lapsensa kulkea tyyliin ilman turvaistuimia etupenkillä, leimataan niuhottajaksi. Kyllä nyt sitä riittävän hyvää vanhemmuuttakin varten pitäisi edes perusasioista ottaa selvää.
Niin. Siskon perheessä ei käytetä turvaistuimia, mutta ap ei kertonut käytetäänkö heillä vai ei. Tässä on hyvin käynyt selväksi, että yksi osa ongelmaa on ap:n päähän kaiken pahan alkusyyksi muodostunut holtiton 'siskon perhe'. Pitäisi niitä oman porukan sääntöjä sopia ilman että kiskoo puolison sukulaiset mukaan.
Niin no minä ymmärsin että ap haluaisi että heillä käytetään turvaistuimia, mutta miehen mielestä sillä ei ole niin väliä ja siitä tulee tietenkin erimielisyyksiä sitten.
Siitä olen samaa mieltä että siskon perheen sotkeminen asiaan on turhaa, ja siitä ap:n pitäisi päästä. Toki jos mies vetää koko ajan heidät mukaan tyyliin "ei siskokaan käytä ja vielä ovat elossa kaikki", ymmärrän että ärsyttää. Mutta kyllä siinäkin tilanteessa pitäisi yrittää pysyä neutraalina ja todeta että he tekee omat päätöksensä ja me omamme.
Ap, älä vedä niitä miehesi sukulaisia mukaan riitoihin!
Ja jos sanon, että en halua ottaa sieltä siskon perheestä mallia, niin mies suuttuu, kun "haukun hänen sukulaisiaan"...
Älä sano näin. Keskustele teidän perheenne kasvatustyyleistä. Aloita vaikka sillä mikä miehesi tyylissä on hyvää, mitä itse teet väärin ja pohjusta asiallinen aikuisten keskustelu. Rakentava keskustelu.
t äiti jolla hompsantuu oma sisko ja rasittava miehen suku
Eihän tässä nyt ongelmana ole miehen siskon perheen kasvatustyyli, vaan sinun ja miehesi eriävät kasvatustyylit. Oletko varma että juuri sinun tapasi on oikea?
Kauhean hyökkäävä ja ymmärtämätön ilmapiiri täällä nyt.
Kukaan ei tunnu ymmärtävän, että ap on tilanteessa aika yksin, koska mies saa leväperäisyydelleen tukea sieltä lapsuuden perheensä tyylistä näkemällä kuinka sielläkin asiat tehdään leväperäisesti. Vastapainoksi ei taida olla lähipiirissä ketään, joka toimisi nykysuositusten mukaan, kuten ap:kin haluaisi toimia heidän lastensa kanssa? Ja kuten ap jossain kommentoi, niin miehen siskon perhe (vanhemmatkin?) on miehelle suurempi auktoriteetti lasten kasvatuksessa kuin hän.
Minä ainakin niin sympatiseeraan sua, ap! Oma suku on toisella puolella Suomea ja olen täällä yksin miehen suvun tapojen puristuksessa. On kyllä ihan todella vaikeaa ollut tuoda omia tapoja perheeseen, kun niille ei saa "tukea" "omilta". Mun tavat on aina ollut vähän jotenkin vääränlaisia, tai jos ei ihan vääränlaisia, niin vähemmän arvossaan, kun ei täällä ole tapana niin toimia ja vastassa on rintamana sekä anoppi että hänen tyttärensä heidän yhteisine tapoineen. Tämä koskee ihan kaikkea ei vaan lasten kasvatusta.
Mutta vaikkapa tuo auton turvaistuinasia on jo ihan tieliikennelaissa, että sieltä voi lakipykäliä lueskella. Niin minäkin tein, että sain suut kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kauhean hyökkäävä ja ymmärtämätön ilmapiiri täällä nyt.
Kukaan ei tunnu ymmärtävän, että ap on tilanteessa aika yksin, koska mies saa leväperäisyydelleen tukea sieltä lapsuuden perheensä tyylistä näkemällä kuinka sielläkin asiat tehdään leväperäisesti. Vastapainoksi ei taida olla lähipiirissä ketään, joka toimisi nykysuositusten mukaan, kuten ap:kin haluaisi toimia heidän lastensa kanssa? Ja kuten ap jossain kommentoi, niin miehen siskon perhe (vanhemmatkin?) on miehelle suurempi auktoriteetti lasten kasvatuksessa kuin hän.
