Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen siskon perheen erilainen kasvatustyyli

Vierailija
14.11.2022 |

Onko kellään kokemusta, että miehen sukulaisperheen elämäntyyli ja lasten kasvatus olisivat hyvin erilaista kuin omanne? Tai oikeastaan siitä, että puoliso ottaa mallia sieltä sukulaisperheestä/lapsuuden perheestään, mikä aiheuttaa ristiriitoja parisuhteeseen?

Meillä miehen siskon perhe kasvattaa hyvin rennolla meiningillä. Ei niin huolta lasten turvallisuudesta, ruuan terveellisyydestä tai oikein mistään muustakaan. Itse olen huolehtivainen ja tarkkakin monista asioista, mutta osaan tarpeen tullen myös antaa periksi ja rentoutua. Haluan kuitenkin pitää lapsistani hyvää huolta, ennen kaikkea heidän turvallisuudestaan. Haluan noudattaa suosituksia, jotka nykytietämyksellä ovat lapsille parhaaksi.

Miehen siskon perhe saa toki toimia kuten haluaa, mutta ongelma taitaa olla ennen kaikkea mieheni. Siskonsa lapset ovat syntyneet ennen kuin meille tuli lapsia, ja mies on omaksunut kasvatusasiat sieltä. Monet kerrat olemme puhuneet, että kasvatamme omalla tavallamme emmekä ota mallia mistään muualta. Mutta aina sen vaan huomaa, mistä mies on mallinsa moniin tilanteisiin ottanut... Ja jos sanon, että en halua ottaa sieltä siskon perheestä mallia, niin mies suuttuu, kun "haukun hänen sukulaisiaan"...

Mitään vinkkejä siihen, miten saisin miehen vaikka vähän itse perehtymään kasvatusasioihin? Voisiko perheneuvolasta saada hänelle kasvatustietoa?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehen tapa on huonompi kuin sinun tapasi? Jos et itse ole kasvatusalan guru, niin olet mielipiteinesi yhtä vahvoilla kuin miehen siskokin eli kaiken tekemisensä voi perustella tutkimuksilla ja selvityksellä, te vain toteutatte samaa asiaa eri tavoin.

Tai sovitte, että sinä hoidat lapset yksin, koska mies ei kuitenkaan  osaa. Ja sen jälkeen pidät suusi kiinni jostain kotitöiden jakamisesta jne.

On hyviä kasvatustyylejä ja huonoja kasvatustyylejä. Et voi kyllä väittää, että huonot on yhtä hyviä kuin hyvät, vain vähän erilaisia.

Jos ei ole kasvatusalan ammattilainen, ei ole kanttia sanoa, miten toteutetaan huonoa kasvatustyyliä. Se ei ole mielipidekysymys eikä kasvatustyyli ole huono siksi, että lapsi saa kiivetä puuhun.

No kyllä sanoisin, että oma kasvatustyylini on parempi kuin miehen siskon, jonka perheessä ei esimerkiksi käytetä turvaistuinta alle kouluikäisillä lapsilla ja perusravintoa on McDonald's. Heille tärkeintä on päästä sieltä mistä aita on matalin, vaikka olisi kyseessä lapsen terveys ja turvallisuus. 

Mikä siinäkin on, että olet surkea äiti, jos et noudata suosituksia mutta silloin myös, jos haluaisit niitä noudattaa? Lasteni parastahan tässä ajattelen enkä mitään muuta.

Olen tietysti yrittänyt kertoa miehelle nykyajan kasvatussuosituksista, mutta en ole hänelle ns. riittävä auktoriteetti. Siksi mietin tuota perheneuvolaa, että jos joku ammattilainen kertoisi hänelle, miten kannattaa toimia, niin menisikö silloin ymmärrykseen. Tietysti myös itse oppisin siinä samalla. -ap

Ap haluaa mennä perheneuvolaan, jotta siellä kerrottaisiin, että hän on oikeassa ja mies väärässä😂

Juurihan sanoin, että itsekin oppisin varmasti tuolla käynnillä. En ole väittänyt olevani kaikessa oikeassa. Sanoin myös, että osaan myös ottaa rennosti enkä ota kaikesta stressiä. Miehen siskon perhe ei huolehdi edes lastensa perusturvallisuudesta, käyttävät vanhanaikaisia kurituskeinoja jne. Mies ei ole elämässään nähnyt muuta kasvatusmallia ja ottaa sen annettuna. Vuosien aikana olen saanut hirveällä väännöllä hänet ymmärtämään esim., että lapsella olisi suotavaa olla puhtaat, sopivankokoiset ja säähän sopivat vaatteet. Tilanne aiheuttaa meille ristiriitoja, koska mies kokee, että arvostelen hänen siskoaan perheineen, kun haluan itse elää toisin. Perheneuvolassa käsittääkseni saa apua nimenomaan mm. kasvatuspulmiin. Jos ei, niin mistä sitä sitten voisi hakea?

Kyllä, ongelma ei ole siskon perhe niinkään vaan mies.

Tällä palstalla ei ilmeisesti saa enää kysyä neuvoa tai vertaistukea ilman, että suurin osa kommenteista on vihamielistä arvostelua. -ap

Vierailija
22/69 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehen tapa on huonompi kuin sinun tapasi? Jos et itse ole kasvatusalan guru, niin olet mielipiteinesi yhtä vahvoilla kuin miehen siskokin eli kaiken tekemisensä voi perustella tutkimuksilla ja selvityksellä, te vain toteutatte samaa asiaa eri tavoin.

Tai sovitte, että sinä hoidat lapset yksin, koska mies ei kuitenkaan  osaa. Ja sen jälkeen pidät suusi kiinni jostain kotitöiden jakamisesta jne.

On hyviä kasvatustyylejä ja huonoja kasvatustyylejä. Et voi kyllä väittää, että huonot on yhtä hyviä kuin hyvät, vain vähän erilaisia.

Jos ei ole kasvatusalan ammattilainen, ei ole kanttia sanoa, miten toteutetaan huonoa kasvatustyyliä. Se ei ole mielipidekysymys eikä kasvatustyyli ole huono siksi, että lapsi saa kiivetä puuhun.

No kyllä sanoisin, että oma kasvatustyylini on parempi kuin miehen siskon, jonka perheessä ei esimerkiksi käytetä turvaistuinta alle kouluikäisillä lapsilla ja perusravintoa on McDonald's. Heille tärkeintä on päästä sieltä mistä aita on matalin, vaikka olisi kyseessä lapsen terveys ja turvallisuus. 

Mikä siinäkin on, että olet surkea äiti, jos et noudata suosituksia mutta silloin myös, jos haluaisit niitä noudattaa? Lasteni parastahan tässä ajattelen enkä mitään muuta.

Olen tietysti yrittänyt kertoa miehelle nykyajan kasvatussuosituksista, mutta en ole hänelle ns. riittävä auktoriteetti. Siksi mietin tuota perheneuvolaa, että jos joku ammattilainen kertoisi hänelle, miten kannattaa toimia, niin menisikö silloin ymmärrykseen. Tietysti myös itse oppisin siinä samalla. -ap

Ap haluaa mennä perheneuvolaan, jotta siellä kerrottaisiin, että hän on oikeassa ja mies väärässä😂

Juurihan sanoin, että itsekin oppisin varmasti tuolla käynnillä. En ole väittänyt olevani kaikessa oikeassa. Sanoin myös, että osaan myös ottaa rennosti enkä ota kaikesta stressiä. Miehen siskon perhe ei huolehdi edes lastensa perusturvallisuudesta, käyttävät vanhanaikaisia kurituskeinoja jne. Mies ei ole elämässään nähnyt muuta kasvatusmallia ja ottaa sen annettuna. Vuosien aikana olen saanut hirveällä väännöllä hänet ymmärtämään esim., että lapsella olisi suotavaa olla puhtaat, sopivankokoiset ja säähän sopivat vaatteet. Tilanne aiheuttaa meille ristiriitoja, koska mies kokee, että arvostelen hänen siskoaan perheineen, kun haluan itse elää toisin. Perheneuvolassa käsittääkseni saa apua nimenomaan mm. kasvatuspulmiin. Jos ei, niin mistä sitä sitten voisi hakea?

Tällä palstalla ei ilmeisesti saa enää kysyä neuvoa tai vertaistukea ilman, että suurin osa kommenteista on vihamielistä arvostelua. -ap

Kasvatusongelma on se että lasta ei saa tottelemaan, lapsi häiriökäyttäytyy tms

Teillä ei ole kasvatusongelmaa vaan kommunikaatio-ongelma.

Ja se sukulaisperhe ei liity nyt mihinkään yhtään mihinkään muuten kuin ärsyttää miestäsi kun se vedetään mukaan.

Jos mies käyttää väkivaltaa lapsia kohtaan, se kuuluu lasulle ja poliisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osaan myös ottaa rennosti enkä ota kaikesta stressiä".

Teepä se.

Vierailija
24/69 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä puttua toisen perhen sisäisiin asioihin. Hoitakaa vaan omat asianne .

Vierailija
25/69 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa erikoista. Vaikka lapsi saisi juoda vuoden vanhana energiajuomia, ulkoilla yksin kolmevuotiaana tai mennä pakkasella ulos t-paidassa, niin tätä ei voi todeta vääräksi kuin kasvatusalan ammattilainen?