Minä ainakin niin sympatiseeraan sua, ap! Oma suku on toisella puolella Suomea ja olen täällä yksin miehen suvun tapojen puristuksessa. On kyllä ihan todella vaikeaa ollut tuoda omia tapoja perheeseen, kun niille ei saa "tukea" "omilta". Mun tavat on aina ollut vähän jotenkin vääränlaisia, tai jos ei ihan vääränlaisia, niin vähemmän arvossaan, kun ei täällä ole tapana niin toimia ja vastassa on rintamana sekä anoppi että hänen tyttärensä heidän yhteisine tapoineen. Tämä koskee ihan kaikkea ei vaan lasten kasvatusta.
Mutta vaikkapa tuo auton turvaistuinasia on jo ihan tieliikennelaissa, että sieltä voi lakipykäliä lueskella. Niin minäkin tein, että sain suut kiinni.
Kiitos symppauksesta! Hyvin tutulta kuulostaa. Me myös asumme "miehen ympyröissä".
Täällä vastauksissa kritisoidaan sitä, miksi sotken miehen siskon perheen mukaan kuvioon. Voi olla vaikeaa ymmärtää, millaista on olla puolison kanssa, joka ei ole hirveästi miettinyt omia tapojaan vaan mennyt aina jonkun vanhan mallin mukaan. Miehen silmissä minä olen niuho, kun haluan pitää perusasioista kiinni, esim. hankkia sen kunnollisen turvaistuimen. En esimerkiksi kelpuuttanut yli 10 vuotta vanhaa, käytettyä turvakaukaloa vauvallemme, niin siitäkös loukkaantuivat ihan mies ja sisko yhdessä. On aika vaikeaa pitää se siskon rooli irti meidän parisuhteestamme, vaikka kuinka haluaisin, uskokaa pois. Mies murjotti lähes aina ostamaani turvakaukaloa käyttäessään ja haukkui sen ominaisuuksia. Miehen lapsuuden perheessä suhtaudutaan kaikkiin auktoriteetteihin vähän niin ja näin, joten eivät ne lakisuosituksetkaan ole heihin oikein purreet. En siis tiedä, purisivatko perheneuvolankaan neuvot, mutta ainakin sitä on varmaan vain pakko yrittää... -ap
Mites ne perheet, joissa on kulttuurieroja? Esim. jossain Aasiassahan lapset kasvatetaan kovalla kurilla. Ja arabimaissa taasen on tiukasti eroteltu miesten ja naisten työt. Ja kyllähän jokainen moderni suomailainen nainen haluaa opettaa lapsilleen, että miehet tekevät kotitöitä siinä missä naisetkin.
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä nyt oikeasti suhtauduttu ala-arvoisesti lapsen terveyteen ja turvallisuuteen? Vai ei juuri sillä tavalla jota ap pitää parhaana?
Tässä turvaistuin-casessa vaikuttaa ennemmin olevan kyse siitä, että molemmat toimivat eri vaikuttimista, eivätkä osaa kommunikoida itselleen tai kumppanilleen mistä oikeasti on kyse.
Ap:n mies ja sisko toimivat ekologisesti ja tekevät hyvän työn lahjoittamalla siskon lasten vanhan turvaistuimen. Loukkaantuvat kun lahja ei kelpaa, ja kokevat että ap haukkuu miehen koko suvun. Niin kuin haukkuukin!
Ap haluaa lapselleen uutta ja turvallista, itse valittua mikä on sekin aivan ymmärrettävää. Mies on ristipaineessa, miellyttääkö vaimoa, vai siskoa ja äitiä. Ei tunnu hyvältä antaa periksi vaimollekaan, kun tämä on jo mesonnut miehelle, että 'huomaa kyllä mistä sinäkin oot mallisi ottanut'.
Toi että sukulaiset raahaa kaikenlaista rojua ja loukkaantuvat jos niitä ei käytetä on ihan perussettiä valtaosassa perheitä. Itsekin olen loukkaantunut verisesti, kun mies vaati että kiellän selväsanaisesti äitiäni raahaamasta kirpputorirojua meille. En minäkään niistä rojuista välittänyt, mutta yli-innokkaan mummun ripitys tuntui loukkaavalta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä turvaistuin-casessa vaikuttaa ennemmin olevan kyse siitä, että molemmat toimivat eri vaikuttimista, eivätkä osaa kommunikoida itselleen tai kumppanilleen mistä oikeasti on kyse.
Ap:n mies ja sisko toimivat ekologisesti ja tekevät hyvän työn lahjoittamalla siskon lasten vanhan turvaistuimen. Loukkaantuvat kun lahja ei kelpaa, ja kokevat että ap haukkuu miehen koko suvun. Niin kuin haukkuukin!Ap haluaa lapselleen uutta ja turvallista, itse valittua mikä on sekin aivan ymmärrettävää. Mies on ristipaineessa, miellyttääkö vaimoa, vai siskoa ja äitiä. Ei tunnu hyvältä antaa periksi vaimollekaan, kun tämä on jo mesonnut miehelle, että 'huomaa kyllä mistä sinäkin oot mallisi ottanut'.
Toi että sukulaiset raahaa kaikenlaista rojua ja loukkaantuvat jos niitä ei käytetä on ihan perussettiä valtaosassa perheitä. Itsekin olen loukkaantunut verisesti, kun mies vaati että kiellän selväsanaisesti äitiäni raahaamasta kirpputorirojua meille. En minäkään niistä rojuista välittänyt, mutta yli-innokkaan mummun ripitys tuntui loukkaavalta.
Millä tavalla haukun miehen koko suvun, kun sanon että ajattelin ostaa lapselleni uudemman ja turvallisemman turvakaukalon? -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n mies ja sisko toimivat ekologisesti ja tekevät hyvän työn lahjoittamalla siskon lasten vanhan turvaistuimen. Loukkaantuvat kun lahja ei kelpaa, ja kokevat että ap haukkuu miehen koko suvun. Niin kuin haukkuukin!Ap haluaa lapselleen uutta ja turvallista, itse valittua mikä on sekin aivan ymmärrettävää. Mies on ristipaineessa, miellyttääkö vaimoa, vai siskoa ja äitiä. Ei tunnu hyvältä antaa periksi vaimollekaan, kun tämä on jo mesonnut miehelle, että 'huomaa kyllä mistä sinäkin oot mallisi ottanut'.
Millä tavalla haukun miehen koko suvun, kun sanon että ajattelin ostaa lapselleni uudemman ja turvallisemman turvakaukalon? -ap
Luepa oma lauseesi...
Vierailija kirjoitti:
Hmmmm... Ekologisesti? Jopa ekologisesti ajattelevat ja toimivat tietävät, että 10 v vanha istuin ei täytä enää turvamääräyksiä.
Tuossa mistään ekologisuudesta ole kyse vaan siitä, että "kelpasi meidän Minnankin lapsille, niin on kelvattava teillekin!" Ottamatta huomioon, että "Minnan" lapsille se kaukalo EHKÄ ostettiin uutena ja se EHKÄ oli paras markkinoilla silloin - tai sitten ei. Se saattoi olla myös se halvin mikä käteen sattui tai joltain saatu, koska "ei ennenkään mitään tuollaisia käytetty, sylissä istuitte vauvoina, vöitäkään ei silloin autossa ollut ja hengissä olette!"
Koettu on.
Onhan se puoliso pölkkypää, jos ei usko että lapsella pitää lain mukaan olla autossa turvaistuin, tai että vauvalle ei suositella suolaa ruokaan. Näissä on erittäin selkeät perusteet, ja näistä voi tosiaan kaivaa vaikka ihan faktaa miehen nenän eteen, luulisi omien lasten terveyden sen verran kiinnostavan.
Jos taas kyse on juuri vaikka siitä, että sinä et haluaisi lasten hyppivän trampoliinilla ja mies haluaisi, niin oikeastaan se on vaan aika voi voi. Siinä pitää vaan löytää joku kultainen keskitie, että se hyppiminen tehdään vaikka mahdollisimman turvalliseksi.
Mutta onko niin, että teillä ylipäätään on vaikea kommunikoida? Kyllä sellaisissa asioissa voi se perheneuvola auttaa. Vanhempien parisuhteen hyvinvointi on tärkeää lasten hyvinvoinnin kannalta.