Vierailija
26/69 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatatte omalla tavallanne, eli juuri niin kuin sinä haluat?

Vierailija
27/69 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on aika outo käsitys kasvattamisesta.

Vierailija
28/69 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, onneksi mieheni sisko on vela! :D Olisi kauheeta jos miehellä olis tommonen itseään täynnä oleva sisko, joka kertoo "neutraalisti" kuinka minä ja hän ollaan niin erilaisia, eikä mun lapsilla toki väliä, hän vain on hyvin huolehtivainen ja tahtoo pitää lapsistaan hyvää huolta. Muutenkin kuulostaa aika hirveältä kumppanilta sille miehelle. Kaikki mitä mies tekee eikä miellytä - on väärin - kopioitu siskon perheestä. "Ja rakas mehän luvattiin, että kasvatetaan lapset omalla tavalla. Ei siskosi tavalla" eli ap:n tavalla, sillä huolehtivaisella ja ainoalla oikealla tavalla.

Toivottavasti teillä on avioehto...

Vierailija
29/69 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vähän siltä, että ap:lle ei ole niin väliä paisutteleeko tai suorastaan keksiikö päästään noita juttuja miehensä siskon perheestä. Hänestähän sisko kasvattaa joka tapauksessa väärin eikä ole väliä pysyykö hän totuudessa vai keksiikö vähän kuin varmuuden vuoksi räikeämpiä juttuja, jotta muidenkin mammojen mielestä sisko tekee yhtä selvästi väärin. Eihän valehtelukaan kai haittaa jos kaikki ovat samaa mieltä sitten ap:n kanssa? Valitettavasti nuo jutut nyt kuulostaa niin vammaisilta, että ehkä sinunkaan ei pitäisi ainakaan enempää lisääntyä.

Vierailija
30/69 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin duunarimiehillä taitaa olla tapana luovia parhaansa mukaan. Näin meilläkin. Ei mies tiedä tai ole edes ajatellut, että eri ikäisille voi olla erilaisia ruokasuosituksia tai minkä ikäisenä lapsi tarvitsee unta minkäkin verran. Onneksi kuitenkin ottaa vastaan, kun kerron lukeneeni esimerkiksi, ettei vauvalle saa antaa suolaa. Ehkä ap sinun pitää unohtaa sisko ja kertoa, että siteeraat jotain virallista lähdettä. Laita vaikka linkkejä lisäksi tai kuvakaappauksia. Hyvällä tuurilla lukee edes jotakin ja oppii.

Vierailija
31/69 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tässä nyt ole kysymys siitä, että ap:n ja hänen miehensä kasvatusnäkemykset eroaa toisistaan. Ja ap haluaa käännyttää /pakottaa /kasvattaa miehensä toimimaan kuten ap haluaa eikä kohtele tätä tasaveroisena ihmisenä, jolla on yhtäläinen oikeus vaikuttaa siihen, miten yhteiset lapset kasvatetaan.

Vierailija
32/69 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti miten voisit keskustella mieltä vaivaavista asioista neutraalisti, niin ettei mies koe, että arvostelet häntä ja hänen perhettään. Kun keskustelun kautta löydätte yhteisen sävelen, saattaa mieskin nähdä joitakin asioita uusin silmin.

Vierailija
33/69 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tässä nyt ole kysymys siitä, että ap:n ja hänen miehensä kasvatusnäkemykset eroaa toisistaan. Ja ap haluaa käännyttää /pakottaa /kasvattaa miehensä toimimaan kuten ap haluaa eikä kohtele tätä tasaveroisena ihmisenä, jolla on yhtäläinen oikeus vaikuttaa siihen, miten yhteiset lapset kasvatetaan.

Joku piti saada siittämään ap raskaaksi. Sen jälkeen mies on vain tiellä.

Vierailija
34/69 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, onneksi mieheni sisko on vela! :D Olisi kauheeta jos miehellä olis tommonen itseään täynnä oleva sisko, joka kertoo "neutraalisti" kuinka minä ja hän ollaan niin erilaisia, eikä mun lapsilla toki väliä, hän vain on hyvin huolehtivainen ja tahtoo pitää lapsistaan hyvää huolta. Muutenkin kuulostaa aika hirveältä kumppanilta sille miehelle. Kaikki mitä mies tekee eikä miellytä - on väärin - kopioitu siskon perheestä. "Ja rakas mehän luvattiin, että kasvatetaan lapset omalla tavalla. Ei siskosi tavalla" eli ap:n tavalla, sillä huolehtivaisella ja ainoalla oikealla tavalla.

Toivottavasti teillä on avioehto...

Olisi kauheaa, jos puoliso kuuntelisi siskoaan eikä omaa puolisoaan.

Vierailija
35/69 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvatusongelma on se että lasta ei saa tottelemaan, lapsi häiriökäyttäytyy tms

Teillä ei ole kasvatusongelmaa vaan kommunikaatio-ongelma.

Ja se sukulaisperhe ei liity nyt mihinkään yhtään mihinkään muuten kuin ärsyttää miestäsi kun se vedetään mukaan.

Jos mies käyttää väkivaltaa lapsia kohtaan, se kuuluu lasulle ja poliisille.

Kyllä perheneuvolasta saa apua myös kommunikaatio-ongelmiin lapsiperheissä. Ainakin AP voi sinne soittaa ja jutella ongelmistaan, niin sieltä sitten kerrotaan osataanko auttaa vai ei?

Vierailija
36/69 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä sisko pitää vetää kasvatuskysymyksiin mukaan, vai asutteko samassa taloudessa?

Hirveää vääntöä se kuule on monen miehen kanssa, oli siskoa tai ei, tai vaikka mies olisi ihan normaalisti kasvatettu itse.

Vierailija
37/69 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat äidit haluavat pitää lastensa hampaat ehjinä ilman hapollisia juomia. Neuvolassa neuvottiin lapselle käyttämään omaa lusikkaa, jota ei käytetty aikuisen suussa. Meiltä vanhemmilta otettiin neuvolassa suusta myös kariestesti, jonka mukaan molemmilla vanhemmilla sitä oli.

Lisäksi lapsen turvallisuus liikenteessä on tärkeä. Kyllä meillä vaihdettiin istuimia ja istuimen ajosuuntia ikäsuositusten mukaan.

Vierailija
38/69 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö se sisko tähän mukaan vetää? Toteat niissä tilanteissa vaan neutraalisti että auto ei muuten liiku ennen kuin kaikki ovat istuimessa/vöissä ja mäkkärissä käytiin eilen niin tänään ei voida käydä. Miksi pitää tehdä asioista niin vaikeita?

Vierailija
39/69 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos AP on aidosti huolissaan miehen siskon lasten hyvinvoinnista --> tee lasu.

Kannattaa myös muistaa, että harva näkee 24/7 toisen perheen elämää. Jos tuntuu että Mäkkärissä käydään "joka päivä" ei se välttämättä ole koko totuus.

Ja vaikka käytäisiinkin, niin sieltä voidaan lapselle ostaa myös pieni hampurilainen+maito+miniporkkanat, ei välttämättä pekonihampurilaista+ranskalaisia+limua.

Yleensä 'boheemeissa' perheissä kasvaneista tulee luovempia (huom, em. en tarkoita nyt perheitä missä asiat huonosti/ei välitetä lapsista!) ja osaavat ajatella ns. omilla aivoillaan. Monessa asiassa on hyvä jos osaa joustaa, tarkoitan nyt työelämää ym. aikuisena.

On kurjaa jos lapsen elämä on koko ajan "varomista" (ettei vaan kastu lätäkössä, saa puusta tikkua sormeen, ei juo liikaa mehua, ei riko vaatteita jne.) sen sijaan että KOKISI asioita (pomppisi lätäkössä =oppisi että kengät kastuu, roikkusi puussa =oppisi että tikku sormessa ei ole kiva, maiskuttelisi mehua= muistasi miten hyvältä maistui keksin kanssa, hokaisi että mäenlaskuun ei kannatta laittaa lempparihousuja, vaikka kivaa oli)

Miksi nyt ajatellaan, että tarkka ja huolehtivainen, suosituksia seuraava kasvatustyyli tarkoittaisi samaa kuin se, ettei lapset saa tehdä mitään? Minä olen tarkka esim. juurikin noista turvallisuusasioista: turvaistuimet on kunnolliset, heijastimia, valoja, kypäriä ym. käytetään ehdottomasti aina kun on tarpeen, uimassa uimataidottomia ei päästetä keskenään veteen, trampalla tiukat säännöt jne. Myös ruuan ja vaikkapa ruutuaikojen osalta on pyritty noudattamaan suosituksia. Mutta toisaalta olen myös kokenut tärkeäksi että lapset saa kokeilla, olla lapsia ja ylittää itsensä, kiivetä puuhun ja korkeimpaan kiipeilytelineeseen, hyppiä kuralätäköissä, tehdä sohvatyynyistä majan, opetella käyttämään veitsiä turvallisesti, kulkea ilman hanskoja ja todeta että sormet paleltuu. Ihan normaalia kasvatusta mielestäni.

Vierailija
40/69 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä onkin taas ongelmallista.